Ultimate Ears Boom Zwart Review

Sander 11 juni 2014, laatste update op 10 augustus 2014, 9.665 views

Ultimate Ears Boom Zwart

Overtreft al mijn verwachtingen. Absoluut de beste all-round speaker in dit prijssegment.

Pluspunten

• Robuust, vocht en vuil afstotend
  • Erg goed geluid, ook op hogere volumes
  • Accuduur van 15 uur wordt ruimschoots gehaald
  • Opladen via Micro USB
  • Pairing via NFC
  • Handige App voor checken batterij status

Minpunten

• Basweergave ivm Bose iets minder (kan ook +-punt zijn...)
  • De 'stappen' in de volume regeling zijn in sommige gevallen wat groot
  • Relatief duur voor een BT speaker (maar dat is de directe concurrentie ook)

Muziekweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 5
Ik was op zoek naar een goede BT speaker die ik makkelijk kan meenemen voor gebruik op onze boot, in de tuin en op zakenreis.

Bij mijn eerste zoektocht kwam ik al snel uit op de Bose Soundlink Mini, of de grotere Soundlink 3. Daarnaast ook nog gekeken en geluisterd naar de JBL Charge en Beats Pill. De JBL Charge en Soundlink 3 vielen beide al snel af. De Charge klonk toch wel erg slecht vergeleken met de Bose producten, en de Soundlink 3 is vrij groot en daarmee niet makkelijk mee te nemen op zakenreis (hand-luggage only ;-)). De Pill klonk zoals veel van de Beats producten: Ongelofelijk geforceerd geluid, en in vergelijking met de Bose Soundlink Mini een stuk slechter.

Bij een verdere zoektocht online kwam ik met name in buitenlandse reviews ook regelmatig de Ultimate Ears Boom tegen die dan erg goed uit de tests kwam, met name in vergelijking met de Bose Soundlink Mini. Als grote voordelen tov de Soundlink Mini werden met name de batterijduur, 'rugged' bouw en opladen via Micro USB gegeven. De Soundlink mini won het nipt op pure geluidskwaliteit.

De UE Boom wordt in Nederland verkocht door zowel MediaMarkt, Saturn als de Apple Store. Helaas hadden ze hem bij 4 verschillende vestigingen van resp. Mediamarkt en Saturn niet staan en kon hij alleen via de webshop besteld worden. Uiteindelijk de gok genomen en via Amazon.de besteld (scheelde 20 euro), en de aankoop heeft me niet teleur gesteld!

Het pairen gaat erg makkelijk met NFC, en ook met BT gaat het simpel en snel. Op de iPhone vraagt hij daarna gelijk of je de UE Boom app wil installeren, waarmee je de equalizer kunt regelen, naam veranderen etc. Na aanschaf bleek via de app ook dat er nieuwe firmware beschikbaar was, die gelijk geïnstalleerd werd. In normaal gebruik is de app voor mij meer een gimmick, die soms handig is om even snel de batterij status te checken.

Heb hem nu sinds begin Juni en gebruik hem een paar keer per week een paar uur, maar soms ook hele dagen op het water. De batterijduur van 15 uur wordt ruimschoots overtroffen bij spelen op gemiddeld volume. Bij een voorzichtige schatting op basis van gebruik kom ik eerder richting 20 / 25 uur. Sinds aankoop in Juni heb ik dan ook pas 3 keer geladen (waarvan 1e keer toen hij uit de doos kwam). De app geeft het batterijverbruik aan per 10%, net als de stem die je kunt laten zeggen wat de status is (volume + en - tegelijk indrukken). Groot voordeel is daarnaast dat ik niet hoef na te denken over opladers etc, doordat het gewoon micro USB is, heb ik altijd wel een snoertje in de buurt in de auto of laptop-tas. Bij de Bose moet je hiervoor direct accessoires gaan aanschaffen (€€€).

Bij het varen is de speaker een aantal keer blootgesteld aan een paar spetters water, en heeft hij ook regelmatig in het zand gelegen etc. Hiervan is nog niks te zien op de behuizing. Dit is erg fijn want het geeft je niet het gevoel dat je heel voorzichtig moet doen met je nieuwe aankoop.

Afspelen van geluid doet hij wat hij moet doen, geluidskwaliteit tov andere speakers zoals de UE Mini Boom en andere goedkopere speakers is absoluut onvergelijkbaar. Duidelijk een compleet ander segment. In vergelijking met de Soundlink Mini van een collega hoor je de verschillen tussen de 2 wel vrij duidelijk. De mini is beter in de basweergave, waar de UE boom juist in het midden/hoog beter tot zijn recht komt. Al met al verschilde mijn persoonlijke winnaar toch per nummer en had ik absoluut geen spijt van de keuze voor de UE Boom.

In mijn ogen is de UE Boom op dit moment de beste all-round speaker in dit (prijs-)segment. Op pure geluidskwaliteit kan hij zich meten met de grote concurrent, de Soundlink Mini van Bose, maar op features wint hij het met gemak. De accuduur is ruim het dubbele, en doordat je via micro-usb kunt opladen is een aparte oplader, wat de speaker een stuk meer portable maakt. De bouwkwaliteit zorgt ervoor dat je de speaker ook makkelijk meeneemt en niet bang hoeft te zijn dat hij een keer nat wordt, of er zand in komt. Al met al voorlopig de beste aankoop van deze zomer!

Heb jij ook een Ultimate Ears Boom Zwart?

Een super geluid is zo'n klein apparaatje. We gebruiken hem zakelijk en doordat we meerdere boxen aan elkaar kunnen koppelen hebben we een perfect geluid Zonder dat er can die lelijke boxen hangen.
Wat erg prettig is dat je twee telefoons tegelijk kunt koppelen aan de boom, als we een borrel hebben kan zo iedereen om de beurt een nummertje laten horen dat hij of zij leuk vindt.
Wij zijn dus super enthousiast.