Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Small form factor, 9 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Prodigy Wit Review

iMick 11 juni 2014, laatste update op 11 juni 2014, 935 views

BitFenix Prodigy Wit

~[dit is een review die vorig jaar al geschreven is, maar ik helaas was vergeten te plaatsen... sommige dingen zijn dan ook niet geheel up to date]

Vandaag review ik de BitFenix Prodigy, een mITX behuizing. Deze behuizing is al op vele sites uitgebreid besproken, vandaar dat ik vooral in ga op weinig besproken onderdelen. Ik zal hem reviewen vanuit OS X perspectief, waarbij ik ook goed naar het design kijk.

BitFenix heeft me een witte Prodigy toegezonden, met enkele accessoires. Een aluminium badge, een Window Side Panel en een 5.25 drive bay adapter. Deze zal ik behandelen in deze review.

De BitFenix Prodigy is erg geliefd bij “Hackintoshers” (mensen die OS X op een normale PC draaien), vanwege het hoge ‘Mac lookalike’ gehalte. Deze behuizing is qua uiterlijk zeker te vergelijken met een Mac Pro / PowerMac G5, vooral vanwege de ‘handvaten’. Er is natuurlijk een heel verschil in kwaliteit, aangezien de Mac Pro / PowerMac G5 van alluminum is en de Prodigy van plastic. De Prodigy is echter goedkoop, heeft veel uitbreidingsmogelijkheden en is een stuk kleiner! Je kunt hier een leuk Mini ITX systeem in plaatsen, wat stukken krachtiger is dan de gemiddelde Mac Pro. Ook heb je heel veel opties voor harde schijven, wat de Mac behuizingen helaas missen.

Algemeen
  • Materialen: Staal, Plastic
  • Kleuren(Int/Ext) : Zwart / Wit / Blauw / Oranje
  • Afmetingen (WxHxD) : 250 x 404 x 359mm
  • Interne Afmetingen (WxHxD) : 250 x 310 x 340 = 26.35 liters
  • Moederboard Type : Mini-ITX
  • 5.25" Drive Bays : 1 (removable)
  • 3.5" Drive Bays : 5 (3 + 2 modular)
  • 2.5" Drive Bays : 9 (5 + 2 + 1 +1 )
  • Koeling Voorkant : 120mm x 2 (120mm x 1 included) or 140/180/200/230mm x 1(optional)
  • Koeling Achterkant : 120mm x 1 (included) or 140mm x 1(optional)
  • Koeling Bovenkant : 120mm x 2 (optional)
  • PCI Slots : x 2
  • I/O : USB 3.0 x 2, HD Audio
  • Power Supply : PS2 ATX (Onderkant)
  • Extras : FyberFlex™ Composite handles, SoftTouch™ surface treatment, filtered intakes, tool-free drive locking
De behuizing is vrij groot voor een mini ITX behuizing, maar biedt daardoor ook weer enorm veel mogelijkheden. Plaats er een i7 met een GTX Titan in en je hebt een enorm krachtig systeem, wat er nog eens strak uitziet ook!

De behuizing heeft enorm veel plekken voor harde schijven, wat erg handig kan zijn. Het is jammer dat de meeste Mini ITX moederborden maximaal 4 SATA poorten hebben, waardoor je de ruimte niet benut. Een sata uitbreiding via PCI(e) zou mogelijk zijn, maar hierbij kun je geen aparte grafische kaart meer gebruiken, wat toch wel wenselijk is in een work station.

De bediening / aansluitingen zitten aan de rechterkant, wat zorgt voor een strakke uitstraling. Dit heeft echter wat nadelen. Wanneer de Prodigy tegen de muur staat, dan zijn de aan en reset knop niet meer toegankelijk. Dit geldt evenzeer voor de front audio en USB 3.0 aansluitingen. Het is wel netjes dat er is gekozen voor 2 USB 3.0 poorten. Voor moederborden zonder USB 3.0 wordt er een (verloop) kabel meegeleverd.

Aan de binnenkant is vrij veel ruimte, waardoor kabels wegwerken best wel te doen is. De Prodigy heeft hiervoor een aantal ‘gaten’ die richting de voeding gaan. Hierbij vinden we gelijk een nadeel, wanneer je een vrij forse voeding hebt dan passen de kabels nergens.

De harde schijven kunnen makkelijk gemonteerd worden door de ‘rekjes’. Het is jammer dat er geen optie is voor een ‘hotswap’ backplane, zoals Lian Li die biedt (http://www.lian-li.com/en...is-accessories/#56/1/list). Het zou mooi zijn als dit in de toekomst een optie is bij de aanschaf, waardoor je de kabels nog beter kunt wegwerken.

De behuizing is heel modulair opgebouwd. Je kunt bijna alles verwijderen uit de behuizing, behalve de plek voor de voeding en het moederbord. De drive bays kun je ook nog 180 graden draaien en bieden de mogelijkheid tot montage van 2.5” schijven.

Voor een kleine meerprijs is het mogelijk om een side window te krijgen, waardoor je een kijkje in de kast kunt nemen. Veel is er vaak niet te zien doordat de grafische kaart en de harde schijven al het zicht ontnemen, maar het ziet er goed uit.

5.25 Drive Bay Adapter
De BitFenix Prodigy bevat één 5.25 Drive Bay. Wanneer je echter gebruikt wilt maken van een kaartlezer, dan zul je hiervoor een adapter moeten hebben. Kaartlezers worden namelijk gemaakt voor een 3.5 bay. BitFenix heeft hiervoor een adapter gemaakt, die je voor ongeveer 5 euro kunt aanschaffen.

“The front plate of the BitFenix 5.25" Drive Bay Adapter is coated in none other than signature BitFenix SofTouch™ Surface Treatment, making it stain and fingerprint-resistant while giving it a luxurious matte finish. Of course, it looks great with all BitFenix chassis!”

Volgens BitFenix heeft deze adapter dezelfde behandeling ondergaan als de BitFenix Prodigy, waardoor hij hier perfect in past. De adapter die ik heb gekregen heeft echter een andere kleur wit en voelt ook anders aan. Om deze reden heb ik het ook vervangen voor de BitFenix Recon, die er prachtig uitziet in deze behuizing. Het is niet enorm storend, maar het is toch een iets andere kleur.

DVD Speler
De BitFenix Prodigy heeft één 5.25 bay, waar je bijvoorbeeld een DVD speler in kunt plaatsen. Helaas zijn DVD spelers vrijwel altijd zwart, of een lelijke kleur wit / beige. Ze sluiten in ieder geval vrij wel nooit goed aan op de witte Prodigy behuizing.

Voor deze ‘ergernis’ is een vrij simpele oplossing, die je door wat knutselwerk bewerkstelligt. Standaard zit er een frontje voor de 5.25 bay, wat twee bevestigingspunten heeft. Dit frontje is van hetzelfde materiaal en heeft dezelfde kleur als de behuizing, wat ervoor zorgt dat het een ideaal frontje is voor de dvd speler.

Zaag voorzichtig met een ijzerzaagje (of een ander hulpmiddel) de twee uitstekende delen eraf, en schuur desnoods nog een klein beetje bij. Dit frontje kun je op meerdere manieren bevestigen op je DVD speler. Naar mijn mening is de beste methode om hem vast te lijmen op het DVD schuifje, maar het zou ook moet goede tape kunnen.

Je zult alleen de ‘eject’ knop niet meer kunnen gebruiken, maar vaak heeft het OS dit ingebouwd. In OS X kun je eenvoudig de ‘eject’ knop rechtsboven in de menubalk gebruiken.

(volledige review inclusief alle afbeeldingen is hier te vinden)

Heb jij ook een BitFenix Prodigy Wit?