Corsair Vengeance K70 Anodized Gunmetal Gray, Cherry Brown (US layout) Review

Fero 10 juni 2014, laatste update op 10 juni 2014, 2.818 views

Corsair Vengeance K70 Anodized Gunmetal Gray, Cherry Brown (US layout)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Uiterlijk
  • Cherry MX Switches
  • Polssteun
  • Extra USB Poort
  • Mooie backlight
  • Windows toets lock
  • Geen gedoe met drivers
  • Media toetsen
  • Veel keuze qua modellen en indeling

Minpunten

• Polssteun is kort
  • Sommige toetsen niet geheel verlicht
  • Geen feedback in scroll wieltje
  • USB geen regelrechte pass-through
  • Geen neutrale backlight optie
  • Prijzig

Corsair Vengeance K70 Cherry MX Brown Review

Voordat ik deze review begin wil ik even zeggen dan ik de Anodized Black versie van de K70 heb, in de UK lay-out met Cherry MX Brown swtiches maar dit specifieke model niet in de Pricewatch stond, evenals verschillende andere variaties.

Er zijn ontzettend veel variaties van dit toetsenbord, zo zijn er Anodized Gunmetal Grey en Anodized Black versies. Daarna hebben beide van deze versies weer 3 verschillende opties voor de Cherry MX Switches, namelijk bruin, rood en blauw. Al deze variaties zijn dan weer in verschillende lay-outs verkrijgbaar, zoals UK, US, EU, Frans en Belgisch.

Deze review geld voor vijwel alle toetsenborden uit de serie, alleen zal het stukje over de Cherry MX Brown Switches natuurlijk niet voor jou gelden als je van plan bent om een MX Red of Blue versie aan te schaffen.

De hele review is op het toetsenbord in kwestie geschreven.

Corsair Vengeance K70
- 100% (Alle toetsen) Cherry MX Brown
- Aluminium unibody behuizing
- Multi-media toetsen
- Soft-touch polssteun
- Per toets instelbare backlight
- Full key rollover – USB
- USB Pass-through (Maar niet helemaal)
- Extra keycaps voor WASD en 1-6 toetsen met textuur.
- Windows toets lock

- 1000Hz Polling rate
- Dimensies: 436mm x 165mm x 38mm (zonder polssteun)
- Gewicht: 1,2 Kilogram (zonder polssteun)

De Corsair Vengeance K70 arriveerde in een stevige verpakking. Op voorkant van de doos staat een grote foto van het product samen met wat logo’s en een paar features, waaronder van welke switches het toetsenbord gebruik maakt. Rechtsonderin wordt nogmaals aangegeven dat het hier om een Cherry MX Brown toetsenbord gaat met een afbeelding van een bruine Cherry MX Switch.

Op de achterkant staat nogmaals een foto van het toetsenbord met een paar labels waarbij nog een aantal features worden vermeld in verschillende talen. Verder verteld de doos ons dat er 2 jaar garantie op het product zit en dat je een PC met een USB poort nodig hebt (maar die had je aan kunnen zien komen). Het toetsenbord blijkt compatible met Windows XP, Vista, 7 en 8(.1).

Omdat de gehele doos in kleur geprint is met glanzende afbeeldingen weet je dat Corsair hier makkelijk wat geld had kunnen besparen voor iets wat al een erg prijzig toetsenbord is. De gemiddelde minimumprijs in de Pricewatch zit namelijke al rond de ¤130,-
In een winkel trekt een leuke verpakking natuurlijk meer de aandacht, maar laten we eerlijk zijn; De meesten van ons kopen vaak in webshops omdat het zo gemakkelijk is en vaak zelfs goedkoper. Daarbij ga ik er van uit dat iedereen die ¤130 neertelt voor een toetsenbord toch een aardig idee heeft van wat hij of zij koopt.

Wanneer we de doos aan de zijkant open maken, zien we een tweede, bruine doos. Als we deze open maken worden we eerst begroet door de polssteun, een plastic zakje met de extra keycaps, dat gek genoeg geheel luchtdicht verpakt zit en twee boekjes. Het eerste boekje is een Warranty Guide die je verteld dat je een defect prodcut beter direct terug naar Corsair kan sturen in plaats van naar de winkel, en dan hebben we een Quickstart Guide die je verteld dat de USB stekker van het toetsenbord ook daadwerkelijk in een USB poort op je computer ingeplugd dient te worden.

Onder een tweede laag karton vinden we dan uiteindelijk het toetsenbord.

Het toetsenbord ziet er prachtig uit met zijn geborstelde aluminium unibody behuizing. Ook zitten de toetsen, in tegenstelling tot veel andere toetsenborden niet verzonken in de behuizing maar steken zij hier geheel boven uit waardoor het toetsenbord vrij compact blijft.

Het enige schoonheidsfoutje dat ik hier dan ook kon vinden is het schoefje rechts van de Esc toets. Gelukkig is deze zwart en valt daardoor niet heel erg op, maar dit is het enige schroefje dat, wanneer je recht voor het toetsenbord zit, geheel zichtbaar is en dat is jammer. Deze was beter af geweest wanneer hij aan de linkerkant van de Escape toets had gezeten, zoals bij de linker Ctrl en Tab toetsen wel is gedaan.

Een tweede keuze die ik dan hooguit een klein beetje apart vind, maar niet zo erg stoort is het feit dat er textuur op de spatiebalk zit, dit past namelijk nergens bij. Het is dezelfde textuur als op de verwisselbare keycaps, maar de spatiebalk is niet rood, zoals de rest van de toetsen met textuur. Daarbij moet ik zeggen dat ook de versie van de K70 met blauwe backlight dezelfde rode keycaps heeft. Deze hadden naar mijn idee beter blauw kunnen zijn, maar dit is natuurlijk makkelijker voor Corsair zelf.

Polssteun
Ook de polssteun ziet er mooi uit, maar past qua design niet geheel bij de rest van het toetsenbord. Horizontale lijnen waren hier naar mijn mening mooier geweest dan het design met ronde kuiltjes, waar overigens nogal makkelijk kruimels in vallen (voor degenen onder ons die wel eens aan de PC eten) die er vervolgens onmogelijk weer uit zijn te vegen.

De polssteun zelf voegt voor mij persoonlijke ook weinig toe, hij is namelijk erg kort. Ik heb totaal geen grote handen, maar wanneer ik gewoon mijn vingers op de WASD toetsen leg, rust mijn pols alsnog op de rand van het bureau, net áchter de polssteun.

Op de onderkant van het toetsenbord bevind zich weinig interessants. Er zijn rubberen voetjes aanwezig zodat het toetsenbord niet gaat schuiven, maar zodra men de extra voetjes voor verhoging van de bovenkant of onderkant van het toetsenbord, of beide uitklapt verliezen deze het nut. Onder de extra verhoginkjes ontbreekt dit rubber namelijk dus wanneer deze in gebruikt zijn zal het toetsenbord gewoon blijven schuiven en eventueel het oppervlak je bureau bekrassen.

Kabel
Een welkome extra voor dit toetsenbord zou een setje kabelgleuven onder het toetsenbord zijn geweest; Jammer, aangezien sommige aanzienlijk goedkopere toetsenborden (zoals de CM Storm bordjes) dit wel hebben. Echter komt bij dit toetsenbord de kabel er gewoon in het midden uit en daar valt niets aan te doen.

De kabel zelf is met een lengte van ongeveer 2,5 meter lang genoeg voor de meeste situaties. Daarbij is de hij erg dik en voorzien van een gevlochten kabelbehuizing. Aan het uiteinde bevinden zich twee USB stekkers: De benodigde stekker voor het toetsenbord zelf en een extra, optionele USB stekker voor de pass-through die zich bovenin het toetsenbord bevind. De stekkers hebben bij mijn model een roodbruine kleur, maar ik weet niet zeker of dit hoort te matchen bij de rode LED’s, of de bruine Cherry MX switches.

USB
Aan de achterkant van het toetsenbord vinden we dan die USB poort die als pass-through hoort te dienen. Echter is dit niet helemaal het geval. Een normale pass-trough zou namelijk gewoon als een soort verlengkabel werken. Toch herkent Windows 7 dit in de device manager als een USB HUB, en mijn MIDI-Keyboard met eigen drivers wordt dan ook niet herkent wanneer hem in deze poort plug.

Erg jammer, want nu moet ik ondanks dat ik een lege USB poort op mijn toetsenbord heb, alsnog een USB verlengkabel gebruiken. Ook blijkt het geen USB 3.0 poort te zijn, dus wanneer je een USB3 stick hebt is het alsnog beter om gewoon een USB3 poort op je computer te gebruiken. Door deze twee dingen voegt de extra poort voor mij helemaal niets toe, behalve kosten aan de productie van een toetsenbord. Voor de prijs had ik dan ook minstens een USB 3.0 poort verwacht.

Bios switch
Naast de USB poort zit er ook een switch met de opties 1, 2, 4 of 8. Wanneer je de switch helemaal naar het einde trekt zal het toetsenbord in Bios mode gaan, waardoor het compatible zou moeten worden binnen elke Bios en UEFI, ook wanneer drivers en firmware niet ondersteund worden.

De cijfers staan voor de ‘refresh rate’ van het toetsenbord. Standaard staat deze switch op 1 ms, of 1000Hz. Er is dan ook weinig reden om deze te veranderen naar een hoger cijfer omdat de reactietijd van de toetsenbord er op achteruit zou gaan. Enfin, de optie is er voor het geval je toch problemen ondervindt op 1000Hz.

Media toetsen

Het toetsenbord beschikt over een setje media toetsen, die je tegenwoordig steeds minder vaak ziet wat ik persoonlijk erg jammer vind. Ook deze toetsen zijn voorzien van LEDs en reageren op de instellingen van de rest van de toetsen.

In plaats van veel toetsenborden die de media toetsen verwerken in a F5-F12 toetsen en deze via een Fn/Function toets, die op de K70 overigens niet aanwezig is, bruikbaar maken, heeft dit toetsenbord aparte toetsen voor stop, vorige, play/pauze, volgende en mute. Daarnaast is er helemaal rechtbovenin het toetsenbord een scrollwieltje aanwezig om het volume te regelen. Een klein nadeel van dit wieltje is dat hij geen duidelijk begin of einde heeft. Dit betekend dat je oneindig door kan blijven scrollen en het dus een beetje lastig is te bepalen wanneer je bijvoorbeeld op ongeveer op een bepaald percentage volume zit.

Windows toets lock
Ook is er een Windows-key lock aanwezig voor de gamers onder ons. Wanneer deze toets wordt ingedrukt, en daardoor rood blijft branden, wordt de functionaliteit van beide Windows toetsen op het toetsenbord uitgeschakeld zodat je deze niet per ongeluk tijden het gamen indrukt waardoor de game wordt geminimaliseerd. Door nogmaals op de lock toets te drukken zullen beide Windows toetsen weer beschikbaar zijn.

Zoals ik in het begin van de review al vermeldde zijn er twee kleurversies van het toetsenbord: Een geheel zwarte met rode backlight en een grijs-zwarte versie met blauwe backlight. Wanneer geen van deze kleuren bij de rest van jouw set-up past heb je voorlopig even pech, maar binnenkort komt Corsair met de K70 RGB die, zoals de naam suggereert, over RGB backlight beschikt. Ik verwacht wel dat deze versie nog duurder zal zijn dan de huidige versie.

Persoonlijk had ik dan voor de huidige versie ook óf wat meer kleurvariaties gezien, óf in ieder geval een versie met witte backlights die vrijwel bij elke setup zouden passen omdat het zo neutraal is.

Onder elke keycap op het toetsenbord, met uitzondering van de media toetsen, bevind zich een mechanische Cherry MX switch met daarboven een LED lampje. Dit betekend dat elke toets individueel verlicht wordt en dit maakt het mogelijk om zelf te kunnen kiezen welke toetsen je wil verlichten.

Voor de bediening van de verlichting zijn er twee toetsen op het toetsenbord aanwezig. De instellingen worden dan ook opgeslagen op het toetsenbord zelf, en niet geregeld via drivers. Dit betekend dat wanneer je je toetsenbord op een andere PC aansluit, de instellingen het zelfde blijven.

Als eerste hebben we de toets waarmee je de helderheid aan kan passen. Er zijn hierbij vier opties: Uit, zwak, gemiddeld of fel. Wanneer de verlichting aan staat kun je gebruik maken van de tweede toets. Deze kun je ingedrukt houden, waardoor hij na een tijdje begint te knipperen. Op dat moment kun je individuele toetsen indrukken om de verlichting aan, of juist weer uit te schakelen. In deze modus zal het toetsenbord de toetsen die je indrukt niet daadwerkelijk registreren of uit typen.

Wanneer je tevreden bent met je configuratie hou je de toets nogmaals ingedrukt totdat deze weer normaal verlicht blijft. Hierna kun je deze toets gebruiken om te wisselen tussen volledige backlight, of je zelf gekozen configuratie. Wanneer je de verlichting uit hebt staan en op de de toets drukt, zal het toetsenbord automatisch de verlichting inschakelen om verwarring te voorkomen.

Een klein nadeel is vooral zichtbaar op de rij toetsen op de foto hierboven, maar ook de Enter en Shift toetsen en de cijfers op het numpad hebben er last van: Omdat de LED boven de switch geplaatst is, die zich weer recht onder de keycaps bevind, worden symbolen die onderop de toets staan niet goed verlicht, vooral op lagere helderheidsniveau’s.

Dit toetsenbord maakt gebruik van MX Brown (Bruin) switches van het merk Cherry. Dit merk staat bekend om zijn goede kwaliteit mechanische switches en de MX Browns zijn een goede middenweg tussen de MX Red ‘game’ switches en de MX Blue ‘tekstverwerker’ switches. De Corsair toetsenborden zijn met deze drie typen switches verkrijgbaar.

Omdat Cherry’s patent recentelijk is verlopen zijn er nu veel Chinese fabrikanten die het design overnemen. Hierbij wordt wel gebruik gemaakt van goedkopere materialen en de kwaliteit is dus ook niet het zelfde, maar ze zijn wel een stuk geodkoper. Als gevolg zijn bepaalde toetsenbordfabrikanten overgestapt op de goedkopere Chinese switches *kuch Razer kuch*, maar Corsair maakt gewoon nog gebruik van echte Cherry MX Switches waaruit toch maar weer blijkt dat Corsair over het algemeen voor kwaliteit gaat.

Cherry MX Brown specificaties:
- Light tactile feedback
- Non-clicky (dus minder lawaai dan Blauwe switches)
- Actuatiekracht van 45 gram totdat de toets geregistreerd wordt
- Toetsbewegingsbaan: 2mm tot actuatie, 4mm tot bodem

Dit houd in dat je de toets maar tot halverwege in hoeft te drukken voordat deze geregistreerd wordt, op welk punt je lichte feedback van de toets krijgt zodat je weet dat je de toets los kan laten. Dit is even wennen, vooral wanneer je van rubber domes komt maar persoonlijk vind ik het een geweldige ervaring en toen ik het toetsenbord ontving vond ik het dan ook echt een plezier om er op te typen.

Meer informatie over Cherry MX en andere switches kun je vinden in ‘Het grote mechanische toetsenborden topic’:

Drivers zijn er niet voor dit toetsenbord, en dit is ook niet nodig omdat alles op het toetsenbord, dat compatible is met vrijwel elk OS en systeem, zelf geregeld kan worden en de instellingen hier ook op worden opgeslagen. Corsair bied op hun site wel firmware aan dat hoort te helpen bij het gebruik van het toetsenbord. Ik raad aan om dit wel even te instelleren, maar daarna hoef je er nooit meer iets mee te doen, en het zal je ook niet lastig vallen omdat je het op je PC niet weer tegen komt.

http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/Ricky-Rampage/FirmwareWarning_zps01e8a267.png http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/Ricky-Rampage/FirmwareUpdate_zps9836e9cd.png

Wie een goedkoop mechanisch toetsenbord zoekt kan bij deze meteen afhaken; Voor een Corsair K70 betaal je toch minstens zo’n ¤130,-. Ook mensen die een mechanisch toetsenbord zoeken met bijvoorbeeld rode backlight, polssteun of media keys zullen waarschijnlijk wel goedkopere alternatieven kunnen vinden maar de Corsair K70 combineerd al deze features, samen met geweldige looks en uitstekende bouwkwaliteit erg goed en is daarmee een uitstekende aankoop.

Natuurlijk zullen er op een toetsenbord met zo veel features altijd bepaalde dingen zijn waar je nooit gebruik van gaat maken maar toch voor betaald, maar juist de aanwezigheid van ál deze features op één toetsenbord maken het een geweldige all-rounder.

Op een paar kleine minpuntjes na, zoals het ontbreken van een optie voor neutrale (witte) backlight, het feit dat sommige toetsen niet geheel verlicht worden, de ietwat korte polssteun en de USB pass-through de niet helemaal een pass-through is, is het een perfect toetsenbord. Op basis van deze features benoem ik dit toetsenbord dan ook: Bijna perfect.

Heb jij ook een Corsair Vengeance K70 Anodized Gunmetal Gray, Cherry Brown (US layout)?

Goede review!

Ik heb het bordje ook, alleen weet ik zo niet of ik de US layout heb, volgens mij wel. Het schroefje was mij nog niet opgevallen, ik zal vanavond eens kijken. Alleen: What has been seen cannot be unseen, dus ik weet niet of het wel zo'n goed idee is..
Bedankt! Aan de beoordelingen te zien was het een geslaagde eerste poging :)

Op de doos staat onder de rode garantiesticker een productcode beginnend met CH - en eindigend op UK/US/EU afhangend van welke versie je hebt.

Het schroefje viel mij meteen de eerste dag op, maar ik heb het uiteindelijk, ondanks het een beetje 'jammer' is, niet als storend bevonden. Over het algemeen kijk ik niet naar het toetsenbord wanneer ik type, dus heb ik er ook weinig last van.
Ik heb vandaag ook de K70 binnengekregen en ik ben er zeer tevreden over. Verder viel me meteen al al dat ik geen euroteken op de '4'-toets heb staan, maar alleen een dollarteken. Dus ik het eens op de doos gekeken, en het blijkt dat ik niet de UK/US/EU heb, maar de NA. Enig idee wat dit inhoudt?
Hey Joep

NA staat normaal voor North America, maar daarvoor hebben ze al de US versie, dus moet ik eerlijk zeggen dat ik ook even niet snap wat ze hier mee bedoelen. Ik denk eigenlijk dat het in dit geval staat voor 'Not Applicable', oftewel Niet Toepasbaar/ Niet Relevant.

Mag ik vragen waar je het toetsenbord vandaan hebt? Zitten er ook nergens stickers op de doos dat het een Review Sample is, of 'For Internal Use' (Corsair intern). Die van mij had wel een Review Sample sticker (hoewel het eigenlijk een cadeautje was) maar toch stond er op dat het een UK versie was.
Bedankt voor de snelle reactie! :)

Ik heb hem bij Dixons besteld, dat was volgens mij de enige shop die hem snel kon leveren (en tevens voor de normale prijs). Ik zie nu wel dat Dixons niet meer in de Pricewatch van de K70 staat vermeld. Het product staat wel nog op hun site, maar is pas weer vanaf begin september leverbaar. Ik had sowieso al het idee dat de K70 slecht leverbaar is. Wordt hij eigenlijk nog wel geproduceerd?

Verder staat er niets op de doos/sticker over 'review sample' of 'for internal use' o.i.d. In de doos zat wel een 'warranty' kaartje waarop staat 'Warrany against defects. Notification for Australian consumers'. Ik weet niet of ze dit simpelweg standaard bij iedere versie stoppen of dat het dus echt een Australische versie is. Verder ook alleen Engelse/Spaanse/Franse/Portugese(?) teksten op de doos.
Achja, zomervakantie he :)

Staat er achter de NA toevallig ook nog /RF? Op de Corsair site vind ik namelijk alleen NA versies die Refurbished zijn waardoor het me lijkt dat deze hand in hand gaan.

(De eerste twee zoekresultaten in mijn geval)

In dat geval zou ik hem terug sturen naar Dixons aangezien je de volle mep hebt betaald voor een refurbished bord, of vragen of je een deel van je geld terug mag (ik kan me namelijk voorstellen dat je het bord liever houd).

Er zullen veel Refurbished modellen in de omloop zijn aangezien deze toetsenborden er een beetje om bekend staan doodgaande LEDs te hebben (wat gelukkig wel gewoon onder de garantie valt).

Er staan er imo nog wel redelijk wat in de Pricewatch:
Maar de K70 is inmiddels opgevolgd door de K70 RGB, helaas zit deze wel in een hogere prijsklasse.
Het is geen RF model volgens de sticker. Ik denk dat ik het eens op de Corsair fora ga navragen, want ik ben er toch wel benieuwd naar. Als ik hier kijk, zie ik wel dat het gewoon de goede product code is overigens. In ieder geval bedankt voor je reacties!

En voordat ik het vergeet: goede review!
Succes! Post je nog even terug voor mensen met eenzelfde vraag? :)

Dankjewel, misschien moet ik er maar eens wat meer gaan doen!
't Is de US layout, wat ik al dacht. :) En helaas, what has been seen cannot be unseen... Ook ik heb het schroefje ontdekt.. Thanks a lot! ;)
Ik weet niet waarom Tweakers de afbeeldingen van rechts blijkt bij te snijden (dit is mijn eerste review hier), maar als je de afbeelding gewoon even opent in een nieuw tabblad kun je de volledige foto bekijken :)
Leuke eerste review !
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ even met ctrl f zoeken wat je wilt vinden :)
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. JPEG-bestanden, gesaved met een kwaliteit van 30-60 (op een schaal van 0-100) hebben de voorkeur voor foto's. PNG- en GIF-bestanden hebben de voorkeur voor screenshots, lijntekeningen, schema's, enzovoort.
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]
Keep up the good work !
Bedankt voor de positieve reactie en de informatie :)

Ik zal de maximum breedte de volgende keer in de gaten houden (had eigenlijk verwacht dat Tweakers ze gewoon zou resizen) en even kijken of ik van de week tijd heb om deze review te fixen.
Heb je dit toetsenbord met MX Browns laten importeren of zijn deze nog ergens in NL te verkrijgen?
Ik heb het toetsenbord niet in Nederland gekocht, maar het is direct vanuit Corsair (Hong Kong) naar mij verzonden. Voor mij is dit geregeld door een Corsair forum rep op een Engels forums, maar misschien kun je even proberen contact op te nemen met Corsair zelf? :)

Ik zal eens gaan proberen, thanks! ;)
Uitgebreide review, nice!

Ik heb/had de K70 in gunmetal grey met Brown switches en blauwe LEDs. (import uit de VS)

De mijne is inmiddel teruggestuurd omdat na een half jaar de LEDjes het begonnen te begeven. Niet cool.
Nog minder cool dat ie niet meer gemaakt wordt, want op de crappy LEDs na een meesterlijk keyboard.

Afijn, moest ik even kwijt.