Kobo Aura Zwart Review

24zeven 10 juni 2014, laatste update op 10 juni 2014, 5.657 views

Kobo Aura Zwart

Pluspunten

• Licht gewicht
  • Handzaam
  • micro SD
  • Backlight
  • Vormgeving
  • Lezen in volle zon

Minpunten

• 5 Ghz Wifi ontbreekt (niet handig als thuis 2,4 Ghz uit staat)
  • geen kantelbaar scherm
  • selecteren in EPUB werkt slecht (zie uitleg)
  • voor EPUB+drm (bib), Adobe digital edition nodig

Veelzijdigheid Score: 4
Kobo AURA

Inleiding:
De Kobo AURA is een kleine handzame E-reader met een zwart/grijs E-inkt scherm. Met 6” en 173 gram is het verrassend prettig en hanteerbaar. De AURA heeft net als de kobo Glo en de Kobo AURA HD ingebouwd "frontlight", een functie die bij veel andere e-readers mist.
Voor aanschaf heb ik bovenstaande 3 e-readers overwogen. E-reader zonder ingebouwd "frontlight" vallen af omdat dit mij niet praktisch leek. Wat mij opviel is dat de AURA HD lijkt op een uitvergrote versie van de Glo. De HD heeft een iets groter scherm, maar ik vond hem niet beter leesbaar dan de overige 2. Na deze apperaten kort naast elkaar te hebben gehad, leek het wel of de AURA iets scherper was. Het ingebouwde "frontlight" daarentegen was weer minder egaal. Verder is het scherm van de AURA niet verdiept aangebracht. Dit leek mij handiger met schoonmaken.

De AURA pas in een washandje en zander hoesje is hij prettig in de hand te houden. In 1 maand tijd heb ik 1 keer een soft reset moeten uitvoeren. Verder vond ik de batterij niet geweldig. Hij gaf aan de lader aan vol, maar bij het losmaken van de lader bleek dit 96% opgeladen te zijn. Tevens was 9% opgeladen gelijk aan helemaal leeg. Wanneer je wifi (2,4 Ghz) uitzet kan je tussen de 1 en 2 dagen CBR-bestanden lezen. Met EPUB ongeveer 3 dagen. Het kan zijn dat dit aan de batterij ligt, maar ik had gehoopt op meer. Inmiddels is de AURA teug naar de winkel. Na een maand gebruikt te hebben wilde hij niet meer opstarten.

Scherm:
Het capacitief scherm werkt prettig, maar is zeker ruimte voor verbetering. Enkele van de EPUB bestanden bevatten links naar voetnoten e.d. Het aanvinken van deze linkjes was een uitdaging op zich. Bij een aanraking is het snel een bladzijde verder of terug, soms duurde het een aantal malen voordat je de link te pakken had… Ik hoop dat KOBO hier een update voor kan uitbrengen, want dit was voor mij erg storend. Wat ik tevens miste was de mogelijkheid om het scherm te kantelen, bij strips (CBR) en PDF lezen is een breed scherm prettiger.

De volgende bestanden heb ik gebruikt icm deze e-reader:
- EBUP
- PDF
- CBR

Lezen EPUB:
EBUP leest van deze 3 verreweg het prettigst. Letters zijn op grote aan te passen en plaatjes worden automatisch tussen gevoegd. Zoeken vanuit de inhoudsopgave werkt goed, maar zoeken van voetnoten of andere links in de iets geavanceerdere EPUB bestanden werkt niet prettig doordat het lastig is om een link te selecteren. Je moet heel precies op de link klikken en dan nog gaat het wel eens fout.

Bij een EPUB+drm, bijvoorbeeld van de bibliotheek is een PC nodig om ze in te lezen. KOBO beschrijft dat dit via Adobe Digital editions moet. Op een vakantieplek waar je het liefst geen laptop mee naar toe neemt, is het daardoor niet mogelijk een boek te ruilen, verversen of op te halen van de bibliotheek. Met de tablet is dit gewoon wel mogenlijk zonder tussenkomst van een PC.

Lezen PDF:
PDF-lezen werkt prima. Nadeel is dat de lettergrote gekoppeld is aan de bladzijde. In veel gevallen moet je daarom je bladzijde opschuiven voor de 2de deel van de zin. Dit probleem is deels te verhelpen door een iets breder scherm, bijvoorbeeld door het scherm 90 te draaien.

Lezen CBR (strip):
CBR-lezen gaat op de zelfde manier als PDF-lezen. Sommige stripboeken zijn getekend met veel contrast en ‘grote’ letters in de tekstwolkjes om de hele bladzijde in eens te laten zien.
Bijvoorbeeld. Van Guust Flater een complete bladzijde veelal te lezen zonder in te zomen op de tekst. Maar Roodbaard daarentegen niet. Je moest daar verschalen naar werkelijke grote, wat betekend dat je per pagina 4x moet verversen.
Door het ingebouwde "frontlight" kon je indien nodig iets meer contrast krijgen in een binnen omgeving (of avondschemering).

Al met al een leuke toevoeging. E-inkt is prettig leesbaar, ook op het strand.
Het lezen van papier heeft de voorkeur, maar wanneer je niet wilt sjouwen op vakantie is een e-reader te prefereren boven een tablet. Het scherm is rustiger voor de ogen en kan onder alle omstandigheden gelezen worden zonder veel last van spiegelingen.
Het leest wel iets trager dan op een tablet, doordat een schermverversing tijd kost, maar op zich is dit niet heel storend.

Gekocht vlak voor de vakantie en enkele weken na de vakantie wilde hij niet meer opstarten. Terug gebracht en geld terug. Misschien had ik net een maandagmorgen model.
Ik hoop dat de volgende het iets langer op een batterij uithoud en dat het linken in EPUB beter werkt…

Heb jij ook een Kobo Aura Zwart?

Het speciale van deze Kobo's is dat ze juist geen backlight hebben, maar 'frontlight'.
Bij backlight schijnt het licht op jou, in het geval van frontlight schijnt het licht op het scherm om vervolgens naar jou teruggekaatst te worden, dit leest veel prettiger en is minder druk aan je ogen.
Probeer maar eens op een tablet te lezen, dan heb je na een kwartiertje al pijn in je ogen, terwijl je bij een e-ink scherm hier geen last van hebt.
TNX.
Ik heb de tekst aangepast. backlight -> ingebouwd frontlight.

Overigens is het lezen op een tablet niet zo erg dat ik er na een kwartier al last van heb. Maar dat is voor iedereen weer anders. Feit blijft dat lezen op een e-reader prettiger is.
Dat kwartiertje was ook een beetje overdreven, maar overdrijven helpt altijd om dingen duidelijker te maken :).
Zelf vind ik de Sony e-readers met lampje in de hoes heel erg fijn. (ik heb nog een oude Sony PRS-350).

[Reactie gewijzigd door jort99b op 10 juni 2014 17:30]