Specificaties 16MP, Full HD filmen, 15x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Fujifilm FinePix F550 EXR Zwart Review

erikg1964Newbie 8 juni 2014, laatste update op 12 juni 2014, 200 views

Fujifilm FinePix F550 EXR Zwart

Pluspunten

• Prima foto's bij voldoende licht
  • Veel instel mogelijkheden

Minpunten

• Point en shoot resultaten zijn niet meteen goed. Je moet met deze camera leren werken
  • Vlekken bij tegenlicht
  • Filmen bij weinig licht gaat niet goed

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Het eerste wat opvalt bij deze camera is dat de automatische fotografeer standen geen consistente resultaten opleveren. Het gaat niet meteen vanzelf goed, dus als je een simpele point en shoot camera zoekt is dit een minder geschikte keus. Ik heb er wat tijd in moeten steken om uit te zoeken welke instellingen resultaten opleveren die ik mooi vind. Bij mij is dat:
Programma: P (AE)
ISO: Auto 800 - kiest automatisch de ISO waarde tot maximaal 800. Voor binnen opnamen kun je een hogere waarde selecteren, afhankelijk van hoeveel ruis je wilt toestaan. De camera is minder geschikt voor fotograferen bij weinig licht.
Beeldgrootte: M 4:3 - op 16 mp is het resultaat niet helemaal scherp. Op 8 mp is er geen enkel probleem
Beeldkwalitieit: F
Dynamisch bereik: Auto
Filmsimulatie: S - de filmsimulatie heeft flinke impact op het resultaat. Welke variant je voorkeur heeft is puur een kwestie van persoonlijke smaak. Kwestie van goed vergelijken dus. Kies bijvoorbeeld Velvia als je van levendige kleuren houdt.
Witbalans: Auto - deze stand voldoet bij natuurlijk licht. Bij kunstlicht zijn de foto's een beetje gelig, je kunt de witbalans dan beter aanpassen.

Een ander punt bij deze camera is dat je snel sterk opvallende vlekken krijgt bij tegenlicht. Google op 'F550EXR flaring' om voorbeelden te zien wat ik bedoel.

Voor de rest, en ook in het algemeen gesproken: dit is een goede camera waarmee je prima foto's kunt maken. Vooral het zoom bereik van 24 tot 360 mm werkt prettig. Ook in de maximale zoomstand blijven de foto's netjes scherp. De beeldstabilisatie werkt goed.

Heb jij ook een Fujifilm FinePix F550 EXR Zwart?