Thecus N5550 Diskless Review

aex351 8 juni 2014, laatste update op 5 februari 2016, 681 views

Thecus N5550 Diskless

Een NAS met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Veel mogelijkheden, maar beperkte gebruikersvriendelijkheid vanwege Thecus OS5.

Pluspunten

• Hardware (o.a. Intel Atom en 2GB DDR3)
  • Geheugen (upgradable)
  • Solide behuizing
  • Mogelijkheden
  • GeÔntegreerde voeding

Minpunten

• Interface
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Fan geluid
  • Thecus OS5

Kwaliteit voeding Score: 5

Waarom de N5550?

De N5550 is een NAS die qua prijs-kwaliteitverhouding eruit springt in vergelijking met de concurrenten. Een 5-bay NAS met een Intel Atom D2550 CPU en een zwarte stalen behuizing. Met deze NAS richt Thecus zich voornamelijk op bedrijven (MKB), met een knipoog naar de veeleisende consument.

Tegenwoordig worden nagenoeg alle NAS'en verkocht als een Home Server/HTPC met alles op en eraan. Ik ben opzoek gegaan naar een NAS omdat ik een centrale opslagplek wilde hebben, en de rest was bijzaak. UIteindelijk heb ik deze NAS wel gekocht met het oog op de extra mogelijkheden, in de vorm van een Home Server.

Besturingssysteem en interface

Het onderliggende systeem is afgeleid van een zwaar aangepaste Fedora/Red-hat linux distrbutie, al zie je daar niets van terug, en heeft de naam Thecus OS5. Via een webinterface, waar Thecus OS5 om heen draait, is het systeem te benaderen en te configureren. De interface ziet er gedateerd uit, zeker in vergelijking met Synology DSM. Thecus OS5 oogt spartaans en hetzelfde geldt voor de gebruiksvriendelijkheid. Functioneel gezien is nagenoeg alles aanwezig. Het Linux deel is zwaar geminimaliseerd. Wel kan je met SSH in het systeem.

Modules installeren en gebruiken

Thecus OS5 biedt de mogelijkheid om extra functionaliteit toe te voegen door extra modules (software packages) te installeren. Bijvoorbeeld: Plex Media Server, MariaDB, Sickbeard etc. Er zijn zowel officiele Thecus modules als modules gemaakt door derden. Thecus OS5 wordt geleverd met een aantal officiele modules. De officiŽle modules zijn veelal zwaar verouderd en/of werken niet goed. Een voorbeeld hiervan is de fotoalbum module. Waaroor je al snel aangewezen bent op modules uitgegeven door derden. Het vinden van modules blijkt in de praktijk toch lastig te zijn. Thecus heeft op hun site een "app center", waarop zowel officiele als modules van derden staan. Het is lastig te zien of een bepaalde module geschikt is voor de N5550 en het is ook niet even duidelijk welke versie nou geschikt is. Dit omdat er van veel modules zowel een officiele als een derden versie beschikbaar is. Kortom, de "app center" kan je beter links laten liggen. Voor up to date modules van derden kan je beter terrecht op hun forum. Voor Plex Media Server kan je terrecht op de site van Plex zelf. Het installeren van de eenmaal gevonden module gaat recht toe recht aan via de web interface. Al met al zou ik het handiger vinden wanneer dit proces in zijn geheel geÔntegreerd is via de web interface. Zoals dat wel bij Synology is.
Helaas kan je niet via SSH op een apt-get manier packages installeren.

Vormgeving en geluid

Het is een vrij compacte stalen behuizing, dat wel tegen een stootje kan. Qua vormgeving ziet het er wel oke uit, maar het zal geen prijzen winnen. De bays worden afgeschermd door een plastic deurtje dat een stof filter bevat. De NAS is in een stille kamer te horen. Ik zal het geluid niet hard noemen, maar wel hoorbaar. Met wat achtergrond geluid merk je er niets meer van.

Upgradable, tweaken en de fan

De N5550 et Thecus OS5 is wat spartaans. Dit heeft zijn voor en nadelen. Een voordeel is dat het geheugen upgradable is. Standaard zit er 2GB ddr3 geheugen in. Dit kan worden geupgrade tot 4GB. Wel moet je hiervoor nog een update installeren zodat het systeem ook de 4GB ziet. De standaard 92mm fan kan je ook vervangen. De 92mm fan draait momenteel op ~1380 RPM's en houdt de CPU op zo'n 32c en het systeem op 37c koel. Verder is het mogelijk, niet officeel , om het OS te vervangen door bijvoorbeeld XPEnology (Synology DSM), CentOS of FreeNAS. Hiermee vervang je meteen de gedateerde web interface en creeŽr je nog meer mogelijkheden. Ik ben sterk aan het overwegen om Thecus OS5 te vervangen voor XPEnology of FreeNAS.

De NAS in gebruik, beveiliging en ACL

De NAS, ondanks gekocht puur voor de opslag mogelijkheden, gebruik ik nu als Home Server/HTPC. Het fungeert als o.a. als download station (aangestuurd met Transmission) en media center met Plex en dit werkt goed in combinatie met de Plex iOS app en Chromecast. Dit werkt goed. Echter op het gebied van bestanden delen, rechten en verschillende gebruikers (Windows, Samba, ACL) zijn er met Thecus OS5 wat problemen. Via de webinterface kan je dit allemaal regelen, maar omdat het spartaans is, is het niet altijd even duidelijk wat nou wat is. In Windows mag je bijvoorbeeld ten alle tijden maar met ťťn gebruiker zijn ingelogd (los van of dit nou Thecus is of niet), maar dit is voor de eindgebruiker helemaal niet duidelijk - waardoor ik behoorlijk wat tijd kwijt ben geweest aan uitzoekwerk. Want er is geen handleiding waarin dit staat. Daarnaast is het niet duidelijk of je nu de "guest" gebruiker hebt ingesteld of niet. In Synology DSM is dit beter geregeld. Waardoor ik sneller geneigd ben om via SSH de smb.conf aan te passen (wat ook weer onnodig meer tijd in beslag neemt). Voor zakelijk gebruik zijn er andere alternatieven beschikbaar: NFS, ISCSI, dus dan loopt je minder snel tegen dit probleem.

Een punt van kritiek is omdat Thecus OS5 spartaans is er wel meer tijd gaat zitten in uitzoekwerk. Sommige standaard modules die je kan installeren (piccza - foto server, webdisk - web interface voor bestanden) zijn functioneel erg beperkt en je bent dan ook beter af deze niet te installeren en te gebruiken.

Thecus biedt ook een eigen gratis te gebruiken DDNS, genaamd thecuslink (Thecus ID), naast alternatieven. Dit maakt het makkelijker om de NAS van buitenaf te benaderen. Pas hier wel mee op, omdat sommige third party modules vrij toegankelijk te benaderen zijn. Dit komt omdat de virtuale map "/modules/" momenteel standaard niet beveiligd is (dit heb ik aangekaart bij Thecus). De modules zelf worden uitgevoerd on eigen poortnummer.

Zou ik de N5550 aanraden?

De N5550 heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding. Het is een krachtige NAS met een ruwe kant. Ik vind de gebruiksvriendelijkheid minder, maar functioneel gezien is alles aanwezig. Ik vind dat ik als eindgebruiker teveel tijd heb moeten besteden aan uitzoekwerk. Thecus had dit veel makkelijker kunnen maken. Al met al is de prijs-kwaliteitverhouding te goed om deze NAS te laten liggen.

Een vergelijkbare Synology zou 1) bijna het dubbele hebben gekost, 2) of minder krachtige hardware (CPU/RAM) hebben of 3) maar 2 bays hebben. Desondanks blijf ik de Synology DSM een hele mooie interface vinden, waar ik in eerste instantie nog weinig om gaf maar nu wel de voordelen van in zie. Zeker wanneer je meer wilt dan alleen een NAS (Home server)

Wil je absolute gebruiksvriendelijkheid en gemak, en ben je niet een beetje technisch, en/of ben je bereidt in te leveren op hardware, en/of vind je het niet erg iets meer te betalen voor vergelijkbare performance, kies dan niet voor deze NAS. Vind je het niet erg om in te leveren op gebruiksvriendelijkheid, iets meer spartaans, en ben je een beetje technisch, wil je een goede prijs-kwaliteitverhouding, en vind je het niet erg om het e.e.a. zelf uit te zoeken, dan is deze NAS een goede keus.

Heb jij ook een Thecus N5550 Diskless?