Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM Review

SomerenV 7 juni 2014, 941 views

Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM

Pluspunten

• Lekker scherp, ook vol open
  • Een UWA-lens voor weinig geld
  • Niet te licht, niet te zwaar
  • Weinig vignettering op 10mm
  • Weinig CA
  • Solide bouwkwaliteit

Minpunten

• Niet perse negatief, maar de lens is volledig plastic
  • De focusring heeft geen harde stop

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
Mijn 18-55 f/3.5-5.6 was dringend aan vervanging toe. Hij had wat beschadigingen opgelopen aan het glas en was gewoonweg niet meer scherp, vooral in de hoeken. De 18-55 gebruikte ik vooral op 18mm en omdat ik al een 50mm heb heb ik besloten voor de 10-18 te gaan. Wat een heerlijke lens!

Ik heb er vandaag wat mee gespeeld (zowel foto als video) en ben zeer te spreken over de kwaliteit van het beestje. De scherpte op 10mm f/4.5 is uitstekend en van vignettering is nagenoeg geen sprake. Ook CA is er niet veel, althans niet duidelijk aanwezig.

Verder viel me op dat de autofocus belachelijk stil is (dankzij STM) maar ik gebruik zelf manual focus. Dat focussen is wel wat wennen en wel om twee redenen: er zit geen harde stop op de focusring en je ziet niet heel er goed wat er scherp is en wat niet helemaal.

Al met al een erg lekkere lens met een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding. Als je 18mm niet wijd genoeg vindt en je wilt een leuke lens voor erbij dan is deze 10-18 zeker een aanrader!

Vragen en/of opmerkingen zijn welkom! Foto's die ik genomen heb met deze lens komen er nog aan :)

Heb jij ook een Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM?