Tiptel Yealink SIP-T38G Review

cptjack 7 juni 2014, laatste update op 29 september 2014, 988 views

Tiptel Yealink SIP-T38G

Deze VOIP-telefoon biedt met zijn groot kleurenscherm en uitgebreide configuratiemogelijkheden een aangename gebruikservaring. Door de XML-Browser en Push-XML functionaliteit is hij bovendien breed inzetbaar, niet enkel voor bellen alleen. Wel opletten dat deze telefoon End-of-Support is waardoor hij geen firmware updates meer krijgt! Vergelijk dus met nieuwe de T4xG.

Pluspunten

• Gesprekskwaliteit
  • Documentatie
  • Modbaarheid
  • XML-Browser en Push-XML

Minpunten

• Geen Firmware updates meer (EoL)
  • Yealink Support
  • Prijs t.o.v. nieuwe T4x-reeks
  • Tikje gedateerd uiterlijk

Kwaliteit Score: 5
Enkele maanden terug heb ik een paar licht gebruikte Yealink T38G VOIP telefoons overgenomen. Ondertussen is onze klassieke telefoonprovider de deur gewezen en zijn we thuis volledig op VOIP overgegaan. Dit scheelt 'm niet alleen in vaste kosten en belkosten, maar geeft ook een rijkere gebruikservaring. Na enkele maanden spelen en testen is het tijd voor een review van deze VOIP telefoon.

Overzicht

Op de bouwkwaliteit valt weinig aan te merken. De Yealink T38G is een oerdegelijke telefoon, al komt het design wat gedateerd over in vergelijking met de opvolgers T46/T48. De gesprekskwaliteit is uitstekend te noemen, zowel via de hoorn als via de handenvrije speaker. Door de HD voice technologie klinkt de tegenpartij helder en je hebt geen last van ruis, al hangt dit uiteraard samen met de codec van de andere partij.

Inhoud Voorkant

Het grote LCD kleurenscherm springt direct in het oog. Met zijn 480x272 resolutie en 16 miljoen kleuren kan dit scherm voldoende informatie op een overzichtelijke manier kwijt. Dit werkt prettig tijdens het bladeren door de menu's en telefoonboek, de CallerID met foto, enz... Ook foto's worden scherp weergegeven waardoor je hem ook als fotokader kan gebruiken. Hierover later meer.

Aan de zijkant zitten 10 sneltoetsen met BLF. Deze zijn erg handig en kunnen volledig naar wens geconfigureerd worden. Ook aan de 6 ronde lijntoesten kunnen diverse functies worden gekoppeld. Enkele mogelijkheden: Intercom, Forward, URL, XML Browser, Call park, Phonebook, ...

DSS Toetsen Achterkant

Aan de achterzijde bevinden zich twee Gigabit poorten, waarmee je hem tussen je PC en de switch kan aansluiten zonder aan snelheid in te boeten. Er zijn uitgebreide netwerkmogelijkheden voorzien zoals IPv6, PoE, OpenVPN, VLAN QoS, ...

Een volledig overzicht van de technische specificaties vind je op de productpagina van Yealink.

Uitbreidbaarheid

Je kan aan deze telefoon nog 6 extra BLF extensiemodules koppelen, waarmee je per module nog eens 39 extra sneltoesten toevoegt. Verder is er een aansluiting voor een headset.

Configuratie-opties

Deze telefoon is erg configureerbaar. Niet enkel via de overzichtelijke webinterface maar ook via verschillende configuratiebestanden. Zo kan je al je settings in een configuratiebestand zetten waarna de telefoon zichzelf configureert. Instellingen zoals accountinformatie, ringtones, telefoonboek inclusief contactfoto's, wallpaper en screensaver kunnen op deze manier ingesteld worden om meerdere toestellen tegelijk. Heb je DHCP optie 66 ingesteld dan gebeurt deze configuratie zelfs volledig automatisch na bvb een factory reset of bij het aansluiten van een nieuwe telefoon. Je moet dan wel met condig-, XML- en tar-files aan de slag en een webservertje in je netwerk hebben draaien, maar dat is voor een Tweaker geen probleem.

Na een volledige factoryreset met recovery firmware was ik opeens ook de Nederlandse taal kwijt. Omdat ik nergens een NL firmware kon vinden maar wel extra taalbestanden kon configuren, heb ik zelf een eigen vertaling gemaakt. Dit geeft aan dat je zowat alle UI tekst zelf kan aanpassen.

Telefoonlijsten

Uiteraard biedt deze telefoon uitgebreide mogelijkheden tot het configureren van telefoonlijsten met contacten. Zo kan je een lokaal telefoonboek instellen, maar ook nummers oplijsten van een centrale server in XML formaat of integreren met een LDAP server.

Het lokaal telefoonboek biedt als enigste de mogelijkheid om ook een foto aan je contacten te linken. Dit kan je via de webinterface regelen, of via een XML en een TAR bestand automatisch laten inladen tijdens het provisioneren. Je kan je contacten toewijzen aan een group met eigen beltoon.

Lokaal Telefoonboek CallerID met foto

Verder kan je nog eens 5 centrale telefoonlijsten aanleggen. Deze worden via een XML bestand of PHP script ingeladen. Helaas kan je door een bug niet in deze lijst zoeken. Je krijgt dan de vervelende melding "URL is empty". In het lokale adresboek en via LDAP kan je wel zoeken. Met LDAP kan je telefoonnummers van gebruikers en contacten in Active Directory vanaf je telefoon opzoeken.

Centrale Contacten Centraal Telefoonboek LDAP Zoeken

Modbaarheid

Er is vrij veel online documentatie te vinden. Met wat geduld en trial-and-error, kan je op deze tweak-foon je creativiteit botvieren. De volgende functionaliteiten zitten niet standaard ingebouwd maar geven een idee welke extra's je nog rond deze VOIP-foon kan bouwen.
  • Fotokader
Voor zowel de wallaper als screensaver kan je statische foto's uploaden naar de telefoon. Dit was me veel te saai en wilde dit liever automatiseren en dynamisch maken. Met een PHP scriptje dat willekeurige foto's serveert en een .htaccess bestand op mijn webserver gedraagt de T38G zich nu ook als digitale fotokader wanneer hij niet in gebruik is. Iedere nacht laadt ie 20 willekeurige foto's uit een map op de server, om ze vervolgens te gebruiken als screensaver. Ook de wallpaper ververst elke nacht.

Het scherm heeft een idle status met aparte intensiteit, zo kan je de backlight dimmen of uitschakelen wanneer de telefoon niet wordt gebruikt. 's Avonds wil ik echter het scherm volledig uit hebben en overdag op 50% zodat het fotokader zijn werk kan doen. Je kan niet opgeven tussen welke uren het scherm actief moet zijn, maar met een curl script en crontab kan je deze parameter wel aanpassen, zodat de telefoon 's avonds in slaapstand gaat en 's morgens weer wakker wordt.
  • Click-to-Dial
Click to Dial
Met de Telify add-on voor Firefox i.c.m. weerom een PHP scriptje en PushXML kan ik telefoonnummers in webpagina's aanklikken om deze op de telefoon met ťťn toest te draaien.
  • Paralofoon integratie
In combinatie met een deurtelefoon en Asterisk, verschijnt een pop-up scherm op de telefoon. Dit scherm toont een foto afkomstig van een deurcam zodat je kan zien wie er voor de deur staat. Met een druk op de knop maakt je een intercom verbinding met de deurtelefoon, kan de persoon negeren of loop je gewoon naar de deur :)
Parlofoon XBMC Integratie
  • XBMC integratie
Voor de technologie-leken in huis, is er op de telefoon in de huiskamer een button aangemaakt die de TV van HDMI kanaal wisselt en vervolgens een XBMC playlist start. Benodigdheden: Raspberry Pi, Openelec, Json-CEC add-on en een PHP script dat de juiste JSON commando's uitspuwt.

Ondersteuning

Hoewel deze telefoon nog steeds verkocht wordt, is de actieve support ervan officieel beŽindigd. De T38G en kleinere T32G krijgen enkel nog (grove) bugfixes. Hier kwam ik pas na de aankoop achter en die informatie had de aanschaf ervan wel kunnen beÔnvloeden. Eigenlijk kan je de T3xG-reeks best als end-of-support beschouwen. Voor de T2x- en T4x-reeksen komen nog wel nieuwe feature releases en firmware updates (V73 is in beta) uit die aan de veeleisende gebruiker/beheerder vaak extra meerwaarde bieden. Helaas valt de T32G en T38G daarbij uit de boot en blijven deze op firmware V70 steken. Dit tot groot ongenoegen van gebruikers op het Yealink Forum.

Update: Tiptel/Yealink Support reageert in mijn ervaring zelfs niet op bug reports... Tiptel heeft uiteindelijk een korte reactie gestuurd, die me enigsinds heeft verwonderd. Op het Yealink forum wordt je aangeraden om de lokale dealer te contacteren. Die zegt vervolgens dat ze die bepaalde (internationale) firmware niet supporteren en is het weer terug naar af... De moraal van het verhaal is dat je enkel bij je lokale dealer mag aankloppen voor firmware updates, maar deze hinken vaak erg achterop. Installeer je de internationale firmware, die beter is, krijg je geen support. Het helpt ook niet dat elke dealer zijn eigen firmware versies krijgt. De versienummering 38.70.0.185 is in het formaat <telefoon>.<majorversie>.<dealer>.<minorversie>. Verder is Yealink wel handig in het afschepen van bugreports, in plaats van er effectief iets mee te doen. Minpunt voor support!

Dit is daarmee geen slechte telefoon, integendeel. Je vindt op internet voldoende informatie, forums en blogs waarmee je uit de voeten kan. Als hobbyproject en eerste kennismaking met VOIP telefoons kan ik deze telefoons aanbevelen. Wil je een grotere implementie doen of verwacht je actieve ondersteuning van de fabrikant, dan moet je bij de nieuwe T4x-reeks wezen.

Als je ondersteuning van Yealink nodig hebt, verloopt dat steeds via de verdeler. Heb je nood aan support is het ook uitkijken naar een goede officiŽle verdeler/partner, maar daar betaal je wellicht extra voor. Kijk ook dondersgoed uit met welke firmwares je installeert, dit kan ertoe leiden dat je dealer de telefoon niet meer ondersteund.

De nieuwprijs van deze telefoons is aan de dure kant voor een telefoon uit begin 2011. Ik heb zelf voor relatief weining geld enkele exemplaren op de kop weten te tikken. Ik zou er zeker niet de volle pond voor betalen als je weet dat de opvolgers van deze telefoon, de T46G en T48G, respectievelijk voor ongeveer 150,- en 200,- euro te verkrijgen zijn. De T4x reeks wordt nog wel actief doorontwikkeld en regelmatig van firmware updates en bufixes voorzien.

De Yealink T38G is een leuke hobby telefoon met een waaier aan opties en mogelijkheden om VOIP in je netwerk te integeren. Op hardwaregebied valt er weinig aan te merken. Helaas kan dat van de firmware niet altijd gezegd worden en laat Yealink Support je al te graag in de steek. Probeer er dus niet teveel voor te betalen, aangezien je voor dat geld een recenter model met extra features en hopelijk betere ondersteuning kan krijgen.

29/09/2014 update n.a.l.v. feedback van Yealink Support.

Heb jij ook een Tiptel Yealink SIP-T38G?

Mooi accuraat verslag.
Heb deze ook opgedoken. Ben wel verbaast hoe de "dealer lock-in" is geregeld middels de firmware. Moest resetten waarna ik NL kwijt was.
Ook is het wat zoeken hoe de autoprovision is geregeld.
Al met al, voor hobby en research is het een leuk toestel.
Thx