Specificaties Radiogestuurde muis en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Sensei Wireless Gaming Mouse Review

Foritain 7 juni 2014, laatste update op 27 mei 2017, 2.506 views

Steelseries Sensei Wireless Gaming Mouse

Deze review is van voor 2015 en heeft geen samenvatting, zie plus- en minpunten.

Pluspunten

• Meest, Sexy, Muis, Ooit.
  • Mooie LED-feature
  • Uitstekende vormgeving die het grote publiek goed zal bevallen
  • Symmetrisch, dus voor links- en rechtshandigen
  • Materialen mooi voor het oog, en fijn in de hand
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • 8 programmeerbare knoppen
  • Goed presterende sensor
  • Oplaadstation oogt luxe en staat stevig
  • 16-20 uur werken op de batterij
  • Optioneel bedraad werken (en laden)
  • Wireless feature voelt niet trager aan
  • Uitgebreid software pakket met veel personalisatie opties

Minpunten

• Enige positieve acceleratie
  • Formaat/gewicht laadstation maakt hem niet ideaal voor onderweg
  • Instellingen in de software/cloud opgeslagen, net in de muis zelf. Vereist installatie software op elke pc die je met de muis wilt gebruiken (als je je persoonlijke instellingen wilt)
  • Liefhebbers van zeer zware muizen zullen het ontbreken van optionele gewichtjes betreuren.

Review: SteelSeries Sensei Wireless

In de Praktijk
Sensoren enzo…

pricewatch: Steelseries Sensei Wireless Gaming Mouse
Productpagina @ SteelSeries.com

SteelSeries heeft geen introductie nodig, het Deense merk dat bekend staat om hun randapparatuur voor gamers is razend populair in Nederland (en omstreken), en is ook één van de merken die goed beschikbaar is in fysieke winkels. Een groot voordeel, want een muis in de hand kunnen houden voor aanschaf geeft vaak net dat zetje in de rug. Kort door de bocht kan je stellen dat SteelSeries bekend staat om apparatuur van uitstekende kwaliteit, weliswaar niet met hele lage prijzen, maar wel een zeer goede prijs-prestatieverhouding.

Deze review gaat over de SteelSeries Sensei Wireless. Mocht je je afvragen of je de prijs goed gezien hebt, ja hij is inderdaad verkrijgbaar vanaf 123,--, en bij de meeste winkels kost hij zelfs 150,-- euro of meer (ter illustratie, gangbare bedrade Sensei muizen gaan voor ca 50-70 euro over de toonbank). Nu is de prijs slechts één element van een review, maar wanneer je het over een muis van dit bedrag gaat hebben zal een review toch voor een groot deel de uitdaging worden voor het product om je te overtuigen van zijn kostprijs.

De naam van de SteelSeries Sensei Wireless verklapt al een beetje dat het een muis is in de Sensei familie, een toch aardige collectie muizen, en dat het een draadloze variant betreft. Toch is het ontwerp iets anders dan de ‘ouderwetse’ Sensei, en wat de naam niet verklapt is dat het een muis is die optioneel draadloos is. Naast een opvallend oplaadstation beschikt hij dus ook over de optie om bedraad te werken, al zou de geclaimde batterijduur van 16 tot 20 uur geen echte beperking mogen zijn om altijd draadloos te blijven.

Zoals altijd: Voor ik aan het echte reviewen begin vind ik het belangrijk vermelden dat ik bewust geen Photoshop of Lightroom gebruik of iets dergelijks. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen. Bij deze review specifiek wil ik wel bij voorbaat vast om excuses vragen voor de hoeveelheid foto’s. Normaliter is het al een flinke taak om foto’s te sorteren, maar deze muis bleek dusdanig fotogeniek dat ik het niet over mijn hart kon krijgen er meer te verwijderen. Wat meer foto’s dan gebruikelijk dus voor een muis.

Specificaties

De specificaties van de SteelSeries website:

Laten we met de afmetingen beginnen, deze zijn gangbaar te noemen, niet opvallend groot of klein, maar gewoon gericht op de massa. Ook het gewicht van 120 gram is niet gek hoog of laag, wellicht iets wat aan de lichte kant voor een echte game muis. De vorm zelf is een symmetrische, klassieke vorm. Geen gekke rondingen, maar wederom gericht om voor een groot publiek goed in de hand te vallen, uiteraard zowel voor rechts- als linkshandige gebruikers.

Aan de binnenkant heeft de Sensei Wireless een Laser sensor die af te stellen is tussen de 50 en 8200 DPI. Hoewel niet specifiek vermeld geeft de 8200 max DPI wel al een indicatie dat het de Avago ADNS-9800 sensor betreft. Deze sensor staat positief bekend, maar staat vaak gelinked aan enige positieve acceleratie. Nu heb ik zelf meerdere muizen met deze sensor, en was de ervaring daar zeer positief. Uiteraard ga ik straks dieper in op de eigenschappen van deze sensor in de Sensei Wireless, want er zijn meerdere factoren die een rol kunnen spelen, zoals de firmware, software, en gebruikte lens.

Zoals bij de meeste game muizen heeft de Sensei Wireless een max polling rate van 1000 Hz / Response rate van 1 ms, naar mijn weten het snelst haalbare. De IPS en Acceleratie zijn mooie getallen, al zal je daar in de praktijk weinig van merken.

Verder komt de muis met 8 programmeerbare knoppen, een 2 meter lange ‘braided’ kabel, en een Soft-Touch coating. Onder de knoppen zitten SteelSeries switches die gemaakt zijn voor maar liefst 30 miljoen ‘clicks’ (ter vergelijking, veel gangbare muizen zitten tussen de 5 en 10 miljoen click levensduur) De muis moet tussen de 16 en 20 uur draadloos kunnen werken, alvorens je hem via het meegeleverde laadstation, of door de kabel direct in de muis te klikken uiteraard, weer moet opladen.

-De- mooie feature is toch wel de verlichting. Zowel het oplaadstation als de muis zelf komt met een aanpasbare led verlichting, waarbij je zelf kan kiezen tussen 16.9 miljoen kleuren. Het laadstation geeft standaard de status van de batterij weer (Groen, geel, rood), maar is ook naar wens in te stellen, even als het scrollwiel en het SteelSeries logo op de muis zelf.

Hoewel het niet specifiek in de specificatielijst staat genoemd, noemt SteelSeries op hun website wel nadrukkelijk “No Wires, No Lag”, een gedurfde claim voor een draadloze muis. Een claim die uiteraard aan de tand gevoeld moet worden, want een draadloze muis zonder meetbare vertraging moet ik nog meemaken.

Het uitpakken

Laten we eerlijk zijn, wanneer een je een muis met dit prijskaartje ontvangt is het uitpakken een (positief) gespannen moment. Je verwacht natuurlijk helemaal verwend te worden, en kan ook niet wachten om er mee aan de slag te gaan.

De verpakking stelde zelfs met hele hoge verwachtingen niet teleur. Opvallend compact, maar kwalitatief echt keurig. Het hoge gewicht van de verpakking viel ook direct op. Op de verpakking zien we zoals vaker enkele belangrijke features.

Op het moment dat de muis in beeld kwam had ik direct een hele grote glimlach op mijn gezicht. Het is echt een schoonheid. De combinatie van de looks en wetende dat het een heel luxe stukje gear is zorgde er voor dat ik hem bijna niet aan durfde te raken.

Eerst maar even tot rust komen en kijken wat er naast de muis in de verpakking zit. Gezien het oplaadstation onder de muis verpakt zit, en ik nog niet zo ver durfde te komen, eerst even wat er wel bereikbaar was: Een handleiding, een SteelSeries sticker, en een USB kabel.

Dan toch maar de muis zelf. Ik kan enkel positief zijn over de eerste indrukken. Het ontwerp is klassiek maar keurig, en de materialen zien er absoluut top uit. Het merendeel is matte afgewerkt, maar een aantal kleine glossy elementen geven hem een interessante en herkenbare uitstraling. Aan elke zijkant zien we twee knoppen, totaal zitten er 8 knoppen op.

Aan de onderzijde zien we dat de sensor keurig in het midden zit. Naast de sensor zien we de aan/uit knop, en de ‘connect’ knop en laad-contacten gezien het een draadloze muis is. Aan de bovenzijde zien we een klein knopje. Wanneer je op de kabel werkt klikt deze vast, en met deze knop klik je hem dan weer los.

Het oplaadstation maakt een solide en luxe indruk, en is ook opvallend zwaar. Zwaar genoeg dat hij zeker niet zo maar gaat schuiven op je bureau. Anderzijds maakt het de totale oplossing wel wat minder mobiel, al kan je uiteraard enkel de kabel meenemen wanneer je op reis gaat.

Het materiaal voelt stevig als staal, en ziet er ook erg luxe uit. De uitstraling van het hele ‘pakket’ is gewoon absolute top te noemen.

En zo ligt het muisje dan in z’n huisje.

Het laadstation wordt uiteraard wel met een USB kabel aangesloten. Er is geen extra stroomadapter nodig, dus geen zorgen over extra kabels of een dikke adapter; enkel het usb kabeltje is nodig.

Deze kabel heeft een opvallende aansluiting. Deze zorgt dat wanneer je de muis bekabeld gebruikt, de kabel niet los kan schieten, en enkel via de knop aan de onderzijde los kan komen. Goed doordacht.

En zoals we mogen verwachten, de kabel is keurig ‘braided’.

Aan de voorzijde van de muis zit zoals verwacht dus de optionele bekabelde aansluiting.

Maar je zal deze muis toch vooral om de draadloze functie kopen, dus pluggen we de kabel maar terug in het laadstation. Op dit moment is de glimlach nog geen moment van mijn gezicht verdwenen, sterker nog, die werd alleen maar groter nadat de verlichting aan ging. Een bescheiden groene gloed van het laadstation geeft aan dat het met de batterij goed zit, en het scrollwiel verlicht standaard “SteelSeries Oranje”. Tijd om echt aan de slag te gaan!

Software

In voorgaande reviews ging ik eerst in op de praktijkervaring, maar gezien de software van de Sensei daar een aardige impact op heeft doen we eerst even de software.

Geen cd’tje in de verpakking, al kan het sowieso nooit kwaad altijd de nieuwste versie van de website te halen. Nog geen 2 minuten later en we kunnen aan de slag met de SteelSeries Engine. Zodra we deze opstarten herkent dij de Sensei Wireless, en in mijn geval gaf hij ook direct aan dat er een firmware update is.

De firmware update ging automatisch, en wederom nog geen 2 minuten later kon ik echt aan de slag. De SteelSeries engine laat je verschillende configuraties in je muis (en eventueel SteelSeries headset) activeren afhankelijk van het programma welke je start. Ook bied het de functie om al je instellingen van je SteelSeries hardware in de ‘cloud’ op te slaan. Als je de muis op meerdere apparaten gebruikt, worden de instellingen dan automatisch tussen de apparaten gesynchroniseerd. Het vereist uiteraard dat je een account aan maakt, maar gelukkig is dat ook een kwestie van secondes. Overigens worden deze instellingen enkel via de software bepaald, en niet op de muis zelf opgeslagen, je zal dus op alle apparaten de software moeten installeren om je persoonlijke instellingen te gebruiken.

Vanuit de SteelSeries Engine klikken we op de Sensei Wireless, en dan komen we bij al de settings van deze mooie muis, een flinke hoeveelheid knoppen. Maak je geen zorgen als de tekst op het plaatje wat klein is, elk onderdeel komt zo los in beeld. Het overzicht is in elk geval uitstekend, niet te veel poespas, gewoon strak en efficiënt.

Als we naar de muis kijken zien we de 8 knoppen duidelijk in beeld. Uiteraard zijn ze allemaal individueel in te stellen, net als dat de verlichting van de 3 elementen (base, logo, scrollwiel) individueel in te stellen is. Hoewel de knop direct voor het scrollwiel standaard als DPI-switch staat, is dat ook te veranderen. En ook niet onverwacht is de optie om al je button-binds op te slaan in een eindeloos aantal profielen. Ook deze kan je naar je SteelSeries Cloud account laten synchroniseren.

De Macro optie ontbreekt uiteraard niet. Je kan macro’s geheel naar wens maken, eventueel met een vaste, specifieke, of zonder vertraging.

Aan de andere kant van het software pakket zien we aanzienlijk minder gebruikelijke features. Per configuratie kan je deze naar wens instellen. De DPI/CPI instelling zien we uiteraard vaker, maar de optie om de acceleratie naar wens aan te passen is iets nieuws voor mij. De lift off distance is ook naar wens te zetten, helaas is dit wat lastig om het heel nauwkeurig te meten, maar op de laagste setting lijkt deze in elk geval onder de 2 mm te liggen (En dat is gewoon goed). Hoewel ik het vermoeden heb dat het tussen de 1 en 5mm in te stellen is (gezien de waardes 1 tot 5 in de software) voelt het bereik in de praktijk iets kleiner, zelfs op een hoge instelling vond ik het aardig lastig waar te nemen dat de muis nog trackte bij het optillen van de muis. Ik zie zelf overigens geen echt voordeel in een hoge LOD, maar kennelijk denken sommigen daar anders over.

Iets vergelijkbaars gaat op voor de Polling Rate / Response rate. Tenzij je merkt dat je USB poorten het niet aan kunnen is er weinig reden om hem niet op 1000 Hz te laten staan.

Angle snapping is wel weer een interessante feature. Één van de mogelijke afwijkingen die een muis sensor kan hebben is “prediction”, dit is wanneer een muis een rechte lijn denkt te herkennen, en dan in plaats van jouw daadwerkelijke beweging pixel voor pixel te volgen gewoon een kaarsrechte lijn trekt. Dit is normaliter ongewenst gedrag (wanneer het niet aan te passen is natuurlijk), maar kan in sommige situaties best een handige optie zijn. Bij deze muis kan je kiezen tussen ‘absoluut geen’ prediction, tot een absurd agressieve prediction, en natuurlijk alles wat daar tussen zit.

Ook zagen we in dat plaatje nog wat batterij instellingen. Om batterij te sparen gaat de muis vanzelf in de slaapstand, als je zo veel mogelijk batterij wil sparen kan dat na 1 minuut, maar je kan het ook op 20 minuten zetten. Persoonlijk vond ik 10 minuten wel een redelijke setting, welke ik ook gebruikte om de duur van de batterij te testen. Uit de slaapstand ontwaken is met een klik gepiept; een m.i. prima oplossing. ‘Sensor Smart mode’ schakelt de sensor in een soort halve slaap stand terwijl de muis niet wordt gebruikt, iets waar fanatieke gamers wellicht uit de buurt bij zullen blijven, maar voor niet-game gebruik een leuke extra besparing kan zijn. De ‘Illumination Smart mode’ schakelt het logo verlichting uit wanneer de muis in gebruik is. Stiekem hoopte ik dat hij registreert of je hand geheel op het logo ligt, echter schakelt de led gewoon uit zodra de muis beweegt. Als iemand die regelmatig een claw-grip heeft vond ik het niet mooi dat het logo zichtbaar continue aan en uit ging, en liet ik die functie dus ook uit staan.

Wat de batterij betreft, de verlichting kan niet alleen naar wens worden gezet, maar kan ook de batterijstatus aangeven. Standaard geeft het basisstation de batterijstatus aan, maar niets weerhoudt je om het SteelSeries logo of het scrollwiel als status indicatie te gebruiken. De kleur verandert dan bij ca 20% batterij van groen naar geel, en bij ca 5 % van geel naar rood. Respectievelijk houdt dat in dat je bij geel nog iets minder dan 4 uur batterij hebt, en rood dat hij het binnen het uur gaat begeven.

De verlichting kan eventueel ook worden uitgeschakeld, maar of iemand dat met deze muis gaat doen? Het leukste is uiteraard je kleuren naar wens te stellen. Mijn Pink Pony Unicorn configuratie blijft mijn favoriet, een roze-paarse muis, wie wil dat nou niet.

Op de meeste foto’s zal je zien dat ik normaliter alle leds op dezelfde kleur zet, maar je kan de verschillende elementen hun eigen kleur geven. Zo kan je bijvoorbeeld het laadstation blauw maken, het logo geel, en het scrollwiel rood. Het is maar wat je mooi vindt natuurlijk.

Kleuren!

Ik zei het al: ik had grote moeite met het sorteren van de foto’s. De muis ziet er gewoon geweldig uit. Vandaar maar een losse header voor wat foto’s met de Sensei Wireless met wat verschillende LED kleurtjes. Ik weet het, het zijn er een beetje te veel, maar ik kan het met deze muis gewoon niet helpen.

Iedereen moet uiteraard zijn eigen mening vormen, maar het zegt mij iets wanneer een product op elke foto goed uit de verf komt.

In de Praktijk

Een top uitstraling is fijn, maar de prestaties zijn minstens even belangrijk.

Gelukkig stelt de Sensei Wireless daar ook zeker niet teleur. De vormgeving is uitstekend te noemen, ik heb aardig grote handen en de muis lag mij direct uitstekend, maar mijn echtgenote met fijnere handen liet direct weten dat ik de muis mocht inleveren (De discussie loopt nog, althans, dat vertel ik mijzelf). Het gewicht zit tussen ‘ietwat licht’ en gemiddeld, en zal enkel voor voorstanders van zeer zware muizen een punt kunnen zijn. Het ontbreken van gewichtjes om de muis eventueel te verzwaren is voor hen wel jammer, en had ook binnen de prijs moeten kunnen. Uiteraard heeft dat wel gevolgen voor de balans van de muis, en dat is nu precies zo iets wat bij de Sensei echt helemaal in orde is.

Het valt niet mee te beschrijven hoe een muis voelt en werkt, maar het woord ‘heerlijk’ komt als eerst naar voren. Het materiaal is prettig, het ziet er niet snel vies uit zoals bij sommige muizen het geval is, en de wat zachte touch is fijn en geeft ook voldoende grip. De knoppen hebben een prettige ‘feel’, zijn niet te zwaar, maar zwaar genoeg om onbedoeld klikken te voorkomen. Een andere fijne feature vind ik dat de knoppen in gebruik niet te luid zijn. Hetzelfde geldt voor het scrollwiel, deze is vrij stil, en voelt ook keurig in balans.

De batterij zou het tussen de 16 en 20 uur moeten uithouden. Uiteraard is het zeer afhankelijk van het gebruik, maar enkele metingen mogen uiteraard niet ontbreken. Er zijn te veel variabelen om een grafiek toe te kunnen voegen van waarde, dus zal ik het bij een beschrijving moeten houden. Met een standby timer van 10 minuten, en zonder gebruik van de overige batterij besparende features:
- Na ca 10 uur “kantoorwerk” (Excel, browser, mail) en ca 3 uur (Fanatiek) gamen was de batterij nog groen. In de nacht de muis uitgeschakeld, en de volgende dag nog een goede 5 uur kunnen werken alvorens de muis onder de 5% duikelde.
- Puur voor de test een andere muis gebruikt voor niet-game taken, en de Sensei Wireless enkel gebruikt voor games. Gezien een beperkte hoeveelheid tijd voor games wat hulp moeten inschakelen om de uren te maken, maar na iets meer dan ca 17 uur ging de muis pas het rood in.

Gezien de (on)nauwkeurigheid van het meten (het is praktisch onhaalbaar om met de stopwatch er naast te zitten) is het een redelijke stelling dat de geclaimde batterijduur uit de praktijk voort komt, en niet een onhaalbaar droomscenario is. De vraag is uiteraard wat de batterij op de langere termijn zal doen, maar dat zal enkel de tijd leren. Vooralsnog mag je verwachten de 16 uur ruim te zullen halen, en de kans is groot dat je bij normaal gebruik de 19 of zelfs de maximaal geclaimde duur van 20 uur gewoon haalt. Een keurig resultaat, en uiteraard niet vergeten dat je eventueel ook nog op de kabel kan werken als je voor een extreem lange (en ongezonde) game sessie gaat. Het opladen van de batterij neemt overigens iets meer dan 3 uur in beslag, niet heel vlot, maar overdreven snel laden heeft nadelige gevolgen voor de batterij, dus lijkt het mij een verstandige en bewuste keuze van SteelSeries.

Vanuit praktisch oogpunt kan je dus eenvoudig een hele dag werken, en dan in de nacht de muis op de lader leggen, zonder dat je batterij ook maar het geel in hoeft te gaan. Zelfs als je het een nacht vergeet zal je twee dagen met normaal en redelijk actief gebruik ook wel redden, tenzij je echt van vroeg tot laat non-stop achter de pc zit.

Een claim die wordt waargemaakt, het moet niet gekker worden! De andere claim die SteelSeries doet is dat deze wireless muis net zo snel moet zijn als een bedrade muis. Ook om dit te testen zijn er een groot aantal variabelen die een zeer nauwkeurig resultaat in de weg staan. De website “humanbenchmark.com” is wel een handige tool: deze laat je een rood venster zien, wanneer deze op groen springt moet je zo snel mogelijk klikken, en vervolgens krijg je je reactietijd te zien. Zelfs met een snel systeem, een recent moederbord / usb poort en een glasvezelverbinding zijn de variabelen niet uit te sluiten, maar er zit wel waarde in testen in grote aantallen. Met twee testers hebben we de test tientallen keren uitgevoerd met de Sensei Wireless met en zonder draad, en met nog een andere USB muis erbij, en dit ook nog eens op meerdere momenten op de dag (Ochtend voor de koffie, middag na veel te veel koffie, etc). Structureel zagen we verschillen tussen de 10 en 15 ms tussen de Sensei in draadloze stand en de Sensei bedraad en de 3e muis, genoeg om te moeten concluderen dat er wel degelijk een kleine vertraging zit wanneer je er voor kiest draadloos te muizen.

Als een verrassing komt het uiteraard niet, het signaal moet nu eenmaal worden omgezet, en ik had ook niet verwacht dat die claim van “no lag” werkelijkheid zou worden. De getallen zijn ook dusdanig laag dat ik er in de praktijk niets van merkte, tijdens het gamen kon ik geen verschil voelen in de ervaring met en zonder kabel, en ook mijn prestaties/scores in games waren niet anders wanneer de muis wel of niet draadloos was. Voor de echte professionele gamer zal het gebruik van de kabel voorlopig nog wel even een vereiste zijn. Of de gemiddelde gebruiker of gamer reden zal zien om de kabel in de muis te klikken betwijfel ik, ik zelf kon er geen reden voor vinden, zelfs met de optie binnen handbereik.

De muis werkt verder gewoon uitstekend op tal van oppervlaktes, en vertoont op geen van de geteste materialen vreemd gedrag. Een massief houten tafel, een glanzend houten bureau, een zeer grove bureaubeschermer, of een high-end muismat, het werkt allemaal uitstekend, en je merkt eigenlijk geen nadelen bij wel oppervlak dan ook. Een muismat heeft uiteindelijk wel de voorkeur omdat dat altijd wat soepeler glijdt dan een tafel, maar is zeker geen vereiste.

Sensoren enzo

Zoals ik eerder al zei is er van jitter dus geen sprake op welk oppervlak dan ook, een andere ergernis waar ik op ben ga letten is de gevoeligheid voor stof (vooral goedkopere/oudere sensoren scoren daar slecht in), ook op dit front scoort deze muis goed; je merkt niet direct jitter of andere ellende als je toevallig net even wat meer stof op je bureau hebt. De lift off distance is verder minimaal, en van prediction is geen sprake tenzij je er in de software voor kiest het aan te zetten. De ADNS-9800 staat ook bekend om positieve resultaten op al die fronten, dus een verrassing was het allemaal niet.

Voor de gezelligheid maar een plaatje:

De bovenste twee lijnen zijn gemaakt met de angle snapping feature aan, je ziet dan dat je eenvoudig loodrechte lijnen kan trekken. De overige lijnen zijn op hogere DPI gemaakt om te zien of er sprake is van jitter; niet dus.

Mad paint skillz met de Sensei.

Enige positieve acceleratie (het fenomeen dat (even kort door de bocht) wanneer je de muis snel beweegt je fysiek minder afstand hoeft af te leggen om een x aantal pixels te verschuiven dan wanneer je de muis langzaam beweegt) is echter wel iets wat praktisch inherent is aan de gebruikte sensor. Deze is ook wel meetbaar, en ondanks dat je in de software de optie hebt om de acceleratie naar wens kan verstellen, vergroten, etcetera, is het niet mogelijk om de inherente acceleratie te verwijderen. Dit is niet de eerste ADNS-9800 muis die ik test, en ik zal dan ook moeten herhalen wat ik in eerdere reviews schreef: het is een verre van problematische issue, het is iets wat je kan meten, maar de meeste gebruikers zullen het nooit merken (laten we eerlijk zijn, de meeste mensen hebben geen idee welke sensor zij hebben, of zullen vermoedelijk met een flink mindere sensor nog niet merken dat er bepaalde ergere issues spelen. )

Als je van jezelf weet dat enige positieve acceleratie een dealbreaker is, weet je nu voldoende. Als je nog altijd geen idee hebt waar ik het over heb, maak je dan geen zorgen. Ik blijf persoonlijk zeer te spreken over de ADNS-9800, de uitstekende all-round prestaties, en de mogelijkheid om de gevoeligheid in zeer kleine stappen naar wens in te stellen; veel van de opties die SteelSeries in de software probeert te bieden vereist ook dat ze voor een sensor als deze gaan, dus de keuze is wel begrijpelijk. De implementatie / uitvoering is in de Sensei is verder ook gewoon prima, dus valt er eigenlijk weinig te klagen.

Nog een paar fototjes dan...

De SteelSeries Sensei Wireless heeft alle basis elementen dik op orde. Een uitstekende vorm, een luxe look en luxe feel, degelijke en prettige knoppen, en hij presteert uitstekend op tal van oppervlakten. De wireless optie geeft weliswaar een kleine meetbare vertraging zoals onvermijdelijk met een wireless muis, maar de uitvoering is goed genoeg dat ik en anderen hier in de praktijk het niet konden ervaren, en de optie om bedraad te gaan is een leuke bonus.

SteelSeries kan gewoon een hele prettige muis maken, en de algehele ervaring met deze Sensei is dan ook uitstekend en klacht-vrij. Met twee gebruikers in huis kwamen wij beide tot de conclusie dat dit gewoon een absolute top muis is om mee te werken. Toch ontkom je aan het punt van de prijs niet, want wat ik in de bovenstaande alinea noem kan je natuurlijk ook krijgen met een bedrade Sensei, een Sensei RAW, of een Sensei MLG, muizen die in grote lijnen dezelfde vormgeving hebben, maar wel de helft of meer goedkoper zijn. (Overigens is de Sensei MLG de enige met dezelfde sensor als de Sensei Wireless, de andere twee hebben een ADNS-9500). Als het je puur om prijs-prestaties gaat, dan heeft de Wireless het gewoon zwaar, want het prijsverschil is wel erg groot.

Voor die flinke meerprijs krijg je echter wel wat terug: een iets betere sensor dan de meeste oudere Sensei modellen, de optie om 16 tot 20 uur draadloos te werken, een bijzonder mooi en indrukwekkend oplaadstation, een uitgebreid software pakket met vele instellingen, en vooral: De optie om je muis verlichting naar wens in te stellen. Het klinkt misschien wat kinderachtig om veel waarde te hechten aan de led instellingen, maar het eindresultaat is wel een ontzettend mooie muis. Laat ik het anders stellen: De SteelSeries Sensei Wireless is gewoon f------ sexy. Geen enkele foto zag er slecht uit, en ik kan met zekerheid zeggen dat dit gewoon de mooiste muis is die ik ooit heb gehad.

Er zijn wel enkele overwegingen die je niet mag vergeten, al zijn die niet voor iedereen even relevant. Het is een draadloze muis, maar met het zware laadstation is het niet de ideale oplossing voor onderweg, hij is echt bedoeld voor naast de desktop computer. Ook de manier waarom de software vereist is, en de instellingen enkel via de cloud, en niet de muis zelf, worden gesynchroniseerd tussen apparaten is daar een indicatie van. Verder is er nog de lichte positieve acceleratie, die doet aan de ervaring wat betreft nauwkeurigheid niets af, maar kan voor sommige gebruikers toch een puntje zijn. Ook het gewicht zal voor veruit de meeste mensen prima bevallen, maar de optie om hem te verzwaren voor liefhebbers van een zware muis had voor het geld moeten kunnen.

Enige puntjes van kritiek, maar toch doet het aan mijn totaal-ervaring met de Sensei Wireless niets af, ik ben gewoon helemaal verliefd op dit ding. De combinatie van de bouwkwaliteit, de materialen, de vormgeving, en deze fantastisch mooie looks maken hem dan voor mij echt een topper. Je moet er wel wat (geld) voor over hebben, maar als je het type bent die graag wat meer betaald voor iets moois en opvallends (maar wel gewoon iets goeds natuurlijk), dan zal je net als ik gewoon een giga glimlach op je gezicht hebben wanneer je met de SteelSeries Sensei Wireless aan de slag gaat.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber:
https://www.techtesters.eu/pic/SS-SenseiW/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/SS-SenseiW/x2t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/SS-SenseiW/x3t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/SS-SenseiW/x4t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/SS-SenseiW/x5t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/SS-SenseiW/x6t.JPG
Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Steelseries Sensei Wireless Gaming Mouse?

mooie review (zoals altijd) ik vind het een heel mooie muis niet voor mij omdat ik de vorm gewoon niet fijn vind ik heb hem wel eens in handen gehad de normale sensei die verschilt in vorm niet heel veel met deze muis maar dat platformpje is erg mooi gemaakt
Dank je :D

Vorm blijft natuurlijk altijd lastig in te schatten, wel fijn dat je deze gewoon bij de grote shops kan testen (of in elk geval ligt de Sensei in best wat Media Markten). Ik vond het juist een perfecte vorm, en hem heerlijk in de hand. De dame ook, vandaar dat ik hem ook direct heb mogen inleveren :'(

Ik heb het normaliter wel met wat klassiek vormgegeven muizen, daar niet van, zolang een muis maar niet te klein is, daar word ik helemaal gestoord van.

Welke gebruik je zelf als ik vragen mag?
een razer naga hex die is wel fijn de razer software is wat minder want die krijg ik na een half jaar nog steeds niet aan de praat
Inderdaad mooie zeer uitgebreide review :) Blauwe verlcihting is mijn favoriet.
Dank je :D Ben het ook met je eens dat blauw wel ontzettend mooi is. Veel kleuren hebben wel wat, maar het blauw/paars, vooral wanneer het wat donker is buiten, is ook hier favoriet.
Blijft wel een heleboel geld voor een muis ¤123!
Dat zo'n beetje het enige puntje, anders had ik hem denk ik op alle werkplekken gebruikt...
@Foritain Wil je niet een baandje als reviewer bij Tweakers? Je maakt echt alleen maar +3 reviews die echt altijd super geweldig zijn :D
Elke dag zie ik wel weer iets nieuws van jouw.
Ga zo door :)
Dank je wel :)

Denk dat het niet rendabel is om dit 'voor het eggie' te doen gezien de tijdsinvestering. Voorlopig hou ik het gewoon als een stukje vermaak en ontspanning ;)
Hey Foritain,

Mooie review!
Maar, zou je voor me kunnen testen als je de muis kan opladen in het stopcontact?
Dus als je pc uitstaat, met zo'n adapter die je meestal ook voor je telefoon gebruikt.
Misschien kan je het oplaadstation zelf via een adapter in het stopcontact gooien?
Zou ik idd wel willen zien...
Dank je S3nz :)

Wil ik wel even testen, enige is dat je de exacte batterij status niet op de muis kan zien wanneer je hem niet via de pc aan sluit. Dat vereist dus even een andere muis terug wisselen nadat de Sensei batterij goed leeg is, om vervolgens enkele uren te wachten of hij laadt of niet.

Ik laad overigens wel vaker verschillende USB producten met de adapter van mn Nexus, en dat werkt altijd. Is het niet zo dat de adapter per definitie voor de correcte stroomvoorziening zorgt, gezien USB een standaard is? Maar zal zowel met het laadstation als enkel de muis testen om 100% zeker te zijn, al zal dat antwoord dus even op zich laten wachten, ook ivm een geplande 'pauze' de komende dagen.

Mag ik vragen wat de specifieke toegevoegde waarde zou zijn tov van hem gewoon in de pc te laten zitten?
In principe zou het dezelfde stroomvoorziening moeten zijn, maar misschien wil het apparaatje ook data versturen ofzo?
Het enige is dat de software de instellingen opslaat en aanstuurt, opladen zal vast wel gaan, maar functie heb je totaal niet. Zeker gezien je ook prima via de usb poort kunt laden terwijl de pc uit staat. Om nou kabels te gaan verwisselen...

Wat ik overigens niet expliciet gemeld lijk te hebben is dat de muis ook oplaad (oplaadt? op laad? het is laat!...) terwijl je met de kabel werkt. Zal nog even een kleine aanpassing overwegen.

Maar ik kom sowieso nog even op die vraag terug.
Lijkt me handig als mn pc uitstaat, en ik slaap ofzo of op school ben, dat mijn muis gewoon vol is als ik hem wil gebruiken :)
USB laadt normaliter gewoon door als de pc uit staat.

Maar ik zal het toch testen, maar het antwoord zal zoals ik zij nog even op zich laten wachten.
Wauw :D
Wat een prachtige muis. Zou hem zo in huis halen als hij geen ¤125 kostte :/
Het gewicht zit tussen ‘iets wat licht’ en gemiddeld, en zal enkel voor voorstanders van zeer zware muizen een punt kunnen zijn.
Het woord waar je naar zocht is 'ietwat' ;)

Wederom een mooie review!
Gefixt, en dank :D

En inderdaad, wel prijzig. Aan 1 kant pijnlijk, aan de andere kant, het maakt hem stiekem ook wel wat exclusiever wanneer je hem eenmaal in je handen hebt :D
Prima review! :)

Even een korte vraag... (heb er vast overheen gelezen)

Hoe voelt de muis? Is het een beetje een rubber feel of kunststof? (ik heb het niet zo met zo'n rubberig gevoel, vind ik plakken) ;)
Kunststof is zo'n lastige term om te gebruiken, als ik 'plastic' zeg verwacht men snel vies glimmend plastic, terwijl kunststof wat netter klinkt maar inhoudelijk niet veel duidelijkheid geeft.

Het is in elk geval geen rubber zoals de Rubberized Raw versies bijvoorbeeld, het is een kunststof wat vermoedelijk niet heel anders is dan de meeste kunststof muizen anders dan dat het er bovengemiddeld goed uit ziet. In tegenstelling tot rubber is het dus wel degelijk wat gladder en plakt het ook zeker niet, maar het geeft toch een fijne grip en het voelt zeker niet vies glad aan. Wat een drama om dit soort dingen uit te leggen joh :D Hoop dat het iets helpt.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 14 juli 2014 12:11]

Haha jazeker helpt dit! ;)

Ik heb nu een Sidewinder X8 die af begint te raken (na 6 jaar, dus netjes). De Logitech G7 vond ik fijn in de hand liggen en voelde goed. De G7 carbon was half rubber en vond ik niks. De G5 (blauwe editie) had ook al zo'n vieze rubberen zijkant en ik heb een Madcatz RAT9 gehad die ook redelijk rubberig aanvoelde.

Wat je beschrijft klinkt goed. Ik zal nog eens even wat steelseries gaan voelen in de Saturn. Ik ga er vanuit dat de topmuizen van dit merk ongeveer van hetzelfde materiaal zijn gemaakt (ik weet namelijk niet zeker of deze versie verkrijgbaar is daar). Ik denk dat ik voor deze muis ga (hij is erg gaaf). :)
De 'oude' G7 Heb ik ook gehad, was ik zelf ook erg blij mee. Het is even geleden, en ik weet nog dat de bovenkant echt glad was, maar had die ook niet wat meer grippy-kunststof zijkanten?

Werk nu met een CM Storm Mizar op mn desktop en dat bevalt mij ook goed, maar die heeft wel rubberen grips voor duim en pink. Alleen is dat een ribbelig-rubber ipv een een meer grippy-vlak materiaal. Dat laatste heeft normaliter ook niet echt mijn voorkeur, maar met relatief weinig zwetende handen moet ik zeggen dat het mij niet veel uit maakt. Een Sharkoon FIreglider (Voor als het goedkoop moet :P) heeft bijvoorbeeld echt zo'n rubber-coating overal (overigens ook van die rib-rubber grips aan de zijkant), en voor die prijs val ik daar dan ook niet over. Maar smaken verschillen, dus zou zeker aanraden om hem even in het echt op te zoeken als je 100% zeker wil zijn.

Enige wat ik nog toe kan voegen is dat de dame nog altijd helemaal verliefd is op deze muis, hij is zeer zeker gaaf :D
Nogmaals bedankt voor de info! Ik ga eens even op onderzoek uit in de "echte" wereld. ;) Sommige dingen kun je niet van een plaatje halen of uit het lezen van een review.

Ik ben zelf niet zo van de bekabelde muizen sinds mijn G5. Ik ging van een G7 naar een G5 en ik miste de vrijheid (die je maar zelden nodig hebt, maar toch fijn is). ;)

Ik begrijp uit deze reactie dat je echtgenote de discussie heeft gewonnen? :P Mijn vriendin bevestigde gisteravond nog hoe blij ze is met haar Logitech, dus ik maak me geen zorgen (totdat ze de kleurtjes ziet, die dus maar zo saai mogelijk configureren). ;)
Ik ga bijna voor de steelseries sensei raw frost blue, icm mijn v2 frost blue headset en andere witte accessoires die ik heb.
Maar nu ik deze fotos zo zie, is mijn portemonnee aan het opwarmen.
Je hebt het over een prijs van 129 euro. Maar ik kan hem niet terugvindne voor die prijs, was het een tijdelijke aanbieding? mag ik weten waar jij hem voor die prijs hebt gekocht?
Ik heb nog 50 euro aan kadokaarten van de mediamarkt en 80 euro wil ik er best zelf nog voor bijleggen.

POOOOOTVER wat een mooie muis is dit, absurditeit!

P.s. dikke +3 voor jouw review, mocht nog wel even gezegd worden.

[Reactie gewijzigd door sanre4l op 15 juli 2014 15:33]

Hoi hoi :D. Ik zie dat hij inderdaad enkel voor 149,-- nog te krijgen is. Hij was op het moment van schrijven bij Azerty te koop voor 129,-- (of was het 123,-- plus verzenden, zoiets in elk geval), maar helaas nu niet meer. :'(

En het is zeker een hele mooie muis, verkrijgbaarheid lijkt momenteel wat minder, maar hij is eventueel een beetje wachten best waard. Wel heel anders dan een geheel witte muis natuurlijk als je alles al in het wit hebt.
Ahh balen! Nja als ik me kadokaarten wil gebruiken dan ben ik toch verplicht om hem te kopen bij Mediamarkt. Die zullen wrss toch 150 euro aanhouden lijkt mij :P

Ja ik heb nu eigenlijk een Deathadder van 2012 waarvan de linkermuisknop heel vaak 1 klik registreerd als een dubbelklik (MEGA irritant), echt zonde dat die dingen niet langer dan 2 jaar mee willen gaan. Die is helemaal zwart en is dus niet erg als ik geen witte muis krijg, de coolheid van deze muis laat de kleur van de muis er niet toedoen. :9~

Azerty is gek trouwens, hem in de aanbieding gooien voor 50 euro goedkoper, en nu toch de duurste zijn.
Ik heb trouwens de RAW frost blue besteld. Heb hem binnen, en hij is wel mooi, maar het is geen wireless sensei, dat zeg ik je wel.
Vraagje, wat ik best wel een afknapper vind is dat de mousewheel toch redelijk veel geluid maakt als je snel naar boven en onder scrolled. Deze hoor ik zelf helemaal niet namelijk op mijn razer deathadder.
Hij gaat ook niet bepaald smooth, meer een klik, klik, klik.
Klinkt nogal goedkoop, alsof het snel kapot zal gaan.
Heb jij dat ook op de wireless sensie of hebben ze dat daar veranderd?

Ook denk ik dat ik een slechte keus heb gemaakt met de glossy uitvoering. Hij voelt alsof je handen gaan zweten ervan. Mijn handen zweten normaal niet en doen ze ook niet na eventjes de muis in gebruik te hebben, maar het voelt toch niet super fijn.

[Reactie gewijzigd door sanre4l op 17 juli 2014 18:57]

Coating is altijd een tricky puntje inderdaad. Niet alleen is het persoonlijk het is ook lastig uit te leggen aan anderen. Ik ken de RAW Frost Blue helaas niet dus kan daar ook verder weinig over zeggen, de reacties die ik af en toe gezien heb van die muis waren echter vrij positief.

Het scrollwiel van de Sensei Wireless is vrij stil te noemen, ik ben nu niet in de buurt dus kan ik a la minute niet specifieker zijn, maar hij is verre van hinderlijk of opmerkelijk. Denk dat het echt een totaal ander wiel is, maar wederom, geen ervaring met de Raw Frost Blue dus ik kan het niet met zekerheid zeggen.
Heb de muis sinds vandaag in mijn bezit. Ik zal er komende week eens even een review over schrijven (niet zo'n uitgebreide als deze, gewoon hoe is hij tijdens dagelijks gebruik). Daar hebben de meeste mensen wat aan. :)

Voor foto's en een zeer uitgebreid verhaal verwijs ik ze naar deze review. ;)
Ben benieuwd! :D Extra gebruikerservaringen kunnen nooit kwaad, en linkjes naar je werk zijn natuurlijk altijd erg welkom :D