Logitech Harmony Smart Control Review

Herbie1971 6 juni 2014, laatste update op 7 juni 2014, 767 views

Logitech Harmony Smart Control

Pluspunten

• Kwalitatief goed product
  • Makkelijk te programmeren
  • Grote database voor apparaten aanwezig
  • Door flexibele programmeer mogelijkheden is eigenlijk alles werkend te krijgen.
  • Prijs is ok

Minpunten

• Geen losse accessoires te koop voor op de IR aansluiting.
  • Niet alle synchronisatie handelingen zijn draadloos mogelijk, Soms moet je de hub perse op de PC aansluiten.

Configuratie Score: 4
Ik mag mezelf inmiddels redelijk ervaringsdeskundige noemen na diverse universele afstandsbedieningen te hebben gehad zoals o.a. van Marmitek, Philips Pronto, Harmony One. Deze laatste was tot voor kort in gebruik.

Op het moment dat je op een afstandsbediening macro's gaat maken om diverse apparaten te laten inschakelen en op de juiste bron te laten schakelen doet zich al gauw het volgende probleem voor. Er zijn vaak één of meerdere apparaten die een IR code gemist hebben. Hierdoor kom je in een vervelende situatie waar alleen de Harmony help knop nog voor een redelijke uitweg zorgt. Vooral het vrouwelijk geslacht lijkt niet doorhebben dat je de AB de hele cyclus exact op de apparatuur moert richten.
Ander probleem is dat een aantal apparaten achter kastdeurtje zitten en dus niet door het IR signaal bereikt worden zonder hiervoor een IR extender te gebruiken.

Na wat goochelen viel mijn oog op de Harmony Smart Control van Logitech. Een AB die met radiografische signalen werkt i.p.v. Infra rood. Niet meer richten dus en daardoor geen gemiste commando’s.

Aangezien ik geen gebruiksaanwijzing fetisjist ben heb ik de hub eerst maar gewoon eens aangesloten op de USB van mijn Imac en gesurft naar de website van Logitech. Daar werd mij direct aangeboden het Programma “My Harmony” te downloaden. Na deze te hebben geïnstalleerd wordt gevraagd een My Harmony account aan te maken. Hierna kom je in een configuratie wizard. Eén van de eerste vragen is of je een eerdere AB van Logitech hebt. Nu had ik een Harmony One. Na het ingeven van de inlog gegevens van de Harmony One worden netjes de settings uit de One gekopieerd naar de Smart control. Na wat kleinigheidjes te hebben bijgewerkt en de zenderlijst van Canal Digitaal te hebben ingeladen laat ik het programmeren even voor wat het is.

De wizard legt uit dat je de Hub (indien van toepassing) in een afgesloten kastje kan plaatsen zodat deze de apparatuur ter plekke kan bedienen.

Buiten het kastje zou dan de blaster die met een 2.5mm Jack plug zit aangesloten op de hub het werk moeten doen. Gezien mijn situatie kan ik deze blaster nergens op een nette manier plaatsen. Wat ik eigenlijk nodig heb zijn oogjes die ik over de IR sensor van mijn TV en receiver plak, of liever in de receiver en TV bouw zodat de draden en sensoren niet zichtbaar zijn. De blaster is hier echter veel te groot voor.

Vreemd genoeg zijn er verder geen accessoires te koop terwijl er twee aansluitingen op de hub zitten voor infrarood zenders. Aangezien de blaster niet heel veel meer kan zijn dan één of meerdere infrarood ledjes heb ik besloten om de oscilloscoop aan te sluiten op één van de aansluitingen van de hub. Hieruit blijkt dat er een puls trein van 1.2V tt uit de aansluiting komt. Gewoon geschikt dus om er rechtstreeks een led op aan te sluiten.
Wat ik heb gedaan is de Marmitek IR eye 2 via een 3.5 naar 2.5 jack verloop stekkertje aangesloten op de hub. De twee oogjes heb ik respectievelijk in mijn Yamaha receiver en in mijn Philips TV ingebouwd. Opplakken kan natuurlijk ook.

Na enige testen ben ik zeer tevreden met betrouwbaarheid van het doorgeven van alle commando’s.
Ook vanuit een HTC one, een Lenovo en de Ipad werkt alles feilloos.

Conclusie:
Voor een trefzekere AB heb je aan de Harmony Smart Control een prima koop. Ik vind de AB zelf een heerlijk in de hand liggend toestel wat kwalitatief erg goed aanvoelt. De meeste functies kun je hiermee bedienen. De bediening via de smart Phone en tablet zie ik meer als een gimmick voor als je te lui bent om de AB zelf te pakken.

• Apple TV
  • Dvico Tvix
  • Philips Beeldscherm
  • Satelliet ontvanger Xtrend

Heb jij ook een Logitech Harmony Smart Control?

Hallo Herbie,

Ik ben van plan om deze AB en hub aan te schaffen, ter vervanging van mijn Harmony 555 afstandbediening. Nu heb ik al mijn apparatuur (TV, Dune mediaspeler, Harmon Kardon versterker, Xbox360, Humax Ziggo kastje) op een glazen TV meubel staan waardoor IR geen probleem is.

Straks heb ik alles behalve de TV in een gesloten dressoir staan, en zal de AB (of smartphone) dus alle apparatuur in het kastje als ook de TV op het dressoir moeten kunnen bedienen. De afstand van de hub naar de apparaten zal ca 1 meter maximaal zijn.

Denk jij als "ervaringsdeskundige" dat dit probleemloos zou moeten werken of heb ik nog extra IR oogjes etc nodig?