Specificaties Opzetcamera (Smart Lens-camera) (Sony-compatible) - Bekijk alle specificaties

Sony DSC-QX100 Review

pheppy 6 juni 2014, laatste update op 2 juli 2014, 870 views

Sony DSC-QX100

De camera zelf is goed en levert super foto's op, ook bij weinig licht. Maar de samenwerking tussen camera en telefoon is slecht. Heel traag, vooral bij het (her) opstarten. Als het her-opstarten na standby verdwijnt overweeg ik ***. Als ook de opstart en algemene traagheid verbetert zelfs ****.

Pluspunten

• Goede kwaliteit foto's, vooral bij weinig licht
  • Handzaam formaat.
  • Degelijk kwaliteit apparaat
  • Heeft eigen microSD voor opslag (telefoon raakt niet vol)
  • Scherm (mobiel) en camera kunnen los tbv anders onmogelijke foto's

Minpunten

• Veel gedoe voordat je de eerste foto kan nemen
  • Je telefoon moet aanblijven (ander valt de verbinding met camera weg) -> telefoon snel leeg
  • Interface (PlayMemories app) is traag
  • Reserve accu nodig

Snelheid en automatiek Score: 1
Batterijduur Score: 2
Ik heb de QX100 al een tijdje. De foto's zijn echt heel goed. Vooral bij weinig licht.
Echter de bediening valt nogal tegen. Je moet een Play Memories app van Sony gebruiken. En dat werkt heel matig. QX100 maakt een WiFi hotspot en Play Memories zorgt dat je mobiel contact maakt. Dat is heel traag. Mislukt regelmatig en valt soms weg. Als Play Memories niet in de voorgrond draait, valt de verbinding ook weg (ook als je het scherm even uit zet). Dat heb je weer een heel gedoe om de verbinding te herstellen. Het foto moment is dan vaak al weer voorbij. Gevolg bij was dat ik mijn telefoon met PlayMemories aan hield waardoor de accu van mijn mobiel ook weer extra snel leeg raakte. Een extra batterij voor de QX100 bleek ook geen overbodige luxe.

PlayMemories App werkt sowieso traag. En vooral na het nemen van een foto. Die wordt na elke foto gedownload naar je mobiel. En dat duurt wel 10 seconden. Gelukkig kan je sinds de laatste release van firmware en app ervoor kiezen om geen foto's meer naar je mobiel te downloaden. Je moet dan uiteraard wel een microSD kaartje in je QX100 hebben zitten.

Bovenstaande werkt zo met al onze android telefoons. En daarmee is de QX100 nog wel bruikbaar. Echter sinds ik android 4.3 en nu 4.4 op mijn Sony XperiaZ heb draaien is PlayMemories onbruikbaar traag. Elke scherm aanraking wordt pas na 15 seconden verwerkt. Photos nemen en zoomen met de PlayMemories App is daarme onmogelijk. Maar met de knoppen op de QX100 kan je nog wel een foto nemen en zoomen. Echter de focus kan alleen via je mobielscherm en dat werkt feitelijk niet. De laatste firmware en Play Memories app maken nauwelijks verschil.
Oftwel voor mij is de QX100 nagenoeg onbruikbaar icm met mijn Sony XperiaZ. Wel veel geld voor een onbruikbaar apparaat. En dit duurt nu al 7 maanden sinds ik van android 4.2 af ben. En ik ga zeker niet terug voor deze camera. Ik gebruik hem alleen af en toe met de mobiel van mijn dochter. Vandaar mijn slechte overall score. Ik ben redelijk teleurgesteld

Hopelijk doet Sony iets aan deze problemen want elders op internet hoor ik vergelijkbare geluiden. Ik schrijf deze review zodat anderen niet met dezelfde teleurstelling komen te zitten als ik. En ik neem me voor om deze review te corrigeren als Sony met een fatsoenlijke oplossing komt.

Edit: Mijn XperiaZ terug naar fabrieksinstellingen gezet en een opnieuw (via Sony companion) de laatste offciele 4.4 Android er op gezet. Nu werkt mijn XperiaZ even snel als op de andere android telefoons: bruikbaar maar traag. Wat mij betreft is vooral de Play Memories app slecht, maar die heb je wel nodig om foto's te kunnen nemen.

Heb jij ook een Sony DSC-QX100?

Hij werkt anders super met de iPhone. Ook daar heb je een aparte app voor de bediening maar die werkt supersnel.
Gelukkig. Jammer voor mij dat het hun eigen Sony telefoon niet fatsoenlijk werkt. Op mijn Ipad doet hij het ook redelijk. Maar die heb ik niet in mijn broekzak zitten.