Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo Review

KFTK 6 juni 2014, laatste update op 6 juni 2014, 1.279 views

CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo

Pluspunten

• Design
  • Bundel

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Precisie

Door de prijs heb ik me laten verleiden dit setje te kopen. Heb het een paar maanden geleden aangeschaft en niet erg veel gebruikt. In mijn ogen is dit geen toppertje, maar dat kan ook bijna niet voor deze prijs.

Het toetsenbord kreeg ik binnen met een wit lijntje, gelijkend op koelpasta, in een richeltje van het toetsenbord. Hierover heb ik de leverancier gecontacteerd, maar hier is verder niks aan gedaan. Zelf vind ik dit raar, aangezien het een nieuw toetsenbord betreft en technisch gezien dus niet uit de doos is geweest.

Bij het openen van de doos tref je het volgende aan:
- Toetsenbord
- Muis
- Handleiding

Erg straight to the point, en erg gemakkelijk te installeren.
De muis en het toetsenbord zal ik nu apart behandelen.

Het toetsenbord
Het toetsenbord ziet er prima uit, netjes afgewerkt en een strak design.
De LED-verlichting onder alle toetsen maakt het design helemaal af. Helaas gaat de LED-verlichting niet standaard aan, en zul je elke keer als je de pc opstart handmatig aan moeten zetten.

Wat betreft de mediatoetsen, zit het goed in elkaar. De volgende knoppen zijn aanwezig:
- Stop
- Previous
- Pause/Play
- Geluid harder
- Geluid zachter

Het enige wat ik eigenlijk mis is een mute-knop.

Het typen ansich vind ik eigenlijk tegenvallen. De toetsen voelen een beetje doffig aan bij het indrukken, en ook het indrukpunt ligt me niet lekker. Bij andere rubberdome toetsenborden heb ik dit probleem niet. Ook heb ik het idee dat niet alle toetsaanslagen doorgegeven worden aan de pc. Vooral met spellen zoals StarCraft 2, of gewoon het razendsnel typen valt dit op. Anti-ghosting is dan ook geen feature van het toetsenbord.
Deze twee minpunten maken voor mij het toetsenbord geen succes.

De muis
De muis voelt een beetje goedkoop aan en ligt wat lomp in de hand. Dit komt misschien omdat ik een kleinere muis gewend ben (Cyborg RAT 3). Het design is echter erg netjes en de 'bliksemschicht' ziet er erg netjes uit.
Wat betreft de precisie heb ik het idee dat er niks van de DPI-waarden klopt. De muis reageert anders op dezelfde DPI-waarden (bijvoorbeeld 800) als mijn andere muizen (SteelSeries Kinzu Pro V2 en Cyborg RAT 3). Ook met behulp van de drivers krijg ik dit niet gecorrigeerd.

Ergonomie
Toen ik de Devastator bundel ontvangen heb, heb ik er meerdere uren achter elkaar mee gewerkt. Ergonomisch gezien heb ik geen minpunten kunnen ontdekken en ligt de pols in een prima houding.

Zoals CoolerMaster zelf al aangeeft, is het echt een 'starter-pack'. De beginnende gamer of iemand met mindere eisen zal hier prima mee uit de benen kunnen. Voor mij voelt het typen te raar aan, waardoor ik het toetsenbord alleen in nood zal gebruiken. Ook de muis ligt niet helemaal lekker in de hand. Deze gebruik ik echter wel regelmatig bij mijn laptop.

Deze bundel is dus niet zo 'devastating' als in de naam beweerd wordt.

Het beoordelen van mijn reviews motiveert me en zorgt voor het verbeteren ervan :)

Heb jij ook een CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo?

Hallo

Ik heb een vraag over het toetsenbord

Met de scr toetst gaat het licht aan en uit, maar ik kan niet los hiervan de scr functie gebruiken, wat een beetje onhandig is, licht uit als je de ene functie kiest, licht aan als je de andere functie kiest

Ik kan ook geen combinatie toets vinden

Ik hoor het graag
Volgens mij is hier geen oplossing voor zonder hulpprogramma.
Het toetsenbord wordt inderdaad alleen verlicht als scroll lock aanstaat.
Met een keybind programma moet je dit wel lukken.
Ik ben het helemaal niet eens met de switches(wel met de precisie, uiteraard).
Ik vind dat deze switches een veel betere "tactile" feedback geven dan andere ruberdome, sommige mensen vinden dat niet fijn, sommige wel.

Drie sterren vind ik een beetje pessimistisch. Natuurlijk is dit een mening, maar kom op: 30 euro voor een verlicht gaming toetsenbord met een muis met een DPI switch, dat kan sharkoon zelfs niet nadoen.
Het gevoel van de switches is inderdaad persoonlijk. De switches van dit toetsenbord vind ik echt niet fijn.
Over de prijs heb ik niks slechts te zeggen. Het is alleen maar goed dat voor deze prijs zo'n bundle beschikbaar is. Dat het niet aan mijn eisen en verwachtingen heeft voldaan, is echter een ander verhaal. Op basis van de ervaren kwaliteit geef ik het niet meer dan drie sterren.