Specificaties Socket FM2, FM2+ met AMD A88X chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte F2A88XM-HD3 Review

KFTK 6 juni 2014, laatste update op 8 juni 2014, 854 views

Gigabyte F2A88XM-HD3

Pluspunten

• Betrouwbaarheid
  • De prijs
  • Ondersteuning

Minpunten

• Toegankelijkheid wat betreft layout

Layout Score: 4
Recent aangeschaft voor de bouw van mijn nieuwe systeem. Hoewel dit een budgetbordje is, laat hij zich niet kennen.

Dit moederboard zal ik nu per beoordelingscriteria bespreken. Hierbij heb ik enkele oppervlakkige foto's die een semi-duidelijk beeld schetsen van het design.

Deze review zal in grote lijnen ingaan op het moederboard en mogelijk niet alle features behandelen.

Layout
Het boardje is klein (mATX), en dit houdt in dat er zo veel mogelijk op zo min mogelijk plek moet. Het is hier en daar wat friemelen, maar in principe zijn alle aansluitingen toegankelijk. Alleen de front-panel connectoren zijn lastig of zelfs niet bereikbaar als er een videokaart geplaatst in het onderste PCI-e slot. Dit houdt dus in dat de grafische kaart er altijd uit moet als je hier wat aan wilt sleutelen. Geen groot probleem, maar wel een kleinigheidje (klein geitje hou je toch zeggen we dan maar).

Kleine subkop onder layout: vormgeving
Het gehele moederboard is zwart gecoat, waardoor het bijna niet opvalt in je behuizing. Dit vind ik een pluspunt, omdat op deze manier de meer 'spectaculaire' hardware meer naar voren komt in je behuizing. Onderaan de review zijn foto's weergeven.
Ik noem mijn systeem ook wel de Pink Panther, omdat de koelvloeistof roze oplicht bij het maken van foto's :*)
Prestaties
De prestaties van een moederboard vind ik lastig te bespreken. In mijn ogen komen deze prestaties naar voren in de vorm van stabiliteit, betrouwbaarheid en de eventuele extra features. Omdat deze allen opgenomen zijn in een eigen beoordelingscriteria, zal ik in de desbetreffende criteria hier verder op ingaan.

Zoals ik al aangaf in de inleiding is het een budgetboardje. De prijs is erg laag voor een kwalitatief goed plankje zoals deze.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Op dit criteriapunt scoort het gigabyte plankje keiharde punten. Er zijn verschillende features die dit mogelijk maken.
- UEFI DualBios
Deze feature houdt in dat het moederboard een main bios heeft, en een backup bios. Bij een BIOS crash (door welke reden dan ook) zal de BIOS zichzelf herstellen en zijn er geen handmatige handelingen nodig op het opnieuw instellen van je gewenste instellingen na. Hier heb ik al een enkele keer gebruik van moeten maken, en scheelt toch een hoop stress.
- Humidity Protection
Neem dit niet te letterlijk op, en verbouw je pc niet tot vissenkom als mod, want nattigheid met electriciteit betekent meestal gewoon ellende :+ .
Op het moederbord is echter een nieuwe 'Glass Fabric PCB" aanwezig, waardoor de gaatjes tussen de gloeidraden kleiner zijn. Het moederbord is dus in zekere mate meer beschermd voor vocht. Deze feature heb ik niet getest, en dat hou ik ook liever zo.
- Power Failure Protection
Het moederbord bevat Anti-Surge ICs, waardoor ongewenste stroomschokken verweerd worden.
- Electrostatic Protection
Door de High Resistance ICs zou het moederbord een driemaal hogere weerbaardheid bieden tegen electrostatische schokken. Voor degene in een wollen trui gebreid door oma, is dit een zeer handige feature.

Overklokbaarheid
Of je met dit boardje echt overclocken als doel hebt, is me onwaarschijnlijk. De mogelijkheid is er echter wel en kan gedaan worden in de BIOS of door de software die Gigabyte aanbiedt; Easy Tune 6. Overclocken via software vind ik echter onverstandig en is alleen bedoeld voor kleine overclocks van misschien 5 tot 10%. Op de website worden ook geen speciale vermeldingen gedaan over OC mogelijkheden en het lijkt me voor dit moederboard dan ook niet echt van toepassing.

Featureset
Het moederboard bevat eigenlijk weinig poespas en de featureset is dan ook beperkt. Het blinkt eerder uit in betrouwbaarheid en voor deze prijs neem ik dan ook genoegen met een beperkte featureset. Even een korte opsomming van de features zoals vermeld op de productpagina van het moederboard.

-Socket FM2+ supports AMD FM2+/FM2 A-series APU
-HDMI, Dual-link DVI, D-sub ports for Triple-Monitor support
-High ESD Protection on GbE LAN and USB ports
-All solid capacitors design

Ondersteuning door fabrikant
De support en downloads pagina op de website van Gigabyte is erg duidelijk en alle benodigheden zijn netjes te downloaden. Het biedt ondersteuning van Windows XP tot Windows 8.1, wat ik zeer netjes vind. Ook de CPU support list en de ram support zijn duidelijk weergegeven. In praktijk blijkt meestal dat de meeste hardware gewoon werkt als de specificaties maar ondersteund worden (bijvoorbeeld 1600mhz ram support op een moederboard).

Voor deze prijs, kun je bijna niet beter krijgen. Het is een zeer betrouwbaar moederboard en is zeker het geld waard. Ik raad dit product dan ook voor een grote diversiteit aan systemen. Het liefst had ik eigenlijk een andere chipset gezien waarbij ook SLI support aanwezig zou zijn. Maar dit is in combinatie met een AMD CPU/APU bijna niet mogelijk.

Het beoordelen van mijn reviews motiveert me en zorgt voor het verbeteren ervan :)

Heb jij ook een Gigabyte F2A88XM-HD3?

In welke configuratie heb je dit bord gebruikt? En kun je wat benhcmarks posten?

Dit bord staat op m'n verlanglijstje voor m'n 7700K die nu nog moederbordloos is, maar ik ben benieuwd hoe die zich verhoudt tot andere bordjes.
Ik heb de configuratie toegevoegd aan de review :)
In welke benchmarks ben je geinteresseerd?
Ik heb ook dit moederbord gekocht en heb er niets dan ellende mee. Het begon allemaal met dat het systeem terwijl ik in W7 gewoon in de browser bezig was pats uit ging en meteen weer aan. Bord was toen een week oud. Systeem bootte wel maar een goede weeek later ging hij weer uit/aan. Toen bootte hij niet meer en moest ik de boel resetten. Eeen week later weer uit en toen weer aan alleen gingen toen alleen de cpu en psu en kast fans draaien en verder helemaal NIETS meer. RMA naar Afuture en die hadden na een week mij keurig voorzien van een nieuw exemplaar. Dat ging na een week ook weer uit en pas na 5 seconde weer aan en nu doet de audio aan de achterzijde het niet meer. CPu die er op zit is de AMD Athlon X4 760K zoals de best-buy guide voorstelt. Het psu heeft 3 jaar perfect gelopen met mn vorige mobo. Mem (8G) is ook van de BBG. Ik ben het bord een beetje zat. Heb al 5 uur memtest86 laten lopen: 3 passes 0 errors. W7 installeert ok dus is mem ok.
ps: ik zie dat jij de DH3 hebt en ik de D3H..

[Reactie gewijzigd door pjflathead op 5 september 2014 18:48]

Vervelend dat je er zo veel problemen mee hebt. Klinkt als een kortsluitinkje ergens.
Hij loopt hier nog prima en als een zonnetje. Ben er nog steeds erg tevreden mee :)