Specificaties 2,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy TXT B5510 Zwart Review

Xorgye 5 juni 2014, laatste update op 5 juni 2014, 277 views

Samsung Galaxy TXT B5510 Zwart

Pluspunten

• Je krijgt een oke telefoon voor de gevraagde prijs.
  • Oke bereik.

Minpunten

• Het toetsenbord is fysiek matig uitgewerkt voor de 'main feature' van t toestel
  • Matige ondersteuning vanuit apps voor het toetsenbord.
  • Slechte en gevaarlijke accu.
  • Zeer slechte lockscherm.
  • Zeer instabiel.

Een goedkope telefoon met qwerty toetsenbord, android en een redelijke fysieke afwerking. Algemene kwaliteit is laag.

Het besturingssysteem is een iets aangepaste versie van android zodat je toetsenbord ondersteund wordt. Er is geen on-screen toetsenbord meer. De praktijk is dat de meegeleverde apps oke werken met het toetsenbord maar dat andere apps uit de store het toetsenbord niet herkennen of foutmeldingen geven.
Er zijn geen updates voor de android versie dus je zit vast aan de versie die geleverd wordt.

Je kunt prima typen met het toetsenbord na wat gewenning.
Het is een 2-handen toetsenbord vanwege de wat zware aanslag en je hebt relatief kleine vingers nodig voor de kleine toetsen.
Er zit een nare zelf-toewijsbare functietoets in de weg die onbewust vaak ingedrukt wordt.

Het bereik is gemiddeld.
Gesprekken en 3g vragen relatief veel van je accu.
Spreekkwaliteit is matig: vaak te zacht.

Foto functie heb ik weinig gebruikt. Bij goed licht is het resultaat oke maar eerder vergelijkbaar met 2 megapixel dan de 3.5 die er in zou zitten.
Bij slecht licht is het nemen van een foto niet aan te raden.

Aanraakgevoeligheid van het scherm is matig: je hij reageert snel overprikkelt en selecteert dan in het wildeweg.
Er zit een selectieknop op die gevoelig is voor de positie van je vinger en als stick dient. Deze werkt goed als alternatief voor de slechte aanraakgevoeligheid van het scherm.

De beeldkwaliteit is redelijk maar het scherm spiegelt. Bij invallend licht is dat onprettig.
De kleuren en helderheid is redelijk.

Het lockscherm is zeer slecht uitgewerkt en zelfs gevaarlijk. Deze kan automatisch deactiveren in je broekzak, geluids/tril instellingen wijzigen vanzelf en noodoproepen worden vanzelf geselecteerd.

Stabiliteit is slecht tot zeer slecht. Wekelijkse restarts en soms dagelijkse restarts zijn nodig om bereikbaar te blijven en smsjes te blijven ontvangen.

De telefoon heeft het bij mij na 1.5 jaar begeven doordat de accu zichzelf heeft opgeblazen (lees: van ronde vorm gemaakt ipv vierkant).
De accu was na een half jaar al nog maar goed voor 2 dagen stand-by en na een jaar nog maar voor een dag.

Heb jij ook een Samsung Galaxy TXT B5510 Zwart?

Je hebt een telefoon van 150 euro, met een eerste prijsvermelding op 13 okt 2011...

Wat had je anders verwacht?
En nu de prijsvermelding van 100 euro.

Naar mijn mening is dit een telefoon die je niet moet kopen. Ook niet voor 100 euro.
Er was helaas weinig keus uit telefoons met fysieke toetsenborden bij de Mediamarkt waar ik hem toentertijd kocht.
Nou ja, voor dat geld heb je bijv. ook al een Nokia Lumia 630 (nu) dus er zijn wel degelijk telefoons in die prijsklasse van uitstekende kwaliteit...
Nu ja, maar het is krom om een telefoon van meer dan drie jaar oud te vergelijken met een telefoon van max een jaar oud... En als je 'm nu koopt spoor je sowieso niet.
Ik wilde alleen maar aangeven dat je in die prijsklasse wel degelijk goede telefoons hebt, zoals anno nu de Lumia 630. Destijds had je geloof ik een of twee Xperia modellen die van prima kwaliteit waren.
Deze telefoon kocht ik in een opwelling en de rest is bekend. Dit is een les voor mij.
Normaal informeer ik mij uitgebreid via sites als tweakers of consumentenbond maar toen dus niet.

Deze review schrijf ik nu om anderen te beletten deze telefoon ooit te kopen, 2e hands of nieuw.