Panasonic Lumix DMC-FZ5 Review

raviculus 28 mei 2006, 1.468 views

Panasonic Lumix DMC-FZ5

Pluspunten

• >Ligt goed in de hand
  • >Leica lens
  • >Optische beeldstabilisatie
  • >12x zoom
  • >Snelle AF
  • >TIFF mogelijkheid
  • >Baterijleven
  • >Prijs

Minpunten

• het af en toe falen van de AF bij hoge zoom
  • Geen handmatige focus mogelijk
  • Ruis bij hogere ISO waarden

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik heb deze camera nu meer dan een maand. Het is mijn eerste (digitale) camera, en hij bevalt me tot nu toe zeer goed. Dit zijn mijn voornaamste redenen tot aanschaf geweest:
-> Ik wilde goede kwaliteit foto's (Kleur en scherpte vind ik belangrijk)
-> Genoeg megapixels voor afdrukken op een redelijk formaat
-> Hoge zoom
-> Optische beeldstabilisatie
-> Zeer lovende review op dpreview.com (De FZ5 was daar 'Higly recommended')

Ergonomie
De camera is degelijk gebouwd, het gebruikte materiaal is kunststof. Daardoor is het apparaat vrij licht, maar het is toch nog zwaar genoeg om goed in de hand te kunnen houden. De grip is ook erg goed, hij is makkelijk met één (rechter)hand te bedienen. Het display is prima, de kleuren zijn helder en het contrast is goed. Het enige nadeel aan dit lcd schermpje is dat de inkijkhoek vrij beperkt is (vervelend voor de 'meekijkers'). Maar bij normaal gebruik is dit niet hinderlijk.
Gebruiksgemak
De bediening van het apparaat is goed, hoewel je voor bepaalde opties wel een keer in de gebruiksaanwijzing moet kijken. Maar daarna is de camera vrij gemakkelijk en efficient te bedienen. Er zijn een hoop verschillende presets beschikbaar (o.a. voor vuurwerk, sport, panning, landschap, party, etc). Sluitertijd, iso, witbalans en belichting zijn handmatig in te stellen, alleen een manual focus ontbreekt. Daarentegen is de autofocus wel extreem snel. Alleen op hoge zoom mist de AF nog wel eens.
Features / kwalieteit Foto's
Leukste features van deze camera zijn natuurlijk de 12x zoom Leica lens en de optische beeldstabilisatie. Ik moet zeggen dat deze twee features me niet tegenvallen. De beeldstabilisatie zorgt ervoor da je met vrij lage sluitertijden (1/4s of 1/5s) nog scherpe foto's uit de hand kunt maken. Dat neemt echter niet weg dat een statief handig blijft. De 12x (optische) zoom zorgt ervoor dat je voorwerpen bijzonder dichtbij kan halen, zonder dat dat van de beeldkwaliteit afgaat (bij digitale zoom is dat dus wel het geval). Op maximale zoom ligt de brandpuntafstand op 1 meter, dit geeft een soort telemacro mogelijkheid (bv. voor macroopnames van voorwerpen waar je niet zo dichtbij kan komen).
Iets waar ik me wel soms aan stoor is de beperkte wijdhoek, maar dit is misschien iets persoonlijks, ik weet ook niet hoe dit zich tot andere camera's verhoud.
De kwaliteit van de (Leica)lens is heel hoog. Dat zorgt voor goede, natuurgetrouwe kleuren in de opnames. De scherpte in de foto's is ook erg hoog (o.a. door de optische beeldstabilisatie). Dit is een van de sterkste punten van de camera naar mijn mening. Daarnaast kan je de afbeeldingen als TIFF bestand opslaan, wat de bewerkingsmogelijksheden vergroot.
De batterij gaat lang mee, ik heb hem nog nooit helemaal leeg gehad. Bijgeleverd is ook een av-kabel, waarmee je de foto's op een tv kan weergeven. Dit is leuk in bv. een vakantie huisje.

NB. nog even een opmerking over de incompatibiliteit met de "transcend 80x 1GB sd-kaartjes". Dit model had ik in eerste instantie bij de camera besteld, helaas pakt de camera dit kaartje niet. Bij de winkel waar ik het besteld had (Digital Revolution) was voor mij ook al iemand met hetzelfde probleem geweest. Nu gebruik ik een Dane-Elec XS kaartje, die werkt prima.

Van de bijgevoegde foto's zijn de laatste 3 een beetje bewerkt met Photoshop.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ5?