Sony SBH80 (Zwart) Review

MadIceXIII 4 juni 2014, laatste update op 2 augustus 2014, 3.720 views

Sony SBH80 (Zwart)

Dit is een uitstekende headset, die goed is afgewerkt. Zit comfortabel en is makkelijk te bedienen tijdens muziek luisteren en telefoneren. De SBH80 biedt veel waar voor zijn geld.

Pluspunten

• Comfortabel.
  • Gezien de prijs een goede geluidskwaliteit.
  • Handige bediening.
  • Pairing werkt prima en eenvoudig.
  • Goede prijs-/kwaliteitsverhouding.

Minpunten

• Batterijverbruik is niet slecht, maar kan beter.
  • Korte USB-kabel.

Draadloze headsets zijn erg fijn voor smartphones onderweg. In deze review aandacht voor de Sony SBH80. Zal deze mid-range Bluetooth/NFC in-ear headset voldoen aan mijn verwachtingen?

Eerste indruk.

De Sony SBH80 bestaat uit een korte kabel tussen de twee oorpluggen. Er worden drie formaten rubberen pluggen meegeleverd. Mij paste het middelgrote formaat goed. In het midden van de kabel bevindt zich het electronisch gedeelte met een schakelaar en een LED. Dat deel is iets gebogen en hangt in je nek. Aan de linkerkant bevindt zich een deel met drie schakelaars: Vooruit, afspelen/pauzeren en achteruit. Aan de rechterkant bevindt zich een soort gelijk deel met ook drie schakelaars: Volume-omhoog, opnemen/afbreken en volume-omlaag. De bijgeleverde USB-kabel om de headset op te laden is heel erg kort.

Ontwerp en bouwkwaliteit.

De SBH80 is zwart met uitzondering van de metalen ronde middelste knopjes op de twee afstandsbedieningen. Het geheel is netjes afgewerkt en voelt licht. Draag je een overhemd zonder das dan past het volledig in de kraag en valt dan het minste op. De draadjes aan de oorpluggen zitten niet direct op de achterkant, maar onder een hoek van 90 graden. Inituitief trek je dan aan de pluggen om ze verwijderen en niet aan de draadjes. Dat zal de levensduur ten goede komen. De USB-poort die gebruikt wordt voor het opladen is netjes weggewerkt achter een rubber klepje om het te beschermen tegen stof en vocht. Doordat het plastic van de diverse onderdelen matzwart is, ziet de SBH80 er verzorgd en zeker niet goedkoop uit. De weergaveonderdelen zijn klein en verdwijnen bijna volledig in je oren. Dit alles maakt de SBH80 een onopvallende verschijning en dat kan ik wel waarderen.

Installatie.

Als je smartphone over NFC beschikt dan is de installatie een fluitje van een cent. Zet eerst NFC en Bluetooth aan op je mobiele apparaat. Druk vervolgens een aantal seconden op het knopje van de nekband. Dan gaat het LEDje cyaan knipperen. Houdt de nekband vervolgens direct tegen de achterkant van de smartphone. Even later verschijnt er de vraag of je wel of niet gebruik wil maken van de headset. Door bevestigend te antwoorden werkt de headset direct. Schakel daarna NFC uit op je smartphone, want dat heb je nu niet meer nodig en dat scheelt je energie.

Op deze wijze kun je verbinding maken met twee apparaten. Maak je verbinding met een derde dan verdwijnt de eerste verbinding.

Deze installatie is eenmalig. Schakel je de smartphone of tablet uit, dan zal de headset weer herkend worden bij het aanschakelen. Andersom werkt dit ook. Als je de headset uitzet dan wordt de SBH80 weer automatisch herkent als je die aanzet. De headset biept en trilt als er een verbinding wordt gemaakt of als die wordt verbroken.

In het geval dat je later toch om de een of andere reden geen verbinding kan maken dan kun je de headset terugvinden in de Bluetooth-instellingen en daar activeren door SBH80 uit het lijstje te kiezen.

Microfoons.

De Sony SBH80 heeft een microfoon op elk van de twee afstandsbedieningen. Draai je dus je hoofd dan ben je altijd in het bereik van één van de twee. De microfoons werken prima en ik was goed verstaanbaar.

Weergave.

Gezien de prijs is de geluidskwaliteit verrassend. Gesprekken zijn goed verstaanbaar. De basweergave is goed en beter dan ik had verwacht. Hoog en midden zijn transparant en details in muziek en spellen zijn erg goed te horen. Er zijn vast wel betere headsets verkrijgbaar, maar gezien de prijs is de geluidskwaliteit gewoon erg goed.

Bediening.

De bediening is doordacht. De linker afstandsbedediening is bedoeld voor de mediaspeler en de rechter voor gesprekken en de volumeregeling. Je went er snel aan en het werkt zonder problemen.

De middelste knop van de rechter afstandsbediening is bedoeld voor het opnemen en afbreken van gesprekken. Druk je er wat langer op dan kun je daarmee de microfoon tijdelijk uitzetten. Komt er een gesprek binnen en heb je daar even geen tijd voor dan druk je even wat langer op dat knopje om het te weigeren. Dit werkt ook voor een tweede gesprek dat gelijkertijd binnenkomt. Je kunt dat gesprek ook in de wachtstand zetten door kort op hetzelfde knopje te drukken. Mocht je muziek luisteren op het moment dat een gesprek binnenkomt dan zal dat uitgeschakeld worden op het moment dat je opneemt. Dit alles is standaard voor Bluetooth headsets, maar als je er nooit mee gewerkt hebt dan is het even wennen.

Overigens kan je nog altijd op de gewone manier je telefoon opnemen. Ook is er op het dial screen van je telefoon een knop om Bluetooth aan of uit te zetten. Je bepaald dus zelf hoe je wilt telefoneren.

De volumeknopjes stellen het volume van de headset zelf in en zijn dus niet van invloed op de volumeregeling van de smartphone zelf. Dus als je denkt dat het volume van de headset te laag is dan kan het zijn dat het volume van je smartphone te laag staat en je dat even moet aanpassen.

De linker afstandsbediening werkt goed voor het afspelen van muziek. Druk op het middelste knopje en de muziek begint te spelen. Druk nogmaals op dat knopje om te pauzeren. De twee andere knopjes dienen om voor of achteruit te spoelen.

De functies werkten volledig naar behoren op zowel mijn smartphone als mijn tablet. De tablet heeft geen telefoonfunctionaliteit, dus het middelste knopje van de rechter afstandsbediening had daar geen functie.

Notificatie-LED.

Als je het aan-/uitknopje kort indrukt dan zal het LEDje even aangaan in een bepaalde kleur. Groen betekent dat je voldoende energie hebt en geel dat je tussen de 5 en 29% van je batterij overhebt. Gaat het LEDje rood knipperen dan heb je 4% of minder over. Wanneer het LEDje paars knippert dan komt er een gesprek binnen. Dat is handig als je de headset zoekt in het donker.

Aangezien het LEDje niet zichtbaar is als je de headset draagt, geeft de headset ter notificatie ook biepjes en een trilsignaal in een aantal gevallen, zoals bij een inkomend gesprek of bij het verbindingleggen met een apparaat.

Energieverbruik.

De headset heeft een lange standby-duur. Bij normaal gebruik van de telefoonfuncties kom je er zeker de dag wel mee door. Streaming van muziek is, vergeleken met sommige andere headsets wat minder, maar 6 uur constant streamen moet zeker te halen zijn.

Als de headset te weinig energie heeft dan hoor je wat biepjes en trilt even en zal de SBH80 uitschakelen.

De headset maakt gebruik van Bluetooth 3.0. Eigenlijk is dat vreemd. Het is niet dat 4.0 nodig was geweest voor de snelheid, maar die versie zou meer energiebesparing kunnen opleveren. Daarmee had Sony zeker hoger kunnen scoren wat dat betreft.

Comfort.

De Sony SBH80 is erg licht, zonder dat je het gevoel hebt dat je hem kan verliezen. Dit laatste komt door de nekband die de druk op de oorpluggen verlaagd en de goedpassende oorpluggen zelf. Behalve het geluid, merk je de headset niet op. En dat is een goed teken. De twee bedieningselementen werken prima en de gescheiden functionaliteit werkt intuitief.

Conclusie.

Dit is een uitstekende headset met een goede prijs-/kwaliteitsverhouding. Alles werkt naar behoren, de headset is goed afgewerkt en is zeer comfortabel. Je kunt er lekker muziek mee luisteren en telefoneren gaat ook prima. Kortom, ik ben zeer tevreden over de Sony SBH80.

Heb jij ook een Sony SBH80 (Zwart)?

Erg mooie en goede review.

In hoeverre is deze headset bestand tegen water en zweet? Dit is goed om te weten als je deze wilt gebruiken bij sporten. Ik ben zelf nl. op zoek naar een goede wireless bluetooth headset om te gebruiken tijdens het wandelen (ook lange wandelingen van 25-40 km).

[Reactie gewijzigd door HenriM op 6 juni 2014 14:53]

Dank je. :)

Ik heb nergens kunnen lezen dat de headset water- en zweetbestendig is. Ik zou het er niet op gokken. Er zijn wel merken, zoals Jabra, die sportmodellen maken. Overigens heb ik daar geen ervaring mee.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 6 juni 2014 13:42]

De Sony SBH80 is "splash-proof", zie dit productfimpje van Sony http://youtu.be/09YP9SHz9Pw
Als ik mijn tablet in mijn fietstas zou stoppen kan ik dan zonder ruis etc. goed muziek luisteren? Of is het bereik niet toereikend?
Dat gaat prima. Het maximum bereik van Bluetooth is theoretisch 60 meter.

De verbinding is ruisloos. Hetgeen ik van de wind niet kan garanderen. ;)
Ik heb de Sony SBH80 succesvol getest met gelijktijdig muziek luisteren of Hangouts op een Chromebook Pixel en bellen met een Sony Z3. De SBH80 zal automatisch schakelen, maar beëindig wel eerst de audiostream op de Chromebook voordat je een gesprek aanneemt, anders is het geluid robotachtig zowel voor jou als aan de andere kant van de lijn.
dus als het volume van je telefoon zacht staat is het volume op de headset ook altijd zacht?

Ik vraag me af hoe de geluidskwaliteit zich verhoudt tot bijvoorbeeld mijn overleden Sennheiser cx 300-II of de Sony MH-EX300AP die bij de xperia Z meegeleverd werden.
Ja. Afhankelijk van je voorkeur kun je bijvoorbeeld de volumeregeling van de telefoon op max zetten en dan fijnregelen met die van de headset of andersom. Dat is volgens mij niet specifiek voor de SBH80. Zowel mijn (Android) smartphone als tablet werken op die manier. Een headset met een kabeltje en volumeregeling werkt ook zo. Ik denk dat dit zo is om headsets zonder volumeregeling ook te ondersteunen. Het zou aardig zijn als er gescheiden volumeregeling zou zijn voor de speaker en de geluidsuitgangen, maar ik kon die niet vinden bij Android KitKat. De balansregeling is ook globaal. Er is wel een mixertje op mijn telefoon voor inkomend geluid (beltoon, notificaties, systeem en media).

Op de vraag hoe de geluidskwaliteit is in vergelijking met de door jou genoemde headsets moet ik je het antwoord schulding blijven.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 31 oktober 2014 00:46]

[...]

De geluidskwaliteit zal beter zijn door aptX. http://www.aptx.com/how-it-works