Canon EOS 100D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart Review

Mr. Lebowski 4 juni 2014, laatste update op 4 juni 2014, 2.032 views

Canon EOS 100D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart

Pluspunten

• De camera is erg ligt maar voelt toch goed in de hand.
  • Alle opties zijn erg makkelijk te bedienen.
  • Prijs-kwaliteitsverhouding.
  • Kwaliteit van de video-opname.

Minpunten

• Canon maakt geen grip voor deze camera (gaat natuurlijk het doel voorbij).
  • Autofocus tijdens het filmen is niet geweldig.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik heb de 100D gekocht omdat mijn vrouw zwanger is en wij straks mooie foto’s willen maken van de baby, heb een tijd lang getwijfeld tussen een systeemcamera en een DSLR maar omdat ik bij het zoeken naar de juiste camera de hobby foto’s maken steeds interessanter leek heb ik voor een spiegelreflex gekozen.

Waarom de 100D? Ik had op voorhand al gekozen dat ik een Canon wou hebben dit is een gevoelskwestie en heeft verder niks met de andere merken te maken. Daarna kwam het budget dit was tussen 400 en 600 met deze vereisten kwam ik uit bij de 100D, 600D en 700D.
De 600D is al 3 jaar uit en viel daarmee af daardoor bleven de 100D en 700D over. Op het moment dat de 100D en 700D uitkwamen waren de prijzen gelijk en had dan waarschijnlijk voor de 700D gekozen. Maar op dit moment is het prijs verschil +\- 100 daarnaast vond ik de kleine body van de 100D een leuke bijkomstigheid dat de camera een frame per seconde minder schiet is voor mij geen probleem. Ik heb uiteindelijk met de cashback actie van Canon 420 voor de 100D betaald hiermee is de prijs-kwaliteitverhouding naar mijn mening prefect.

Ik heb me gelijk gestort in M stand van de camera om te spelen met de ISO, sluitertijd en diafragma en ondanks de kleine body en de knoppen anders geplaatst zijn dan bij de 700D zijn deze 3 zaken erg makkelijk te bedienen zowel via het grote touchscreen als bij het verstelwiel bovenop de camera.

De kitlens met STM motor is echt muisstil helemaal in vergelijking met de Canon 50mm 1.8 II die ik er al vrij snel erbij gekocht heb. Ook de kwaliteit en autofocus van de lens is erg goed de reden dat ik de 50mm erbij gekocht heb is om de lage diafragma te spelen en niet omdat de kitlens niet bevalt.

Heb me ook verbaast over de kwaliteit van de films die de camera maakt, het enige minpunt hier is dat de autofocus niet geweldig werkt en de camera is vrij lang naar het object aan het zoeken is. Maar als je de manual focus onder knie hebt is dit geen probleem meer.

In meerdere reviews is te lezen dat de kleine body geen goeie ergonomie zou hebben en niet lekker vast te houden is maar hier heb ik geen last van. Ik ben als beginnend hobbyist tot op heden nog geen beperkingen tegengekomen en de camera bevalt mij super. Van bewegende objecten tot donkere kamers lukt het me elke keer aardig om een goeie foto te produceren. Dit is mijn eerste DSLR en kan de 100D moeilijk vergelijken met andere spiegelreflexcamera’s maar heb geen spijt gehad van mijn aankoop.

Heb jij ook een Canon EOS 100D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart?

Goede review en precies mijn ervaringen over de EOS 100D. Camera'tje ligt mij ook goed in de hand en de mogelijkheden hangen geheel af van je fotografische ervaring.
Voor filmen gebruik ik Olympus Zuiko MF lenzen met een adapter. Dat gaat perfect, geen motorgeluiden en het beeld gaat vloeiender omdat er geen AF is dat gaat zoeken.
De fotokwaliteit is prima zoals je dat van een APS-C camera kunt verwachten. AF is erg snel moet ik zeggen.
Grootste kwaliteit is de compactheid van de camera. Zeker als je kleine primelenzen gebruikt.