Apple iPhone 5 16GB Zwart

Specificaties 4" • 1136x640 • 16GB - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 5 16GB Zwart Review

kevster1991 3 juni 2014, 397 views

Apple iPhone 5 16GB Zwart

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Accuduur
  • Mooi geluid via de speakers
  • Stevige behuizing

Minpunten

• Accu snel kapot
  • Veel schijfruimte nodig voor over the air-update
  • Alleen iTunes-muziek toe te voegen in iPod via iTunes
  • Alleen gecertificeerde Lightning-kabels werken

Er is al veel geschreven over de iPhone 5, veelal lovende woorden. Dat is ook niet raar, want het is één van de meest robuuste high-end smartphones op de markt.

Ik heb de iPhone 5, 16GB-versie in de zwarte kleur nu bijna twee jaar in gebruik, los gekocht in de online Apple Store en in gebruik gehad met inmiddels drie verschillende providers, te weten Telfort, Ziggo Mobiel en nu Vodafone. Voor mij was dit eigenlijk een zekere keuze als opvolger voor mijn -eveneens 16GB zwarte- iPhone 3GS. In vergelijking met deze telefoon is het frame een grote verbetering, en dan vooral de achterkant; deze is bij de 3GS van plastic en vertoont al snel haarscheurtjes. De achterkant van de iPhone 5 is echter gemaakt van aluminium, qua materiaal vergelijkbaar met dat van de MacBook Pro uit 2009 die ik ook in mijn bezit heb.

Het iOS (7.1, iOS 6.1 is meestal voorgeïnstalleerd maar je kunt na activatie in iTunes meteen updaten) is zeer gebruiksvriendelijk en handig. Alles staat duidelijk weergegeven met app-pictogrammen, allemaal in hetzelfde formaat en in te delen in categorieën. De instellingen zijn duidelijk en met het geïntegreerde iCloud kun je via internet (www.icloud.com) en aparte programma's voor bijv. Windows en Mac je foto's, bladwijzers en agendapunten direct in laten laden op je desktopcomputer of laptop (en natuurlijk andere apparaten zoals iPad).

Qua hardware is de telefoon zeker van deze tijd, de processor reageert snel en bijbehorende Lightning-kabels, Earpods en aansluitingen zijn robuust. Dit geldt ook voor de homebutton en geluidsknopjes op de zijkant. Ook de powerbutton en de simkaartlade zijn stevig en gaan niet kapot. Een screenprotector is wel aan te raden als je je telefoon mooi wilt houden, tegen lelijke krasjes of breukjes op/van/in het touchscreen. De camera maakt vooral mooie videobeelden (full-hd met de camera op de achterzijde, 720p met de Facetime-camera aan de voorkant), foto's verlangen vaak nog wel enige aanvullende bewerking in bijvoorbeeld Photoshop. Het enige minpunt dat ik met de hardware mee heb gemaakt is een kapotte accu, maar die kun je bij bepaalde adresjes voor slechts een paar tientjes laten vervangen door een origineel exemplaar. Of je doet het zelf, zodra de garantie is verlopen.

Heb jij ook een Apple iPhone 5 16GB Zwart?

Vraag & Aanbod

Mijn niet gecertificeerde oplader werkt prima hoor, de iphone geeft wel eens aan dat de lader mogelijk niet goed werkt als de oplader niet goed laad, meer een probleem van de oplader.
Het ligt meestal ook aan de niet-gecertificeerde kabels en niet aan de lader zelf. Die werken inderdaad prima. Ik zie in mijn omgeving bij meerdere mensen dat die nep-Lightning-snoertjes na verloop van tijd niet meer worden gepikt door iOS. Dan krijg je niet alleen de melding die jij aangeeft maar laadt de telefoon ook niet meer op.