TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point Review

MichaelDell 3 juni 2014, laatste update op 3 juni 2014, 1.366 views

TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point

Pluspunten

• Sterk signaal met richtbare antennes
  • Feature set
  • Eenvoudige upgrade en setup (mits je engels spreekt)

Minpunten

• Matige gebruiksaanwijzing
  • Ongewenste standaardinstellingen

Beheerbaarheid Score: 3
Omdat mijn nieuwe (!) KPN Experiabox een zeer slecht wifi signaal geeft heb ik dit access point als alternatief aangechaft. De redenen dat ik voor deze heb gekozen zijn mijn eerdere ervaringen met dit merk, de goede feature set en de prijs.

Het apparaat zit in een nette doos met adapter en lan kabeltje wat wellicht wat aan de korte kant is. Verder een gebruiksaanwijzing en installatie cd'tje waar je niks aan hebt. Doosvulling.

De access point is als bridge, extender, router in te stellen. Ik gebruik 'm puur als zender, DHCP gebeurt door de router.

De gebruiksaanwijzing is hier niet heel duidelijk in, maar je moet de access point niet direct aan je router koppelen. Eerst stand-alone configureren. De Quick-setup is redelijk duidelijk, maar niet in het Nederlands. Ook moet je enig verstand van netwerken hebben, anders zeggen de hulpteksten je ook niet veel. Daarnaast zat er op het apparaat een oude firmware (waar ik pas later achter kwam) die eenvoudig te updaten is.

Met de oude firmware was de stabiliteit matig, de nieuwe lijkt beter te zijn. De doorvoersnelheden zijn een stuk beter dan het KPN kastje en ook het bereik is een stuk groter. Met goed richten van de antennes is hier een hoop winst te bereiken.

De WPS functie staat standaard wel aan, maar met pin. Dat is even zoeken maar als je de pin hebt uitgeschakeld werkt het prima. Jammer is dat je in de software niet ziet welke clients aan de access point zijn gekoppeld.

Al met al doet het apparaat voor mij wat het moet doen, al was het niet volledig "out-of-the-box".

Heb jij ook een TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point?

[Reactie gewijzigd door MichaelDell op 3 juni 2014 10:44]