Specificaties 135mm diameter met 26,1dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Dark Rock Pro 3 Review

entetex 2 juni 2014, laatste update op 30 september 2014, 1.448 views

be quiet! Dark Rock Pro 3

Lomp ding om te installeren, maar de prestaties en geluidsproductie overwinnen dat gemakkelijk. Voor het geld dat ie kost is het het zeker waard. Monteren doe je immers maar n keer. De geweldige prestaties blijven.

Pluspunten

• Nagenoeg onhoorbaar
  • Mogelijkheid tot montage 3e fan
  • Geweldige temperaturen

Minpunten

• Moeilijk te monteren in sommige situaties
  • Past qua hoogte niet in alle kasten
  • Past niet altijd bij geheugen met extra koelribben

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Heb deze koeler genstalleerd om mijn oude koeler te vervangen (een Nexus XIR-2300). De oude koeler had slijtage opgelopen aan de fan en kon niet meer volstaan bij volledige belasting. Natuurlijk is het ontzettend irritant om zonder waarschuwing je computer uit te hebben staan, omdat anders de processor zou oververhitten, dus het was tijd voor een nieuwe.

Verpakking
Deze koeler wordt geleverd in een stevige kartonnen doos. Als je hem open maakt is hij langs de zijkanten verpakt met schuimrubberen plaatjes zodat hij geen kant op kan. Langs de zijkant van de koeler vind je ook nog een pakketje met montagematerialen.

Montage
Het eerste dat opvalt aan deze koeler is zijn grootte. Ik had van te voren al gecontroleerd of hij pastte, met mijn schuifmaat, maar als je hem eenmaal in de hand hebt zul je pas merken hoe gigantisch hij daadwerkelijk is. De eerste stap in de montage is het bevestigen van de koppelstukken. Afhankelijk van je processor merk is er keuze uit twee opties. Aangezien ik hem monteerde op mijn AMD FX-8320 had ik te maken met AM3. De montageprocedure voor deze stukjes aluminium is hoe dan ook identiek. Ze worden met twee kleine schroefjes aan weerszijde vastgezet.
Sinds ik een moederbord heb voor AMD moest ik eerst de reguliere plastic houder voor mijn koeler verwijderen. Hier zul je bij Intel geen last van hebben, sinds daar over het algemeen de koeler direct op het moederbord wordt gemonteerd.
Bij het pakket zit ook nieuwe koelpasta bijgeleverd. Had ik op zich nog liggen, maar is handig mocht je het missen.
Na het klaarmaken van de koeler en de processor komt het lastige en meest onhandige deel van de installatie: Het plaatsen van de koeler ten opzichte van de backplate. De backplate moet je eerst uitlijnen met de gaten op je moederbord. Daarna monteer je schroeven door de backplate en houd je deze vast met een soort plastic spacers. Hierdoor kan de backplate niet meer van z'n plek, maar hij zit nog niet volledig vast. Hiervoor moet hij vastgezet worden tegen de koeler zelf. Dat is vanwege de grootte van de koeler niet gemakkelijk. Het gaat het gemakkelijkst als je je moederbord in een liggende positie hebt en je de koeler boven op de schroefjes kan laten rusten. Daarna kun je de schroeven vanaf de onderkant aandraaien.
Hier komt dus het mindere punt van deze hele koeler. Hij is niet gemakkelijk te monteren, tenzij je f met z'n tween bent, waarbij iemand de koeler beet houdt samen met je moederbord en waarbij jij de schroeven aandraait. f je moet een kast hebben met een uitsparing achter de processor. Dan kun je je moederbord monteren en achteraf de backplate en de schroeven bereiken. Ik sluit niet uit dat de eerste optie uit te voeren is als je in je eentje bent, maar een tweede persoon is best handig als je geen kast hebt met een opening aan de achterkant van je processor.
Enfin, als hij eenmaal vast zit rest je nog n ding: het vastkoppelen van de fans. Deze koeler is standaard gemonteerd met 2 fans. Deze kun je los van elkaar monteren, maar indien je moederbord dat niet ondersteund kan het ook op een enkele aansluiting. De twee stekkertjes zitten standaard in elkaar gekoppeld voor de montage op een enkele aansluiting van het moederbord. De koeler heeft een mogelijkheid voor een derde fan, daarvoor worden de montageijzertjes meegeleverd.
De totale tijd die mij het nam om hem te installeren was zo'n 5 minuten. Een redelijke tijd voor zo'n groot, lomp ding.

Prestaties
Mijn huidige processor heet een TDP van 125 W. Deze koeler is ontworpen voor maximaal 250 W. Wellicht dus een beetje overkill, maar het zorgt er wel voor dat hij koel blijft, wat ik er ook mee doe. Normaal gesproken kan deze koeler mijn processor op de zelfde temperatuur houden als de omgeving waar ik me in begeef. Op dit moment is de temperatuur van m'n processor gemiddeld 20 C. Afgelopen nacht heb ik 6 uur achter elkaar Prime95 gedraaid. Toen ik wakker werd was de temperatuur 33 C. Een hele redelijke score dus.

Geluid
De geluidsproductie van dit ding valt me enorm mee. Dat mag natuurlijk ook wel met een merknaam als Be Quiet!. Als mijn systeem volledig onder load is merk ik geen verschil met een 'normale' belasting. Ik heb geen apparatuur om de geluidsproductie te meten, laat staan een geluidsarme ruimte, maar wel kan ik merken dat ik het een enorme verbetering vind ten opzichte van mijn vorige koeler, en zeker als ik het vergelijk met het vliegtuig opstijgende lawaai van de stock koeler. Ik merk niets van het geluid dat deze koeler produceert als ik er niet op let. 100% Load, 33 C, en ik merk er niets van. Mijn oren zijn tevreden.

Hij is groot, lomp zelfs, maar werkt prima. Ik zou hem iedereen aanraden. Maar. Let er goed op dat je de ruimte hebt voor dit ding voor je hem aanschaft. Ik heb simpel Kingston geheugen in m'n systeem zitten. Maar indien je geheugen gebruikt met extra koelribben er bovenop, let er dan op dat dit niet t hoge ribben zijn. De hoogte vanaf de bovenkant van je processor tot het begin van de heatsink van de koeler is 39 millimeter. Indien je hoger geheugen hebt dan dat, dan wordt het krap. Ook de hoogte van deze koeler in het algemeen kan een uitdaging worden. Ik heb mijn kast iets moeten modden voor hij paste (ik moest een plastic mountje voor een eventuele extra casefan wegslopen). Voor de volledige dimensies kun je het beste de infosheet van de fabrikant gebruiken.
Mocht hij hoe dan ook wl passen: Doen. Het monteren is wellicht een beetje een uitdaging, maar alles is te overleven, en de kwaliteit die je er voor terug krijgt overtreft alle verwachtingen. Je hoort hem niet, en hij koelt als een koelkast op waterstof.

Heb jij ook een be quiet! Dark Rock Pro 3?

Vraagje.

Hoeveel ruimte zit er tussen jouw videokaart en de koeler?

Ik heb namelijk mijn videokaart voorzien van custom cooling en heb nu een koelblok aan de achter/bovenkant van de kaart zitten.
Dat is natuurlijk geen gemakkelijke vraag om te beantwoorden, sinds je dan een ijkpunt zou moeten nemen om tegen weg te meten. Ik heb in dit geval gekozen voor het centrum van het PCI slot waar mijn videokaart in zit. In mijn geval is dat direct het eerste expansieslot.
De ruimte vanaf het PCIslot tot aan de eerste clip van de fans die zijn gemonteerd op de koelunit bedraagt 3 centimeter.
Als je koeler daar heel dicht tegenaan zit kan ik binnenkort nog wel even met mijn schuifmaat meten om het precies te bekijken, maar waarschijnlijk zal het niet veel schelen.

Laat maar horen of je hier wat mee kan!
Nou, ik heb even gemeten. En kom uit op 2,7-2,8 cm. Misschien is er voor dit soort zaken binnen de ATX-standaard ook wel een en ander aan maatvoering vastgelegd. Dat het misschien net langs elkaar loopt.
Zijn de koelvinnen ook zwart? want op foto's lijken ze zilver kleurig.
Die van mij zijn de zelfde matzwarte kleur als de bovenkant van de heatsink. Het enige daadwerkelijke zilverkleurige is het ijzertje waarmee de fan aan de heatsink vast zit. De rest zit onder de heatsink, dus dat zul je vanaf de boven en zijkant lastig zien.
Goede review. Ik weet nu in ieder geval over de max. hoogte van mijn RAM.
Ik ben bezig met samenstellen van gaming pc.
Hierbij roept bij mij de vraag op: Is er genoeg ruimte onder de koeler om een videokaart te installeren in het bovenste slot?
Ben van plan om SLI te draaien.

En hoe koel blijft je systeem als je hem belast?
Het zou je review meer waarde geven.
Je kan bijvoorbeeld belasten met 3d mark of soort gelijk programma.

[Reactie gewijzigd door Helixia op 9 juli 2014 11:12]

H Helixia,

Ik heb zelf ook mijn grafische kaart gewoon in het bovenste slot zitten. Dit zou bij geen enkel moederbord een probleem moeten zijn, want die maten zijn allemaal het zelfde. Het is wel aan te raden om eerst de hele processorkoeler op z'n plaats te hebben alvorens je de grafische kaart installeert. Dan kun je nog steeds kijken hoe de koeler op je bord staat, omdat de grafische kaart dan nog niet in de weg zit.

Betreffende de temperatuur bij belasting: Ik heb het programma Prime95 gebruikt. Dit programma is in staat om je CPU tot 100% te belasten. Dit doet ie door te berekenen of een getal een priemgetal is. 3D Mark is ook een optie, maar veel meer afhankelijk van meer hardware dan alleen de CPU. Daarom is Prime95 een betere keuze, in mijn optiek. Na zes uur Prime95 gedraaid te hebben was mijn processor nog steeds 33 graden warm. Een prima score dus. Met het warme weer van de afgelopen dagen gok ik dat hij zou eindigen op 35 graden, maar dat is alsnog beter dan de 75 graden die je zou draaien met een stock koeler.

Als er verder nog vragen zijn hoor ik het wel ;)
Bedankt voor de info!
Het is inderdaad een stille koele CPU-cooler.

Mocht er nog een vraag op komen, dan hoor je me wel.

[Reactie gewijzigd door entetex op 9 juli 2014 15:04]