Specificaties Socket 1150 met Intel H81 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI H81M-E34 Review

BrndVNewbie 2 juni 2014, laatste update op 2 juni 2014, 894 views

MSI H81M-E34

Pluspunten

• Veel features
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding

Minpunten

• Werkt niet correct "uit de box" - bios update vereist.

Layout Score: 3
Als iemand kijkt naar de aantrekkelijke punten van dit bord (Gunstige prijs, front usb 3 aansluiting) is dit bord aantrekkelijk.

Ik kwam er echter achter na aankoop van dit moederbord dat er slechts een B2 melding in beeld komt, en de computer verder niets deed. Na een telefoontje met de MSI helpdesk bleek dat dit door aangesloten usb apparaten komt. Dit bleek mijn muis en toetsenbord set te wezen!

Na een dag rondvragen en bellen kon ik een oude muis en toetsenbord van een vriend lenen (met ps2 aansluitingen) zodat ik mijn pc dan toch eindelijk kon installeren. Na een bios update msi live update (staat gelukkig op de driver CD-ROM) werd het usb probleem verholpen en werkte mijn pc dus eindelijk normaal.

Beetje jammer dat MSI deze borden met deze usb "bug" op de markt brengt. Ik kan me indenken dat menig thuisbouwer noodgedwongen dit moederbord naar MSI opstuurt zodat deze er voor de consument de nodige update er zet. Dat mag dan garantie heten, maar het heet ook vertraging en teleurstelling.

Desalniettemin toch een goed bord voor een goede prijs. Een beetje know-how is wel vereist.

Heb jij ook een MSI H81M-E34?

Hallo BrndV,

Ik heb eigenlijk weinig ervaring met computers bouwen, maar ik wil graag een computer gaan bouwen met dit moederbord.
U vertelde in uw review dat de standaard bios niet helemaal goed werkt. Op internet kwam ik tegen dat de processor ook niet altijd meteen werkt. Weet u toevallig of de intel core i5 4460 standaard op dit moederbord werkt, of moet de bios dan eerst ge-update worden? en kan dat updaten als de cpu niet herkend wordt, of moet ik dit dan door msi laten doen?

mvg, Wouter.
Mijn 4460 werkt al meer dan een jaar prima met dit moederbord. Het probleem dat in de review werd beschreven ging om het randapparatuur, niet de processor
Heb je dit probleem met alle USBmuizen en -keyboards?
Ik heb dit namelijk vaak zat meegemaakt met specifieke USB HIDs, terwijl anderen het prima deden. In dat geval is het niet echta an het bord te wijten lijkt me.
Hoi Terw,

De meneer die ik aan de lijn kreeg toen ik naar MSI belde kon mij vertellen dat dit een veelvoorkomend probleem was dat veroorzaakt werd door usb randapparaatuur. Dit probleem is dus niet beperkt tot alleen muizen en toetsenborden, me dunkt. In mijn geval lag het aan aansluiten van de muis en toetsenbord.
Hoi BrndV

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb een Logitech g710+ toetsenbord en die werkt ook af en toe niet. Dan doe ik mijn pc aan uit en hij werkt weer. Echt heel er vervelend...