Specificaties 14" (1920x1080), 516GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer V7-482PG-54208G50tii Review

gvgorp 2 juni 2014, laatste update op 11 juli 2014, 652 views

Acer V7-482PG-54208G50tii

De laptop is de perfecte balans tussen een performancelaptop en een thin&light, waarbij prijs en featureset als verkoopargumenten zijn gebruikt. Als je alles met elkaar afweegt, dan zijn er weinig tot geen laptops die aan deze Acer kunnen tippen. Verwacht geen top of design en top of quality laptop.

Pluspunten

• HD resolutie scherm met goede kijkhoeken
  • Opslag (geen te kleine SSD)
  • Stille laptop
  • Relatief snelle laptop voor zijn gewicht/afmetingen
  • Goede prijs - specs verhouding.

Minpunten

• Bouwkwaliteit en robuustheid is matig door de plastic behuizing.
  • Irritant getik in de latop als het heel stil is.
  • De speakers zitten aan de onderkant.
  • Vervelende plaatsing van de powerknop, de ethernet, VGA, HDMI en USB3 aansluitingen.

De oude laptop was aan vervanging toe. Vrouw lief wilde voor haar zelf een laptop welke ze voor haar werk en privé kan gebruiken. Windows 8 met Office en voldoende opslag was een vereiste. Touchscreen en een goed scherm geeft een laptop fun met Windows Tiles. Met een verlicht toetsenbord kun je 's avonds in bed in stilte overwerken.

Wensen
Slanke, lichte, kleine laptop. Goed scherm met up-to-date schermresolutie. Voldoende opslag. Acceptabele performance, touchscreen, verlicht toetsenbord. Als je deze eisen in Tweakers pricewatch opzoekt, dan krijg je weinig hits.

Uiteindelijk kozen we toevallig de goedkoopste uit de gevonden lijst, zonder op onze wensen in te hoeven leveren. Duurdere modellen hebben dezelfde specificaties, maar hebben vaak een (te) kleine SSD. Mijn ervaring is dat 100 GB snel vol zit, ook al is een SSD sneller dan een HDD.
In april 2014 was deze laptop de beste thin&light van plusminus ¤ 900,-

Uiterlijk
De behuizing is volledig van plastic met een alu look op de zichtbare oppervlakten. Ik mis het degelijke metaal. Kennelijk hebben ze op mede op de behuizing bezuinigd, om de prijs laag te houden. Toch ziet de behuizing er niet cheap-ass uit. Het "Acer" logo is subtiel op de bovenkant en flink onder het scherm geplaatst, maar is niet te fors aanwezig.
De locatie van de power knop aan de zijkant naast een USB poort is vreemd geplaatst. Ik zou de power knop bijvoorbeeld liever op of naast het toetsenbord vinden. Geen grote afknapper.

Featureset
Voor de prijs van de laptop is het scherm de ware winnaar. De kijkhoeken, de helderheid, het contrast, de resolutie, de PPI op een 14" inch schermgrootte maakt de laptop flitsend.
Het aantal poorten zijn ruim voldoende: 3xUSB (waarvan 1 USB3.0), VGA en HDMI. Ik haat de vier aansluitingen aan de achterkant van het scherm! Hiervoor moet ik om de laptop heen bukken om iets in de laptop te pluggen.
De Wifi en bluetooth 4.0 zijn aanwezig. Ik gebruik thuis geen 802.11ac dus die mis ik op dit moment niet.
Met toenemende digitalisering en app stores mis ik de dvd speler niet. Sterker nog: het ontbreken van een CD speler maakt de laptop juist thin&light.

Scherm
Het scherm is top. Daarom wil ik deze apart belichten.
Het viel mij, bij het uitpakken van de laptop, direct op dat sommige applicaties een slechte resolutie hadden. Denk hierbij aan niet native Microsoft applicaties als Chrome en Spotify. Later bleek dat de resolutie op 1920x1080 stond, maar dat de DPI schaal van Windows op 150% stond. Dit heeft Acer natuurlijk bewust gedaan, omdat een 14" scherm met HD resolutie een grote pixeldichtheid, dus kleine letters geeft.
Mijn ervaring met Windows is is echter dat applicaties anders kunnen gedragen wanneer de DPI schaal van Windows niet op 100% staat. Met toenemende diversiteit aan schermresoluties en pixeldichtheden zou Microsoft hier wel een betere oplossing voor moeten maken. Ik heb daarom Windows direct op 100% gezet. Ik heb niet voor niets een 14" HD scherm gekozen. Mijn ogen zijn gelukkig (nog) niet slecht, dus kleine tekst kan ik lezen.

Gewicht en afmetingen
Met 2 KG is de 14" laptop gemiddeld in gewicht. Ik wil het geen ultrabook noemen, maar op schoot ligt de laptop lekker. In de aktetas ligt de laptop lekker tussen de andere A4-tjes en mappen. Dun is de laptop zeker.

Bediening
Alhoewel ik overal lees dat alle thin&lights toetsenborden weinig travel hebben, vind ik het toetsenbord lekker tikken. Dit komt voornamelijk doordat de toetsen afgeronde randen heeft en groot genoeg zijn voor dikke vingers. Hierdoor vlieg je gemakkelijk met je vingers over het toetsenbord. De toetsenbord verlichting is niet subliem. Bij een donkere omgeving schijnt veel licht langs de rand van de toetsen.
Het touchpad valt tegen. De muisknoppen onder het touchpad klikken moeilijk en neigen naar RSI vingers bij langdurig klikken. De touchpad scrollt default te snel. Ik heb de scrollscnelheid achteraf kunnen aanpassen, maar de nauwkeurigheid van de touch valt mij tegen met wat ik bijvoorbeeld van HP ProBook gewend ben, alhoewel het dezelfde Synaptics is. Het zal misschien aan de afwerking van het touchpad liggen.
Het touchscreen is top. Het touchscreen maakt de laptop interactief, presentabel en intuďtief. De multitouch van het scherm is van goede kwaliteit. De nauwkeurigheid van de touch is goed, en de de scharnier van het scherm is stevig genoeg om het scherm goed te tikken. De kleuren op het scherm veranderen niet ten gevolge van druk veranderingen door het aanraken.

Warmte- en geluidsproductie
De laptop wordt warm, maar niet te heet. Hierdoor hoeven de fans weinig uren te draaien. Hierdoor blijft de laptop stil. Er zit in onze laptop een irritante tik als de omgeving stil is. Het is een tikkend geluid van de harde schijf. Ik verwacht niet dat onze laptop hierin een uitzondering is.

Sound
Het geluid van de speakers valt tegen. De lage tonen missen, maar dat valt te verwachten voor een thin&light. De dolby surround maakt de sound beter van vergelijkbare, goedkope laptops. Het grote probleem is echter dat de speakers aan de onderkant zitten. Hierdoor wordt de geluidskwaliteit slecht als de speakers bedekt worden. Ik zou speakers op de bovenkant en dichter bij het scherm willen zien, alhoewel de speakers geen afbreuk mogen doen aan het design.

Accuduur
De accuduur is gemiddeld. De lengte van een tablet/smartphone zal nooit gehaald worden. Bij standaard gebruik (Browsen, Windows Verkenner, MS Office) gaat de accu zo'n kleine 5 uur mee. Bij het afspelen (streamen) van video's wordt het uithoudingsvermogen ingekort met een uur, dus 4 uur.
De maxima van 7 uur zoals de fabrikant aangeeft wordt hier bij lange na niet gehaald. Dat lijkt me hetzelfde als met een Toyota Prius als een oud omaatje optrekken om de fabrieksopgave te halen.

Al met al zijn wij tevreden met de keuze. Als je de ervaring, specs en prijs met elkaar afweegt, dan zijn er weinig tot geen laptops die aan deze Acer kunnen tippen. Verwacht echter geen top of design en top of quality laptop. Ga dan absoluut voor een duurder model.

De laptop is de perfecte balans tussen een performancelaptop en een thin&light met touchscreen, waarbij prijs en featureset als verkoopargumenten zijn gebruikt.

Updates:
16-6-2014: Bediening touchscreen en touchpad aangepast. Sound ervaring is beter. Tik komt van harde schijf.
11-7-2014: Accuduur bijgewerkt, na ervaring langer gebruik

Heb jij ook een Acer V7-482PG-54208G50tii?

Mooie review. Ondertussen al meer nieuws over de batterijduur?
Zorgt het plastic ervoor dat de behuizing wat meebuigt als je op het midden van het toetsenbord drukt?
Hey Laurensi1,

Voor de accuduur wil ik nog een testje doen. Ik houd je op de hoogte van de accuduur.

[Reactie gewijzigd door gvgorp op 16 juni 2014 17:00]

Ik ben erg benieuwd naar de accuduur, al nieuws?
Bij standaard gebruik (Browsen, Windows Verkenner, MS Office) gaat de accu zo'n 5 uur mee. Bij het afspelen (streamen) van video's wordt het uithoudingsvermogen ingekort met een uur, dus 4 uur.
De maxima van 7 uur zoals de fabrikant aangeeft wordt hier bij lange na niet gehaald. Dat lijkt me hetzelfde als met een Toyota Prius als een oud omaatje optrekken om de fabrieksopgave te halen :)