Specificaties GF GTX 750 Ti (1,085GHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX N750 Ti 2GB GAMING Review

Foritain 2 juni 2014, laatste update op 26 mei 2017, 26.779 views

MSI GeForce GTX N750 Ti 2GB GAMING

Deze kaart laat je voor heel weinig geld goed gamen op een FullHD (Of 1200p) monitor. Hij is in idle en tijdens gamen onhoorbaar stil, overklokt goed, en verbruikt zeer weinig. Voor gamen op hogere resolutie of als je echt alles op Ultra wilt kom je wel kracht te kort.

Pluspunten

• Recente games prima speelbaar op FullHD resolutie
  • Overkill Twin Frozr koeler zorgt voor een onhoorbare, en zeer koele GPU
  • Laag stroomverbruik in idle
  • Absurd laag stroomverbruik tijdens load (<70W), een degelijke 300W voeding is ruim voldoende
  • Geen stroomaansluiting vanaf de voeding nodig
  • De looks van een echte high-end kaart
  • Iets overklok vanuit de fabriek
  • Goed overklok potentieel (Dikke 10% prestatiewinst behaald met retail kaart)
  • Slechts 130 euro, en toch lekker kunnen genieten van games!
  • Uitstekende prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• Op 1080p (FullHD) of 1200p resolutie zal je de instellingen (voornamelijk AA/MSAA) niet op het hoogst kunnen zetten
  • Op hogere resoluties dan 1080p/1200p kom je met een 750 Ti gewoon kracht tekort
  • De kaart (en vooral het geheugen) had m.i. standaard hoger geklokt kunnen zijn.

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Warmte- en geluidsproductie
Overclocken

pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING
Productpagina @ MSI.com

Als reviews maken je hobby is, en je een liefhebber bent van games, dan mag een GPU review natuurlijk niet uitblijven. Ik zocht in dit geval een nieuwe grafische kaart (ik zal het vanaf nu gewoon als GPU gaan aanduiden) met een relatief lage aanschafsprijs, die toch af en toe een spelletje op FullHD toch wel aan moest kunnen. Nvidia’s nieuwe GTX 750 serie leek mij daar prima voor geschikt, en al snel kwam de “MSI GTX 750 Ti 2GB Gaming” in mijn vizier. Deze kaart ziet er namelijk uitstekend uit, is vanuit de fabriek al iets overclockt, en zou ook nog een stuk verder te pushen moeten zijn. De lange naamgeving vind ik wel wat onhandig, dus ik zal hem vanaf nu gaan aanduiden als de MSI 750 Ti.

Ik zal in deze review de prestaties van deze GPU onder de loep nemen, door hem in synthetische benchmarks te testen, in verschillende games te testen op zowel zeer hoge als meer gangbare settings, en ook naar zaken kijken als de geluidsproductie, het energieverbruik, en de temperaturen. Alhoewel ik geen andere 750 Ti’s heb liggen om mee te vergelijken, zijn de prestatieverschillen tussen kaarten met dezelfde chipset vaak zeer gering, en de resultaten niet altijd even spannend. Ik heb dan ook gekozen om deze kaart af te zetten tegen kaarten in andere prijsklasses, om zo niet alleen tot een oordeel te komen of deze MSI kaart specifiek in orde is, maar ook om lezers een idee te geven van wat ze mogen verwachten als ze voor een 750 Ti gaan in plaats van een flink duurdere kaart. De insteek van deze review is dan deels ook om te kijken of deze nieuwe generatie Nvidia veel waar voor je geld is, of dat goedkoop toch duurkoop blijkt te zijn.

De ca 130 euro kostende MSI 750 Ti zal het dus gaan opnemen tegen de ca 185 euro kostende Sapphire R9 270X Vapor-X, een iets oudere Gigabyte HD7950 Windforce 3, en de ca 280 euro kostende Gigabyte GTX 770. Hoewel de HD7950 inmiddels een generatie ouder is, zijn vergelijkbare kaarten nog altijd te koop voor minder dan 200 euro, dus blijven ze vooralsnog een overweging.

Zoals altijd sta ik open voor suggesties om de reviews aan te passen cq te verbeteren. Mocht je bepaalde testen in het achterhoofd hebben waarvan je denkt dat ze een waardevolle toevoeging zijn laat dan gerust een reactie achter, dan zal ik ze voor toekomstige GPUs overwegen.

Specificaties

De specificaties van de MSI website:

De MSI 750 Ti is zoals de naam verklapt gebaseerd op de Nvidia GeForce GTX 750 Ti chip. De eerste generatie van de nieuwe Maxwell architectuur. Deze architectuur zal vooral moeten zorgen voor een flinke reductie in het verbruik van de grafische kaart. Deze variant van de 750 Ti heeft 2 GB aan geheugen, en komt met een 128 bit Memory Interface. De kaart heeft een PCI Express x16 3.0 Interface, maar is uiteraard ook prima te gebruiken op een moederbord met een ouder x16 PCI-E slot.

Standaard heeft een 750 Ti een Core snelheid van 1020 MHz, de MSI 750 Ti staat echter standaard in de gaming mode, waarbij de GPU een lichte overclock heeft naar 1059 MHz, en door middel van de boost functie zelfs op 1137 MHz komt te draaien. De MSI Gaming App, en de verschillende ‘modes’, kom ik straks op terug.

Wat betreft aansluitingen krijg je een HDMI aansluiting, een Dual-link DVI aansluiting, en een ouderwetse D-SUB (VGA) aansluiting. De maximale resolutie (per scherm) die daar over kan worden aangestuurd is 2560x1600.

Met een gewicht van 540 gram is het een relatief lichte kaart, en ook 250mm is niet absurd lang. Wat ik zelf wel fijn vind is dat de totale afmetingen voldoende zijn om de MSI 750 Ti er toch als een ‘dikke GPU’ uit te laten zien.

Niet in de specificaties genoemd, maar toch wel handige informatie. Deze kaart komt niet met de Nvidia stock koeler, maar is voorzien van de MSI Twin Frozr koeler. Verder geeft MSI aan op de site dat gebruik wordt gemaakt van Solid Caps, en Hi-C Caps, en dat deze GPU dus van een degelijke kwaliteit moet zijn. Hoewel 130 euro niet veel is voor een grafische kaart, vind ik het voldoende dat ik hem niet helemaal uit elkaar ga schroeven om dat te bevestigen.

Het uitpakken

De MSI 750 Ti komt net als de meeste computer componenten in een doos. Jawel. En zoals vaker staan er wat kleuren en wat text op deze doos, en laat deze je ook weten welk product aan de binnenkant zit.

In dit geval dus een Graphics Card, voor Gaming.

Binnen in zit de kaart veilig tussen een flink pak schuim. Prima.

Dan naar de kaart zelf, en deze ziet er fantastisch uit. Een mooi frame, en de zwart/rood kleurstelling valt bij passanten hier ook goed in de smaak. Opvallend genoeg om indruk te maken, maar niet extreem over-the-top zoals soms ook wel eens het geval is.

Een dual-fan koelopstelling dus, waarbij opvalt dat de ventilatoren vrij plat zijn, al is dat tenzij je hem daadwerkelijk in je handen hebt (dus op een foto) lastig op te merken. Deze Twin Frozr is natuurlijk geen onbekende, want we zien hem vaak terug op flink duurdere kaarten.

Tussen de twee ventilatoren vinden we het Gaming-draakje van MSI in een stalen schildje/logo.

Vanaf de onderkant zien we de heatpipes, die de hitte van de processor verplaatsen naar de aluminium koelvinnen, waar de warmte vervolgens door de ventilatoren uit wordt geblazen.

Vanaf de andere kant zien we beter dat de Twin Frozr een relatief dunne koeler is. Ook zien we de letters MSI, afhankelijk van de indeling van de PC zal je deze wellicht door een ‘window’ kunnen zien.

Heeeel klein onder de ventilator met ‘MSI’ er op zien we een kleine switch. Dit is de switch om tussen 2 BIOSsen te kiezen. De eerste is een traditionele bios, zeg maar gerust een fail-safe. De tweede, en deze is in 99% van de gevallen overigens gewoon prima te gebruiken, is de bios met UEFI support, wat zou moeten zorgen voor sneller starten van het systeem, en sneller wakker worden vanuit een slaapstand ten opzichte van de oude legacy bios.

Aan de achterkant van de GPU valt niet veel spannends te zien. Geen backplate of iets dergelijks, maar dat is met een relatief lichte kaart ook niet zo relevant. De keuze voor een zwart PCB is in elk geval wel een plus voor de uitstraling.

En zo zullen veel kopers deze kaart in hun build gaan zien (even uitgaande van een ‘standaard’ mATX/ATX toren).

Een HDMI, DVI, en D-SUB (VGA) aansluiting lijkt mij gewoon prima voor een dergelijke kaart. Ook de achterkant van je systeem zal je er aan herinneren dat je een MSI kaart hebt. Deze HDMI poort is 1.4a compatible, dus je kan hem ook gebruiken om geluid door te geven aan je HDMI Televisie/Scherm. Ook 3D BluRay wordt ondersteund.

Officieel een 250mm lange kaart, als ik van de expansie-sloten meet is hij net een paar mm langer. Niet dusdanig lang in elk geval dat het regelmatig voor compatibility issues zal zorgen in cases die enige ruimte bieden voor ‘standaard’ maat GPUs.

Smaken verschillen, maar de MSI 750 Ti liet een positief gevoel bij mij achter. Het oogt in elk geval als een echte gamer-kaart, en ook over het design en de kleurstelling was ik goed te spreken. Ondanks dat hij niet zwaar is, voelt hij wel stevig aan.

Maar als dit het ‘uitpakken’ is, waar zijn dan de andere zaken die in de doos te vinden zijn? Wellicht zal het je zijn opgevallen, maar deze kaart heeft geen stroomaansluitingen. Je hoeft dus geen 6- of 8-pin aansluiting van je voeding in deze kaart te prikken, hij krijgt zijn volledige voeding vanaf het moederbord. Oftewel er is geen noodzaak voor optionele kabeltjes. Verder heeft de kaart een VGA en DVI poort, dus ook een DVI->VGA adapter is niet aanwezig. Naast de kaart zelf krijg je enkel een handleiding, en een driver CD, al zal je vermoedelijk zelf direct de nieuwste drivers van de Nvidia website willen downloaden.

Testsysteem

Om voor deze en toekomstige GPUs een redelijke vergelijking te kunnen maken heb je natuurlijk een vast platform nodig. Ik heb gekozen voor het volgende Systeem:

Alle kaarten worden vervolgens getest met de instellingen zoals ze uit de fabriek komen, overclocken en eventueel resultaten die daar van toepassing zijn worden in de individuele reviews besproken. Alle benchmarks worden gedraaid op 1920x1080p tenzij anders aangegeven. Alle benchmarks zijn om uitschieters te voorkomen ook drie maal gedraait, waarbij het gemiddelde wordt weergegeven. Bij grote afwijkingen tussen de onderlinge resultaten wordt de benchmark nogmaals drie maal uitgevoerd.

Omdat het niet praktisch is in alle grafieken de gehele naam van elke kaart te gebruiken maak ik gebruik van afkortingen, in deze tabel zie je de exact gebruikte kaarten:

Een belangrijke opmerking met betrekking tot de drivers. Driver updates geven regelmatig performance boosts, en een vergelijking tussen kaarten die op verschillende drivers draaien zijn niet altijd eerlijk te vergelijken. Vandaar dat deze drivers zo veel mogelijk gelijk zullen blijven. Anderzijds zullen er uiteraard nieuwe kaarten uitkomen die nieuwere drivers vereisen om te functioneren. Wanneer een bepaalde kaart op een andere driver is getest zal dat (voor toekomstige reviews) duidelijk worden aangegeven.

Synthetische benchmarks

De resultaten zullen worden gesplitst in meerdere onderdelen, om te beginnen met deze synthetische resultaten. Deze data geven relatieve krachtverschillen aan, en kunnen ook worden gebruikt om resultaten met andere kaarten in andere reviews te vergelijken (let natuurlijk even op verschillen in de test-systemen, drivers, etc). Vergeet in deze grafiek natuurlijk niet dat de MSI 750 Ti met afstand de goedkoopste kaart is in deze serie van 4.

Eerst de tabel met exact gebruikte instellingen:

Game Benchmarks – Hoge settings

Om te beginnen de tabel met de exacte gebruikte instellingen:

Maximale instellingen dus, met uitzondering van GPU PhysX en Tesselation. Een lang verhaal, maar als echte Nvidia features (waar veel games overigens geen/weinig/slecht gebruik van maken) vond ik het verstandiger deze twee zaken uit de vergelijking te houden.

De resultaten:

Je mag grofweg stellen dat 30fps het absoluut minimum is om het enigszins speelbaar te houden, gezien dit de gemiddelde framerates zijn zal je dan alsnog wat haperingen merken. Veeleisende gebruikers zullen met minder dan 60 geen genoegen nemen, maar voor een iets minder extreme gebruiker zal een FPS van 40-45 voldoende zijn om niet over de soepelheid van de spelervaring te vallen.

We zien dat de 750 Ti het flink zwaar heeft wanneer alle settings op het maximale staan. Enkel Bioshock zit ruim boven prettige framerates, de andere games zijn praktisch onspeelbaar op deze extreme instellingen. Ik heb bewust gekozen om Hitman op zowel 2x als 8x AA te draaien, omdat zelfs de ruim twee maal duurdere GTX 770 bij 8x MSAA het erg zwaar heeft. Je ziet dat enkel het aanpassen van de AA al een prestatiewinst van 100% geeft voor de 750 Ti, en dat ook de andere kaarten daar grote sprongen vooruit maken. Een ander voorbeeld (niet in de grafiek) was Metro Last Light, waar bij het uitschakelen van SSAA de FPS van 20 naar maar liefst 60 sprong, een resultaat niet ver van de instellingen op Medium met 4x AF.

Hoewel een review te ver zou gaan om per game ideaale instellingen te testen, kan ik wel met zekerheid zeggen dat enkel de AA setting omlaag (Bijvoorbeeld door te kiezen voor FXAA ipv de MSAA 8x of 2x) zetten voldoende is om prima speelbare prestaties te halen in de meeste games met de 750 Ti, zonder dat dus de textures of andere kwaliteit instellingen zwaar hoeven worden aangepast. Maar je kan wel zien dat de 750 Ti op 1080p resolutie met hoge settings in huidige releases al echt hard aan de bak moet, en de duurdere kaarten ruim voor zich moet laten.

Game Benchmarks – Medium settings

De tabel exacte instellingen per game voor de gebruikers die geen moeite hebben met wat instellingen omlaag te schroeven:

Bij al deze games maak ik gebruik van de geintegreerde benchmark. De enige noemenswaardige opmerking daarbij is dat ik bij Stalker enkel gebruik maak van de 'Sunshafts run', veruit het zwaarste onderdeel in de Stalker: Call of Pripyat benchmark. Het is een wat oudere game met meedere runs, echter de Day / Night runs zijn dusdanig licht dat je bij alle kaarten resultaten gaat zien in de 100+ of zelfs 200+ FPS.

De resultaten:

Nu zien we de getallen omhoog schieten. Hoewel het beperken van de AA al een grote winst geeft, zorgt het terugschroeven van wat instellingen al snel voor een erg soepele spelervaring. Een persoonlijk element, maar ik vond ook Medium instellingen in deze games er echt niet slecht uit zien. Verschillen zijn er uiteraard, zeker als je ze side-by-side bencht, maar een vloeiende game is een grotere factor dan een game met hogere settings of MSAA.

Alle benchmarks worden uiteraard ook kritisch in de gaten gehouden, en alle games zagen er in elk geval vloeiend uit zonder dat je last had van momenten van te lage FPS.

Game Benchmarks – Lagere resoluties

Omdat niet iedereen een FullHD scherm heeft ook een paar snelle benchmarks op 1280x1024 in combinatie met de MSI 750 Ti. Ik ga niet te diep in op deze 'retrolusion', maar om toch een beetje idee te geven enkele resultaten:

Lijkt mij duidelijk. Als je nog op een ouderwets 1280x1024 scherm zit kan je met de 750 Ti prima uit de voeten met recente games op hogere instellingen. Of een groter scherm de investering waard is laat ik in het midden, maar als je echt niet van plan bent een nieuw scherm te kopen is een flink duurdere grafische kaart niet nodig.

Game Benchmark - Watch Dogs

Watch Dogs is een game waar veel mensen al een tijd naar uit keken, en gezien deze game tijdens het schrijven van deze review uit kwam besloten ook deze maar even in de review op te nemen. Watch Dogs heeft in tegenstelling tot de eerder genoemde games echter geen ingebouwde benchmark, dus moest ik met behulp van Fraps de prestaties tijdens het gamen meten. Deze benchmark is dus niet per grafische kaart exact gelijk, omdat je niet exact hetzelfde patroon kan testen, vandaar ook even een aparte header. Om toch een beetje vergelijking te maken heb ik per kaart 3 opnames gemaakt van 3 minuten per stuk.

De test is als volgt: In de startzone zocht ik de aandacht van de politie, zodra de achtervolging is ingezet race ik zo hard mogelijk door de stad, en probeer ik zo veel mogelijk objecten te raken om maar veel actie op het scherm te krijgen. Na 90 seconden stop ik de achtervolging, en volgt een 90 seconden durend vuurgevecht. De score die je ziet is het gemiddelde van de 3 opnames, echter lagen bij alle kaarten de onderlinge resultaten zeer dicht op elkaar; een indicatie dat die prestaties prima bruikbaar zijn.

De resultaten:

Voor een opname is het noodzakelijk om het spel dus enkele minuten te spelen, echter bij Ultra settings was de game op de 750 Ti dusdanig stotterend en storend dat ik deze als onspeelbaar moet afschrijven, vandaar dus geen resultaat.

Met Textures in alle gevallen op High (Hoger vereist meer dan 2GB geheugen op je GPU), de andere settings op medium, en met FXAA aan ziet de game er echter nog altijd uitstekend uit, en is hij ook uitstekend speelbaar op de 750 Ti met een gemiddelde framerate van 54. Één van de nieuwste en zwaarste games, maar er valt dus lekker van te genieten op een grafische kaart van 130 euro, een uitstekende prestatie.

OpenGL rendering performance

Om de OpenGL performance te testen maak ik gebruik van Cinebench, R15. Deze benchmark geeft (kort door de bocht) het rendervermogen aan van de GPU met applicaties die van OpenGL gebruik maken.

Zoals je kan zien zit de MSI 750 Ti niet ver achter de veel duurdere GTX 770. De AMD kaarten presteren beide nog een stuk better, maar als je dan weer de prijzen erbij pakt heeft de 750 Ti wel de beste prestatie per euro. Een zeer degelijke prestatie voor GPU renderen.

Energieverbruik

Ook het verbruik van een GPU is een belangrijk punt. Ik heb het verbruik gemeten bij het stopcontact, oftewel het verbruik van het gehele bovenstaande systeem. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een backlit USB toetsenbord (CM Storm Trigger-Z), een USB muis (CM Storm Mizar), en een USB Headset (Ozone Strato Evo). Hoewel het niet exact bepaald wat de kaart verbruikt, krijgen wij zo wel een inzicht in het daadwerkelijke verbruik van een systeem.

Het verbruik is gemeten op 3 activiteiten:
- Het gemiddelde verbruik van de computer gedurende 5 minuten in idle.
- Het gemiddelde verbruik gedurende de gehele Thief benchmark op Very High.
- Het gemiddelde gebruik gedurende 5 minuten OCCT GPU Stresstest (Vergelijkbaar met Furmark).

Het interessante aan een GPU Stresstest is dat de CPU in idle blijft, en dat wij zo dus een redelijke indicatie krijgen van het verbruik van enkel de GPU.

De resultaten:

Nu zien we de kracht van Maxwell, de 750 Ti verbruikt aanzienlijk minder dan de andere kaarten in deze reeks.

Bij idle zijn de verschillen niet zo groot, enkel wanneer je naar veel oudere modellen gaat kijken zal je grote verschillen gaan zien.

Tijdens het gamen en tijdens de GPU stresstest blijft de 750Ti echter zeer weinig verbruiken. De gemiddelde gamer zal meer interesse hebben in prestaties dan zuinigheid, maar een beetje zuinig zijn kan voor niemand kwaad. Stel dat je elke dag 2 uur zou gamen, en je verbruikt gedurende die 2 uur 100 Watt minder, dan scheelt dat al snel iets van 15 euro op jaarbasis.

Met het oog op de stresstest, en uiteraard wetende dat deze kaart geen extra stroomaansluitingen heeft, kunnen we concluderen dat het verbruik van deze kaart normaliter niet boven de 70 W uit komt. Een 300W voeding van degelijke kwaliteit is dan ook meer dan voldoende om een systeem met deze kaart van stroom te voorzien. Hoewel je eigenlijk nog met minder dan 300W af kan, zijn degelijke voedingen met lagere specificaties in de praktijk zeldzaam.

Een andere benadering is vanuit een gebruiker die momenteel nog op een oudere grafische kaart zit te werken, wel af en toe wil gamen, maar die niet veel geeft om de aller hoogste settings. Een systeem met bijvoorbeeld een ATI HD 4870 gebruikt in idle al snel richting de 100W, en onder load zijn getallen als 280-300W geen uitzondering. Stel dat je per dag op dat systeem 4 uur zit te browsen (noem het even idle), en 2 uur zit te gamen, en dat een jaar lang, en je vervangt je kaart door een 750 Ti, dan kan je zo maar 30-40 euro per jaar besparen op de energierekening. Als het aantal idle en vooral game-uren hoger liggen kunnen die bedragen nog fors oplopen ook. In elk geval de moeite waard om even je eigen rekensommetje te maken gebaseerd op je huidige systeem en verbruik!

Warmte- en geluidsproductie

Hoewel sommige GPUs soms erg luid kunnen zijn zijn moderne kaarten met degelijke aftermarket koelers, zoals de MSI Twin Frozr, tegenwoordig in staat tijdens alle omstandigheden erg stil te blijven. Het zal dan ook niet als een verrassing komen dat alle 4 de kaarten in idle gewoon onhoorbaar zijn.

Gezien de Twin Frozr ook nog eens gemaakt is voor flink zwaardere kaarten zal het wederom niet als verrassing komen dat tijdens het gamen of stressen deze koeler totaal geen moeite had met het koel houden van de 750 Ti chip op zeer lage toeren. Af en toe kon ik het niet laten even de case open te maken om te zien of de ventilatoren wel draaiden, want je hoort ze simpelweg niet. In idle niet, tijdens gamen niet, en tijdens stress-testen niet. Absolute stilte, en dat is een heerlijke feature.

Waar de vergelijking in FPS tussen de MSI 750 Ti en de duurdere kaarten wat oneerlijk leek voor de 750 Ti, is bij geluidsproductie het verhaal natuurlijk andersom. Die kaarten verbruiken flink meer, en meer warmte moet dus worden afgevoerd. Hoewel de andere 3 praktisch prima stil bleven tijdens alle tests, waren ze toch nog wel iets te horen. Vervelend is het zeker niet te noemen, en de onderlinge verschillen zijn wederom beperkt, maar de MSI 750 Ti is desondanks gewoon de allerstilste kaart.

De Twin Frozr is dus eigenlijk overkill voor de 750 Ti, dus hoe zien de temperaturen er dan uit? Na 15 minuten Furmark (op dat moment waren de temperaturen al enige tijd stabiel), zag het er zo uit:

55 graden is gewoon niets. Oftewel, wederom een uitstekende prestatie. Nogmaals, dit is in een gedempte Cooler Master Silencio 652S met enkel de stock ventilatoren.

Overclocken

Waar reviews soms het maximale uit een kaart willen halen, tot defecten aan toe, wil ik deze (gekochte) kaart natuurlijk wel heel houden. Desondanks begon het toch een beetje te kriebelen, want deze kaart zou namelijk volgens TechPowerUp een uitstekende overclocker moeten zijn. Een standaard 750 Ti draait op 1020 MHz/1350 MHz (Core/geheugen), deze MSI 750 Ti draait op 1085 MHz/ 1350 MHz (geheugen), maar zij kregen de kaart tot maar liefst 1210 MHz/ 1675 MHz opgevoerd. Om deze review toch wat completer te maken besloot ik te testen of hun overclocks ook voor mijn retail kaart haalbaar zijn. Overigens wisselt de maximale overclock van kaart tot kaart, dus deze resultaten zijn geen garantie dat elke kaart dat kan doen.

Eerst dacht ik even naar de MSI Gaming App te kijken. Met deze applicatie zou je dus eenvoudig moeten kunnen kiezen tussen de verschillende ‘modes’, waar de gaming mode (met lichte overclock) standaard is, zou je zo eenvoudig voor een ‘overclock mode’ kunnen kiezen. De MSI Gaming App werkte echter niet op mijn Gigabyte moederbord, dus inhoudelijk kan ik daar verder niet op in gaan.

Of het een gemis is betwijfel ik, want met de software MSI Afterburner kan je zelf even eenvoudig met overclocken beginnen. Deze software is gratis te downloaden, en werkt ook op niet-MSI kaarten. Let op: Overclocken kan leiden tot schade aan je grafische kaart of andere onderdelen, en als je er aan wilt beginnen zorg dan dat je goed bent ingelezen in de materie. Overclocken doe je op eigen risico, met de kennis dat het gevolgen kan hebben voor je garantie.

Grote reviewsites krijgen soms cherry-picked samples, oftewel kaarten waarvan de fabrikant weet dat deze goed overclocken, zodat lezers dan het onterechte idee hebben dat zij dezelfde resultaten gaan behalen. Niet chic, maar het gebeurt wel. Met mijn gezonde sceptische verstand begon ik aan het overclocken, kleine stapjes vooruit op de GPU en Memory clocks, en vervolgens stresstesten om te kijken of het stabiel was. Ik heb bewust geen aanpassingen gemaakt aan de voltages, deze zijn op de stock instellingen gebleven) Tot mijn grote verbazing bereikte ik al snel de 1200 MHz op de core, en net als TPU de 1675 MHz op het geheugen. Deze instelling gedurende 6 uur Furmark laten draaien om zeker te zijn dat het systeem stabiel is, en om vervolgens tot de conclusie te komen dat ook mijn retail MSI 750 Ti zeer goed te overclocken is. Wellicht dat iets hogere snelheden zelfs nog haalbaar zijn, maar dat laat ik vandaag buiten beschouwing, ik vond het al een heel mooi resultaat.

Zowel Thief als Bioshock haalden vervolgens iedere run meer dan 10% hogere framerates, oftewel een flinke real-world verbetering. Of die 10% voor elke game veel zin heeft is de vraag; van 30 naar 33 FPS maakt een game nog niet echt super vloeiend, naar als je van 40 naar 44 gaat kan die overclock de spelervaring echt wel een duwtje in de rug geven.

In elk geval een uitstekende score op het gebied van overclockbaarheid. En met de overpowered Twin Frozr hoef je je ook geen zorgen te maken over de temperaturen, die overigens zonder voltage aanpassing sowieso zelden noemenswaardig hoger komen. Ik kwam welgeteld 2 graden hoger uit met OC dan zonder OC, praktisch verwaardeloosbare verschillen.

Voor we naar de conclusie gaan nog wat aanzichten, en ook de kaart ingebouwd in een Cooler Master Silencio 652S, een Xigmatek Aquila, en een Corsair 250D.

Wellicht dat de grafiekjes soms een wat oneerlijk beeld geven, de 750 Ti staat tenslotte in een veld met enkel (en flink) duurdere GPUs. Relatieveren is niet heel lastig, maar wel een belangrijke zaak bij het beoordelen van deze review. Maar laten we beginnen met de kaart op zich. De MSI Twin Frozr koeler ziet er uitstekend uit, en geeft deze kaart de uitstraling van een echte gamer-kaart. Toch kost deze kaart slechts 130 euro, en daarmee is het een echte instap of budget GPU, en is het ook nog eens één van de goedkopere 750 Ti kaarten op de Nederlandse markt. Die stoere Twin Frozr koeler is een positief element als de uitstraling van belang is, maar als je een super compact systeem wil is het natuurlijk weer niet de kleinste kaart. Voordeel is wel dat deze dikke overkill Twin Frozr koeler de kaart onder alle omstandigheden zeer koel, en ook compleet onhoorbaar houdt. Waardevolle features voor in de praktijk.

Met de 750 Ti en de Maxwell chips wil Nvidia grote stappen zetten op het gebied van verbruik, en dat kwam in de resultaten al snel naar voren. Het verbruik blijft tijdens spare load onder de 75W, en als gevolg kan je deze kaart gebruiken op degelijke voedingen van 300W of zelfs minder; een aardige besparing op de kosten van compleet systeem. Mocht je flink veel game-uren maken is de keuze voor een 750 Ti ook interessant voor de persoon die de energierekening betaald, want (uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid uren en huidige kaart) in veel situaties valt op jaarbasis tientjes te winnen aan besparingen op stroom. En met z'n prijs van 130 euro, kan het zo maar een slimme investering zijn.

Wat betreft de prestaties zal het aan de gebruiker liggen of de 750 Ti voldoet of niet. Als de hoogste settings en een hoge MSAA instelling een harde eis is dan kom je prestaties te kort op 1920x1080. Op lagere resoluties kom je er nog wel mee weg, maar voor gamen op resoluties hoger dan 1080p (FullHD) of 1200p met een beetje redelijke settings zal je gewoon een duurdere GPU moeten kopen. Belangrijker vind ik bij een kaart in deze prijsklasse dat alle recente games met medium (of iets hogere) settings en gebruik van FXAA op 1080p gewoon prima speelbaar zijn, en dat is bij de MSI 750 Ti ook zeker het geval. Ook recente (flink zware) titels als Thief en Watch Dogs zien er dan nog altijd heel erg goed uit, en ze spelen ook lekker vloeiend en zonder haperen.

Verder is het overclocken is een vermelding waard. Want zonder enige moeite of voltage aanpassing meer dan 10% prestatiewinst halen kan soms net het zetje zijn om een paar instellingen wat hoger te zetten, of om van framedrops af te komen bij een toekomstige game die je kaart echt tot z’n limieten duwt. Vooral het geheugen klokt nog een flink stuk hoger dan stock, maar je zal die overclock zelf moeten uitvoeren, vanuit de fabriek krijgt de MSI 750 Ti slechts een klein zetje in de rug, terwijl er veel meer in zit.

Het zal niet als een verrassing komen dat wanneer je een duurdere kaart koopt je nog aardige stappen vooruit kan maken wat betreft de prestaties bij 1080p en hoger, en er blijft dan ook een reden dat er kaarten op de markt zijn die een veelvoud kosten van deze MSI 750 Ti. Maar wanneer je budget wat strakker is, of gamen op de hoogste settings je gewoon niet veel waard is, kan je met de MSI GeForce GTX 750 Ti voor ca 130 euro gewoon heerlijk genieten van alle recente games voor heel weinig geld.

En nog twee vergrotingen van de kaart zelf, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/MSI-750TiTF/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/MSI-750TiTF/x2t.JPG

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een MSI GeForce GTX N750 Ti 2GB GAMING?

Nette review nice!
Mag ik vragen welke kast dit is, mocht ik er overheen gelezen hebben?
Vind hem best mooi!
Dat is de Corsair 250D :) Inderdaad een leuk kastje!

En dank!
Sorry dat ik dit nog zo laat vraag maar ik ben nogal aan het twijfellen over deze kaart. Ik heb hem net een paar dagen geleden gekocht met een nieuwe processor er bij (athlon x4 860). Een grote stap voor mij eerst had ik namelijk een A4 processor. Alleen ben er nog niet aan toe gekomen om hem uit te proberen. Mijn vraag is : kan ik hiermee GTA 5 aan of gaat hij dit niet halen?
De settings maken me niet heel erg veel uit dus als ik het bijvoorbeeld op minimaal moet zetten is dat ook goed :).

Mooie review! Leuk om zoveel goede dingen te horen over de videokaart.

P.s. Ik weet dat deze vraag eerder is gesteld alleen ben toch benieuwd of het kan. :)
Ik weet niet hoe GTA V draait op een x4 860, maar ik verwacht toch echt geen problemen. Ik weet dat het op een Fx6300 bijvoorbeeld prima te doen is, en ook deGTX 750 Ti kan GTA V aardig draaien. Uiteraard niet op ultra, maar tot zover ik begreep best wel op een redelijke instelling.

Als voorbeeld:

Daar gebruiken ze wel een high-end chip, maar komt een 750 Ti op 1080p / Medium op 80 FPS. Dat ga jij echt wel kunnen draaien dan thuis.
Dank voor je reactie, ik speel nu GTA V met de meeste instellingen op z'n laagst prima hij loopt soepel en andere games draaien nu lekker soepel een goede aankoop voor mij :)
Op zn laagst? Hoe draait Medium bijv? Is die CPU echt zo'n bottleneck voor GTA? O.o
Op medium deed hij het een tijdje prima voor mij. Maar de afgelopen tijd had ik een beetje lag dus had ik de settings op z'n laagst uitgeprobeerd. Aangezien het er toen nog goed uit zag (vind ik persoonlijk) liet ik de settings zo. Volgens mij is het wel mogelijk met de settings op medium misschien sommige niet erg belangrijke settings toch op low er bij. Maar als je de legale GTA V hebt, mijne is niet helemaal legaal :| en daar zou het natuurlijk ook aan kunnen liggen, moet het denk ik zeker mogelijk zijn met de settings op medium! :)
Fantastische 'real world' review, heb 'm met plezier doorgebladerd, hoewel de kaart an sich voor mij niet erg interessant is. Het verbruik viel me wel op - erg leuk kaartje ook voor mensen die mischien een leuke HTPC willen bouwen waar ook een spelletje op te spelen valt.

Ga vooral zo door met reviewen, zo zien we ze graag terug op Tweaker! +3
Dank je wel :D

Zeker een prima kaart voor af en toe een spelletje. Voor HTPC gebruik is het overigens ook wel fijn dat al die moderne kaarten het uitstekend doen in idle, dus zelfs als je toch besluit hogere settings te willen op je HTPC hoef je je geen zorgen te maken dat je direct leeg loopt.

Deze MSI 750 Ti vraagt overigens wel dat je een forse HTPC hebt staan ;)
Geweldige review _/-\o_ . Een hele lap, maar erg goed geschreven en de foto's zijn mooi, dus je gaat er zo doorheen. +3!
Dank je wel hoor :D

En tja, als je op maandag ochtend op je werk de indruk moet wekken dat je al héél hard bezig bent heb je nu een 'hele lap' om naar te staren! ;)
Mooie review, heb het kaartje ook. En is inderdaad een prima kaartje voor de meeste games
Hele mooie review.

Heb hem ook, en vooral de stilte en het koel blijven van de kaart tijdens het gamen doet het hem voor mij. Het zuinige stroomverbruik is ook mooi meegenomen.
Geluidloos tijdens gamen komt inderdaad niet vaak voor. Al moet ik zeggen dat alle 4 de kaarten die in deze review staan tijdens gamen ook amper hoorbaar zijn.

In elk geval dank voor de reactie! :D
Mooie review, Foritain

Petje af.
Een erg mooie review! _/-\o_

Excuses voor mijn late reactie, maar ik heb nog een vraagje:

Het klinkt misschien een beetje dom, en sorrie als je het al vermeld had. maar waar haal jij deze kaart voor ¤130 als ik vragen mag? want de goedkoopste die ik kan vinden is ¤144,99!http://tweakers.net/price...tx-750-ti-2gb-gaming.html
Hoi Marijn, allereerst dank :D

Deze review is van Juni 2014, op dat moment koste de kaart iets van 130 euro. Momenteel zijn de meeste componenten (~10%+) duurder vanwege de sterk gestegen dollarprijs. Dat gaat ook voor de alternatieven op, al kan je af en toe geluk hebben met een partij die een oude voorraad voor een 'oude' prijs verkoopt. Er veranderd dus weinig aan de verhoudingen met alternatieven e.d.
Mooie kaart alleen zou ik persoknlijk toch voor 2e hands gaan.

Mijn 560 ti hawk van msi presteert gelijk en die heb im voor 50¤ gekocht
Ik heb geen 560 Ti liggen om te vergelijken helaas. Als ie gelijk presteert moet je nog wel rekening houden met geluidsproductie, warmte productie, en energieverbruik natuurlijk.
Hey,

Uhh ik sta een beetje aan het begin van het zelf bouwen enz.
Mijn vraag is met hoeveel fps is Bijv. League of legends (settings ultra) te spelen?

mvg,

Imprutzer
Oof, geen idee, dat niet getest. Echter met een APU (AMD A8-7650K) zat LoL al op 60 FPS op Max (en 1200p). Dus een 750Ti zal daar ver boven zitten en echt geen moment moeite mee hebben om LoL helemaal soepel weg te spelen.
vingertjes kruizen dan maar xD

thanks!!!,
Tenzij je een 4K scherm gaat kopen misschien? :P
Ik ben ook niet de rijkste :/