Magimix Nespresso Inissia M105 Zwart Review

eak 1 juni 2014, laatste update op 1 juni 2014, 9.330 views

Magimix Nespresso Inissia M105 Zwart

Pluspunten

• klein
  • combi met koffiekorting
  • koffie wordt goed warm

Minpunten

• lawaai
  • waterlekkage tot buiten de machine
  • te kort netsnoer

Ter vervanging van een M100 die na 6 jaar een beetje begon te lekken (in het opvangbakje), heb ik de Inissia M105 Zwart aangeschaft.

Bij uitpakken valt op dat :
1) het vocht- en cups-opvangbakje heel stroef te plaatsen en te verwijderen valt. Veel stroever dan bijvoorbeeld bij de M100.
2) er een heel kort netstroomsnoer aan vastgemaakt is, veel korter dan bij de M100.
3) de meegeleverde doos met nespresso cups om smaken te testen, bij deze als "nieuwste machine" van Magimix Nespresso aangeprezen machine , een productiedatum 2012 voor de cups, met een best before datum van augustus 2013. Dat is bij aankoop eind mei 2014 geen verse koffie meer, gegeven de ruim verstreken "best before datum" in augustus 2013..

Bij gebruik valt op dat er veel (heet) water uitloopt; plaatsing op een bureau is hierdoor niet aan te raden. Daarbij was het lekken van de vorige machine, na 6 jaar, nu juist reden een nieuwe machine aan te schaffen.

In de winkel werd door een voor promotie aanwezige Nespresso-medewerker verteld dat het apparaat meer lawaai maakt in vergelijking met bijvoorbeeld de PIXIE, omdat er geen geluidsdemping in zit. Dit lijkt te kloppen, het apparaat maakt meer lawaai.
In de winkel werd door een Nespresso-medewerker verteld dat het thermoblok hoog en niet laag geplaatst is, waardoor het water en de koffie nog warmer zou zijn, dit lijkt te kloppen.

ALGEMEEN
Kortom een klein apparaatje, dat met meer lawaai hetere koffie maakt.

Echter niet zonder ruim water te lekken, direct al nieuw uit de doos. Meer lekkend dan in het opvangbakje past, waardoor het water onder de machine loopt. Hierdoor is elke andere plek dan een naar een waterafvoer aflopende plek geen goede plek voor dit heftig lekkende apparaat. Door het korte snoer zal ook dat lastig worden. Nu normaal zo dicht bij een (nodige) waterafvoer doorgaans geen stroompunt zit.

Het verkoopargument, klein apparaat, dat je daardoor overal kwijt zou kunnen (ik dacht aan op bureau, in de ordnerkast etc.), wordt door het ernstige lekken sterk tenietgedaan.

ONDERSTEUNING DOOR FABRIKANT
De customer care op vlak van omruil/reparatie/teruggaaf/vervangende koop, van de winkel en/of fabrikant heb ik nog niet getest.
Het lekken nieuw uit de doos, en aanwezigheid van testkoffie van over de datum is geen indicatie van goede kwaliteitscontrole door fabrikant of winkel.

PRUJS
Prijs scoort voldoende door de huidige, tijdelijke combi met gratis Euro 50 Nespresso Coffee cups, bij aankoop van een machine van dit type. Die koffie zou in het kader van deze actie ook bij Euro 50 koffie franco thuisbezorgd worden. Gemakshalve bestelde ik 150 cups, voor iets boven euro 50.

Hopelijk zijn die 150 cups dan van meer recente productiedatum dan de testers die bij de machine meeverpakt werden.

BOUWKWALITEIT
Het stroef lopende opvangbakje voor vocht en cups loopt heel stroef en vraagt kracht om open te maken. Dit is geen indicatie voor een goede afwerking en bouwkwaliteit. Ook het lekken bij het maken van koffie is geen indicatie van een goede bouwkwaliteit. Het geheel voelt minder solide aan dan mijn oude M100.

• Nespresso Cups, lekken op dit apparaat
  • Lidl cups voor Nespresso apparaten, lekken nog meer dan echte Nespresso cups bij dit appraat

Heb jij ook een Magimix Nespresso Inissia M105 Zwart?

bij lekkage zou ik direct teruggaan zij gegaan met de machine en,het snoertje is een 60 cm lang.
De klacht over het opvangbakje is bij mij prima,een kwestie van nieuw zijn.

En wel heb je een punt hij maakt wat meer lawaai, maar hij is bedoeld voor een twee pers huihouden,

Ik had hiervoor ook 5 jaar lang een Nesje maar deze is defect gegaan oor de D.E. cupjes ze passen slecht en door het harde kunststof is het een aanslag op de scherpte v/d/ naaldjes.

Voor de rest zo basic als wat maar in mijn ogen degelijk en zet heerlijke hete horeca koffie.
Ik zou teruggegaan zijn met de lekkage mijn Nes heeft er geen last van snoertje is prima 60 cm lang.
Wel oppassen met D.E. cupjes deze doet de Nes geen goed.
Iestje meer lawaai,en zo basic als wat,doen wat hij doen moet het horeca koffie zetten.
Het bakje is bij mij prima
Update opvangbakjes bij Nespresso machines van Magimix:
Bij de Inissia M105 Zwart is het bakje van plastic en loopt dit stroef op de ook plastic behuizing.
Bij de Pixie is het ander materiaal en loopt het wel soepel, maar die is ook iets duurder.

Lekken en cups
Het lekken met niet Nespresso-cups (Hema, Lidl, DE, etc.) is een opzettelijk effect van het wijzigen van de messen, werd mij uitgelegd. De bedoeling is wel dat het bij originele Nespresso Cups niet lekt, althans veel minder. De Pixie doet ook dit beter.

Niet-Nespresso-cups werken beter in het oude model
Het "oude" M100 model, ( http://www.magimix.nl/pro...Nespresso/M100-Automatic/) dat licht gewijzigd nog steeds te krijgen is (althans nu automatisch uitgaand na een korte wacht periode, en met afslaan na een kopje en niet door blijven lopen), heeft minder last van lekkage met niet-Nespresso cups, maar dit oude model maakt de koffie minder warm. Hier zouden nog messen van het oude type inzitten, zolang als dat nog duurt.
Toelichting waarom het oude mesontwerp wel en het nieuwe ontwerp niet of minder werkt met niet originele cups

Nespresso changed their piercing plate design for U, Pixie & Inissia after 2013/07 production lot.
The new blade 749 is blunt.

Foto van de messen 748 en 749 naast elkaar

Nieuw mesontwerp is bot i.p.v. scherp en maakt kortere capsules nodig (indien stalen refil-capsules, als die van BigSis http://www.sealpod.net/the-design.html )

Met sommige voorheen werkende capsules gaat het mis, zie in elkaar geduwde niet originele capsule