Synology DiskStation DS214play Review

TheMace75 1 juni 2014, laatste update op 1 juni 2014, 4.203 views

Synology DiskStation DS214play

Pluspunten

• Snel
  • Stabiel
  • Veel mogelijkheden
  • Kan Full HD streamen
  • Mogelijkheid tot gebruik TV Server

Minpunten

• Ik kan niets bedenken !

Kwaliteit voeding Score: 5
Na even gespeeld en geŽxperimenteerd te hebben met een goedkope NAS van een ander merk, al heel snel besloten dat ik voor een ECHTE NAS wilde gaan. Na een weekendje reviews lezen en zoeken was de keus gevallen op deze DS214PLAY. Dit omdat ik de NAS voornamelijk als media station wil gebruiken, en in de toekomst ook als TV server. Iets waar deze NAS uitermate geschikt voor is volgens de reviews. Ook het feit dat hij 1080P kan streamen zonder problemen, trok mij erg aan. Ik twijfelde nog tussen de DS214 en de DS214 play, maar mede door het experimenteren met de goedkope NAS was me wel duidelijk dat je voor media echt een dikke processor en flink intern geheugen nodig hebt, iets wat de PLAY heeft (1,66 Dual Core + 1 GB intern geheugen)

Als HD heb ik de Seagate Barracuda van 3TB genomen. Ook hier gezocht maar qua snelheid was deze volgens de specs toch net iets beter dan de WD schijven, al is WD schijven ook een prima keus, bij de keus voor Seagate zit ook een stukje merk voorkeur bij.

Het apparaat zelf voelt wat goedkoop aan vindt ik, het is plastic en zonder harde schijven is hij heel erg licht, maar dat is een gevoels kwestie denk ik. Na het inbouwen van de HD's voelt het qua gewicht al een stuk degelijker. HD's inbouwen is trouwens heel erg simpel, en in 5 minuten klaar.

Aansluiten van de NAS is erg makkelijk, een kind kan de was doen. Ik heb hem op mijn TP link router aangesloten en hij word meteen herkend in het netwerk. Op de PC staat hij meteen ertussen bij netwerk, klikken en je krijgt de login pagina. WIl je een handleiding zul je die zelf even van internet moeten downloaden, er zit namelijk alleen een quick install guide bij.

De onervaren mensen zullen met de handleiding werken, de ervaren of avonturiers gaan zelf op onderzoek uit. Ik hoor bij de laatste groep, en je kunt hier echt uren mee zoet zijn. Er zitten zoveel mogelijkheden op, instellingen, packages die je kunt installeren, enz enz. Echt super !! Alles in een overzichtelijk menu. Afhankelijk van waar je NAS voor wilt gebruiken kun je hem helemaal naar je eigen wensen inrichten.

Qua geheugen en snelheid zit het goed, je merkt echt de extra power die deze NAS aan boord heeft. Alleen bij hele zware bewerkingen komt de processor rond de 70% verbruik, RAM geheugen heb ik nog niet boven de 50% bezet gekregen. Schrijf snelheid is ook super, zowel vanaf het netwerk als vanaf een extern aangesloten HD op de USB poort van de NAS. Flims streamen heb ik alleen ervaring via bekabeld netwerk. Ik ben van mening als je films op je TV wilt kijken, je of je router naast je TV moet hebben staan voor optimaal bereik en dus snelheid, kun je dit niet heb je een risico op haperende films. Daarom dus bekabelen. Streamen werkt uitstekend, nog geen hapering gehad. Muziek streamen op mobiel of iPad gaat ook goed, AVI op iPad of smart Phone ook uitstekend.

Natuurlijk ook wat dingetjes die ik persoonlijk minder vindt, al heeft dit niets met de NAS maar met de TV te maken. Echter zullen denk ik een hoop mensen hier tegenaan lopen. Dus voor je koopt, kijk of je TV alle formaten aan kan, en zo niet hou rekening met wat extra kosten.

Ik heb deze NAS in combi met een Samsung Smart TV. WIl je via het smart menu films spelen heb je beperkingen. AVI, MPEG e.d. is geen enkel probleem, echter complete Dvd's en HD's is lastig. Dvd's krijg je geen menu en kun je niet de hele DVD afspelen, of hij leest hem gewoon helemaal niet. HD films leest hij of niet, of zonder geluid, of zonder ondertitel, of zonder geluid en zonder ondertitel. Je kunt dan kiezen alles om te gaan zetten zodat je losse ondertitel files erbij zet, of via een MKV of anders ondertitels inbakt, maar dan nog is het bij elke film een verrassing of hij wel helemaal werkt. Daarnaast kun je ISO niet afspelen, wat inhoud dat je dit ook elke keer moet gaan omzetten. Erg omslachtig, althans, vindt ik. Bij mij moet het met 1 klik afgespeeld kunnen worden. Moet er wel bij zeggen dat als je een film hebt die helemaal goed werkt, hij wel prima afspeelt !! Dus....de oplossing; koop een los media playertje erbij en je bent van alle ellende af. Persoonlijk had ik dit niet verwacht, in mijn gedachten zou ik nu helemaal klaar zijn voor een perfecte media weergave, maar ik denk dat ik zelf op dit gebied niet genoeg onderzoek gedaan heb hoe het allemaal werkt. Dus de extra media speler was een investering die ik niet voorzien had....het kost dan wel niet super veel, maar het is toch weer geld...

Verder vindt ik de time back-up (zie package center) niet fijn werken; ik wil vanaf de NAS bepaalde mappen naar mijn externe USB back-uppen, echter is dit niet mogelijk...althans, ik kan niet vinden hoe. De standaard back-up functie in de NAS kan dit wel.

Ik ben nog lang niet uitgespeeld met deze NAS maar tot nu toe ben ik er dik en dik tevreden mee. Volgend project is om deze NAS om te toveren tot een TV server, daar gaan we binnenkort eens mee beginnen.

Conclusie, een absolute aanrader, het kost wat meer geld maar het is het geld dubbel en dwars waard als je een dikke media server wilt, met heel veel mogelijkheden. In een review van een ander las ik: "dit is echt een beest van een NAS" en ik wil me hier helemaal bij aansluiten !!

Heb jij ook een Synology DiskStation DS214play?

Over wat je wel en niet af kunt spelen met je TV; de beperkingen daarvan zitten natuurlijk geheel in de speler van je televisie en het heeft niets met je nas te maken.
Om dat als minpunt bij je review te zetten klopt niet, als je daar negatieve punten voor wilt geven schrijf dan een review over je Samsung Smart TV en schrijf daar op dat er een belabberde mediaspeler in zit.

Overigens heb ik zelf een 212j, een instapmodel van twee jaar geleden met slechts een 1,2 ghz marvell en 256 mb ram, en die streamt prima HD content ook naar meerdere clients tegelijk.
Een "dikke processor" heb je dus echt niet nodig.
ASW, daar heb je wel gelijk in betreft de TV, echter als je gaat lezen zie je dat heel veel mensen tegen dit probleem aan lopen. Ik zou het misschien anders moeten verwoorden; kans is groot dat als je films wilt gaan streamen, je een media player nodig hebt, gezien de meeste smart TV's niet alles ondersteunen. Dit heeft dan inderdaad niets met de NAS te maken.

De dikke processor heb ik gekozen omdat ik in wat testen had gelezen dat deze NAS de HD's ook transcodeert zodat je ze op iPad e.d. kunt bekijken. De lichtere modellen kunnen dit niet of maar tot 720p. Verder ook vanwege de geschiktheid als TV server. Voor alleen te streamen heb je geen dikke processor nodig, transcodering en meer dan is het wel fijn als ie wat capaciteit heeft.

Bedankt, ik zal het min punt weghalen over de media speler.
Het punt is dat de meeste eenvoudige mediaspelers (ook die in tv's zitten) over DLNA werken, en dat heeft zijn beperkingen. Veel mensen denken inderdaad dat het simpele mediaspelertje dat in de gemiddelde TV zit alles af kan spelen met alle functionaliteit, en dan kom je inderdaad bedrogen uit, ook omdat dit soort spelers vaak kieskeurig zijn over over de verschillende bestandsformaten.
Om volledige functionaliteit van de mediabestanden te kunnen gebruiken moet je een speler hebben die niet het DLNA protocol gebruikt maar een "echte" netwerkverbinding, zoals b.v. die WDTV live die jij nu hebt, en die ook vrijwel alle bestaande formaten af kan spelen.
(Overigens kunnen veel spelers ook geen DTS-audio aan, ongeacht op welke manier je verbinding maakt.)

Voor transcoding heb je inderdaad wel een zware processor nodig; de vraag is meer of je wel wilt transcoderen, in mijn beleving wordt dat wat overschat.
Ik stream alles ongecomprimeerd, dus zonder transcodering, naar mijn clients en dat gaat prima binnen het eigen netwerk. Zo lang je clients niet al te sloom zijn kun je die ook gewoon full HD voeren.
Mijn android tablet met MX player speelt alles af wat ik hem via de synology aanbiedt, ook live full HD via de satelliet dat via de TV server binnenkomt op de synology.
Binnen het eigen netwerk transcoderen heeft volgens mij alleen zin bij spelers met oudere hardware, of wanneer je over het internet wilt gaan streamen en je daardoor met bandbreedtebepering te maken hebt.
ASW, mee eens over jou stukje. Niet iedereen is genoeg technisch onderlegd, en als je zit te lezen over dingen, komt het over of het "aansluiten en spelen maar" is. Dit is dus niet het geval. Zoals je in mijn review las, heb ook ik een aardige tijd zitten lezen en zoeken wat nu het beste was. En dan nog kom je voor verrassingen. Ik durf te zeggen dat ik aardig bij de tijd ben...geen expert, alles behalve dat, maar ik sta mijn mannetje wel in al het technische...maar nogmaals, als je geen NAS en media streamer in huis hebt, blijft het "lezen" en de echte ervaringen doe je pas op als je er echt mee aan de slag gaat en vaak dan pas snap je dingen echt goed, of vallen dingen op zijn plaats.

Betreft transcoderen; misschien heb je gelijk. Aan de andere kant; ik ging nu toch geld uitgeven, en dan doe ik het meteen goed; daarom alle opties afgewogen. Ik geloof meteen dat jou DS212 uitstekend werkt, maar ik denk als je nu, net als ik, toch geld moest uitgeven, de meeste mensen dan maar meteen een dikke NAS zouden kopen, waarin eigenlijk alles meteen 300% afgedekt is voor de komende jaren. JIj verdedigd jou DS212, in die zin, je zult gelijk hebben dat je met een paar stappen terug het zelfde resultaat hebt, en daar ben ik het best mee eens...aan de andere kant, zoals gezegd, als ik het nu toch doe, doe ik het meteen goed. (absoluut niets ten nadelen van jou NAS !) :)
Het is geen verdedigen;
de 212 kocht ik in 2012.
Inmiddels is het 2014 en zou ik zelf ook een 214 kopen.

Maar hij doet het nog prima voorlopig, misschien over 2 jaar een 216 ofzo.
Vraagje, is het mogelijk om een Blu ray te testen van 50 GB?
ik zit ook te overwegen om een DS214Play (of DS414play beter gezegd) aan te schaffen.

echter gebruik ik mijn computer op dit moment als nas met 4x 3tb harde schijven. ik bedoel hiermee niet het transcoderen van bluray op een DS214play, alhoewel het best leuk lijkt om te proberen. ik bedoel via een intern netwerk de nas te benaderen en dan de film via XBMC af te spelen.

is dit misschien mogelijk om te testen ?
bedankt bij voorbaad
Het afspelen vna een 50GB bluray gaat proma met de NAS, uiteraard moet je mediaplayer wel capabel zijn om dit af te spelen.
Ik weet niet wat je met testen bedoeld, maar als je bedoeld fysiek bij mij thuis komen, dan sla ik toch even over (sorry). Misschien dat iemand anders daar bereid toe is.....?

Ik denk dat je dit niet hoeft te testen; zoals AWS al zei, het transcoderen is voor oudere apparatuur, als jij op XBMC wilt kijken zul je denk ik een relatief nieuwe hebben die snel genoeg is en waarbij transcodering niet nodig zal zijn. Daarbij staat in de specs van de DS214PLAY vermeld dat deze de transcodering aan kan, dus testen hoeft niet, dit is al voor je gedaan, zie onderstaande link;