Apple iPhone 5s 16GB Grijs Review

Basbas32 1 juni 2014, laatste update op 1 juni 2014, 1.036 views

Apple iPhone 5s 16GB Grijs

Pluspunten

• Geweldige Accuduur
  • Lekker Snel
  • Geweldig OS
  • Goed kwaliteit scherm
  • Goede kwaliteit behuizing
  • Top bereik met Vodafone

Minpunten

• Te Klein scherm
  • Glas op achterkant maakt hem te breekbaar
  • Achterkant heel krasgevoelig
  • Touch ID Sensor gevoelig voor kleine veranderingen

Ik gebruik de iPhone 5S als mijn dagelijkse telefoon nu 5 maanden. En ik moet zeggen dat ik er zeker over te spreken ben.

Uiterlijk:
De telefoon is goed afgewerkt en is zeker een van de best gemaakte telefoons op de markt vandaag. Alleen is het jammer dat ze toch op de achterkant weer glazen panelen hebben voor de ontvangen waardoor hij zonder hoes heel fragiel is op de achterkant. Maar ook is hij daar door het geborstelde metaal heel kras gevoelig. Waardoor ik er al vanaf dag 1 een hoesje om heb zitten. Deze is uitgerust met een bumper rand zodat de Touch ID sensor niet beschadigt. Dit punt is later op terug kom.

Scherm:
De kwaliteit van het scherm is zoals altijd bij iPhone's top, de kleuren zijn vriendelijk en de helderheid goed in te stellen. Alleen vind ik het scherm nog steeds een tikkeltje te klein ten opzichte van andere telefoons. Dit is graag bij deze generatie als anders had willen zien. Vooral omdat alles kwa apps, websites en content steeds groter wordt is het toch beter als Apple het scherm van de iPhone nog een stukje groter maakt.

Touch ID
Het vinger afdrukscan systeem dat Apple bij deze generatie iPhone s series heeft ge´ntroduceerd is naar mijn idee echt een aanwinst voor de telefoon. Het maakt het ontgrendelen van de telefoon zoveel makkelijker en sneller. Vooral als je hem net uit je zak haalt, en je vinger als op de sensor in de home button houd is hij als ontgrendeld zodra jij hem in je gezichtsveld hebt. En na een tijdje heb ik daar een handigheidje in ontwikkeld waar ik zeer aangenaam over te spreken ben. Allen vind ik jammer dat de touch id sensor heel gevoelig is voor vuil en water. Als je vinder maar een beetje vies of vochtig is wil de scan de eerste keer vaak niet goed lukken. Dit de tweede keer dan wel weer lukt. Wat soms irritant genoeg is alsnog de pincode te gebruiken voor het ontgrendelen van je telefoon.

Apple iOS 7:
Standaard wordt de iPhone 5S geleverd met Apple iOS7. Dit de eerste versie is waar het design van het OS helemaal op de schop is gegooid door Apple. Dit ik zelf een positieve verandering vind te opzichte van het oude design. Allen ik het jammer vind dat ze dit ook nog niet hebben gedaan bij Mac OS X. Maar dit waarschijnlijk bij het volgende WWDC zeker aan de orde zal komen.

Batterij:
Zeker voor een telefoon van de dit kaliber ben ik vaker tegen gekomen dat de batterij het zeker laat afweten door de hardware die de telefoon bevat. Dit niet het geval is bij de iPhone. Ik haal er met gemiddeld gebruik en matige settings (geen bluetooth, helderheid gemiddeld en af en toe apps uitzetten) ruim 3 dagen werk uit zonder dat ik 's avonds direct naar de oplader moet rennen. Wat mij betreft bijna ongehoord is in de smartphone mart van vandaag.

Problemen:
Die heb ik zeker gehad. In het begin ging het updaten niet helemaal volgens plan. Hij gaf steeds de foutmelding dat hij geen verbinding met internet kon maken ondanks de rest van de apps dat wel konden. Na een paar dagen prutsen begon hij spontaan midden op de dag aan zijn update procedure en sinds dien geen problemen gehad. Natuurlijk heb ik af en toe wat animatie glitches en soms wat hikjes bij het snel bladeren. Maar zeker niks om over te klagen wat ik bij andere telefoons ook heb gemerkt.

Consclusie:
De iPhone 5S is voor mij een goede dagelijkse telefoon waar ik zeker nog voor de komende 2-3 jaar plezier van wil hebben. Helaas laat het scherm nog wat te wensen over kwa grote, waarvan ik hoop dat ze dat bij de volgende generatie gaan oplossen.

Heb jij ook een Apple iPhone 5s 16GB Grijs?

Meer advertenties

Goede compacte review! Maar drie dagen gebruik?! Wat versta jij onder 'gemiddeld' gebruik? Ik heb zelf ook de 5s, maar met twee dagen ben ik er echt wel doorheen als ik rustig aan doe.

Oja, misschien ben ik een pietlut, maar het is iPhone en niet Iphone ;)
Wat ik versta onder gemiddeld gebruik is google gebruiker, ongeveer een kwartier per dag bellen en zeker een stuk of 40 appjes. Waarna ik ook nog af en toe een fototje maak en meestal nog wel een half uurtje via spotify muziek luister.

En wat betreft de iPhone, dat is gefixed ;)
Oh wauw, dan is drie dagen niet zo moeilijk te halen nee. Mijn gebruik is toch iets anders. Doordeweeks als ik moet werken haal ik een dag. Zeker een uur Spotify, paar honderd appjes, paar snaps, zeker twee uur internet gebruik. Helderheid is automatisch.

In het weekend dan ben ik thuis en zoals nu, is mijn accu nog 80% vol. Vanochtend om 7:00 uur uit de stekker gehaald. Verstuur ik wat berichtjes en voor de rest laat ik mijn telefoon met rust.
Aha, das inderdaad best wel tikkend naar zwaar gebruik. Maar ik gebruik vooral mijn MacBook Pro. Hier ik eigenlijk bijna alles wel op doe op het luisteren van muziek onderweg en whatsapp na dan. Want deze gaat gemiddeld door 2 acculadingen per dag. En dan doet hij het 4-5 uur per acculading.