Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart Review

PhehistyrTestpanel 31 mei 2014, 1.199 views

Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Prestaties
  • Kleuren en kijkhoek van het scherm
  • Compleet
  • Ontwerp
  • Waterdicht

Minpunten

• Spiegeling van het scherm
  • Resolutie wellicht aan de lage kant
  • Prijs is aan de hoge kant
  • Geen echte multi-tasking
  • USB-aansluiting zit achter een irritant klepje

Algemeen
Ik ben dus één van de gelukkigen die de Sony Tablet Z2 16GB Wifi mogen uitproberen om er een review over te schrijven. Er zijn al genoeg artikelen verschenen van professionele reviewers met beschikking over veel vergelijkingsmateriaal en benchmarks. Aangezien ik daar toch niet aan kan tippen, heb ik besloten zoveel mogelijk te vertellen over hoe ik het product ervaar. Naast de tablet heb ik ook de MDR-10RBT Bluetooth headset en een 16GB usb-stick met een normale en micro-USB stekker gekregen. Ik heb helaas geen ervaring met andere high-end tablets, dus ik beoordeel dit alles op zichzelf.

Prestaties
De benchmarks laten al zien dat de Xperia tot de top van de huidige tablets mag behoren en dat is ook te merken in het dagelijks gebruik. Alles werkt vloeiend en laadtijden zijn er eigenlijk alleen bij de zwaardere spellen. En ik moet toegeven dat ik aardig onder de indruk ben van de beelden die zo'n klein apparaat op zijn scherm kan toveren. Het is nog zeker niet op het niveau van een fatsoenlijke gaming-pc, maar de achterstand wordt toch snel kleiner.

Beeld- en geluidskwaliteit
Het beeldscherm heeft een resolutie van 1920x1200 pixels. Dit is relatief laag vergeleken met de concurrentie, maar ik moet zeggen dat ik dit niet als storend ervaar. Gelukkig zijn de kijkhoeken en kleurreproductie heel goed waardoor ik het mooi kan gebruiken om mijn foto's te laten zien. Dit komt goed van pas als (hobby)fotograaf. Een echt nadeel van dit scherm is dat het erg spiegelt, hierdoor is het minder geschikt om in direct zonlicht te gebruiken.

De ingebouwde speakers hebben waarschijnlijk te lijden van het feit dat ze waterdicht moeten zijn. Ze klinken erg blikkerig en qua volume kunnen ze ook niet zoveel produceren. Het is goed genoeg voor een spelletje of een filmpje op Youtube, maar voor echt luisterplezier is een koptelefoon noodzakelijk.

De Bluetooth headset komt hierbij goed van pas. Ik ben bepaald geen audiofiel, maar dit is één van de beste koptelefoons die ik op mijn hoofd heb gehad. Er is veel detail in muziek te horen en de balans tussen de verschillende frequenties is ook goed op orde. Verder is hij erg comfortabel en met zijn 210 gram blijft dit ook zo als je het een langere tijd draagt. Het koppelen met de tablet gaat ook erg makkelijk. De eerste keer is het een kwestie van de NFC chips van headset en tablet bij elkaar houden. De volgende keren is zelfs dat niet nodig en kan je het gewoon in een menu selecteren. De kwaliteit van de ingebouwde microfoon is ook goed, wat van pas komt als je de headset aan een telefoon hebt gekoppeld. Als gaming headset vind ik het minder geschikt. Maar het is goed mogelijk dat dat komt door de bluetooth adapter voor mijn pc die slecht BT 2.0 ondersteunt.

Bouwkwaliteit en Robuustheid
De bouwkwaliteit is wat je van een high-end tablet mag verwachten: je voelt geen speling en de tablet geeft gewoon een stevige indruk. Robuustheid is lastig te testen; ik wil immers de tablet niet slopen en het blijft een apparaat wat voor een groot deel van glas is gemaakt. Redelijk uniek voor een tablet is de waterdichtheid.

De tablet is dus water- en stofdicht, waarbij de waterdichtheid gespecificeerd wordt als bruikbaar bij:
1. Onderdompeling voor maximaal 30 minuten bij een maximum diepte van 1.5 meter.
2. Waterstralen onder lage druk voor minimaal 3 minuten

Dit wil overigens niet zeggen dat het touchscreen onder water werkt, wat deze feature meteen wat minder nuttig maakt. Het grootste nut zie ik vooral bij ongelukjes zoals een onverwachte flinke regenbui of een glas drinken wat over de tablet gegooid wordt. Het zal vast ook erg fijn zijn om in bad een filmpje te kunnen kijken, helaas heb ik slechts een douche. Ik heb wel met een licht sopje de buitenkant schoon gemaakt. Aangezien dat de makkelijkste manier is waarop je vettige vlekken van de achterkant kunt halen, is het fijn dat dit ook gewoon mogelijk is.

Het grote nadeel van de waterdichtheid is dat de USB- en micro-SD aansluitingen met klepjes afgedicht zijn. Vooral de USB aansluiting wordt vaak gebruikt voor het opladen, en het is nogal een gepriegel om dit telkens los te halen. Daarnaast heb ik mijn twijfels of dit op termijn ook waterdicht blijft. Blijkbaar zijn er op Ebay voor een paar euro kabeltjes te koop waarmee je via inductie kan laden en je dus het klepje dicht kan laten. Het had Sony gesierd als ze dit gewoon met de Xperia mee hadden geleverd.

Ontwerp en Ergonomie
In het algemeen ben ik erg te spreken over het ontwerp. Het is lekker strak, zonder echt saai te worden. Een opvallende ontwerpeigenschap van de Z2 is de grote rand om het scherm. Ik vermoed dat dat is gedaan zodat Sony kan dwepen met de geringe dikte, maar toch genoeg inhoud over kan houden voor de hardware.

Zelf heb ik gemengde gevoelens over deze rand. Aan de ene kant is het fijn om de tablet stevig vast te kunnen houden aan voor- en achterkant zonder dat het touchscreen iets registreert. Aan de andere kant zijn spellen met een joystick op het scherm lastiger te besturen omdat die dus verder van de rand af zitten. Nu speel ik zelf dat soort spellen niet, maar als je dat wel doet en kleinere handen hebt is dat een serieus nadeel.

Verder ligt de tablet fijn in de hand. Hij is licht en dun. Hoewel het ontwerp erg strak is heb ik ook geen last van harde randen. De achterkant is van een soort rubberachtig plastic gemaakt. Dit zorg voor veel weerstand waardoor het niet makkelijk uit je handen zal glippen. De achterkant is wel erg gevoelig voor vingerafdrukken, maar het is niets wat een sopje niet aan kan.

Warmte- en geluidsproductie
Over deze punten kan ik gelukkig heel kort zijn: geluidsproductie is er niet. Bij intensief gebruik wordt de Z2 iets warmer, maar dat wordt nooit echt meer dan lauw.

Mobiliteit en accuduur
Door het formaat vind ik het niet prettig deze tablet bijvoorbeeld in het OV te gebruiken, maar dat zal het geval zijn voor elke 10 inch tablet. Hij is verder klein en licht genoeg om zomaar in een tas te stoppen en mee te nemen. Ik ben zeer tevreden over de accuduur. Bij mijn gebruik gaat de tablet makkelijk 3 dagen mee en na de meest intensieve dag was er nog 1/3 van de capaciteit over.

Deze uitvoering van de Tablet Z2 heeft een adviesprijs van zo'n ¤500,-. Eigenlijk zou ik dit een betere prijs hebben gevonden voor de 32GB uitvoering. Vergeleken met de concurrentie vind ik 16GB aan de karige kant, zeker omdat de tablet verder prima geschikt is voor de zwaardere spellen die nu eenmaal veel ruimte innemen.

Featureset
Van de meegeleverde software van Sony gebruik ik zelf maar weinig. Het meest interessante vind ik de technologie voor een verbeterde accuduur. Zo is het mogelijk om ervoor te zorgen dat in stand-by er geen verbinding met het draadloos netwerk is, wat de stand-by tijd tot 20 dagen zou moeten rekken. Uiteraard gaat dit ten koste van de notificaties voor e-mail en dergelijke, maar dat werkt al prima op mijn telefoon. Wat ik zelf kan waarderen is dat je een melding krijgt als een app deze funtie in de weg zit, waardoor je kunt kiezen of het je dat waard is.

Een tablet met een dergelijk scherm zou zich kunnen lenen voor Multi-tasking. Helaas is dat niet echt mogelijk. Er zijn wel enkele kleine apps die continue in beeld kunnen blijven en de je kunt verplaatsen over het scherm. Het gaat om een mini-browser, een calculator, een timer, een miniversie voor de software van de afstandsbediening en een manier om een screentest te maken. De keuze is dus zeer beperkt en ik betwijfel of het voor veel mensen meerwaarde zal bieden. Dan zie ik meer nut in de implementatie zoals Samsung die heeft waarbij als het ware twee virtuele schermen naast elkaar beschikbaar zijn en je zelf kan kiezen welke software waar draait.

Bij de tablet wordt ook een office suite meegeleverd met de verrassende naam OfficeSuite 7 Pro. Als test heb ik een deel van deze review in de tekstverwerker hiervan gemaakt. Hierbij kwam liep ik tegen een vervelend probleem aan; als ik een woord wilde verwijderen werd het betreffende woord verplaatst naar een ander deel in het document. Blijkbaar moet backspace ingedrukt gehouden worden om dit te voorkomen. Misschien moet ik er gewoon nog aan wennen, maar dit is wel iets wat me aardig wat frustratie heeft opgeleverd. En dat is jammer, want ik zie genoeg mogelijkheden voor het licht bewerken van documenten. De interface is minimalistisch, maar uitgebreid genoeg voor de meest gebruikte functies. Het is fijn dat het grootste deel van een document beschikbaar is als werkoppervlak.

Een andere feature is de NFC. Bij de tablet werden 3 nfc-tag stickers geleverd. Eerlijk gezegd heb ik hier nog geen functie voor kunnen bedenken. NFC heeft dan weer wel nut met de meegeleverde Sony MDR-10RBT draadloze koptelefoon.

Als je De Tablet Z2 iets aan zou kunnen rekenen is het dat het eigenlijk op geen enkel belangrijk punt echt een uitblinker is. Daarentegen staat dan weer dat het ook geen echt zwakke punten heeft. Het is gewoon een mooi afgerond geheel wat prima doet wat het moet doen. Ik kan hem dan ook van harte aanraden voor iemand die een degelijke allround high-end tablet zoekt.

Heb jij ook een Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart?