Specificaties 15,5" (1920x1080), 1,016TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio SVF15N1S2E Zilver Review

PatrickvH 31 mei 2014, laatste update op 31 mei 2014, 637 views

Sony Vaio SVF15N1S2E Zilver

Pluspunten

• In algemeen zeer snel
  • handig touch screen
  • fijn verlicht toetsenbord
  • HD resolutie scherm 1920x1080
  • extra volume knoppen

Minpunten

• Windows 8.1 (driver?) problemen
  • Bovenkant zeer gevoelig voor krasjes

Eerst rondgekeken naar andere laptops. Met name de Lenovo ThinkPad Yoga 2 Pro. De prijs van de Sony is echter een flink stuk lager.
Nog getwijfeld tussen een 13" en 15", voor mij werkt de grotere 15" inch toch beter.
Wel meteen de 1GB Hybrid HDD vervangen door een echte Samsung EVO 250GB SSD en een Intel wifi AC kaartje.

De laptop is zoals verwacht erg snel, touch werkt ook goed en resolutie van het scherm (1920 x 1080) is voor mij ook genoeg.

Support en Windows 8.1
In de toekomst is het afwachten hoe het met Support zit, nu Sony heeft besloten de laptop divisie op te doeken.
Denk dat het ermee te maken heeft maar Windows 8.1 draait nog onstabiel.
Zo kan de laptop helaas meestal niet een hele nacht aan blijven staan, zodra je hem unlocked dan kan dat net nog en krijg je desktop te zien maar dan slaat heel de laptop vast.
Nu door de Sony software niet te installeren, laatste drivers (o.a. nVidia en Intel), Bluetooth uit en USB slaapstand op alle devices uit, gaat het soms wel goed.
Waarschijnlijk draait de laptop met Windows 8.0 wl prima en is dit dus afwachten of updates voor 8.1 nog komen.

Tochscreen
Waarvoor ik deze laptop o.a. ook had gekozen is de touch. Dat werkt echt heel fijn, vooral ook in tablet modus! Heel erg precies en werkt ook met meerdere vingers tegelijk (pinch and zoom en dergelijke).
Toch is het wennen ten opzichte van een telefoon om bijvoorbeeld op Google Maps bij een straat in- en uit te zoomen op zo'n groot 15 inch scherm.
Onduidelijk is of in dit model ook een interface zit voor pen. Op de Sony website kan je bij je bestelling apart aangeven of je die erbij wilt namelijk.
Je merkt verder dat MS Internet Explorer of Outlook echt op touch voorbereid zijn en Firefox bijvoorbeeld niet. De knoppen in IE en Oulook zijn groter en makkelijker te bedienen, bij Firefox zit je er in het begin door de kleinere knoppen naast.
Hierbij moet ik ook vermelden dat ik alle scherm instellingen op "normaal" heb ingesteld en niet de gezoomde touch formaat want dan anders is voor mij de resolutie van 1920x1080 te weinig. Met dat touch formaat kan je wel veel makkelijker alles aanklikken maar in bijvoorbeeld Outlook makkelijke mailtjes verplaatsen of bewerken kan niet meer.
Daar heeft Microsoft dus toch nog veel te leren want bij Android en IOS (Apple) werkt dit met tablets en zelfs telefoons wl goed.

SSHD of toch SSD?
De Hybrid schijf is een leuk idee en werkt deels goed. Als je niet teveel doet met de laptop, dan is die ook voldoende. Zelf heb ik er dus een Samsung EVO in gezet en dat werkt een stuk soepeler.
Mijn keuze voor Samsung is vooral de bekendheid en stabiliteit geweest.
Als je meer ruimte nodig hebt, dan raad ik de (al wat oudere) Crucial M500 480GB aan.

Slechte wifi, kaartje vervangen
Het standaard wifi N kaartje is echter niet al te best. Die kan je voor ongeveer 25 euro dus beter meteen vervangen met een "Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth" kaartje.
Ook op standaard wifi N netwerken zal je daar verbeteringen mee merken.
De echte snelheidswinst zal je uiteraard pas merken als ook je router wifi AC ondersteund.
Helaas is ook deze Sony laptop, zoals zovelen, met maar 2 interne antennes uitgevoerd. Je zal maximaal 900Mbit in plaats van 1750Mbit, onder ideale omstandigheden, kunnen behalen.
Dat gezegd hebbende haal ik zelf rond de 585Mbit in combinatie met mijn Asus RT-AC66U router.

Vervangen SSDH en wifi
Wat betreft het vervangen van SSHD en wifi, hier zijn op Youtube films van te vinden. Als je nog nooit een pc of laptop hebt open gemaakt kan je het beter overlaten aan een vriend of kennis of pc-boer op de hoek.
Zie bijvoorbeeld: http://youtu.be/KFxufF4LSS0

Toetsenbord
Het toetsenbord typt fijn en maakt niet zoveel geluid.
De schermverlichting is in het donker prima.
Overdag is de verlichting te weinig en door het witte licht moet je soms goed kijken welke toets je moet hebben.
Als je blind kan typen, is dat geen nadeel.

Touchpad
Het touchpad werkt ook prima. De linker en rechter knop zijn onzichtbaar in het touchpad verwerkt en geven een goede en duidelijke "klik". Ook kan je overal in het touchpad "tappen" om iets uit te voeren of selecteren.
Wel heb ik de touchpad driver bewust niet genstalleerd omdat ik niet kan wennen aan die nieuw bedachte "handigheidjes" die verzonnen zijn.
Met die drivers krijg je bijvoorbeeld snel onbedoeld het rechter "snel scherm" (excuus, weet niet hoe dat heet) of Start scherm te pakken.
Zonder die driver, of met opties in de driver allemaal uitgeschakeld, werkt de touchpad zoals vroeger in Windows XP/Vista/7.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit vind ik prima. Een filmpje of muziek speelt goed af. Het maximale volume had hoger gemogen. Ik pak zelf een goede hoofdtelefoon als ik perse iets goed en mooi wil horen, en dat werkt uiteraard goed. Dit zowel via kabeltje als bluetooth.
De extra volume knoppen aan de "achterkant" zijn echt een goede uitvinding van Sony! Als je de laptop in tablet modus gebruikt, dan kan je daarmee zeer snel en simpel het volume aanpassen. Een kleinigheidje maar wel een hele goede.

Prestaties
De i5 bevalt ook goed aan mijn verwachtingen. Ik draai met VMware Workstation meerdere test servers, waaronder Win2012R2 en Ubuntu, en dat gaat met de i5 en 8GB geheugen best aardig.
Wel moet ik helaas door de Win8.1 crashes alles afsluiten elke keer, dus is helaas nog geen vervanging van mijn ESXi server, waarvoor deze laptop aankoop ook deels bedoeld was.

Accu
Over de accu kan ik nog weinig zeggen. Een paar uur houdt hij (mede door energie zuinige SSD) wel uit in ieder geval. Langer heb ik nog niet getest want neem altijd de lader mee, is bijna overal wel een stopcontact te vinden.
Energie opties staan bij mij altijd op maximaal, dus de accu is in elk geval wel goed te noemen.

Bouwkwaliteit
De laptop voelt stevig en degelijk aan. Daardoor is het gewicht uiteraard wat zwaarder. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een 17 inch Acer V3-772 is deze Sony echt een lichtgewicht. Vergelijk je hem met mijn 10 inch Asus Infinity tablet, dan voelt deze Sony weer zwaar aan.
Ik reis zelf nooit met OV maar volgens mij kan je met deze Sony prima een paar uur in de trein surfen en is hij niet te zwaar om hem daarna in je laptop (rug-) tas mee te dragen.

Nog heel klein minpuntje die ik ook wil noemen. De bovenkant is zeer kras gevoelig. Dat is echt een ontwerpfout van Sony. Tijdens verwisselen van SSHD en wifi lag de laptop op zijn kop en zitten meteen krasjes op. Heel klein maar wel zichtbaar. Oplossing was om voor een paar euro een screenprotector te kopen. Dat had ik uiteraard vooraf moeten doen want de krasjes krijg ik nou nooit meer weg.

WiD en NFCi
De laptop heeft WiDi, Intel Wireless Display, en met een compatibele TV of Miracast stick, kan je het laptop scherm "streamen" naar je TV. Omdat ik nog niet zo'n stick of TV bezit heb ik dat helaas niet kunnen testen. Op Youtube is dat wel te zien en werkt echt heel mooi!

Ook heeft de laptop een NFC controller. Dit nog niet aan de praat gekregen met mijn Windows Phone (Samsung Ativ S). Omdat Skydrive ook prima werkt, is NFC een leuke extra maar zal ik het denk ik nooit gebruiken.

Alles bij elkaar genomen ben ik erg tevreden over deze Sony. Zelf vind ik dat hij zijn prijs ook meer dan waard is. Blijft uiteraard een heel groot bedrag voor een laptop.
De vormgeving vind ik mooi gekozen door Sony. Door het geborstelde zilver oogt hij mooier dan al die andere standaard zwarte laptops.
Doordat het boven gedeelte een aparte aluminium plaat is, lijkt de laptop ook een stuk dunner dan hij is. Op Youtube zijn filmpjes te vinden waarin je de afmetingen in vergelijking tot bijvoorbeeld de Lenovo Yoga kan zien.

Sidenote: Dit is mijn 1e review en ben van plan nog extra's te vermelden. Vragen en/of opmerkingen meer dan welkom. :)

Heb jij ook een Sony Vaio SVF15N1S2E Zilver?