OCZ Vertex 2 60GB Review

bert74 30 mei 2014, laatste update op 30 mei 2014, 272 views

OCZ Vertex 2 60GB

Pluspunten

• Ongekende snelheidsverbetering systeem
  • Geen geluid
  • Zuinig in gebruik

Minpunten

• Betrouwbaarheid (deze generatie)
  • Weinig ruimte (4 jaar geleden)
  • Veel geld (4 jaar geleden)
  • Prijs/ruimte verhouding is momenteel natuurlijk sterk verbeterd

Aanleiding
Aanleiding voor deze review is het overlijden van mijn tweede Vertex 2 SSD. anders dan gebruikelijk wil ik er geen klaag verhaal van maken, maar een korte uiteenzetting van deze SSD.

Tevredenheid
Ondanks de slechte betrouwbaarheid ben ik heel erg tevreden geweest met deze SSD. De eerste is gekocht in augustus 2010 voor 180.

Veel geld, voor weinig ruimte, maar een ongelofelijke snelheidsboost voor je pc.

- Leessnelheid: ca. 200 MB/s
- Schrijfsnelheid: ca. 70MB/s
- Uitmuntende toegangstijd t.o.v. HDD

Vergeleken met huidige SSD's natuurlijk niet erg snel, maar gek genoeg merk bij bij normaal gebruik weinig verschil met modernere SSD's die ik in gebruik heb, zoals een Crucial M4 128GB en een Samsung 840 EVO 250GB.

Windows 8.1 start razendsnel op, en is uiterst vlot in gebruik met een Vertex 2.

Door de ervaring die ik met deze SSD heb opgedaan, wil je niet meer anders. Inmiddels heb ik al mijn bootschijven van mijn systemen vervangen door SSD's.

Betrouwbaarheid
Mijn eerste SSD heeft het volgehouden van aug. 2010 tot december 2011. Deze heb ik RMA gestuurd naar Informatique en is binnen een week vervangen. De tweede SSD heeft het tot vandaag volgehouden.

Het blijkt helaas geen incident te zijn, maar een structureler probleem met deze generatie SSD's. Ik heb een RMA ticket aangemaakt bij OCZ. Wellicht dat ik nog een nieuwe SSD terugkrijg.

E.e.a. was voor mij wel aanleiding om alle data niet op de SSD te bewaren en regelmatig een image te maken van de SSD op een SSD.

Laatste image was van vorige week na de update naar Windows 8.1.

De Vertex 2 60GB is een mooie kennismaking geweest met het fenomeen SSD. De prijzen zijn snel gedaald, snelheid is verhoogd en de betrouwbaarheid is bij de meeste merken sterk verbeterd.

Voor wie het nog niet helemaal vertrouwt: maak regelmatig een image als backup, dat scheel een hoop ellende.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2 60GB?

Dan heb ik geluk gehad met de mijne. Deze is na een kleine 5 jaar kapot gegaan.
Was er idd ook erg tevreden mee, heeft ook praktisch altijd aan gestaan.
Ik heb er dus 2 gehad die defect zijn geraakt. Beide zijn zonder morren door OCZ vervangen.

Het lijken dus kinderziektes geweest te zijn van deze generatie. Met mijn ander SSD's (een stuk of 7, Samsung, Crucial) heb ik geen problemen meer gehad.