Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart Review

tha_crazyTestpanel 30 mei 2014, laatste update op 30 mei 2014, 306 views

Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Licht en dun
  • Krachtige accu
  • Waterdicht

Minpunten

• Voelt "Fragiel" aan
  • Grote bezels
  • Warme lader

Algemene beoordeling
Het eerste wat opvalt als je de tablet uit de verpakking haalt is hoe licht deze is, daarnaast krijg je ook gelijk een groot scherm te zien. Voor mij was dit wel een ‘wauw’ gevoel. Dit was echter van korte duur zodra je hem aanzet, meteen valt op hoe groot de bezels zijn rond het scherm zelf, nu moet je het natuurlijk ook wel kunnen vasthouden, maar in mijn mening hadden de bezels wel wat kleiner gekund.
Echter is het tablet ook wel erg dun, wat de dikke bezels wel weer een beetje goed maakt.

Sony heeft in ieder geval erg zijn best gedaan om een net tablet neer te zetten en is hier in mijn mening ook wel in geslaagd.

Prestaties
De eerste keer opstarten duurde ongeveer 30 seconden, wat ik vrij netjes vind. Zodra je dan de eerste instellingen bent doorlopen moet deze even herstarten en klaar is kees, het spelen kan beginnen.
Na even google play geupdate te hebben, gelijk maar even wat spelletjes ge´nstalleerd. Het downloaden over de WiFi gaat snel, en de verbinding is erg goed. Het installeren hierna gaat ook erg vlot en heb eigenlijk geen haperingen weten te ontdekken.

Beeldkwaliteit
Het scherm is goed helder, ook in de zon (buiten) is het nog aardig leesbaar, in de volle zon is het lastig leesbaar, maar dat is op zich wel te begrijpen. Verder is de beeldkwaliteit in mijn mening goed, echter is het wel aan te raden om het scherm op 100% helderheid te zetten.

Bouwkwaliteit en Robuustheid
De sony voelt stevig aan, de randen zijn goed afgewerkt, wat me wel opvalt is dat de achterkant snel vlekt. Al na een paar uur gebruiken waren de vingerafdrukken goed te zien. Voor mij is dit niet zo een probleem maar sommige zal het wel aardig opvallen. Echter voelt de tablet wel aardig fragiel aan aangezien deze zo dun is.

Ergonomie
Het tablet is goed vast te houden, mede doordat deze zo licht is. Echter is het gebruik van het toetsenbord wel lastig in landschap mede door de grote bezels van het scherm.

Warmte en geluidsproductie
Na enige uren spelletjes spelen was het niet op te merken dat de sony ook maar enigszins warm wordt. Ook tijdens het laden blijft de tablet netjes koel, de lader is echter een ander verhaal. Deze wordt zo heet dat deze niet meer vast te pakken is.
De geluidproductie van de speakers zijn goed, mede doordat deze aan de voorkant geplaatst zijn. De koptelefoon heb ik wegens omstandigheden nog niet kunnen testen.

Waterdichtheid
Aangezien de tablet van mij omgeruild moest worden heb ik dit nog niet kunnen testen, en wegens andere omstandigheden zal ik dit pas kunnen testen na 15 juni. Dit zal dus nog gedaan worden.

Mobiliteit en accuduur
Aangezien de tablet zo licht is, is deze makkelijk mee te nemen, nadeel is echter wel dat deze zo fragiel aanvoelt waardoor ik heb tot op heden alleen maar in de doos heb durven te vervoeren. Ik verwacht persoonlijk dat met een hoes dit een stuk beter te doen is.
De accuduur is goed, met wat simpel gebruik gaat de sony zo een dag of 5 mee. Als je echter een hele dag spelletjes erop wilt spelen kan je dat vergeten, na een uur of 8 is deze zo goed als leeg en zal je hem opnieuw moeten opladen. Echter is dit best aardig want de hele dag spelletjes spelen is niet iets wat je altijd doet op een tablet.

Prijs, tja, wat kan ik daarover zeggen. De aanschafprijs van 470 euro is op zich best netjes voor wat je ervoor krijgt. Vooral de waterdichtheid vind ik persoonlijk een goed punt voor deze prijs.

Aangezien mijn tablet een probleem had, moest deze even teruggestuurd worden. Het leek erop dat de tablet gebogen was dus deze zou vervangen worden. Echter heb ik de vervangende tablet wegens omstandigheden nog niet in ontvangst kunnen nemen en zal dit ook nog enkele weken duren. Deze review zal dus nog geupdate gaan worden.

Heb jij ook een Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart?