LG Nexus 4 16GB Zwart Review

brick5492 30 mei 2014, laatste update op 30 mei 2014, 880 views

LG Nexus 4 16GB Zwart

Pluspunten

• goed scherm
  • stock android
  • cpu
  • gpu
  • prijs

Minpunten

• speaker
  • batterij
  • glazen achterkant

Eind maart heb ik de Nexus 4 gekocht. Dit developertoestel van Google en LG is in smartphonetermen al oud, maar dat er een opvolger van is betekent niet dat dit meteen een slecht toestel is. Verre van zelfs. In deze review zal ik de Nexus vergelijken met moderne smartphones, maar ook laten zien waarom de Nexus 4 nog steeds een goede deal is.

Het begon allemaal toen ik een nieuw toestel nodig had. Mijn toen huidige Sony Xperia Miro begon te haperen bij veel apps, en het toestel werkte traag (wat wil je met 512mb ram :P ). Omdat ik een student ben (en dus elke euro mooi is meegenomen) ben ik op zoek gegaan naar een goedkoop toestel met goede specs (ik wil er lang mee kunnen doen en het moet de nieuwste games kunnen draaien). Zo kwam ik al snel uit op een oud vlaggenschip, deze worden een stuk goedkoper als het nieuwere broertje uit is. De keuze voor de Nexus was snel gemaakt, iets betere specs als een Galaxy S3 en even duur. Bovendien wilde ik wel eens een Nexus ;).

Wat mij opviel toen ik het toestel uit de doos haalde, was de mooie en stevig aanvoelende behuizing. De boven en onderkant is helaas van glas, maar de zijkant is van aluminium. De behuizing zit goed aan elkaar en heeft geen speling (je kan hem niet indeuken ofzo). Het scherm is van goede kwaliteit, wel zijn de speakers niet zo goed (zelfs die van mn Miro zijn beter). Je hoort nouwelijks de bas en de speaker kan niet hard.

Het besturingssysteem is een van de redenen dat ik deze heb gekocht. De Nexus draait namelijk stock (google) Android, en krijt de nieuwste updates, hoewel ik niet weet hoe lang Google hem blijft supporten. Er zullen in ieder geval de komende paar jaar nog genoeg costum roms voor voor uitkomen. Android werkt er stabiel op, in de meegeleverde android heb ik geen bugs kunnen vinden.

De Nexus kan, mede door zijn goedkope prijs en stock android, nog goed meekomen met modernere toestellen. Tuurlijk, je zal altijd verschillen zien, maar voor de gemiddelde en zelfs veeleisende gebruiker bied de Nexus meer dan genoeg. Alle games (waaronder GTA III en Real Racing 3) die ik er op heb gespeeld draaien goed, zonder lag. Wel kan de batterij merkbaar warm worden bij zwaar gamen. Ik heb deze games op verschillende toestellen getest en ja, op nieuwere flagship toestellen start het spel iets sneller op. Is het spel eenmaal opgestart, dan draait het even snel.

De Nexus 4 is nog steeds een hele goede telefoon. De snelle CPU en GPU zorgen er voor dat je nauwelijks verschil merkt met nieuwe flagships, zoals de HTC One. Op benchmarks zullen deze wel beter presteren maar in praktijk merk je hier weinig tot niks van. Mede het feit dat dit toestel misschien wel langer ondersteund wordt dan nieuwe toestellen maakt dit, ook door de goedkope prijs, het ultieme toestel voor de veeleisende budgetgebruiker.

Heb jij ook een LG Nexus 4 16GB Zwart?

Google support hun toestellen tot ongeveer 18 maanden na de lanceer datum. Nu is er wat dat betreft nog niets over bekend, maar ik zou qua ondersteuning dus niets van google meer verwachten gezien de nexus 4 in oktober 2012 gelanceerd is.
@Bastard: Geldt dat ook voor de Nexus 5, aangezien er geen Nexus 6 komt?
Het zou me verbazen als dit veranderd, dit is al zo sinds het begin van de google devices. Als je langer ondersteuning wil kun je naar custom roms kijken of gewoon geen android toestel meer kopen.
Want Apple ondersteunt hun toestellen namelijk wel tot in den eeuwigheid....