Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart Review

darkchiefTestpanel 30 mei 2014, laatste update op 30 mei 2014, 453 views

Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Zéér snel
  • Goed beeldkwaliteit (IPS)
  • Design
  • Licht
  • Water- en stofdicht

Minpunten

• Dikke zwarte randen
  • Lagere resolutie dan tablets met zelfde prijsklasse
  • (Klepjes wekt irritatie)

Algemene beoordeling
De Xperia Z2 tablet, zeer licht, zeer dun, zeer snel, mooi design en prachtig beeld. De tablet, die met enige vertraging is uitgekomen, is uiteindelijk door de postbus gekomen. Ik heb de tablet onderworpen aan meeste tests om te zien of het waardig is voor de gemiddelde tweaker. Ik moet wel van te voren zeggen dat dit mijn eerste review is…ooit. Ik hoop dat ik jullie nieuwsgierigheid kan bevredigen en twijfels te niet doen. De uiteindelijke vraag die we trachten te beantwoorden is dan ook “is dit de beste koop voor jou?” Het antwoord verschilt natuurlijk per persoon, maar ik kan je in het algemeen wel zeggen dat als je een high-end tablet wilt gaan kopen en je het geld er voor over hebt, dan is dit een van de beste tablets naar mijn mening, m.a.w. zie eerste zin ;)

Prestaties & featureset
Een van de sterkste punten van de Xperia Z2 tablet is zijn prestatie. Met de Qualcomm Snapdragon 801 processor zie ik geen stutter bij het gebruik van apps e.d. Maar dat was ook wel verwachten met een van de snelste processor die op dit moment is te verkrijgen op de markt. Overigens merk je dat de 3GB RAM geheugen (samen met de processor) het aannemelijk soepel maakt tijdens het wisselen en openen van apps. Ik verwacht dan ook geen grote degradatie in prestatie komende maanden of zelfs langer, maar wie weet wat we tot dan nodig hebben.

De geheugen van 16GB interne geheugen is genoeg voor meeste applicaties maar ik ben er van mening dat meer toch beter is. Vooral als je meer dan één film van redelijk goede kwaliteit wilt gaan kijken in de trein is het van belang om gebruik te maken van de micro-sd slot. Deze kan je opvullen tot 64GB als ik me niet vergis.

Hiernaast heeft de Experia Z2 de meeste features als Wi-Fi tot bluetooth tot NFC. Wat betreft connectiviteit zit alles achter een klepje (op de dock-connector en audio-ingang na), dat moet ook wel vanwege de waterdichtheid. Dit zorgt wel voor enige irritatie, aangezien ik toegankelijkheid hoger prioriteer dan waterdichtheid, ook al is dit een kostbaarder eigenschap. Ik acht namelijk de kans klein wanneer ik de tablet moet gaan gebruiken in een “vochtig” omgeving, desondanks keur ik de tablet hier niet op af, omdat ik dit meer als een persoonlijk oordeel zie. Wat me ook tegen viel was de microUSB 2.0, ik had meer gehoopt op een 3.0 versie gezien de state-of-the-art tablet en in deze tijden verwacht je eigenlijk toch ook wel 3.0. Verder beschikt de tablet over meeste connectiviteit features die je zou willen (zie de specificatie hiervoor).

De Xperia Z2 tablet beschikt ook over een 8.1MP camera en een front camera van 2.2MP voor de nodige selfies. Je raadt het vast al, de camera wordt bij mij niet zo vaak gebruikt. Ik vind het persoonlijk wat onhandig om met een tablet foto’s te maken, but for the sake of the review heb ik toch gekeken hoe goed de camera is. Ik heb zo alleen een vergelijking kunnen maken met mijn galaxy s3 die beschikt over een 8MP camera. Dus de aantal pixels zijn ongeveer gelijk, met dat in het achterhoofd weten we allemaal natuurlijk dat de aantal MP niet veel zegt over de camera zelf. Zoals jullie toch wel kunnen raden vind ik de 8.1MP camera van de tablet mooiere foto’s kunnen maken, maar dit is wel te verwachten gezien de s3 al ongeveer 3 jaar oud is. En tot slot beschikt de camera over heel wat features die wel leuk kunnen zijn en natuurlijk niet vergeten is het eenvoudig om een foto direct up te loaden naar je sociale internet omgeving zoals Facebook.

Beeldkwaliteit
Toen ik de tablet voor het eerst opstartte was het beeld wat me als eerste opviel. Ik vond de kwaliteit van het beeld zeer goed en simpel prachtig om naar te kijken. Heb wel in andere reviews gelezen dat de tablet de kleur rood te veel verzadigd liet zien, maar dit viel niet erg veel op bij mij. De resolutie van 1920 bij 1200 is naar mijn mening goed genoeg, ook al moet ik melden dat meeste andere tablets die op dit moment uitkomen vaak over een hogere resolutie beschikken. Er zijn veel verschillende meningen over de noodzaak hiervan, maar wat betreft mij is dit wel een goed genoeg resolutie. Aan de andere kant heb ik helaas geen vergelijkingsmateriaal met een hogere PPI. De kijkhoeken zijn simpelweg goed en wijd (≈180⁰) en de helderheid vind ik ook erg fijn.

Bouwkwaliteit & Robuustheid
De bouwkwaliteit is dik in orde en het voelt zeer stevig aan ondanks het gebrek aan een metalen behuizing (achterkant). De hard plastic voelt stevig aan en heeft een fijne textuur die toch voor de zodanige grip zorgt waardoor je de tablet goed kan vasthouden. De randen zijn in tegenstelling tot de achterkant wel van aluminium, dit zorgt voor een kwaliteitsvolle behuizing.

Ik heb het niet laten vallen om te testen maar heb zo een vermoeden dat de aluminium de randen goed beschermd en de achterkant goed is beschermd door het plastic. Daarnaast kan de achterkant niet zo gemakkelijk ingedrukt worden waardoor het robuust genoeg aan voelt.

Blijkbaar heeft Sony ook een dun laag materiaal op de tablet geplaatst wat kraswerend zou werken, maar hier heb ik helaas niet veel aan getest omdat ik er toch voorzichtig mee om wil gaan. Aan de andere kant kan ik me wel inzien dat dit gelukt is omdat het beeld wel iets weg heeft van de kraswerend materiaal waar ook sommige horloges over beschikken. Het voelt “hetzelfde” aan.

Ergonomie
Dit is het sterkste punt van de Xperia Z2 tablet naar mijn mening. Zoals hiervoor gezegd, voelt het vasthouden van de tablet gemakkelijk aan vanwege de nodige grip. Daarnaast is het zeer dun en zeer, zeer licht. Dit zorgde bij mij voor een indrukwekkend ervaring. Aan de andere kant vind ik de zwarte randen nog wel te dik, ik had liever geen zwarte randen gehad. Natuurlijk is dit op het moment niet mogelijk, maar de randen hadden naar mijn mening wel dunner gekund zoals bij de ipad air. Aan de andere kant is het lichter en dunner dan de Ipad air (43 gram en 0.7mm, respectievelijk).

Ik gebruik normaal gesproken de laptop voor meeste doeleinden die ik niet met mijn smartphone kan verrichten. Maar ik kan zeggen dat op het typen na de tablet veel werk heeft overgenomen van mijn laptop én van mijn smartphone. Door de genoemde eigenschappen kan je heel snel je mail checken, kort filmpje bekijken of spelletje spelen.

Warmte- en geluidsproductie
In deze sectie heb ik niet veel te vertellen anders dan dat het zeer goed is. De warmteproductie van de tablet is zo genoeg normaal, het wordt niet te heet bij intensief gebruik waardoor je je vingers verbrand of iets dergelijks. De geluidsproductie is ook minimaal (niet te horen).

Waterdichtheid
Dit is één van de interessante eigenschappen van de tablet, de tablet is namelijk IP58 gecertificeerd. Dit betekent dat de Xperia Z2 tot 1.5m onder water kan en stofvrij is. Ik heb thuis helaas geen 1.5m diep container om de tablet hierin te kunnen testen en zover zou ik het ook niet willen testen. Maar ik heb wel een 30cm diep emmer kunnen vinden die ik dus met water heb gevuld en vervolgens, na goed te hebben gecheckt dat alle klepjes goed dicht zaten, de tablet erin gedumpt. En tot mijn genoegen overleefde de tablet de poging tot moord met vlag en wimpels. Helaas was de tablet druk bezig met niet verdrinken in het water waardoor de touchscreen niet werkte. Tevens is het in de douche niet mogelijk om een spelletje te spelen omdat de waterdruppels worden geregistreerd door de tablet als vingerdrukken. Wanneer de tablet nat is, na het douchen bijvoorbeeld, vind de tablet ook moeilijk om je vingers correct te registreren. Maar dit is wel te begrijpen aangezien de waterdichtheid meer bedoelt is om te beschermen tegen ongelukken dan met de tablet onder water te gaan spelen (ook al zou ik het niet erg vinden als dit kon, een spelletje onder de douche spelen zie ik wel zitten).

Mobiliteit & accuduur
Door het lichte gewicht van de tablet (maar liefst 426 gram) is de mobiliteit van de tablet erg gunstig en door zijn dunne eigenschap kan je hem bijna overal kwijt. Desondanks is het formaat wel iets groter dan bijvoorbeeld de Ipad Air. Maar waar je een klein boek kwijt kan, kan je ook je tablet kwijt.
Met zijn 6000mAh accu kan de tablet maar liefst ongeveer 12 uur mee bij normaal gebruik (spelletje spelen, filmpje bekijken, een tijdje uit staan, etc.). Ik heb ook gemerkt dat bij stamina-mode de batterijduur erg lang mee kan, zeker als je het niet gebruikt (in idle), meer dan 2 dagen in ieder geval. Ik zou zeggen dat je bij normaal gebruik gewoon elke avond moet gaan opladen.

De prijs van de tablet op het moment van schrijven is E476,- en persoonlijk vind ik dit aan de hoge kant. De tablet is een van de duurste zoniet duurste volgens de pricewatch als we kijken naar de 16GB, 10.1” en WI-Fi only modellen. Doch is het zo dat het niet veel verschilt met de anderen en waarschijnlijk de prijs gerechtvaardigd is voor de high-end, aan de andere kant is het ook zo dat voor hetzelfde prijs Samsung Note 10.1 te verkrijgen is met een hogere resolutie en grotere accu, maar om een objectieve oordeel te geven hebben we natuurlijk een één-op-één vergelijking maken. (Het zou wel een interessante zijn).

Heb jij ook een Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart?