Specificaties Mono speaker - Bekijk alle specificaties

Sonos Play:1 Zwart Review

mouse86 30 mei 2014, laatste update op 26 juni 2014, 6.702 views

Sonos Play:1 Zwart

nvt

Pluspunten

• nvt

Minpunten

• nvt

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Dit is een wat technische review over de binnenkant van de Sonos Play:1 en tevens presentatie van mijn battery powered portable Sonos play 1 modificatie.

Algemene indruk

Ik heb c.a. 2 jaar zitten dubben over mijn HiFi set voor thuis. Ben bij vele luister winkels geweest, en door de overvloed van keus was ik na het luisteren al gauw weer even genezen om een HiFi set aan te schaffen door de keuze moeheid.

Enkele maanden terug luisterde ik voor het eerst naar de Sonos familie in de BCC. Het viel mij op dat deze kleine Sonos speakers geweldige prestaties leverden! Ik begon met de Play:1, voor in de keuken. Inmiddels ben ik geeindigd met meerdere Play:1, playbar en sub.

Waarom dan zo enthausiast? Simpelweg; het systeem klinkt fantastisch en het systeem werkt....-eenvoudig-!. Voor vrouwe des huize was direct dezelfde dag al bezig playlists aan te maken en hoefde niets uit te leggen. Bovendien konden we de speaker plaatsen waar we wilden in huis - zolang er maar een stopcontact aanwezig is-. Kabels voor audio aanleggen is overbodig.

Goede zet dus van Sonos om dit instapmodel te produceren, ik had namelijk echt niet de play:3 of play:5 aangeschaft voor de keuken.

Battery powered operation HACK :D

Het geluid van de kleine Sonos Play:1 vind ik dusdanig geweldig dat ik hoopte dat deze Portable zou werken, liefst nog met Bluetooth zodat je ook buiten het systeem kan werken.

Dit is me zo erg gaan kriebelen dat ik zelf er maar mee aan de slag mee ben gegaan. Ik heb de Sonos Play:1 succesvol kunnen modden naar een usb / battery powered sollution. Ik kan mijn play:1 nu aansluiten op 12v in de auto (sigaretten aansluiting), USB laptop of portable USB battery charger/power.

Dit heb ik mogelijk gemaakt door eerst de play:1 open te schroeven. Dit leverde me ook gelijk een goede indruk op van de interne afwerking en gebruikte elektronica. Intern wordt er gebruik gemaakt van een PCM5101A 32bit DAC, direct via i2s aangestuurd vanuit een Freescale embedded processor. De eindtrap is een TPA3116D2, dat is een 50W stereo class D versterker. De achterkant van de behuizing wordt gebruikt als koeling voor deze eindtrap.

De WiFi antenne bevindt zich aan de bovenkant, bij de knoppen. Er is gebruik gemaakt van een Alpha network WMC-ND07 kant en klare WiFi PCI-E express module.

Beide kanalen worden gebruikt van de DAC/eindtrap, dit heb ik gemeten. Ik heb daarom het vermoeden dat de tweeter als speaker apart aangestuurd worden. Ik heb dit alleen niet geverifeerd wegens tijdgebrek.

Wat opvalt is dat alles intern netjes is vastgezet, componenten goed zijn vastgelijmt waar nodig, alles om resonantie intern te vermijden. Ik vind het als een embedded hardware engineer er erg netjes en verzorgd uit zien, klasse.

Zie hiervoor de afbeeldingen in de bijlage van dit bericht hoe het intern eruit ziet.

De battery powered mod

De Sonos play:1 heeft intern een geschakelde voeding die de netstroom naar 24v DC omzet. Vervolgens wordt van deze 24v DC diverse andere lagere spanningen gemaakt voor voeding van de aanwezige logica.

Ik heb een step up converter gebruikt om van 5 volt (usb) naar 24v DC te gaan. Echter ben ik niet gelimiteerd op 5v DC als aansluiting, de step-up converter werkt van 4 tot 23v DC zonder problemen. Dus ik ben redelijk flexibel met aansluiten; ik zou hem ook direct in de auto kunnen inprikken.

Zie het systeem werken op een kleine USB accu op youtube :

Verbruik
Het verbruik van de sonos tijdens het afspelen van muziek is gemiddeld 4,5Watt, waarbij het volume op 30% staat. Met de portable accu die ik heb gebruikt bij de video moet ik ruim 4 uur muziek kunnen afspelen.

The next mod
Deze play:1 komen standaard met alleen een ethernet aansluiting, er is geen audio in via bluetooth of line in mogelijk. Dit beperkt deze speakers tot alleen het gebruik van het Sonos ecosysteem en dus altijd moet men hem via ethernet of sonos bridge verbinden voor geluid.

Ik heb gemeten dat het mogelijk moet zijn om tussen de DAC en de eindtrap extern geluid is te injecteren. Echter heb ik nog geen Bluetooth to Audio module. Deze ga ik een deze dagen bestellen om hem dan in te bouwen. Uiteraard hou ik rekening dat ik niet beide DAC's zomaar aan elkaar knoop :).

Review todo;
- How to open Sonos Play:1 video
- How to mod the Sonos Play:1 for use with USB power
- Research Bluetooth Audio injection
- Research internal LiPo battery possibility + charging circuit

Heb jij ook een Sonos Play:1 Zwart?

Perfecte review. Echter werken de foto's helaas niet meer.
Ik ben zeer benieuwd naar de 'How to mod the Sonos Play:1 for use with USB power' tutorial.
Thanks voor je update, gelijk aangepast!
Hallo , dank u voor het verstrekken van de bovenstaande informatie . Is er een kans kunt u een gedetailleerde gids voor te leggen hoe dit kan worden afgerond. Ik zou graag om dit te proberen op mijn Sonos . U noemde ook u zou proberen om een Bluetooth- module te maken . Hoe gaat dit ?

Dank je wel ,

Michael
heel gaaf!
kan niet wachten op de power mod
How cool!
Ik ben toevallig net aan het kijken voor wireless speakers. Zowel voor in de huiskamer/keuken als bij het dakterras. Het Sonos systeem lijkt me geweldig (want gebruiksvriendelijke en ik heb al mijn muziek op een NAS staan), maar helaas hebben ze geen speakers met accu.

Als ik toch voor Sonos ga, dan hoor ik graag meer details over je mod! Mooi werk hoor. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door mouse86 op 26 juni 2014 16:47]

HI THere, I am looking at add a blutooth module and / or a local audio input to the speaker. I have opened it up but can not identify the audio input to the amplifer |:( ,
If you have been able to find where this is, could you upload a photo of where the connection points are?
Thank you in advance,
Wat is het werkelijke gemeten standby verbruik van de Play1? Ik las ergens ook iets van 3,5 watt wat ik zelf wel erg veel vind...