HP Envy 17-j100ed Review

909trauma 29 mei 2014, laatste update op 15 december 2016, 619 views

HP Envy 17-j100ed

Dit is een prima laptop alleen jammer dat het geen full-hd scherm is! Als programmeur heb ik hier 2 jaar met veel tevredenheid Microsoft Visual Studio op gedraaid!

Pluspunten

• Stille laptop bij niet al te intensief gebruik
  • Mooi beeld
  • Mooi uiterlijk
  • Snel (ook zonder ssd)
  • Geluid is voor een laptop alleraardigst.

Minpunten

• Pijltjes omhoog/omlaag zijn klein
  • Toetsenbord dient beoefening/gewenning
  • beeld spiegelt
  • 1600x900 resolutie

Moest vanwege een nieuwe baan mijn oude Dell Precision m6500 inleveren. Deze kostte 2 jaar geleden 3100 euro en was destijds een beest van een laptop. Qua specs maar ook qua behuizing (groot en zwaar).

Mijn nieuwe budget voor een nieuwe laptop is deze keer een stuk krapper (+/-1000 euro) en daarvoor heb ik uiteindelijk deze HP Envy gekocht.

Mij eisen:
- 17" beeldschermdiagonaal
- Intel i7
- Bluetooth 4.0
- SSD
- A merk
- Degelijke Bouw

Hier even kort hoe ik tot deze keuze ben gekomen.

- Heb al eens eerder een HP laptop gehad en heb daar jaren plezier van gehad
- De best buy guide kwam uit op een Acer maar mijn gevoel bij dit merk is niet lekker.
- De HP Envy kreeg een goede review van de tweakers redactie.
- Heb bij de Mediamarkt diverse laptopschermen gebogen en gedraaid. Die van Acer en Lenovo voelde vaak plastic achtig en waren makkelijk door te buigen.

De HP Envy 17-j100 heeft standaard geen SSD maar omdat ik deze prima zelf kan inbouwen heb ik besloten de Envy alsnog te bestellen en er gelijk een Samsung EVO ssd in te bouwen. Helaas moest ik wel een speciale caddy aanschaffen om deze in te bouwen in de Envy. Deze caddy kostte me 54 euro wat bizar duur is voor 2 rubberen stukken en een sata-kabel.

Vorige week de laptop besteld voor 992,- euro, de samsung ssd a 124, euro en de caddy a 54 euro. Totaal dus: 1170 euro.

Eerst uiteraard getest hoe de laptop werkt zonder ssd en dit viel me eigenlijk niet tegen. Het opstarten verliep vrij snel (+/-22 seconden). Heb er nog een filmpje van gemaakt, zal kijken of ik deze later kan uploaden. Uiteraard was de hele laptop vol gestopt met HP software wat voor mn gevoel de laptop sowieso trager maakt.

SSD inbouwen
De originele 1TB HDD heb ik verplaatst naar de secondary sata aansluiting en de SSD op de primary aansluiting. De boot volgorde aanpassen zodat ik via mijn USB stick windows 8.1 enterprise kon installeren was nog ff klooien. Ik moest een of andere legend-boot (weet het ff niet meer precies uit mijn hoofd) optie enabelen. Pas daarna werd de usb stick herkent als boot-device. Het hele inbouwen duurde overigens 5 minuten, hoefde welgeteld 1 schroef los te draaien. De rest was klikken. Het installeren van windows 8.1 ging super snel. En het opstarten duurt nu +/- 8 seconden. :)

Opvallendheden na een weekje werken
1. Er komt een mooi geluid uit deze laptop. Wat me wel opvalt is dat als je er recht boven zit het lijkt alsof het geluid alleen uit de rechterkant van de laptop komt. Waarschijnlijk omdat aan die kan de "subwoofer" zit.
2. Het toetsenbord is echt ff wennen. Ik mistyp vaak letters op een of andere manier. Ik programmeer veel en heb dus vaak de ctrl toets nodig, laat deze nou net de kleinste toest van het toetsenbord zijn. Hetzelfde geldt voor de pijltjes omhoog/omlaag toetsen. Die gebruik ik super vaak maar zijn ook extra klein op dit toetsenbord. Aan die kleine pijltjes toetsen begin ik gelukkig nu wat te wennen.
3. Bij een beetje browsen wordt de laptop amper warm en is de ventilator ook amper te horen. Erg fijn.
4.Doordat het beeldscherm glanzend is betrap ik mezelf er op dat ik toch vrij vaak het beeldscherm net ff naar voren/achter haal om de kijkhoek aan te passen. Maar als de kijkhoek goed is dan is het wel een heel mooi scherm!
5. Het touchpad werkt erg fijn echter het klikken vind ik minder fijn, ik heb daar toch liever 2 losse knoppen voor.
6. Tja, een kleine blunder van mezelf. De laptop blijkt een maximale resolutie van 1600x900 te hebben. Ik zag ergens hd dus ging er automatisch van uit dat de resolutie 1900x1080 zou zijn. Niet dus, voortaan beter opletten dat er FULL-hd staat.
7.Het compileren van mijn projecten gaat als een trein en de laptop reageert super snel op commando's. Spellen speel ik niet dus geen idee wat de grafische prestaties zijn.

Hopelijk hebben andere tweakers wat aan deze review! Bij vragen, shout!

*Update 12-15-2016
Na 1 jaar en 11 maanden (1 maand voor het verlopen garantie) de laptop opgestuurd voor reparatie omdat het linker beeldscherm scharnier lam werd. Dit is keurig (en gratis) door HP opgelost. Ze hebben ook nog een geheel nieuwe front-cover geplaats waardoor de laptop weer als nieuw lijkt. Het enige jammere van de reparatie was dat ze me een andere en kapotte oplader hadden teruggestuurd. Uiteindelijk (na 1,5 maand wachten) een nieuwe oplader van ze gekregen. Jammer dat dat even duurde maar wel top service!

Heb jij ook een HP Envy 17-j100ed?

Reviews door de redactie