ASRock ALiveDUAL-ESATA2 Review

rglasbergen 8 februari 2009, laatste update op 18 september 2009, 1.248 views

ASRock ALiveDUAL-ESATA2

Pluspunten

• AM2 en AM2+ support
  • AGP 8X + PCIe 16x Native support
  • Voldoende interne aansluitingen voor de gemiddelde gebruiker

Minpunten

• Geen PCIe 1/2/4/8x support
  • Slechte Driver ondersteuning van NVIDIA

Layout Score: 5
De Asrock ALiveDUAL-ESATA2, is een moederbord met AGP 8X en een 16X PCI express slot, voor de upgraders die net als ik recent bijvoorbeeld een radeon 3850 AGP hebben aangeschaft.
De compatibiliteit is native door toepassen van de NF3 chipset en een Uli M1695 chipset.
Doordat Nvidia geen driver ondersteuning biedt voor vista 32 bit of 64 bit, is het beperkt mogelijk om een AGP kaart te gebruiken in combinatie met windows VIsta en de aankomende Windows 7. Deze onderstueing is alleen beschikbaar voor enkele Nvidia kaarten uit de GF 7 serie en het is noodzakelijk om bij iedere keer opstarten F5 in te drukken om de driver signature check uit te zetten.
Bij het toepassen van een AM2+ processor is de AGP kaart ook onder XP zeer beperkt.

De ondersteuning gaat verder qua processoren, de nieuwste Phenom 2 processoren kunnen er ingestoken worden, met als enige beperking dat de HTT teruggeschroefd wordt naar 1000 Mhz bij het gebruik van AM2+ processors.
8 GB geheugen wordt ondersteund met 4 geheugen slots in dualchannel. Bij het toepassen van een AM2+ processor kan de DDR2 1066 alleen bereikt worden door de geheugen snelheid manueel op te geven in de BIOS.

Verder 2 Sata 1 poorten en 2 Sata 2 poorten. Beide combinaties bieden ondersteuning voor RAID 1 of 0, echter zijn de Sata 1 poorten niet te gebruiken in een RAID opstelling in windows vista, vanwege dezelfde vervelende houding van NVIDIA als bij de AGP ondersteuning. Met de SATA 2 poorten is dit wel mogelijk.

Overclocken heb ik er nog niet mee gedaan, maar er zijn veel opties voor aanwezig. Wellis waar geen echt OC bord, maar 10-20% meer moet er toch wel uit te halen zijn.

Het aansluiten van de kabels ging vloeiend op de voedingskabel na. De connector zit links onder de processor voet, een grote koeler kan hierbij in de weg zitten.

Verder zij aanwezig ingebouwde geluidskaart met 7.1 separate surround kanalen, front panel audio, GB lan. 3x PCI, 2x IDE, 1X interne USB, 1X eSATA2 en 1X FDD.

Link van Asrock:

Heb jij ook een ASRock ALiveDUAL-ESATA2?

Hoezo heb je het over Nvidia-drivers als een HD 3850 van AMD/ATI is..

Dit betekent dus: Een NForce 3 (Nvidia-force) chipset, in combinatie met een ULi M1695.
Daarom begint hij dus over Nvidia drivers, die bij het moederbord horen.
Hij had het ook niet over zijn videokaart, als hij dat een minpunt vond hoorde dat namelijk niet in de review, dat is namelijk een gebrek aan de videokaart en niet aan de mobo.
Toch blijf ik Asrock vage borden vinden. Het is ideaal voor mensen die nog allerlei hardware hebben liggen (AGP met een moderne processor of andersom).

Maar jammer genoeg hebben Asrock borden ook vaak een te simpel bios, instellen van bijvoorbeeld het uitschakelen van de onbaord GPU zit er vaak niet in...
Bullshit, althans, mijn mening. Heb ook de Alive Dual Esata, en de bios is extreem uitgebreid. Allerlei overclock opties, en kan aan- en uitzetten wat ik wil.
Ik ben blij dat er merken zijn als asrock, die toch een markt zien in de minder bedeelden om het zo maar te zeggen. Het is niet altijd top of the bill, maar het werkt wel en stabiel. Helaas zitten er weleens wat haken en ogen aan zoals in dit geval de driver ondersteuning.
Ik ben blij dat ik het upgraden van mijn videokaart nog een anderhalf jaar uit kan stellen tot windows 7, dan sla ik vista maar over:)
Is dat pcie 16x slot niet downwards compatible dan? :?

Zeer interessant bordje, wat binnenkort icm een goedkope amX processor mijn X1950 agp mag gaan vergezellen ;)
Het bord laat het niet toe om met een dual-core of quad-core een AGP kaart te gebruiken. Ik heb het niet voor elkaar gekregen met de handleiding van asrock met de gart drivers het werkende te krijgen. Drivers crashen constant.

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
Ik heb hem nu lopen met een agp radeon 3850hd op een quad core phenom 9650.
De gart drivers van asrock (site) gebruiken en dan de "ati hotfix drivers" gebruiken voor je kaart.
Dat is niet het moeilijkste gedeelte.

Mijn grote minpunt is dat de jmicron drivers totaal waardeloos zijn.
Na tig keer proberen geinstalleerd, eindelijk (e)sata2 aan de praat, nu is het ineens weer heeeeel erg veel langzamer via sata2, mijn ide133 schijf is sneller.
Probeer nu de oudere jmicron drivers geinstalleerd te krijgen, maar krijg het niet voor elkaar.
Ondersteuning van jmicron of asrock is er zo goed als niet.

Is grappig ter overbrugging, maar als je een goede processor hebt zou ik niet overstappen naar dit bordje.