Specificaties Socket 1150 met Intel Q87 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Q87M-D2H Review

ByteSize 29 mei 2014, 299 views

Gigabyte GA-Q87M-D2H

Pluspunten

• Q series chipset = Intel AMT en VT-d

Minpunten

Layout Score: 5
Ik heb een moederbord met Q series chipset gekozen vanwege de ondersteuning voor VT-d en AMT omdat ik deze build als ESXi 5.5 homelab zal gebruiken.

Dit moederbord gekocht bij Afuture.nl op 2014-05-23 voor 114,60 EUR.

Geplaatst in een Fractal Design Define R4 black case.

Na de assemblage de stroomkabel op de voeding (Corsair CMPSU-400CX) gestoken en onmiddellijk begonnen de CPU fan en beide casefans te draaien, geen beeld, geen POST beeps.
Vervolgens geprobeerd met een i5-4570 (Haswell gen 1) en bingo: beeld! Het moederbord had nog een UEFI BIOS versie F4. Haswell Refresh processoren worden ondersteunt vanaf versie F7. Na het flashen naar versie F7 (met een FreeDOS USB drive, want geen Q-Flash) werkt het moederbord wel met mijn i5-4590.

De onboard Intel 217-LM NIC (met vendorID 8086 en devID 153a) wordt niet "out-of-the-box" (wel via driver injection) ondersteunt door ESXi 5.5.
Ik had nog een Intel PRO/1000GT Desktop Adapter (PCI) liggen die wel wordt herkend en dus ESXi 5.5 met succes geïnstalleerd op een 1 GB Epica/Jägermeister 8-) USB stickje.

Zodra ik Directpath I/O (VT-d), AMT, ... heb getest, vul ik deze review verder aan.

Vragen en opmerkingen welkom :) .

Heb jij ook een Gigabyte GA-Q87M-D2H?