Gigabyte GA-M750SLI-DS4 Review

Rene2322 8 februari 2009, laatste update op 9 februari 2009, 731 views

Gigabyte GA-M750SLI-DS4

Pluspunten

• mooi afgewerkt
  • fanless design
  • stabiel

Minpunten

• 4 satakabels (met 6 aansluitingen)
  • beetje prijzig

Layout Score: 4
Eind november 2008 ben ik eigenaar geworden van dit moederbord. Deze kwam in de plaats van de Asus M2N-SLI Deluxe welke steeds instabieler werd (goede airflow, geen overclock oid). Ik ben geen hardcore-tweaker, maar zal toch m'n best doen om in deze review de cons en pros voor dit product, vanuit mijn oogpunt, aan te geven. Vragen, toevoegingen of andere uitlatingen zijn welkom...

Featureset
Laat ik beginnen met de featureset. Het betreft hier een bord gebaseerd op een nForce 750a SLI chipset welke zowel AM2 als AM2+ processoren ondersteunt. Er zijn 2 PCI-e 2.0 slots aanwezig (1x PCI-e x16, 1x PCI-e x8). Verder 2 PCI-e x1 en 2x PCI. Met 6x SATA 3Gb/s aansluitingen en 12x USB 2.0 is dit bord goed voorzien.

Qua aantal fan-headers is het wat mij betreft pure armoede.
- 4-pins CPU
- 3-pins SYS_FAN1
- 4-pins SYS_FAN2
- 3-pins PWR_FAN
Ik ben een beetje aan het idee gewend geraakt dat bij toenemende temperatuur er meer gekoeld moet worden. Aangezien ik 7 ventilatoren in m'n kast heb hangen, welke onder full-load best nodig zijn, maar idle of bij bureaubladtoepassingen best gemist kunnen worden, wil ik geen ongeregelde herrieschoppers.
Hierdoor heb ik nu een aantal Antec SmartCool 120mm fans in m'n kast gehangen.

Met de onboard RAID-controller heb ik 3 36GB Raptors in RAID0 staan. Hiernaast nog 2x 1TB WD GP schijven. Deze worden alleen bij iedere boot in Vista herkend als nieuwe schijf waarbij de NVIDIA Mediashield Wizard mij probeert over te halen om ook hier een reeks van te maken. Mijn vorige moederbord had de mogelijkheid om per schijf / sata-aansluiting aan te geven of deze voor een raid-config in aanmerking kwamen.
Wanneer ik de NVIDIA MediaShield manual erbij pak zie ik de 750a SLI chipset ook niet in de support-list staan (terwijl de featurelist op de NVIDIA-site hier wel over spreekt).
Iemand enig idee...

En van de reden dat ik dit moederbord heb aangeschaft is de aanwezigheid van Onboard Graphics welke icm een dedicated Geforce videokaart een leuk HybrideSli setje konden vormen. Inmiddels is de ondersteuning voor deze feature vrijwel verdwenen en ben ik erachter dat een Geforce 8200 vermoedelijk geen boost geeft aan een GTX285 (mogelijk dat de schaalbaarheid zelfs maakt dat de combo minder presteert).

Qua package was alles redelijk compleet. Naast het moederbord, een handleiding (engels), een driver-cd (welke ik nooit gebruik omdat er in de regel al nieuwere drivers zijn), IDE en floppy kabel, 4 sata-kabels (waarom geen 6), een I/O-shield en een SLI-bridge.

Layout
Over de lay-out kan ik weinig zeggen. Ikzelf had even moeite met de ATX_12V_2X4 aansluiting. Mijn voeding bevindt zich onderin de behuizing en deze aansluiting zit helemaal bovenin. Een verlengstukje (3,-) was de eenvoudigste oplossing.

Wat me opviel was dat, ondanks het feit dat zowel de Antec Performance One P182 SE als dit moederbord de ATX formfactor hebben, er 1 bevestigingspunt op het moederbord niet te benutten is (ter hoogte van de sata aansluitingen)

Prestaties
Bij de score voor prestaties heb ik nog niets ingevuld. Ik ben er nog niet aan toegekomen om wat benchmarks te draaien. Als het zover is zal ik dit aanpassen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik ben vlak na aanschaf van dit bord zo slim geweest om de BIOS te flashen naar een beta. Ik had een stabiele F6 BIOS staan en ik ben naar F7e gegaan (oa voor de Phenom II X4 940). Mijn toenmalige HyperX Sli-Ready geheugen was na configuratie in de BIOS stabiel totdat er werd gereboot. De instellingen waren dan deels weg. Inmiddels heb ik naar F7 geflashed en nu is alles weer stabiel.

Van reboots of BSOD's is geen sprake. Ik heb na m'n laatste hardware-wisselingen een aantal forse stresstesten gedaan, maar zowel op temperatuur als stabiliteit is alles OK.

Overklokbaarheid
Ook hier heb ik niets ingevuld. Ik heb (nog) niet de intentie (gehad) om mijn configuratie op te kietelen. Ik ben juist erg content met de Cool'n'Quiet. Ik heb wel gehoord van AMD Overdrive. Als dit ook werkt op een bord met NVIDIA chipset zou dat misschien nog wel een optie voor me zijn.

Compatibiliteit
Ik heb de Memory Support List doorgenomen. Natuurlijk staat hier niet het geheugen in wat ik graag wilde. Maar vanwege het feit dat er een Kingston HyperX pc-6400 module goed is bevonden de aanname gedaan dat alle KHX6400 modules wel zouden moeten werken. En dat deden ze ook. Zowel de KHX6400D2LLK2/2GN als de KHX6400D2LLK4/8G werken zonder problemen op zowel de JEDEC standaardinstelling als op de door de fabrikant aangegeven instellingen.

Verder heb ik geen apparaten aangesloten welke voor compatibiliteitsproblemen in aanmerkingen zouden kunnen komen.

Ondersteuning door fabrikant
Hierover wil ik nog wel wat kwijt. Na de BIOS-flash van F6 naar F7e (wat later een beta bleek te zijn) en ik een alles behalve stabiel, werkbaar systeem had, heb ik een mail gestuurd naar de support van Gigabyte.

Mijn toch uitgebreide vraagstelling, waarbij ik mijn hardware-config en bios-instellingen heb beschreven, gemeld dat een ruim 14 uur durende Memtest86+ sessie geen fouten opleverde, een stabiele Windows Vista x64 bestond, maar... bij uitschakelen, ontkoppelen van de stroom en op een later moment weer inschakelen, een gewijzigd bios-profiel en een instabiel systeem het gevolg was...

... resulteerde in een antwoord (ruim een week later) met de volgende tekst:

----------
Hallo,

Svp, Probeer deze settings in Bios:
Timing Reference: 800MHz 5-5-5-15-2T at +1.9V.

Mvg,
----------

Hopelijk is dit een eenmalige uitschieter van een onopgevoede helpdeskmedewerker...

De F7-BIOS heeft overigens nog best lang op zich laten wachten. Links en rechts las ik op de diverse fora dat er F7f biosen waren opgestuurd om problemen op te lossen. Ook de CPU Support List werd pas laat bijgewerkt.

De prijs (138,49), welke ik voor dit moederbord heb betaald, vind ik wat aan de hoge kant. Moederborden met dit chipset worden al aangeboden vanaf een kleine 90. Dit zal deels aan de naam liggen, maar ook zeker aan de kwaliteit.

Afsluitend wil ik zeggen dat dit product wat mij betreft geen 10 scoort, maar dat ik het evenzogoed een aanrader vind. Ik bedoel: prijs is betaald, BIOS-versie is nu goed. Het enige wat nu telt is dat het systeem stabiel blijft in gebruik.

//edit 08-02-2009 afbeelding toegevoegd
//edit 09-02-2009 grammatica nagelopen... wat een ramp :p

Heb jij ook een Gigabyte GA-M750SLI-DS4?

mooie review, enkel even de dt-fouten er uit halen :).
Waarom moet hij dat doen? Het gaat om de review. Of is dit de nationale taaltest?

Verders goede review!
Dus jij zou enkel op je taal letten bij een test? mooi hoor...
Miss kan je er nog wat fotootjes bij doen?
goede review, ik zit er zelf ook aan te denken om deze mobo aan te schaffen. vier sterren.

edit

oja heb je geen foto's?