HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One Review

MR_VIPER 29 mei 2014, laatste update op 29 mei 2014, 517 views

HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One

Pluspunten

• Goede scanner
  • Veel features
  • Degelijk gebouwd
  • Goede printer (Zwart en simpel kleur)
  • Duidelijk display met goede inputgevoeligheid
  • Uitgebreide software
  • Webopties en ePrint opties voor tablets en smartphones

Minpunten

• Photoprinten korrelig op A4 (kan instelling zijn, behoeft verder onderzoek)
  • Kleur behuizing

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Aangezien ik op korte termijn (lees de dag van aankoop) veel documenten moest scannen ivm aangezegd ontslag en UWV procedure van verweer, had ik een goede stabiele scanner met ADF (automatic document feeder) mogelijkheid nodig. Los een scanner kopen in de tijden van all-in-ones is zonde van het geld. Daarnaast had ik nog een oude Laserjet 4100TN met netwerkmogelijkheid en die print geen kleur. Dus op zoek naar wat anders. Ik heb een voorliefde voor HP printers. Kan er niks aan doen. Heb altijd stabiele printers van ze gehad. Na wat navraag bij een collega die veel ervaring heeft met consumenten HP printers (ook al is dit een MKB printer) kreeg ik het advies om een 8600 plus te kopen. Deze had ten opzichte van de gewone 8600 wat extra features zoals scan to mail en scan to folder. Na rondgekeken te hebben voor een goede aanbieding en voorraad in de winkel ben ik op pad gegaan naar de Saturn in Tilburg. Alwaar ik op de bordjes een prijs zag die niet op internet stond. Even navragen leverde op dat hij wel goed in het systeem stond alleen dat de te synchroniseren kaartjes nog niet gesynchroniseerd waren. Dus ik gelukkig de all-in-one kunnen aanschaffen voor 169 euro. Wat ik een hele acceptabele prijs vind gezien de feature set. Dan nu mijn ervaringen met het product zelf

Bouwkwaliteit

De 8600 voelt heel degelijk aan. De onderdelen voelen solide ondanks dat het veelal plastic is. Het is ook een all-in-one die behoorlijk zwaar is. Dit zorgt ervoor dat hij stabiel staat. Iets wat bij sommige inktjet printers wel eens anders is. Die zie je soms wat zwalken en schudden tijdens het op en neer gaan van de printkop. Dit is niet het geval bij de 8600. De kleur is wennen. HP heeft de laatste tijd hele series uitgebracht met een chocolade bruine metallic kleur. Daar moet je van houden. Ik denk dat deze printer als semi zakelijke printer een zwarte kleur beter had gestaan. Eventueel met een lichte metallic look zoals nu de chocolade bruine metallic look is. De papier invoerlade voelt goed aan. Zoals je ook van een professionele printer verwacht.

Featureset

De printer zit goed in de features. Het is een all-in-one met alle opties die je mag verwachten. Scanner-Printer-Fax daarnaast ook HP's ePrint opties en een kaartlezer voor memory cards. De scanner is voorzien van een ADF unit. Iets wat erg fijn is voor veel scanwerk waarbij je niet elk blaadje apart wil scannen. Nadeel van de ADF is dat je ongeveer 50 pagina's per keer kunt invoeren. Je zou verwachten dat je dan telkens documenten krijgt met slechts 50 pagina's. Maar via de software heb je sowieso de optie om pagina's toe te voegen. Een klik op de add knop in de software en hij leest de volgende stapel papier in en voegt deze toe aan het document. Erg prettig en een reden voor mij op deze AiO te kopen. Daarnaast is er nog steeds de mogelijkheid om via de glasplaat te scannen. Ideaal voor bonnetjes. Het printen gaat zoals verwacht gewoon soepel. Kleurenfoto's op A4 papier geven wel een korrelig resultaat. Op fotopapier is dit veel netter. Ik heb nog niet gevonden hoe ik dit goed kan instellen. Ik heb dan ook niet volledig gespeeld met de print features. Ik kan dan ook geen informatie geven over het inktverbruik. Naast deze basis features is de printer ook voorzien van Wifi en een Ethernet aansluiting. Tevens kan de printer gewoon via USB aangesloten worden. Deze netwerkaanlsuiting komen pas echt van pas als je de verschillende netwerkopties gaat gebruiken. Daarover zometeen meer.

De meeste features zitten toch wel in de embedded software. De software is behoorlijk uitgebreid en is op de printer te bedienen via een touchscreen. Dit touchscreen is erg goed afleesbaar. Binnen de software zitten de opties voor het gebruik van de fax, scanner, eprint opties, instellingen etc. Ik wil specifiek even ingaan op het gebruik van de scan mogelijk heden en eprint mogelijkheden.

Binnen het scangedeelte heb je de opties scan-to-folder en scan-to-mail. Het scan to folder gedeelte heb ik zo ingesteld dat alle scans die ik maak doorgestuurd worden naar mijn Synology. Als ik deze optie selecteer is deze beveiligd door een pincode tegen ongewenst gebruik. Je kunt hoervoor meerdere users aanmaken. Ook kun je het document een naam meegeven zodat je het makkelijk kunt herkennen. Standaard zal de AiO scan als zijnde document naam meegeven. Op het touchscreen kun je makkelijk de naam invoeren. De respons van het scherm is zeer goed. Ook kun je meerdere folders profielen aanmaken. Je kunt dus ook een onderverdeling maken in de soort documenten en deze naar aparte mappen wegschrijven.
Ook het scan-to-mail gedeelte werkt op een gelijke wijze. Je kunt meerdere profielen instellen om te gebruiken voor de uitgaande email deze kun je beveiligen door aparte pincodes. Dit zodat je users een eigen profiel kunt geven en deze per persoon te beveiligen is.

De eprint opties van deze printer zijn te gebruiken als je een netwerk connectie maakt op de printer. Dit kan wired en wireless zijn. Ik gebruik hem wired. Aangezien ik daarvoor de bekabeling al had liggen vanwege mijn vorige printer. Het instellen van de netwerk opties gaat soepel. Als je de software op de computer gebruikt word je stapsgewijs langs deze opties geleid. Aangezien je een tweaker bent zul je waarschijnlijk eerst zelf aan de knutsel gaan voordat je de software gaat gebruiken. Ook van het display is het makkelijk de netwerkopties in te stellen. Als dit eenmaal is gedaan kun je aan de slag gaan met de eprint opties. Eprint opties zijn er in 2 vormen. Vanuit je eigen netwerk middels een app op je tablet of smartphone of via het web. Dit zijn allebei opties. Als je via het web gaat printen moet he een account aanmaken op de portals van HP. Je kunt dan een emailadres aanmaken waar je de te printen documenten naar toe kunt sturen. Vervolgens stuur deze ze door naar je printer. De interne print opties voor tablet en smartphone gaan wat directer en laten de AiO als een gewone printer werken op deze devices. Op een computer zal de AiO als een gewone printer toegevoegd worden. Dan zijn de ePrint opties dus niet van belang. Je kunt ze dan ook uitschakelen. Op zich zijn dit mooie opties. Maar niet voor iedereen noodzakelijk. Het zijn wel handige en makkelijke features. Ik ga ze zeker gebruiken. Om spam vanuit de webprint optie te voorkomen kun je instellen welke accounts hiervan gebruik kunnen maken. Mits er niet gespoofed word is dit een simpele blokkade tegen ongewenste printjes. Beste is natuurlijk de optie uit te zetten tegen ongewenste prints en lege cartridges door dit euvel.

Basis functies

De basis functies kan ik kort over zijn. Het product doet wat het moet doen. Hij scanned goed en scherp en snel. Hij print op een goede snelheid met een goede kwaliteit op de zwart tinten. Als extra kun je ook dubbelzijdig printen wat natuurlijk papier spaart en zeker voor documenten die je inbind een bonus voordeel heeft om het als boek weg te lezen. De fax funtie kan ik niks over zeggen. Die gebruik ik simpelweg niet.

Voor een printer die zich schaart tussen de commercial en consumer producten is dit een goede printer voor consumenten en MKB. Verwacht geen grote wonderen en als printer voor grotere kantoren en mensen die veel printen kan ik hem niet aanraden. Dan ben je toch beter af met een laserjet qua doorvoersnelheden. Maar dan richt je je ook op een andere markt. Als consument heb je met deze printer een uitgebreide printer. Maar dan ben je wel een poweruser of user met speciale wensen. Voor het simpele af en toe print werk en af en toe scanwerk zijn er betere en goedkopere opties. Desondanks ben ik in de paar dagen dat ik deze AiO gebruik wel gecharmeerd geraakt van zijn kunnen. Ik ben dan ook blij met de aankoop van deze printer.

Heb jij ook een HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One?