Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart Review

rgjleclaireTestpanel 29 mei 2014, laatste update op 29 mei 2014, 3.066 views

Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Licht
  • Dun
  • Mooi design overall
  • Voelt premium aan
  • Goede prestaties op snelheid en accuduur

Minpunten

• Achterkant vlekt snel
  • Klepjes voor usb en micro-sd voelen wat fragiel aan
  • Scherm is in vergelijking met de iPad Air matig
  • Toch net wat te prijzig voor wat je krijgt

Sony stelde mij in de gelegenheid om, via een loting georganiseerd door Tweakers, de Xperia Z2 tablet te testen. Leuk om dat als consument en student eens te mogen doen, en ook een mooie ‘prijs’ om te winnen natuurlijk, daar de winnaars de tablet mochten houden indien ze een degelijke review schreven. Daar komt wel meteen een klein issue om de hoek kijken, want alhoewel ik mezelf zie als een kritisch persoon en ook de bedoeling heb hier een objectieve review van te maken, kan ik niet garanderen dat er op onbewust niveau geen effecten van blijheid, dankbaarheid, en noemt u maar op meespelen :-) Zoals gezegd is het mijn eerste review, dus ik hoop jullie allen van nuttig inzicht in de ervaring die ik met dit apparaat heb opgedaan te kunnen voorzien.

1. De verpakking, kort
Niet zo heel spannend natuurlijk, maar voor de volledigheid toch even vermelden.
De verpakking is minimalistisch, en een combinatie van wit en zwart. Het doet Apple-achtig aan, maar dat kan ook een kwestie van mijn persoonlijke ervaring of interpretatie zijn. Daarnaast is dat zeker niet negatief, want Apple staat er bekend om dat ze aandacht besteden aan de verpakking.

We vinden de standaard inhoud; beknopte handleidingen in verschillende talen, een adapter & usb kabel, en de tablet.

2. Uiterlijk
2.1 Algemeen

Wanneer je de tablet voor het eerst in je handen hebt vallen een aantal dingen op. Allereerst krijg je direct een premium gevoel bij het uiterlijk en het design van de Xperia Z2. Vrijwel volledig zwart, met geborstelde metalen randen, en een stukje doorlopend zwart rubber op de hoeken over het metaal heen.

2.2 Gewicht
De Sony voelt stevig aan, maar dat heeft zeker niets met het gewicht te maken—het volgende opvallende punt van de tablet. De tablet weegt namelijk maar 439 gram! Het voelt echt vederlicht. Op een warme dag kun je de tablet met gemak gebruiken als veredelde waaier.

In vergelijking met de iPad Air, van 469 gram, voelt de Xperia Z2 duidelijk lichter aan, ondanks dat het toch ‘maar’ 30 gram verschil is. Wellicht dat dit ook te maken heeft met de verschillende verdelingen van het gewicht, daar de Sony tablet ook een compleet andere beeldverhouding heeft.

2.3 Afmetingen
En dan het laatste opvallende punt wat betreft het uiterlijk; de tablet is ontzettend dun. Eigenlijk niet opvallend dunner dan de iPad Air, maar het voelt dunner. Hierbij heb ik wel duidelijk het idee dat dit te maken heeft met het feit dat de Sony tablet gewoon andere afmetingen kent dan de iPad, waardoor de dikte zich ook anders verhoudt tot de rest van de tablet. Desalniettemin, als je het puur over gebruikservaring hebt voelt de tablet erg dun aan; dunner dan de iPad.

Afmetingen van de Xperia Z2: 17 bij 26,5 cm.
Afmetingen van de iPad Retina: 16,8 bij 14 cm.
De dikte van beiden ligt rond de 5 mm.

3. Aansluitingen en bediening
De Xperia beschikt over het tegenwoordig gewoonlijke arsenaal aan aansluitingen; Bluetooth 4.0, WiFi N, NFC, een micro-usb aansluiting, een slot voor een micro-sd kaartje, en een IR blaster (infrarood voor bijvoorbeeld afstandsbedieningsfuncties). Bluetooth werkt naar behoren, en heb ik kunnen testen met zowel mijn LG sound bar als de Sony MDR-10RBT. Pairing werkt snel, en van verstoringen heb ik ook geen last ondervonden. De ingebouwde WiFi module werkt zoals verwacht, en ook deze heeft me nog niet in de steek gelaten. De Near Field Chip is een leuke extra, maar ik heb er eerlijk gezegd nog weinig praktisch nut voor ontdekt. Ik kan me wel voorstellen dat op termijn er meer praktisch nut voor gaat ontstaan, maar nu kun je er nog niet heel veel mee, behalve bijvoorbeeld je hoofdtelefoon pairen zonder dat handmatig in het menu te hoeven doen (wat natuurlijk wel handig is!).

Dan komen we bij het micro-sd slot, en de usb aansluiting. Deze werken op zich prima naar behoren, maar ik ben er toch niet zo blij mee dat deze zich achter een ‘lipje’ bevinden. Het voegt natuurlijk de zeker wel handige functionaliteit toe dat de tablet waterbestendig is, maar ik heb zo het gevoel dat deze lipjes, zeker die van de usb aansluiting – die je toch regelmatig los moet halen om de tablet op te laden – op enig moment stuk gaan. Maar vooralsnog kan ik hier niets over zeggen. Nu doen ze het prima.

De tablet komt dan ook nog met een infraroodfunctionaliteit, maar deze heb ik zelf (nog) niet uitgeprobeerd. Ik verwacht echter dat dit gewoon prima werkt, aangezien het een vrij basale (doch niet standaard) functionaliteit is.

4. De tablet in gebruik
Zoals gezegd is de tablet licht en dun, en dat maakt het prettig om met de tablet te werken. Toch merk je dat, hoe dun en licht de tablet ook mag zijn, deze (wellicht ook door de afmeting en bijbehorende gewichtsverdeling) nog steeds iets te zwaar is om comfortabel te kunnen bedienen voor langere tijd met 1 hand. Je krijgt dan toch de neiging de tablet op je schoot te laten rusten, of op een tafel. Dit is verder niet bijzonder en bij iedere tablet die ik ooit geprobeerd heb het geval (behalve bij kleinere modellen), maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Nog voordat ik de tablet goed en wel uitgepakt had werd er al een update uitgebracht, en ik heb dan ook alleen ervaring met de tablet in combinatie met de nieuwste update op moment van spreken (28 mei 2014). De tablet wordt geleverd met Android 4.4.2 KitKat, en draait daarmee heerlijk soepel. Dat mag je natuurlijk ook wel verwachten met de specificaties van deze tablet. Een 2.3Ghz Snapdragon 801 processor van Qualcomm, en 3GB intern geheugen.

Ik kan hier wel een heleboel voorbeelden gaan noemen, maar in de praktijk komt het erop neer dat alle applicaties soepel draaien en tot dusver zonder ‘hickups.’ Soepel browsen en in en uit zoomen, video kijken – ook HD – gaat prima, games werken goed, kortom niets op aan te merken.

De skin / aanpassingen van Sony op Android ervaar ik zelf als minimaal, en een bijna standaard Android ervaring. Dat vind ik positief, want Android zit gewoon al heel goed in elkaar. Daar hoeft niets aan aangepast te worden. Mooi is dat Sony wat mooie achtergronden meelevert. Ik kan dat zelf altijd wel waarderen. Beter dan weer op internet op zoek moeten, vind ik.

De enige irritatie die bij mij op is getreden in het gebruik, is de ‘trilfunctie.’ Jawel dames en heren, deze tablet heeft een trilfunctie… Ik heb het zelf nog niet eerder meegemaakt moet ik zeggen, en het is dan ook een vrij gekke ervaring en in mijn ogen compleet overbodig. Telkens wanneer je iets typt “bzzt bzzt”. En toen ik ontdekte dat het vibratiemotortje steeds sneller gaat draaien en harder gaat zoemen als je snel achter elkaar input geeft werd dat nog even kort een sport. Maar daar was ik snel op uitgekeken en toen heb ik deze functie ook maar snel uit gezet :)

Een nuttige vergelijking tussen de iPad en de Xperia is hier in mijn ogen verder niet echt te trekken, en meer een kwestie van uitproberen en voorkeur. De twee besturingssystemen komen in mijn ogen qua functionaliteit erg bij elkaar in de buurt zolang je deze standaard laat en niet zoals de gemiddelde Tweaker van alles aan gaat passen. Ze zijn allebei snel, en doen allebei wat ze moeten doen.

5. Accuduur
Ik heb de tablet nu 2 weken in mijn bezit, en heb deze pas twee keer opgeladen terwijl ik deze toch iedere dag wel even in mijn handen heb gehad om mail te checken, wat te browsen op internet of Facebook, of zelfs een artikel te lezen. Met de accuduur zit het dus wel goed, en lijkt deze praktisch in ieder geval niet onder te doen voor de iPad. Of dit in hardere tests (bijvoorbeeld onafgebroken video draaien) wel het geval is heb ik nog niet getest, maar dit ben ik wel van plan nog toe te voegen aan deze review.

6. Stevigheid en Materiaal
Zoals eerder al aangegeven voelt de Xperia Z2 zeker stevig en ‘premium’ aan. Er zit wel enige zogenaamde ‘flex’ in als je wat moeite doet, en deze is nagenoeg afwezig bij de iPad. In dat opzicht is de iPad dus misschien net een tikkeltje beter, maar het is zeker niet zo dat de Xperia een ondegelijk apparaat is.

Jammer is dat Sony ervoor heeft gekozen om de achterkant van een mat soort kunststof te maken dat desalniettemin wel behoorlijk wat ‘vingervet’ aantrekt. Ik ben iemand met vrij “droge” handen, maar toch is er zelfs bij mij nog sprake van behoorlijk wat ‘smudging’ op de achterkant.

7. Schermkwaliteit
De Xperia heeft een 1920 pixels * 1200 pixels scherm op 10,1 inch diagonaal, wat uitkomt op een pixeldichtheid van 224 PPI.
De iPad Retina heeft een 2048 pixels * 1536 pixels scherm op 9,7 inch diagonaal, wat uitkomt op een pixeldichtheid van 264 PPI.

Wat scherpte betreft is het verschil, ondanks dat de PPI anders doet denken, voor mijn ogen minimaal. Dat wil zeggen; ik moet al bovenop het scherm ‘kruipen’ en op tekst inzoomen om individuele pixels te kunnen waarnemen op de Xperia. Bij de iPad is dat dus nog wat lastiger, maar de vraag is of dat verschil nog relevant is.

Op andere punten moet het scherm van de Xperia echter toch zijn meerdere kennen in het scherm van de iPad Retina. De iPad Retina is niet alleen scherper, maar ook helderder, en biedt meer realistische kleuren. De Xperia heeft de neiging te rood te zijn. Dit is overigens wel een punt dat alleen op gaat vallen wanneer je een vergelijking maakt zoals deze.

Links de iPad Air op maximale helderheid, rechts de Xperia Z2 op maximale helderheid.

Het mag duidelijk zijn dat de iPad dus ook buiten wat scherm betreft de meerdere is van de Xperia. Een grote helderheid zorgt immers voor een betere leesbaarheid in een omgeving met natuurlijk licht.

8. Waterdichtheid
Dit vind ik zelf eigenlijk niet zo een belangrijk punt. Ik ga niet met mijn tablet in de regen staan, en gebruik hem ook niet in de buurt van water. Het is natuurlijk zeker heel handig dat de tablet waterdicht is, dus daar ben ik absoluut niet op tegen, maar het is geen USP die mij zou overhalen de tablet te kopen in plaats van een andere. Wat ik wel nog altijd eens wil proberen is een serie kijken tijdens het douchen ;-) Als dat dan toch kan...

Ik kan in ieder geval wat dit punt betreft vermelden dat ik de tablet even onder stromend water heb gehouden, en hij nog steeds naar behoren functioneert, dus dat lijkt in ieder geval te werken zoals het hoort.

9. Duurzaamheid
Een punt dat mij nauw aan het hart ligt, en dat ik dus toch even wil belichten, is hoe deze tablet het doet op vlak van duurzaamheid.

9.1 Xperia vs iPad: duurzaamheid
Puur gekeken naar productie, transport en recycling, wordt er voor het in mijn handen stoppen van de iPad Air 178,5 kg CO2 geproduceerd. Het is moeilijk een goede schatting te maken van het gebruik van een tablet, en hoeveel dat dan nog bijdraagt aan de totale CO2 productie in en door het leven van een tablet, maar Apple schat dit blijkbaar op 31,5 kg CO2. Hoe ze hieraan komen wordt niet toegelicht.

De iPad heeft een accu van 32Wh. Als je die 1x per week op zou laden, zou dat op jaarbasis 52*32Wh = 1,66KWh zijn.
Uitgaande van een gemiddelde uitstoot van 350 gram CO2 per KWh door een energiebedrijf, kom je op 581 gram per jaar uit. Als je dit 10 jaar volhoudt (en we kunnen dan ook nog eens aannemen dat het gemiddelde CO2 per KWh omlaag blijft gaan de komende jaren) zit je op 5,8 kilogram CO2. Nogmaals, het is mij niet duidelijk hoe je aan 31,5 kg zou moeten komen. Dan zou je over een periode van 10 jaar je tablet 6x per week op moeten laden, of over een periode van 5 jaar 12x per week…

Helaas heeft Sony geen gegevens gepubliceerd over CO2 productie per product. In ieder geval niet voor zo ver als ik tot nu toe kan vinden. Ik ga dit hoofdstukje de komende tijd nog verder uitwerken.

Heb jij ook een Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart?

Ik vind de helderheid van de Z2 juist beter. De IPad staat in helderheid gewoon te flets.
Geen mooi kleuren en de Z2 doet op die vlak toch wel even beter.
Helderheid heeft niets met wel of niet flets te maken. De Z2 produceert gewoon niet evenveel licht als de iPad.
Op basis van die foto vind ik het scherm van de Z2 ook mooier ogen dan die van de Air. Misschien is het een idee om meer foto's te maken zodat je het beter kan vergelijken?
Dan moet ik eerst een fatsoenlijke camera regelen :) Ik zal kijken wat ik kan doen.
Misschien moet je ze dan ook niet onder een lamp leggen, mijn tablet (en telefoons ook) schakelen helderheid terug in het licht. Het kan mogelijk zijn dat 1 van beide tablets bijvoorbeeld wel op "maximale helderheid' staat, maar dat de auto aanpassen nog aanstaat, die overruled dat.
Ik heb net nog even geprobeerd en moet zeggen dat het lastig is het verschil in het contrast goed te laten zien. Ik heb daarvoor echt een betere camera nodig. De camera zelf vertekent de weergave ook door te overbelichten of onderbelichten.
Ik kan maar de helft van de plaatjes zien?

Heb je geprobeerd met de scherminstellingen het een en ander aan te passen?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn Xperia Z Tablet mooier qua kleuren vind ogen dan de iPads in mijn omgeving. Nu zit daar geen Air tussen, dus dat is niet iets wat ik kan vergelijken.
Staat X-reality aan of uit op je Tablet?
Zeg misschien een vreemde vraag, maar zou je wat fotos kunnen maken over de klepjes en alles met t opladen en dergelijke? :) Na een xperia Z te gebruiken ben ik toch wat wel nieuwshgierig of ze dit met de tablets op precies dezelfde manier doen!

Laad het eigenlijk wel zo snel op als Ipads en samsung tablets? de aansluiting is geen 30-pin

[Reactie gewijzigd door MelvinV2 op 30 mei 2014 12:53]

Nee, in mijn ervaring laadt de Tablet Z2 in stuk minder snel op dan een iPad die ik gewend ben.
Dat is dan wel wat jammer, ik heb de normale Z tablet gezien ,die zo langzaam laad dat je hem langzaam leeg ziet lopen als je hem in de lader gebruikt.
Dat is niet waar... Met de originele lader heb ik dat nog nooit meegemaakt op mn tablet Z
@rgjleclaire

Heb jij toevallig ook spotify geinstalleerd, hapert bij jou ook het geluid wanneer je de tablet rotate?