AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition Boxed Review

bladiblo 8 februari 2009, 6.730 views

AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition Boxed

Pluspunten

• relatief goedkoop
  • prestaties
  • vrije multiplier
  • geen losse koeler nodig om over te klokken

Minpunten

• TDP van 95 is wat hoog

Omdat dit nog een relatief nieuwe processor is die in theorie een interessante upgrade zou kunnen zijn voor mensen met een am2 bordje schrijf ik hier een review voor. Mijn oude processor was een x2 4400+, ik heb voor deze upgrade gekozen gezien de prijs, de verwachte prestatieverbetering en omdat ik een x4 nog niet nodig acht voor mijn gebruikersprofiel. Ik gebruik mijn pc voornamelijk (naast de gebruikelijke internet- en office-taken) als htpc, speel er af en toe een niet allernieuwste spelletje mee en draai een aantal wat zwaardere applicaties voor mijn werk.. Een quadcore is leuk, maar nog niet echt zinvol voor mij, en bovendien verwacht ik met deze processor een hogere kloksnelheid per core te bereiken.

Instalatie

Verpakking is zoals standaard bij AMD, er zit een koeler meegeleverd. Bios van mijn MB geupgrade , geen problemen tegengekomen daarna bij het instaleren en de instellingen van de bios. Ik heb de standaard koelpasta laten zitten, eventueel zou ik deze later nog kunnen vervangen.

Prestaties

Mooie van deze processor is natuurlijk dat de multiplier vrij is, dit moet nog een extra snelheidswinst op leveren. Afgaande op reviews, kun je zonder de fsb te verhogen de processor op 3.1 of 3.2 GHz krijgen, daarna is er nog een kleine winst te behalen door het voltage te verhogen. Ik ben van plan om hem voorlopig op 3GHz te zetten, wellicht dan later nog eens kijken wat er op andere manieren uit te persen is. Ik heb dmv superpi en de cpu-test in 3dmark06 een vergelijking gemaakt tussen mijn oude 4400+ (op 2.3GHz), de 7750 op 2.7GHz en de 7750 op 3.0GHz om een idee te krijgen van de prestatieverbetering:

superpi
4400 40.6 s
7750@2.7 30.7 s
7750@3.0 28.2 s

3dmark06 (cpu-test / totale score)
4400 1703 / 4509
7750@2.7 2159 / 4726
7750@3.0 2365 / 4788

Al met al aardige verbeteringen dus. Bij normaal gebruik is het verschil niet altijd heel duidelijk natuurlijk, maar alles gaat weer net even wat sneller en soepeler.

Warmte

Een TDP van 95 is aan de wat hoge kant voor een duo-core. Tot nu toe heb ik echter geen problemen gevonden met temperaturen bij gebruik van de meegeleverde koeler. Idle zit de temp zo rond de 31 graden, bij load komt hij in ieder geval niet boven de 40 uit. Niet verkeerd dus voor een stock koeler en een licht overgeklokte processor. De koeler is niet hoorbaar voor mij.

Samenvattend
Deze processor doet precies wat ik in gedachte had bij de upgrade: een flinke verbetering voor weinig geld.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition Boxed?

Reviews door de redactie

ff een vraagje kan ik deze cpu ook toepassen op mijn asus M2N32-sli de luxe bordje?
iemand misschien ervaring ?

denk er overna om te upgraden

[Reactie gewijzigd door jan.pijpers op 16 februari 2009 12:14]

Dat kan je vinden op de website van asus.. Check even de log van de nieuwste bios-update.. ;)

Edit:
Vooruit, ik heb het even voor je opgezocht. ;) Zo te zien wordt deze cpu niet ondersteund..

[Reactie gewijzigd door Genji op 16 februari 2009 23:25]

oeps bedankt voor je moeite ! :) :)
Op een MSI platinum 790GX @1.43-1.44V :D 3400Mhz :D
Rest systeem: 4GB DDR2 (2 stuks) Kingston hyperX @ 800Mhz 4-4-4-12 1T
Stabiele en goede performer.
Ik vind de prestaties eerlijk gezegd nogal tegenvallen bij het lezen van deze review...
Ik neem aan dat je superpi op 1M heb gedaan?

Mijn singlecore athlon 3400 socket 754 met singlechannel DDR1 400mhz doet 1M in 38 seconden.

Voor de rest is de review niet verkeerd hoor :P
Wellicht heb je hem zwaar overgeklokt?
nee, hij zit op een msi k8-mm-v microatx moederbord zonder enige overclock opties ;(
Ik vind op het web inderdaad verschillende superpi (1M) resultaten voor de 7750. Mijn scores zijn dan inderdaad aan de hogere kant. Heeft ongetwijfeld te maken met de rest van het systeem, maar ik weet niet zo goed waar superpi voornamelijk door beinvloed wordt. Als je suggesties hebt hoor ik het graag.
SuperPi is vooral een test waarbij intel's het heel goed doen. Voor echte benchmarks zou ik toch 3dmark06 / SiSoft Sandra benchmark tools gebruiken
Misschien komt de CPU beter tot zijn recht met een AM2+ moederbord (MSI K9AG NEO2-Digital is AM2) en 1066Mhz (PC8500) geheugen. De opstelling in deze review is dus niet optimaal voor de CPU.
is dit voor AM2 socket? "nteressante upgrade zou kunnen zijn voor mensen met een am2 bordje schrijf ik hier een review voor." ik kan het er namelijk niet uit halen
duidelijker dan 'Omdat dit nog een relatief nieuwe processor is die in theorie een interessante upgrade zou kunnen zijn voor mensen met een am2 bordje' had het niet gezegd kunnen worden denk ik?

Daarbij staan er niet meer x2 7550 BE in de PW naast de am2 variant
Als je via de productinfo kijkt bij de specs kijkt zie je dat dit een am2+ socket is. Een am2+ cpu kan in een am2 moederbord, check daarvoor voor de zekerheid nog wel de lijst van ondersteunde processors van je moederbord. Een nieuwe bios is vaak wel nodig.
Asus lijst klopt niet helemaal mijn M2N32 WS prof zou geen 7750 ondersteunen. Nu kreeg ik zou ding toch binnen. En ja hoor netjes aangemeld met de juist code en snelheid :)
Goh, deze CPU is wel een stuk populairder nu bekent is dat er een Quad van gemaakt kan worden.
Verder een goede korte review, met wat spelvoutjes (:P) maar dat geeft niet.
Helaas is dit alleen mogelijk mits een AMD chipset MOBO hebt en niet met een Nvidia chipset.

Deze CPU heb ik icm M3N78-EM en 4GB DDR2-1066 Corsair en loopt lekker soepel.
ik heb deze draaien in een gigabyte GA-M61PME-S2-(V2X) dit is een nieuwe versie! die 1066mhz geh ondersteunt! dubbel rating . (transcend geh werkt heel goed samen met gigabyte) de koeler is echter niet standaard,dit is namelijk de gigabyte GH-PDU21-MF G POWER-PRO.
dit is een geweldige koeler met heatpipes en paneel regelbaar toerental.samen met een 430 hkc voeding type HKC USP-3430 430W silent power !
is het systeem niet te horen! je moet verrrekte goed luisteren. in de bios in te stellen op auto of normaal, dan dus hoger toerental.
het blijkt dat op dit mobo ook de nw phenom 11 x4 940 op kan draaien.
alleen zou deze dus max op1066 mhz geheugen draaien. bij gigabyte staat alleen tot en met 800mhz! terwijl op dit bord (nw revisie) 1066 staat.
inderdaad met nw bios kun je e.e.a veranderen. ik moet erbij zeggen dat het niet de bedoeling is om te overklokken! diegene die weten of dit met deze combinatie uberhaupt kan is reactie welkom!!
Ik haal een score van 4708 in 3dmark06, Met x1900gt en 2 gig geheugen op 1066 Mhz. En moederbord KA790GX. Ik heb er niet zo veel verstand van. Maar volgens mij is het niet echt een super prestatie? :| En bij Superpi 1M 30.547S

[Reactie gewijzigd door Racer89 op 14 juni 2009 20:33]