Silverstone Argon SST-AR04 Review

Foritain 27 mei 2014, laatste update op 27 mei 2017, 1.475 views

Silverstone Argon SST-AR04

Deze review is van voor 2015 en heeft geen samenvatting, zie plus- en minpunten.

Pluspunten

• Extreem laag (gemaakt voor thin mini-ITX)
  • Koelt opvallend goed
  • Vrij stil op lage toeren
  • Installatie met push-pins zo gepiept
  • Voelt en oogt stevig
  • Gezien een gebrek aan concurrentie niet te duur

Minpunten

• Push-pins zijn kwetsbaarder dan schroeven, veelvuldig in- en uitbouwen afgeraden
  • Luidruchtig op hogere toeren (Boven 2400 goed aanwezig)
  • In absolute termen niet goedkoop, al zijn er praktisch geen alternatieven voor.
  • (Evt. compatibility issue icm Asus H81T, moederbord hield de RPM onnodig hoog, zie review voor details)

Geluidsproductie (min) Score: 4

Testmethode
Prestaties

pricewatch: Silverstone Argon SST-AR04
Productpagina @ SilverStone

Mini-ITX systemen zijn inmiddels een hot topic te noemen, ze doen voor veel builds niet meer onder voor hun grotere broers, en als gevolg brachten tal van fabrikanten vele interessante mITX behuizingen op de markt. Een bepaald type mITX behuizing dat mijn aandacht trok waren de modellen met een VESA montage, juist voor eenvoudige gebruikers kon je met een zeer beperkt budget toch een leuke en snelle all-in-one neerzetten. De Intel NUC en Gigabyte BRIX zijn ook leuke opties, maar vaak net wat duurder, met wat minder aansluitingen, en net wat minder krachtig dan een ‘echt’ Mini-ITX systeem.

Een minder bekende optie is de thin mini-ITX format. Even breed en lang als een mITX bord, maar dan nog een stukje dunner. Vanwege de beperkte hoogte maak je gebruik van SODIMM geheugen (Voor de leek: laptop geheugen), maar dit doet niet of nauwelijks onder voor ‘normaal’ geheugen. Hoewel ook de moederbord keuze wat beperkter is zijn de daadwerkelijke gevolgen minimaal. De voornaamste consequentie betreft de keuze van de voeding (je hebt een externe adapter nodig), en de processorkoeler. Hoewel een thin-mITX bord ook in een normale ITX behuizing past, is dat natuurlijk zonde van het super dunne bordje.

Deze review zal onderdeel vormen van een set aan reviews, waarbij ik de komende tijd verschillende onderdelen zal belichten die van toepassing zijn bij het maken van je eigen compacte systeem welke achterop een monitor geplaatst kan worden. De basis van deze build vormt (naast uiteraard een monitor met VESA Mount, maar daar zijn er vele van) een SilverStone PT13 behuizing, een Asus H81T moederbord, en het onderwerp van deze review: De SilverStone AR04 processorkoeler. Verder zal gebruik worden gemaakt van een pentium G3220, 4GB DDR3 SODIMM geheugen, en een 120GB M500 SSD.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de SilverStone website:

De AR04 is een processorkoeler geschikt voor Intel Socket 1156, 1155, en 1150. Gemaakt uit 2 6mm koperen heat pipes en aluminium vinnen, met een 80mm ventilator om frisse lucht van boven aan te zuigen. Deze heat pipes zullen straks direct contact maken met de processor.

De ventilator is in te stellen tussen de 1500 en 3400 RPM, waarbij de prestaties tussen de 18 en 26 dBA moeten zitten. Sleeve-bearing ventilatoren kunnen op de lange termijn soms wat luidruchtiger worden, maar in deze compacte vormgeving ontkom je er eigenlijk niet aan.

Het gaat bij de AR04 echter vooral op één ding: het kleine formaat. Met 133 gram, en een hoogte van 23mm is het een extreem kleine koeler. Ik had onlangs al een review gemaakt van de NT07, en die was met zijn 37mm al klein, maar de AR04 is echt bewust gemaakt voor deze thin mITX systemen (al past hij 'gewoon' op elk socket S115X).

De TDP beperking die SilverStone stelt is 65W, daar zouden zelfs –T en –S serie Core i7s onder vallen. De G3220 in mijn build zal dus geen problemen mogen geven.

Het uitpakken

De AR04 komt zoals je mag verwachten in een piepklein doosje. Om het maar een beetje op te vrolijken zien we de behuizing (De PT13) en wat andere onderdelen in de achtergrond. Overigens geeft de verpakking (en de website van SilverStone) een aantal moederborden aan waar de AR04 compatible mee is, maar de H81T van Asus werkt ook gewoon prima (de genoemde borden zijn allemaal oudere generaties).

In de verpakking vinden we de geassembleerde koeler, een korte handleiding, en een zakje koelpasta.

Nodig is de handleiding niet, want de AR04 maakt gebruik van eenvoudige push-pins, net als de stock koelers van Intel. Niet aanzitten, gewoon direct het moederbord in drukken.

Heel veel valt er niet te laten zien, de ventilator zit in de aluminium vinnen gezonken, en je ziet de koperen heat pipes duidelijk zitten.

Aan de onderzijde zien we dat de heat pipes direct contact maken met de processor, het ziet er in elk geval aardig uit, en ook de kwaliteit lijkt prima in orde. Het geheel voelt in elk geval stevig aan. Push pins ben ik niet zo heel weg van, maar schroeven vereisen een backplate, en daar is in thin mITX behuizingen zoals de PT13 vaak geen/beperkt ruimte voor. De keuze voor een ultra-dun systeem brengt dus wel enkele kleine consequenties met zich mee.

Inbouwen

Eerst toch maar even de reden waarom ik de AR04 nodig had, ben er nog altijd helemaal weg van:

Maar goed, het inbouwen, veel valt er niet te zeggen. Het push-pin systeem is natuurlijk eenvoudig, dus we kunnen gerust eerst het moederbord in de behuizing plaatsen.

En dan zien we de reden waarom we de AR04 hebben besteld, een stock koeler van Intel past simpelweg niet.

Processor er in, pasta op de processor, en klik de AR04 op het moederbord. Kind kan de was doen.

Verder een kwestie van de ventilator op het moederbord aansluiten, en klaar.

Dat past al beter!

Testmethode

Lezers die mijn andere koeler reviews hebben gezien vragen zich wellicht af wat er met de uitgebreide testmethode is gebeurd. Gezien dit om een HTPC koeler gaat met een beperking van 65W TDP, die enkel op Intel S115x past en dus niet op mijn AMD overclock/test setup, is een grote vergelijking maken met de voorgaande koelers gewoon niet heel zinvol. Uiteraard zijn de prestaties relevant, maar je koopt deze koeler omdat je geen groter model in je behuizing kwijt kan.

In deze build maak ik gebruik van een Pentium G3220 met een TDP van 54W (overigens komt het daadwerkelijke verbruik van deze processor vaak niet boven de 30W, maar dat terzijde). Waar ik de zware cpu koeler vergelijking met een open constructie uitvoer om een eerlijke vergelijking te maken, zal ik de AR04 testen vanuit een meer praktisch oogpunt: In de compleet gebouwde PT13, gemonteerd achter een scherm, met de behuizing uiteraard gesloten. Voor alle duidelijkheid: hoewel de PT13 een redelijk geventileerde behuizing is, zitten er verder geen ventilatoren of iets dergelijks in, de koeling is dus geheel afhankelijk van de AR04.

Prestaties

Na installatie kan je via het moederbord de snelheid van de ventilator instellen. Hoe dat in zijn werk gaat is afhankelijk van het moederbord, maar in de Asus H81T kan je kiezen voor een stille-, standaard- of turbo- setting, of een handmatige instelling te maken. Hoewel de AR04 een minimale RPM heeft van 1500, kwam de ventilator niet onder de 2400RPM uit op de stille of handmatige setting in het moederbord. De eerste gedachte was dat het aan de ventilator lag, echter nadat ik er een fancontroller bij had gepakt werkte alles zoals het hoorde, en zakte de snelheid keurig in. Nu is die fancontroller even groot als de PT13, dus dat was geen handige oplossing op de lange termijn. Ik heb het zelf eenvoudig kunnen oplossen met een extra weerstandje, maar als je deze koeler wilt gebruiken met een H81T hou dan rekening dat dit bord de ventilator niet op de minimale stand kan zetten, al sluit ik niet uit dat het aan mijn pech-gevalletje kan liggen.

De 2400 RPM waar deze ventilator via het moederbord op draaide was overigens niet heel luid te noemen, hoorbaar in stilte, maar het geluid viel praktisch weg zodra het raam open stond of de vaatwasser aan stond 6 meter verderop. Een degelijke geluidsproductie is wat ik als ‘acceptabel’ hanteer tijdens het uitvoeren van zware taken, in dit geval het draaien van Prime. Hoewel de ventilator sneller in te stellen is neemt de geluidsproductie boven de 2400 RPM snel toe, zeker zodra je bij de 3000 in de buurt komt is de geluidsproductie gewoon te luid om er comfortabel naast te zitten en iets anders te doen, leuk dat het kan, maar de gemiddelde gebruiker heeft er niets aan. De andere kant op neemt de geluidsproductie overigens nog wel wat af. Hoewel het via dit moederbord niet lukte, was het gebruik van een eenvoudig weerstandje een snelle oplossing (zelf te maken, of eventueel te krijgen in combinatie met bepaalde losse ventilatoren zoals ik heb gedaan). Zodra de RPM afneemt tot aan de minimale toeren hoor je praktisch gezien weinig meer, een zeer fijne eigenschap wanneer je een leuke all-in-one wil maken in de huiskamer zonder constant te horen dat een computer aan staat. De sweet-spot zat voor mij rond de 2000 RPM, waarbij het of heel stil in de ruimte moest zijn, of je heel bewust moet luisteren om het te kunnen horen.

Hop, weerstandje van een andere ventilator en we zitten op een prima 2000 RPM. Het klinkt hoog, maar je hoort echt weinig.

Voor idle en eenvoudige taken kan je de koeler dus stil houden, maar wanneer je af en toe wat zware taken uit wil voeren moet dat natuurlijk wel kunnen. De ventilator terug op 2400 toeren om een acceptabele geluidsdruk te creeeren, en Prime blazen! Tot mijn grote verbazing kwam de processor na 15 minuten prime niet boven de 52 graden C uit, met een kamertemperatuur van 23 C. Echt een uitstekend resultaat, en een indicatie dat ook een wat zwaardere processor ruim binnen veilige limieten moet blijven. Dat of je zou kunnen kiezen om het geheel nog wat stiller te maken. Uit ervaring wordt een i3 amper warmer dan een pentium, en zijn de zuinige varianten van de i5 en i7 ook bij lange na geen hitte monsters. De resultaten zijn in elk geval een duidelijk signaal dat de prestaties in orde zijn.

Idle bleef de koeler rond de 30 graden C op deze 2400 RPM, en slechts enkele graden hoger nadat hij nog stiller was gesteld. Vanuit een praktisch perspectief, waarbij ik het een veilige aanname vind dat deze systemen niet voor zwaar workstation gebruik zullen worden ingezet, maar meer bedoeld zijn voor eenvoudige web/mail/office systemen, presteert de AR04 opvallend goed. Hij is vrij stil te houden bij eenvoudige taken, en zelfs als je de processor een keer op z’n donder moet geven dan kan de AR04 dat aan zonder direct in een vliegtuig te veranderen.

Zo zie je er niets meer van

Recht van achteren zien we door de PT13 de AR04 nog net zitten

De SilverStone AR04 is een uniek geval. Het is de dunste koeler op de markt, en die koop je dus alleen wanneer de behuizing dat vereist. Overclocken heb ik niet getest, maar daar is deze koeler dan ook niet voor gemaakt. Hij is gemaakt voor behuizingen als de SilverStone PT13 waar ik hem in heb gezet, en in combinatie met een processor met een ietswat beperkte TDP van 65W. Nu is TDP niet iets om blindelings op te vertrouwen, maar het is wel een aardige indicatie dat deze is gemaakt voor Pentiums, i3’s, en zuinige varianten van de i5 en i7.

De prestaties waren gezien het formaat van de AR04 opvallend goed. In een vergelijkbare situatie hield de AR04 de Pentium G3220 nog net een paar graden koeler dan de NT07, de Akasa AK-CC, en ook dan de Intel Stock koeler, en dat met een redelijk beperkte geluidsdruk. Die temperaturen blijven ruim binnen de veilige marges van de processor, en dat was ook nog eens onder een onrealistisch zware load. Als je flink meer ruimte hebt in je behuizing kan je voor die 30 euro welliswaar betere prestaties halen, maar wanneer de ruimte beperkt is hoef je je geen zorgen te maken dat de prestaties tekort schieten, om het over het gebrek aan concurrentie maar niet te hebben.

Ook de andere aspecten zijn goed in orde: Installatie is zo gepiept en je hoeft zelf niets in elkaar te zetten, op de minimale RPM is hij nauwelijks te horen, en ook tijdens ‘normaal’ gebruik zal hij amper toeren hoeven te maken. Het maakt de SilverStone AR04 een prima koeler wanneer je met thin mini-ITX aan de slag wil, niet meer, niet minder.

En nog twee vergrotingen, klikken maar:
https://www.techtesters.eu/pic/SST-AR04/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/SST-AR04/x2t.JPG

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Silverstone Argon SST-AR04?

Vind ik ook! Ben nog altijd erg tevreden over die behuizing. Review daarvan volgt zeer binnenkort, afhankelijk van de agenda, maar zeker wel deze week!
Mooie review weer!
Leuke systeempje, je hebt me op inspiratie gebracht! :D
Als je nog een dagje wacht staat de PT13 er, ik twijfel nog of ik een goede review van de H81T kan maken, dus daar zit nog even geen planning aan vast. Maar misschien dat je aan de PT13 nog wat hebt :)

In elk geval dank voor je reactie!
Leuk, ben erg benieuwd!