Mede8er MED600X3D Review

goofer_nieuw 27 mei 2014, laatste update op 30 mei 2014, 1.389 views

Mede8er MED600X3D

Pluspunten

• Kwaliteit tv en geluid
  • Bouwkwaliteit
  • Simpel in gebruik
  • Snel en krachtig
  • Goede firmware support
  • Mede8er forum

Minpunten

• Spartaanse interface.
  • Zeer beperkte internet (browser / youtube) functionaliteit
  • Middelmatige afstandsbediening

Geluidskwaliteit Score: 5
De 600x3d is een simpele en fijne mediaplayer. Hij doet wat hij moet doen met verve, maar verder niets meer.

Eerste indruk
Ik gebruik de 600x3d als mediaplayer voor films en series vanaf mijn synology NAS. Dit werkt als een trein, zowel 2D als 3D. Hiervoor had ik een boxer box (nu op de slaapkamer) die de meeste content kon afspelen, maar een bluray niet trok. De mede8er heeft hier geen enkel probleem mee

Installatie
Ik had de 600x3d in ongeveer 10 minuten draaien. Uitpakken, aansluiten op tv via hdmim1.4 kabel, ethernet kabel en stroom. Daarna de NAS zoeken en shortcut maken en klaar is Kees. Kon direct kijken.

De firmware upgrade was iets omslachtiger. Ik moest de mede8er van v1 naar v2 upgraden voordat ik de laatste V3.0.4 erop kon zetten, dit kon alleen via een update dmv een USB key. Jammer dat dit niet direct kon.

Gebruik
De 600x3d is een fijn en snel apparaat in gebruik.Hij start veel sneller op dat de boxee boxe en is ook sneller met laden/bufferen van films. De interface is wellicht wat spartaans, maar daardoor niet minder doeltreffend, alhoewel de instellingen wel wat onoverzichtelijk is.

De jukebox functie werkt relatief goed. Als je alle films in een eigen folder zet kan de mede8er vrij snel scannen. De presentatie van de film informatie is netjes en overzichtelijk. Ook herkent de 600x3d de meeste films. Ik heb tot zover alleen nog gebruik gemaakt van de standaatd skin. Deze ziet er, zeker in vergelijking van de stock Boxee Box goed uit.

De afstandsbediening is wat ouderwets en minder fijn dan de boxee box remote, maar wel OK. Hij light niet echt elekker in de hand, is vrij fors en heeft veel te veel knoppen. Doet denken aan een jaren 80/90 afstandsbediening. Verder mis ik het qwerty toetsenbord van de boxee box AB. De back light is een handige feature voor in de avond. .

De overige functionaliteit als browser en youtube zijn echt zeer spartaans. Hiervoor kan ik beter de smarthub van mijn tv voor gebruiken. Of nog beter, mijn android tablet via miracast op de tv weergeven.

• Samsung f8000 55inch
  • synology 411 nas

Heb jij ook een Mede8er MED600X3D?

De MED600X3D ondersteunt ook CEC (staat standaard uit). Als je dit aanzet en je tv ondersteunt het ook, kun je voor veel van de functies ook je TV afstandsbediening gebruiken. Dat scheelt wat in het gebruik van de toch wel wat lompe originele afstandsbediening die meegeleverd wordt. Het verzorgt ook meer communicatie tussen tv, versterker en de mediaspeler (http://en.wikipedia.org/w...r_Electronics_Control#CEC)

Verder mee eens dat het een vlotte mediaspeler is met functionele maar redelijk beperkte online functionaliteit.
Hoi Grunn10,

Dank voor de suggestie!

Zal het vanavond checken. M'n TV ondersteund CEC, weet alleen niet of dit op meerdere HDMI aansluitingen wordt ondersteund. Dacht alleen op 1 HDMI aansluiting waar nu mijn UPC mediabox op zit. Maak geen gebruik van CI+.
Succes gehad met de CEC ondersteuning?

Het upgraden van de firmware is een beetje omslachtig, maar met de nieuwste firmware kun je ook wat meer skins installeren. Er is dan ook een skin te downloaden die meer op XBMC lijkt (een wat ongelukkig gekozen achtergrond foto ivm contrast), maar verder iets makkelijker hanteerbaar dan de originele skin. http://www.mede8er.org/ar...3/X2_Skin_for_X3D_Eng.jpg

De voorgeinstalleerde firmware die op mijn speler werd geleverd was redelijk oud. Het kan zijn dat je in twee stappen moet upgraden naar de nieuwste versie. Het forum geeft daar wel duidelijke informatie over:
De firmware is te downloaden via het forum: http://www.mede8erforum.com/index.php/board,127.0.html

[Reactie gewijzigd door grunn10 op 30 mei 2014 00:41]

CEC werkt inderdaad. Gisterenavond ff snel 5 minuten geprobeerd. De back knop lijkt niet te werken op mijn samsung AB. Nog wat proberen als ik tijd hebt in het weekend.

Ik heb bij installatie v3.04 (27 maart) erop gezeg. de V3.06 van 6 mei zal ik een keertje doen als ik tijd heb. Bij de oorspronkelijke installatie moest ik inderdaad van v1 naar v2 en toen pas naar v3. Dat bedoelde ik inderdaad met omslachtig.

De videowall is inderdaad 1 van de mooiere functies van de Mede8er. De standaard skin ziet er redelijk mooi uit. Een andere skin heb ik nog niet geprobeerd. Ook 3D moet ik een keertje proberen.

Je ziet het al, nog veel te pielen en te weinig tijd :) De meeste vrije tijd die ik heb gaat nu naar m'n R9 290x en NFS rivals met m'n zoontje spelen :)