PC-V1000Z Transparant, Zwart Review

toet-toet 7 februari 2009, laatste update op 7 februari 2009, 729 views

PC-V1000Z Transparant, Zwart

Pluspunten

• Mooie kast.
  • Redelijk veel standaard zaken mee geleverd zoals VGA fan, Wieltjes, Fancontroller, CD-Rom bezel,
  • Fans van goed kwaliteit en stil,
  • Stoffilter (front Fan),
  • Standaard met window,
  • Dik alluminium zijplaten,

Minpunten

• Slechte pasvorm voor bepaalde montage van onderdelen,
  • Bezel CD/DVD rom te stroef,
  • Vga card cooler past niet als een flinke CPU cooler word gebruikt,
  • Airflow is slechter dan in de Antec 900,
  • Geen drive cages voor 5,25 inch compartimenten,
  • Geen frontfans in de ruimte van de 5,25 inch compartimenten,
  • Via 5,25 compartimenten kan er in de kast gekeken worden,

Algemene Beoordeling

Ik was uitgeken op mijn Antec 900 en vond dat mijn nieuwe Core i7 Systeem wel een nieuwe kast verdiende. Ook was de ANtec prop vol dus ik wilde ook een ruimere kast. Bij zercom had ik in eerste instantie een Coolermaster CM832 in bestelling staan maar daar ging het eea mis bij de bestelling. De lian-Li PC-V1000Z was gewoon op voorraad en de prijs was ook behoorlijk aantrekkelijk. Lian-LI staat voor kwaliteit qua afwerking maar ook bekend om een stevig prijskaartje. Dus ben toen voor deze Lian-Li gegaan. Het is een ruimere kast en imo ook een mooiere kast dan de Antec.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit is zeer goed. Echter er zijn een paar onvolkomenheden.
Zo is de pasvorm van het moederbord icm het backplane verschoven. Het backplane is ca 2 - 3 mm te hoog tav de aansluitingen van het moederbord. Aangezien de afstandbussen voor het moederbord in de aluminum achterplaat zijn getapt is er ook geen mogelijkheid dit te verschuiven. Tegenvaller 1. Ook is de DVD drive met geen mogelijkheid zo te monteren dat de bezel gewoon netjes open gaat en sluit. Ik moet altijd met de hand de bezel openen (dr zit een behoorlijke tegendruk op door een veer achter de bezel) anders gaat de DVD drive lade spontaan weer dicht.
Dit kan natuurlijk ook aan de DVD drive liggen dat deze te kritisch is tav de tegenkracht en denkt dat er een obstakel is en daarom de lader weer laat sluiten. Tegenvaller 2.

Inbouw- mogelijkheden

De ruimte is beter dan in de Antec kast. Echter de afmetingen op de website vermelden de diepte van de totale kast. Dat leek een stuk dieper te zijn dan de Antec kast. Echter de totale diepte is inclusief de "uitbouw" van de voeding. De voeding word namelijk een stuk uitwendig geplaatst om ruimte te bieden aan 2 SATA inbouwframes met ieders een capacteit voor 3 SATA disken. De uiteindelijke ruimere inbouwdiepte voor moederbord is ongeveer met 3 cm toegenomen tav de Antec kast. Dit was eigenlijk ook
het probleem met mijn Antec. De SATA kabels kwamen tegen het chassis aan en moesten al erg snel een scherpe bocht maken en de kabels raakte ook beschadigd. Ook is de Lian-Li voorbereid op betere cable management mogelijkhedem. Ik zie een stuk minder kabels en snoeren in mijn kast omdat het allemaal achter het moederbord en drive compartiment weggewerkt kan worden.

Vormgeving

Over de vormgeving wil ik niet teveel kwijt. Dit is namelijk smaak gebonden en ook subjectief. Ik persoonlijk vind een window mooi en vooral met een Rampage Extreme II moederbord. Dat is een moederbord wat gezien mag worden. Lian-Li leverd weinig kasten met standaard een window. De PC-V1000Z is daar een uitzondering op.

Installatie- gemak

De installatie op zich is erg goed te doen. Echter als je het ook netjes wil doen ben je toch wel even bezig.
Een nadeel is overigens ook dat door de keuze van mijn cooler (Thermalright Extreme 120) na verticale montage op het moederbord de VGA cooler die is meegeleverd niet meer past. Die heb ik er dus uitgelaten. Tegenvaller 3.
Het monteren van de harddisken is ideaal. Deze kast heeft namelijk 2 SATA inbouwframes waar aan de achterzijde een z.g. SATA backplane is bevestigd. Hierdoor kun je de schijven net zoals in bv servers er gewoon in schuiven. De SATA backplanes hebben verder geen logica en bieden geen "Hot Swap" functionaliteit van zichzelf. Dat zal de SATA controller moeten ondersteunen. Wel dien je er rekening mee te houden dat de frames beter vol kunnen zijn met disken omdat ze anders de neiging kunnen hebben dat ze gaan resoneren bij bv de plaatsing van 1 disk in frame 1 en 1 disk in frame 2.

Modbaarheid

Ik mod meestal niet zoveel aan de kast maar omdat het matereiaal van alluminium is is de modbaarheid wel ok denk ik. Het is namelijk veel makkelijker te verwerken dan staal. Maar ja in een kast van 240 euro zet je niet zo snel je dremel tenminste ik niet.

Heb jij ook een PC-V1000Z Transparant, Zwart?