Specificaties 3,8" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch HD NL Zwart Review

blup 7 februari 2009, laatste update op 7 februari 2009, 5.273 views

HTC Touch HD NL Zwart

Pluspunten

• Design
  • TouchFLO
  • Snel
  • Groot scherp display
  • (Goede!) GPS Module

Minpunten

• Accuduur
  • Ontbreken flitser camera
  • Kwaliteit van de (film)camera
  • Slecht geluid handsfree

De HTC Touch HD, het lijkt wel een utopia wat betreft mobiele telefonie, wat heeft hij niet?! Toen ik de specificaties las tijdens mij zoektocht naar een nieuwe mobiele telefoon sloeg ik stijl achterover van alle mogelijkheden die deze telefoon biedt. Maar is het wel zo?

De doos

HTC doet niet onder aan andere fabrikanten en levert de telefoon ook in een chique ingenieus gebouwde doos.

Hier verteld de zegel mij dat ik met een nieuwe HTC te maken heb.

De telefoon zat netjes tussen het schuimrubber beklemt om eventuele stoten van TNT te doorstaan. De telefoon was ijskoud, dus heb ik hem en de accu eerst even op kamer temperatuur laten komen om een thermal-shock te voorkomen. Voor de rest vond ik in mijn doos:
  • Accu
  • 8GB Micro-SD van Sandisk
  • Een sok om de telefoon in te doen
  • Extra stylus
  • Screenprotector
  • Headset-
  • USB-Kabel
  • USB-Lader
  • Verkorte handleiding
  • Cd-rom sync software en volledige handleiding in PDF
Featureset
Deze lijst kan je zo lang maken als je zelf wilt, de telefoon is voorzien van Windows Mobile 6.1. Oftewel, heel veel software voor te krijgen! Maar laten we even de meegeleverde dingen opsommen.
  • Office Mobile 6.1 (Word, Excel, Powerpoint, Onenote)
  • Acrobat Reader LE
  • Outlook
  • Windows Live messenger (MSN)
  • Internet Explorer
  • Opera browser
  • Youtube applicatie
  • Google Maps
  • Zip applicatie
  • Windows Mediaplayer
  • En nog vele andere niet relevante programma's
De Hardware daarin tegen is wel vrij bijzonder te noemen:
  • Gewicht 147 gram
  • Display: 3,8" TFT-LCD Touchscreen 480x800 pixels
  • Netwerk: Quad band GSM, Dual Band UMTS/HSDPA/HSUPA
  • Netwerk overig: WiFi B/G, Bluetooth 2.0, GPS, Mini-USB aansluiting
  • Camera: 5MP achterop, belcameraatje voorop.
  • 3'5 Jack voor je hoofdtelefoon
Uiterlijk, degelijkheid
Ronduit goed te noemen, als je hem in de hand neemt voel je geen ontwrichtingen in het toestel gebeuren zoals nokia nog wel een doet, het voel zeer stevig aan allemaal. Het toestel zelf is echt een plaatje om te zien, zij die graag gezien willen worden met foefjes is dit het toestel!
HTC vond het nodig de camera te accentueren achterop de telefoon dmv een aluminium plaatje rondom de lens. Zelf vind ik dit niet heel erg mooi.

Display
Kan ik kort over zijn.
De resolutie van 480x800 komt helemaal tot zijn recht als je een grote foto opent op je telefoon, de scherpte is fenomenaal te noemen. Gekke kijkhoek doet HTC niet aan, je buurman in de trein kan je SMS meelezen. Door de hoge resolutie kunnen oudere Windows programma's problemen krijgen die voor een kleinere resolutie ontworpen zijn, hier zijn echter thirdparty oplossingen voor om de resolutie tijdelijk terug te schroeven.
Foto met een resolutie van 2000x1200

Zelfde foto, vergroot met PhotoShop. Dus niet met de telefoon. Hier zie je de pixels van de telefoon goed.

Accu
Tja, er wordt een accu van maarliefst 1350mAh meegeleverd wat voor een standbytijd van 390 uur zou moeten zorgen. Echter zal deze telefoon meerdere malen uit je zak gehaald worden, zeker als je hem net nieuw hebt. De accu duur is dan aanzienlijk korter en moet je rekening houden met maximaal 2 dagen. Bij zeer intensief gebruik is hij aan het einde van de dag leeg. Voor me gevoel duurt het laden even lang als het leeg krijgen. Hij laadt wat langzaam op via de computer, dit door de beperking van de USBpoort op de PC die maar 500ma levert bij 5volt. De meegeleverde adapter geeft 1A bij 5volt, in theorie zou hij op de adapter 2x zo snel moeten laden. De officiële car-charger doet 2A bij 5v, helemaal goed dus, laadt altijd goed bij, ook al ben je aardig wat energie aan het verstoken met je display + GPS. Gek genoeg is de originele goedkoper dan de meeste imitaties! Ik heb er maarliefst 12 hele euro's voor neer moeten leggen.
Originele HTC Car-charger must have bij langdurige navigatie

Bereik
Kan ik niet echt een oordeel overgeven, ik kan de GSM/UMTS/HSDPA mast vanuit mijn raam zien, dus ik heb altijd vol bereik thuis.

Gebruik:
Het eerste wat mij direct opviel was de TouchFLO. Super slim bedacht van de mensen van HTC.
Alle veel gebruikte taken als bellen, smsen, email, surfen kun je erg snel bereiken via TouchFLO.
Respectievelijk
  • Muziekspeler
  • Weer
  • Instellingen
  • Programmas
Het apparaat is met de vingers bedienbaar, echter zul je wel hiervoor een nagel op je wijsvinger moeten laten groeien, de pictogrammen en toestjes zijn eigelijk net te klein om dit met je vinger te doen. Bellen daarin tegen hebben ze wel grote toetsen gebruikt zodat dat wel met de vingers bedienbaar is.
Gelukkig zit er ook een stylus in het apparaat verwerkt. Zodra je deze eruit haalt komt het apparaat automatisch uit standby. De stylus is dmv een magneet vast in het apparaat..
Wonderbaarlijk genoeg is het toestel snel te noemen, programma's openen snel en je hebt eigelijk amper tot geen last van freezes.

Bellen
Daar zijn telefoons tenslotte nog steeds voor. Opzich gaat dit prima, echter als de telefoon in standby is moet je of op de aanuit knop bovenop drukken en de telefoon van de toetsblokkering afhalen, of de stylus er even uittrekken en weer terug in stoppen. De nummer toetsen zijn vrij groot en duidelijk, dit is met de vingers te bedienen.
Het geluid zou beter kunnen, het is wat blikkerig en in lawaaierige ruimtes zul je misschien problemen krijgen. De handsfree speaker kun je ronduit slecht noemen. De speaker zit achterop de telefoon wat ik erg vreemd vind en is -heel- erg blikkerig, als je hem een beetje hard zet is de persoon aan de andere kant zeer schel. Leuk kleine feature, als je iemand belt hoef je niet direct de telefoon aan je oor te zetten en de overgaan-toon af te luisteren. De telefoon geeft een korte tril als de andere kant opneemt.

SMS
Ik ben van een N73 afgekomen en ik moest wel even wennen aan het smsen met een stylus, het is te doen, maar bij mij gaat het nog niet zo snel als met de N73 met t9. De HTC heeft ook T9 die automatisch blijft bij leren. Je typt normaal ABC en ondertussen komt de telefoon met suggesties. Heeft hij geen suggestie en je typt door slaat hij dit woord gelijk op. Als je bijvoorbeeld "van" typt komt het boven het toetsenbord gelijk "Vanavond, Vandaag" te staan, dit kan je aantikken en hij vult het in. Typ je door, bijvoorbeeld "vann", komt hij uiteraard met "vannacht".

Internet
Windows levert uiteraard Internet Explorer mee. Echter gaat deze slecht om met de resolutie en vrijwel elke website ziet er raar uit. Gelukkig is HTC dit ook opgevallen en heeft Opera meegeleverd die gewoon goed werkt. Dingen als HTTPS worden prima ondersteund, internet bankieren is prima mogelijk. Mede dankzij UMTS en nog beter HSDPA is internetten goed te doen, het is erg snel en relatief betrouwbaar.
Explorer

Opera

Camera
Tja, niet echt fan van, voor me gevoel schiet de N73 betere fotos dan de HTC, nou maakt het mij niet veel uit. Een ronduit rare gemiste kans is dat er een flitser op de telefoon ontbreekt, in het donker kan je foto's vergeten. Filmen is opzich redelijk te doen, echter vind ik het kwaliteit ook matig te noemen.
De camera heeft verschillende kwaliteit standen.

Foto JPEG:
  • 5M: Normaal 2592x1944 (breedbeeld 2592x1552)
  • 3M: Normaal 2048x1536 (breedbeeld: 2048x1216)
  • 2M: Normaal: 1600x1200 (breedbeeld: 1200x960)
  • 1M: Normaal: 1280x960 (breedbeeld: 1280x768)
  • L: Normaal: 640x480 (breedbeeld: 1200x384)
  • M: Normaal: 320x240 (breedbeeld: 320x192)
Video H.263(.3GP) of MPEG-4 (.mp4):
  • CIF: 352x288
  • M: 176x144
  • S: 128x96
GPS
Het leuke speeltje, wonderbaarlijk genoeg weet de GPS zelfs bij mij binnen al contact te maken met voldoende satellieten om TomTom te doen navigeren. TomTom 7 werkt op de Touch HD en is ook een plaatje om te zien, door de hoge resolutie is het navigatie scherm zeer groot en heb je een mooi overzicht. De GPS is tijdens de installatie naadloos gevonden en ik kon direct beginnen met navigeren. Googlemaps, Trackr werken ook zonder moeilijke COM instellingen direct. Zij die GoogleMaps willen gebruiken MOETEN wel een flat-free internet abonnement hebben want het trekt uiteraard veel data. Een nadeel, de GPS trekt aardig wat energie naar zich toe, rijdend navigeren moet je wel een auto-adapter hebben, lopend moet je niet te ver van huis lopen! ;)

Garantie
HTC geeft 2 jaar Pickup-and-Return garantie, heel mooi, want ik zit ook 2 jaar vast aan dit ding! Gelukkig komen ze hem halen, bijvoorbeeld Nokia doet aan Carry-in garantie.

HTC geeft een donderslag tegen concurrentie, de telefoon kan je bestempelen als zéér goed. Enkele missers moet je maar gewoon verzwijgen als je aan het pimpen bent bij vrienden. Zoals het missen van de flitser. De naam HD doet zijn eer aan, niet omdat het scherm een HD resolutie heeft, maar wel bijna zo lijkt, de sample foto's met een resolutie van 2000x1200 komen haarscherp op beeld. Wie van een niet touchscreen telefoon komt moet even wennen, maar het is prima te doen. Al met al een zeer goede telefoon voor iedere gebruiker. Echter MOET je wel een onbeperkt internet pakket nemen bij je provider. De telefoon gebruikt aan alle kanten internet. Als je dit niet wilt raad ik je de telefoon ten zeerste af.
Op de flitser en het wat blikkerige geluid na doet de telefoon aan al mijn verwachtingen. Persoonlijk ging ik er ook verre vanuit dat deze telefoon een week mee zou gaan met een volle accu. Voor de rest is het een absolute alleskunner en ben ik zéér blij met mijn keuze voor de HTC TOUCH HD

Heb jij ook een HTC Touch HD NL Zwart?

Reviews door de redactie

Mooie review, van mij ook 5 sterren! Je hebt me weer aan het twijfelen gebracht, maar daarover zo meteen meer.

Ik heb tot ca. een jaar geleden altijd gewerkt met een MDA van T-Mobile. Dat ding had WM 5.1 (of 5.2, weet ik niet meer) aan boord. Ik was niet kapot van het OS, omdat het allemaal net anders was dan bij gewone Windows, waardoor het tweaken er niet eenvoudiger op werd. Ook had ik altijd problemen met voor de eerste keer aanmelden aan een WLan. Dat was thuis zo, maar ook later op mijn vakantieadres. Wat ik ook deed, het ding wilde zich maar niet aanmelden, totdat op een gegeven ogenblik, zonder dat ik wat veranderd had, de aanmelding een feit was (en vanaf dat moment ook probleemloos was). De browser was gewoon bagger, of de site deed het niet, of het zag er niet uit.
Ik had gehoopt dat met de komst van WM 6 dit soort problemen uit de wereld waren. Vorig jaar ben ik overgestapt op een N95. Een mooi toestel, maar jammer genoeg geen touchscreen en geen toetsenbord (welke ik overigens nauwelijks gebruikte op mijn MDA). Ook mis ik de office-tools, waar ik wel geregeld gebruik van maakte, m.n. Excel vond ik reuze handig. Voor Word typt het allemaal weer net te traag, maar kleine aanpassingen in (eenvoudige) documenten ging dan wel weer erg goed.

Onlangs heeft mijn vrouw de Xperia aangeschaft met WM 6.1 erop. Ik heb het ding nog maar nauwelijks aan mogen raken want ze is er (nog) zuiniger op dan op mij :). Maar gisteren na het lezen van deze review heb ik hem dan toch even in mijn handen gehad. Tot mijn grote verbazing weer dezelfde problemen met het aanmelden aan ons WLan. Op die van mijn buurman (zonder beveiliging) zat hij zo, maar ons WLAN (WPA) wilde maar niet lukken. Geen verbinding en om de haverklap netwerk onbereikbaar (terwijl mijn computer vol uitslaat). Ook had ik van de week, toen ik iets op moest zoeken op T.Net met grote verbazing naar de browser zitten kijken. Dit was ook nog even grote bagger, T.Net zag er gewoon niet uit, er klopte niets van. Op mijn N95 is de site heel fatsoenlijk, zij het dat ik eigenlijk wat meer wil zien, maar WM 6.1. bakte er weer niets van. Gelijk maar Opera gedownload na het lezen van jouw review...... een verademing. Mijn N95 kan er niet meer aan tippen en dan te bedenken dat jouw scherm nog groter is (met dezelfde resolutie).
Waarom dit lange verhaal? Ik wilde eigenlijk wel eens weten waarin WM 6.1 nou verbeterd is. Ik kan me nauwelijks een mooier toestel voorstellen dan de jouwe om dat nou eens haarfijn uit de doeken te doen. De bijgeleverde software die je noemt is of standaard WM of is vrij te downloaden, dus daar word ik niet warm of koud van. Maar op het OS ga je nauwelijks in (heeft in principe ook niet zoveel met het toestel te maken) en dat vind ik jammer. 3DTouchFlo hetgeen vrijwel alleen op dit toestel verkrijgbaar is wordt ook maar even zijdelings aangetipt. Dit moet je toch eigenlijk zien als een soort antwoord op de interface van de iPhone. De beperkingen die WM stelt, worden hiermee toch voor een belangrijk deel verholpen. Graag zou ik daar nog een uitbreiding op zien.

Nog even verder inhoudelijk op je review:
De Hardware daarin tegen is wel vrij bijzonder te noemen:
Het bijzondere aan dit toestel is zijn mooie scherm en de fraaie resolutie. Voor de rest is het keurig maar wat maakt het zo bijzonder? De Xperia (ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang) is nl. vergelijkbaar, maar mist Touchflo (SW !!) en het hele grote scherm. Processor en schermresolutie zijn gelijk. Graag hier nog wat toelichting op.De overige features kom je op alle toptelefoons tegen, iig zie ik er veel van terug op mijn N95 en de Xperia.
Wonderbaarlijk genoeg is het toestel snel te noemen, programma's openen snel en je hebt eigenlijk amper tot geen last van freezes.
Ik ga je op dit punt niet tegenspreken, want ik vind de snelheid helemaal niet zo een hot-item bij een telefoon, maar....
laat nou de snelheid één van de meeste bemerkingen zijn die ik tegenkom m.b.t. de HD (eigenlijk m.b.t. alle WM-telefoons). Hoe kun je dit verklaren, of moeten die opmerkingen als een soort fanmail afgedaan worden?
Bellen
Ja een beetje het probleem van dit soort telefoons. Toen ik mijn MDA had gekocht dacht ik, ik kan er alles mee en het ondergeschoven kindje is het bellen. Ook hier moet je weer wat vreemde handelingen uithalen om de "core-business" van het toestel aan te spreken.....

Wordt er nog standaard GPS programmatuur meegeleverd (zoals bijv. bij de N95), of moet je het doen met een gekochte TomTom o.i.d. of met Google Maps welke, voor zover ik weet, geen spraakondersteuning heeft, maar wel lekker werkt (altijd up-to-date :) ).

Het fototoestel kan mij niet zo boeien. Daar maak je alleen in voorkomende gevallen even een kiekje mee (meegenomen als die er ook nog fraai uitziet), maar het geluid is toch wel een grove misser. Voor een toestel van deze prijs mag je beter verwachten; dat het beter kan bewijst de N95 wel! Maar hoe is het geluid als ik het afspeel via oordopjes, is het dan nog steeds slecht of zit er wel een behoorlijke geluidskaart in de HD?

Zoals ik al zei je hebt me weer aan het twijfelen gebracht. De misser van WM die ik tegenkwam op de Xperia hadden mij eigenlijk doen besluiten om geen HD te nemen, maar wat ik hier allemaal lees..........

decisions, decisions.......

Bedankt voor je fraaie review en veel succes met je telefoon.
Onlangs een HTC HD gekocht.
Hierop is het niet mogelijk om de legale TomTom Navigator 6.0 en Navigator 7.0 te installeren.
Dit is aan hem bevestigd door zowel HTC alsmede TomTom.
Wel is er een voorgeinstalleerde TomTom Navigator 7.0 op een gelockte Vodafone HTC HD.
Leuk als je dit niet weet en net een HTC HD in een Belcompany store heb gekocht. met notabene een Vodafone abonnement.
Dan maar Route 66 proberen voor Windows Mobile.
Volgens een paar reviews is Microsoft ook bezig met een navigatiesysteem voor Windows Mobile 6.1.
Zijn er mogelijk verder nog reviews die ik gemist zou kunnen hebben.

Bob
Ik heb de HD direct via VF gekregen, daar zat geen TT7 op geinstalleerd, dat heb ik zelf gedaan en kan.
Waar heb je die gekocht dan?
Waardige review voor een mooi speeltje ;)

Ik heb nog wel een paar vraagjes; kan ik die gps overal ter wereld gebruiken (zonder extra kosten)?
Want het internet is alleen in NL beschikbaar, toch? sorry, I'm noob xD
Als je zegt dat de accu snel leeg is vind ik dat een rekbaar begrip. Stel: ik luister dagelijks 2 uur muziek, sms 3 keer en zit 2 uur op internet (en staat verder in stand by), hoeveel dagen gaat ie mee?
De HD heeft een touch screen, maar als je belt, houd je de telefoon tegen je oor, raak je het scherm dan niet zodanig aan dat er rare dingen gebeuren?
En hoe installeer ik 3rd party apps?
En de laatste: Tot hoever kan je je geheugen uitbreiden? en waar kan je goedkoop en betrouwbaar bestellen?

Hoop dat je m'n vragen wilt beantwoorden!

Ook 5 sterren van mij hoor! Thanks ;)
GPS is niet landelijk verbonden, dat werkt praktisch overal. :) Je moet uiteraard wel kaarten hebben van de plek waar je je begeeft.

Wat betreft je gebruik moet je sowieso elke avond opladen denk ik. Ik gok dat hij bij dat gebruik een anderhalve dag tot max 2 dagen mee zal gaan.

Ter hoogte van je oor zitten geen knoppen tijdens het bellen, die bevinden zich allemaal onderop het scherm.. Het scherm schakelt zich zelf ook tijdelijk uit tijdens een gesprek.

Thirdparty apps gebruiken meestal .CAB bestanden, die kan je gewoon op je geheugen zetten en op je telefoon openen, dan instaleert hij. Sommige programma's zijn gewoon losse *.exe's.

Geheugen is Micro-SD en hij ondersteund tot maximaal 16gb.
Voor me gevoel duurt het laden even lang als het leeg krijgen. Hij laadt wat langzaam op. Laden moet via de USB kabel en kan via de computer of via de meegeleverde adapter.

Denk dat hij via de meegeleverde adapter sneller vol is.
De usbladers krijgen meestan niet zo veel "spritt".
USB 2.0 levert max. 500 mA op 5 volt als ik me niet vergis..... Dus daar is die dus op gelimiteerd, en dan kan het wel een aanzienlijk stuk langer duren voor die vol is.

Wat betreft de camera op de N73 dit ligt aan dat de HTC een gewone lens heeft in plaats van een Carl Zeiss lens die op de N73 aanwezig is.
(Megapixels zeggen dus meestal nix over de kwaliteit van de fotos)

Verder nette review, 5-sterren van mij.
Keep up the good work, en veel succes met je aankoop!

[Reactie gewijzigd door Caris op 7 februari 2009 16:43]

Zo een vermoede had ik ook al wat betreft de USB. Ik heb eerlijk gezegd nog niet bij gehouden hoe lang het duurt via de adapter. Dit gebeurt voornamelijk als ik op 1 oor lig. ;).
Adapter geeft 5v op 1A, dat verklaart een hoop, ik voeg het toe aan de review.

Bedankt voor je compliment!

[Reactie gewijzigd door blup op 7 februari 2009 16:10]

Diverse moederboards zoals een aantal van Gigabyte ondersteunen versneld opladen van de mobiel.
Bij Gigabyte heet dat ON/OFF charge, en dat werkt zelfs als de computer uit staat.
Info ON/OFF Charge Gigabyte

Ik weet niet of andere moederboard merken zoiets ook hebben. Maar het is wellicht de moeite waard om je moederboard voor zoiets te flashen.
De resolutie van de foto's mag 2000x1200 zijn, door de lens en sensor wordt daar geen optimaal gebruik van gemaakt. Je zal dezelfde kwaliteit aan foto's met minder pixels kunnen maken. En het moeten gebruiken van de stylus omdat alles toch net even te klein is, kan ik geen positief punt noemen voor een volledig touchscreen-telefoon....in deze dagen van de concurrentie that is. Verder, uitstekende review!
Sorry, voor de onduidelijkheid, de camera zelf maakt foto's max. op 2592x1552.
De foto van het vogeltje is 2000x1200.
Ik heb het even aangepast.

[Reactie gewijzigd door blup op 7 februari 2009 17:49]

mooi dingetje, en mooie review ;)
Duidelijke review, 5 sterren waard in mijn ogen. _/-\o_
heel geweldig allemaal maar ben niet echt tevreden. zoals in de review beschreven is vind ik het geluid minder en dat hij nou al kapot is ( na een maand ) wat minder.
wat er aan kapot is is namelijk mijn scherm, er zit namelijk een dikke barst en n.a.v. een gesprek met mijn verzekering pro-assist, ben ik er ook achter gekomen dat ik niet de enigste ben met dit probleem ( die zeiden dat het waarschijnlijk komt door weersverschillen) steeds warm naar koud warm koud.

verder tevreden beeldkwaliteit is super foto`s ook flitser minpunt en geluid.

verder 'Was' ik wat betreft de telefoon zelf over het algemeen wel tevreden.

meer vragen? altijd welkom.

greetz H
Hoe is nu dan de garantie regeling voor jouw H.Bozok1, krijg je geen nieuw apparaat?

Ik ben benieuw of je een buzz-feedback krijgt als je op het scherm iets aandrukt, een soort bevestigende trill

groeten
ja nou ik had echt geluk dat er iets fout was gegaan, met mijn verzekering.
Zodoende dus, dat ik hem had opgezegd. maar bleek iets fout te zijn gegaan maarja,
dan zeg ik dammm i`m i lucky bastard.

en lang leve pro-assist super service( beetje off-topic excuses) maar mensen als jullie hem laten verzekeren doe dat via pro-assist. kei vriendelijk, kei snel, en dan heb ik het nog over de telefoniste service zelf; ze staan binnen 4 uur voor je deur om je tel op te halen en je een leen telefoon te geven (in mijn geval een n73 ; not bad) en vorige week dondedag opgestuurd krijg hem waarschijnlijk deze week terug. ZUPAH ZUPAH ZUPAH