Specificaties 28" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung U28D590D Zilver, Zwart Review

ankhie 27 mei 2014, laatste update op 1 september 2014, 9.641 views

Samsung U28D590D Zilver, Zwart

Geweldige monitor voor zijn prijs en prachtig voor normaal gebruik. De kleurechtheid valt tegen (TN paneel natuurlijk) dus niet voor professioneel gebruik in die zin. Voor alle andere zaken kan ik hem ten zeerste aanraden.

Pluspunten

• Geweldige werkruimte met 3840x2160
  • Mooi design
  • Schitterend scherp met 4k content
  • Joystick voor OSD is erg intuitief

Minpunten

• Wiebelige voet
  • Kalibratie out of the box is waardeloos
  • Bezel reflecteert nogal
  • Niet in hoogte verstelbaar

Sinds de aankondiging van 4K monitoren zat ik al te azen op een van de modellen die aangekondigd waren (De Asus, Lenovo of de Samsung). Qua uiterlijk vond ik de Samsung het mooiste qua uiterlijk ondanks dat de andere twee een ingebouwde USB hub hebben en de Samsung niet. Gezien ik altijd 100 vensters open heb staan en geregeld alles kwijt ben qua schermen had ik ook al een dual monitor setup overwogen maar gezien ik liever een grotere monitor wilde qua werkruimte en bij voorkeur zonder bezels was voor mij de keuze voor 4K snel gemaakt.

In het begin was ik enigszins bang dat de resolutie misschien net wat te klein zou zijn op een 28" scherm, omdat 2880x1800 op mijn rMBP een randgeval was, ondanks dat ik goede ogen heb en daar wat dichterbij moest gaan zitten. ik zit op zo'n 80cm van mijn monitor en het is nog steeds heerlijk te lezen voor mij dus eigenlijk precies goed.

Het uitpakken en eerste indruk
De Samsung zit netjes verpakt zoals je van een monitor gewend bent en komt in principe in 3 delen. De voet, het aanhechtingsstuk dat je moet vastschroeven en de monitor zelf. Verder zitten er nog een Displayport kabel en een HDMI kabel in de doos en uiteraard het power brick. Het vastmaken van de voet is simpel en makkelijk in je eentje te doen en binnen 2 minuten ben je klaar om te gaan met alles aangesloten.

Het eerste dat me wel opviel is dat de voet, ondanks dat ze zeggen dat hij van aluminium is, wel redelijk wiebelig is. Als je een wiebelbureau hebt dan zul je de monitor vaak heen en weer zien gaan. Qua vormgeving ziet het er wel mooi uit en als je een steady bureau hebt zul je er weinig last van hebben. Het doet wel een klein beetje af aan het kwaliteitsgevoel.

Tevens opmerkelijk is dat de monitor alleen kan tilten om het scherm aan te passen, het is niet draaibaar naar 90, 180 of 270 graden en ook niet in hoogte verstelbaar. Waarom hiervoor gekozen is vraag ik mij af gezien dat in mijn optiek meestal wel kan met een monitor maar gelukkig voor mijn situatie is de monitor prima qua hoogte en heb ik een mooie ergonomische werkhouding (nou ja, als ik niet lui achterover geleund zit) en is het niet een heel groot gemis.

Het eerste gebruik en mogelijkheden
Het aansluiten is met de kabels zo gebeurd, ware het niet dat er geen mini-DP aansluiting in de doos zit, alleen een normale DP. Gelukkig had ik zelf een mini-DP kabel liggen en kon ik hem toch direct op mijn MacBook aansluiten. Het had anders wel gekund met de HDMI kabel, maar dan zit je weer vast aan 30hz, en de reden dat ik voor deze en niet de al langer leverbare Dell P2815q gegaan ben was nou juist de 60hz refresh rate. Voor MacBook eigenaren dus iets om rekening mee te houden.

Qua aansluiting is het vrij standaard. Er zitten 2 HDMI poorten op, 1 Displayport, een mini-jack uit en de power connector. Zoals gezegd geen USB hub of andere poorten voor daisy chaining oid.

Na het opstarten wordt de monitor direct herkend in OS X 10.9.3, ook met de juiste naam voor het display in de properties bij OS X. Wat opvalt is dat de kleuren redelijk flets zijn, iets dat ik toch beter verwacht had en het eerste wat ik dus ben gaan doen is het aanpassen van de settings. De bediening van het menu gaat met een joystick achter op de monitor en dit werkt verrassend goed en intuitief. Het scherm biedt meer dan voldoende instellingen.

de OSD

de joystick/powerknop

In Mavericks zelf heb ik ook wat lopen spelen met de verschillende kleurprofielen en uiteindelijk gekozen voor een die een warme heldere weergave had van de kleuren. Met de nieuwe 4K instellingen van Mavericks is ook een ander probleem opgelost. Je kan nu allerlei resoluties selecteren waarvan de meesten (m.u.v. most space) allemaal retina zijn.

de instellingsmogelijkheden in Mavericks

Van hoog naar laag heb je de keuze uit:
  • 3840 x 2160
  • 3008 x 1692
  • 2560 x 1440
  • 1920 x 1080
  • 1504 x 846
Een aantal vrij bijzondere resoluties dus. Via programma's als DisplayRes en Pupil kan je nog andere resoluties selecteren met 6400 x 3600 als maximale. Heb deze nog niet geprobeerd overigens.

Samsung zegt dat het een scherm betreft dat een kleurenpalet heeft van 1,07 miljard kleuren, dat wil zeggen: 10-bit kleur. Het is in de praktijk een 8-bit panel met Frame Rate Control dat dmv interpolatie de overige kleuren weergeeft. Het is wel een stuk helderder en misschien wat meer 'saturated' dan mijn iMac 27" 2011 scherm.

Schermfeatures
Het scherm zelf heeft nog wat leuke mogelijkheden verder, zoals Picture-in-Picture waarbij je in een klein scherm een andere videobron kan weergeven en daarnaast heb je de mogelijkheid om 2 verschillende apparaten op je scherm te toveren met een side-by-side view die elk op een half scherm weergegeven worden. Daarnaast beschikt het scherm nog over MagicBright, waarmee je de helderheid kan aanpassen voor verschillende mogelijkheden (film, game etc) en tevens MagicAngle, dat de weergave moet verbeteren als je met meer mensen naar het scherm kijkt, bijvoorbeeld voor een presentatie. Ik heb dit even kort bekeken maar heel schokkend is het niet, ondanks dat er wel iets verbeterd werd. Dit komt ook dat, ondanks dat het een TN paneel is, de kijkhoeken (zeker horizontaal) prima zijn voor kijken vanaf de zijkant zonder noemenswaardige verkleuringen.

Het scherm zelf
Helderheid en contrast
In vergelijking met de dure 4K schermen zoals de Sharp PN-K321H of de andere professionele 4K monitoren van o.a. Asus verwacht je natuurlijk wel wat consessies als de prijs een kwart is van die monitoren. Een van die consessies is natuurlijk dat het een TN scherm is en geen IPS of MVA. Nou kan ik hem wel vergelijken met het iMac 27" IPS scherm en voor mij als niet-grafisch professional eigenlijk geen heel groot issue omdat dit TN paneel niet te vergelijken is met normale TN panelen. Dit scherm is vele malen beter en mooier en heel helder van kleur. Het meest opvallende minpunt is, is dat als je je hoofd ver omhoog of omlaag beweegt (denk hierbij aan opstaan en gaan zitten, of andere hoofdverplaatsingen van 30-40cm) je wel verkleuring ziet bij bijvoorbeeld de icons in de dock in OS X. Dit heb je niet bij een goed IPS scherm en dat is in mijn optiek het grootste voordeel van het iMac scherm, maar voor mij eigenlijk nauwelijks van belang.

Het scherm heeft een mattige afwerking en is licht glanzend. Het weerspiegelt niet heel erg en is daardoor met een directe lichtbron erop (ik heb een lamp achter mij staan) nog steeds prima te lezen. De bezels zijn wel van glimmend plastic en die reflecteren wel dus je krijgt alsnog licht teruggekaatst in je gezicht. Het heeft verder geen invloed dus op het scherm. Een klein opvallend puntje als je wat lager gaat zitten is dat de bezels verder uitsteken dan het scherm en ik dus soms de weerspiegeling van de menubar van OS X zie in het plastic. Ik moest er even aan wennen maar als je op ARBO hoogte (dwz: je ogen bij de bovenrand van het scherm) zit dan zie je er niets van.

De maximale gemeten helderheid van het scherm ligt op de 450 cd/m2 wat zeer goed te noemen is, aangezien de 24" 4K monitor van Dell bijvoorbeeld maar zo'n 367 cd/m2 haalt. De populaire Dell U2713H (272 cd/m2) en U2713HM (252 cd/m2) komen daar dus niet in de buurt.
Ter referentie, voor een normale kantooromgeving volstaat 200 cd/m2 en meestal wordt 250 cd/m2 aangehouden als zijnde prima.
Samsung geeft zelf een waarde aan van 370 cd/m2 dus maakt de verwachtingen meer dan waar.

De minimale helderheid daarentegen is wat minder. Die komt tussen de 0,53 en 0,67 cd/m2 uit. Dit is vrij hoog, alhoewel dit een issue schijnt te zijn met meer 4K monitoren. De Sharp MVA monitor zit er maar 0,04 onder en ook de Dell 24" heeft 0,09 minder. Allen ver boven de gemiddelde 0,33 van andere non-UHD panelen.

Het contrast van de monitor komt ongeveer uit op 800:1, dit is niet geweldig gezien de meeste monitoren rond de 850-900 zitten in de iets hogere prijsklasse. Maar ook hier lijkt dit weer een issue met UHD te zijn omdat ook de Sharp en de Dell rond dezelfde waardes lijken te liggen. Eerlijk gezegd merk ik hier bij beide in de praktijk niets van maar voor grafisch professionals zal dit ongetwijfeld een afknapper zijn.

Lag
Samsung adverteert met een grey-to-grey responsetijd van 1ms wat dus erg snel is. Gecombineerd met het feit dat er geen input lag is zou het dus prachtig moeten zijn om te gamen. De reactie tijd komt neer op 5,6 ms van donker-licht-donker. Dit is zelfs erg goed te noemen ivm gaming (en in principe voor alles) en in de praktijk merk je ook dat het scherm gewoon enorm responsive is.

Stroomverbruik
Het stroomverbruik van het scherm is echt enorm laag ten opzichte wat je zou verwachten van een 28" scherm. Bij mij kwam ik uit bij normaal gebruik (gewoon de desktop met zooi programma's open dus redelijk wat wit op het scherm) op 37,1W. In standbij kwam ik niet verder dan 0,3W waardoor het bij wijze van bijna niet eens loont om hem uit te zetten ;).

Met betrekking tot gaming had ik graag wat meer willen vertellen maar gezien mijn videokaart een GeForce GT 750M is van mijn rMBP late 2013 valt de performance wat tegen als ik vol op 4K ga gamen. Diablo 3 is nog enigszins speelbaar en ziet er natuurlijk mooi en scherm uit. Voor games moet je echt een vele malen zwaardere grafische kaart hebben wil je vloeiend kunnen spellen op mooie settings.

in volle glorie

Na de aankondiging van de betaalbare 4K monitoren had ik een heel groot 'HEBBEN HEBBEN HEBBEN' gevoel dat niet meer weg ging. Nu ik met veel geduld, pijn, moeite en rondbellen (en daarna wachten) deze monitor op de kop heb weten te tikken en inmiddels een week of 2 in gebruik heb kan ik alleen maar zeggen dat het het wachten waard was. De enorme werkruime van 3840x2160 (4x FullHD) is gewoon een genot en ook, mits goed gecalibreerd, de kleuren zijn prachtig en het kijken van 4K content op YouTube is zelfs al een avond waard. Deze monitor is ondanks z'n kleine minpunten voor mij een money well spent en een geweldige upgrade van mijn dual monitor setup van een Dell U2913WM icm het MacBook retina scherm (op 2880x1800). Ik gebruik de rMBP nu in clamshell mode omdat ik aan 1 monitor zat heb om alles op te kunnen zien en zelfs dan zie ik mijn desktop wallpaper nog geregeld.

Al met al kan ik dit scherm aanraden aan iedereen die overweegt om een 4K monitor te kopen of behoefte heeft aan veel bureaublad ruimte. Zelfs voor professionals is dit scherm een geweldige toevoeging als bijvoorbeeld een tweede scherm om foto's/video's mee te bewerken en dan qua kleur op een heel kleurecht scherm verder af te maken. Voor Final Cut bijvoorbeeld is de extra werkruimte natuurlijk ideaal.

Het scherm mist voor mij eigenlijk alleen een ingebouwde USB 3.0 hub, iets dat ik op dit moment los maar besteld heb, omdat ik daar in mijn voorgaande Dell U2913WM wel dankbaar gebruik van maakte.

Nog even een korte update:
Ik krijg van sommige mensen vragen hoe ik hem aangesloten heb op mijn MacBook. Dit is door middel van een mini-displayport naar displayport kabel welke ik toevallig nog had liggen van mijn vorige monitor. De bijgeleverde kabels van Samsung zijn niet de juiste om 60hz op 3840x2160 te krijgen.
Een kabel als deze heb je daarvoor dus nodig (ik ken Startech verder niet maar het dient als voorbeeld van type kabel).

Update na paar maanden gebruik:
Inmiddels een aantal maanden deze monitor in gebruik en tot op heden nog steeds extreem tevreden. Het is nog steeds heerlijk om op UHD te draaien met de bijbehorende desktop space.
Heb inmiddels wel de monitor op een kleine verhoging (Ikea Lack plank) gezet omdat ik toch niet helemaal lekker zat te kijken naar de monitor als ik rechtop zit. Met mijn 1m87 niet de grootste maar ook niet de kleinste dus het is wel een puntje om in je achterhoofd te houden, zeker omdat deze monitor geen VESA mount heeft of in hoogte verstelbaar is. In mijn optiek zo ver eigenlijk nog het enige minpunt waar ik echt 'last' van heb gehad, ondanks dat het met 10 euro te verhelpen was.

Heb jij ook een Samsung U28D590D Zilver, Zwart?

Als ik dit scherm doormiddel van de displayport aanluit op mijn videokaart kan ik wel op 60HZ maar is mijn max resolutie ''maar'' 2560x1440

Doormiddel van HDMI kan ik hem op de max resolutie zetten maar heb ik maar 30hz.

Displayport hoort gewoon te werken, suggesties? ;(
Misschien moet je in het OSD van de monitor DisplayPort op versie 1.2 instellen?
Heb dat bij mij niet kunnen vinden. Hij pakte automatisch meteen 1.2 zonder een mogelijkheid om maar iets te wijzigen.
Heb je wat meer informatie over je systeem? Het kan aan veel liggen namelijk. Ik vermoed dat je Windows draait. Welke Windows? Wat zijn je systeem specs (voornamelijk videokaart maar alles is handig). Draai zelf natuurlijk OS X en Windows onder Parallels maar daar werkt het allemaal. Kan zijn dat je maar Displayport 1.1 hebt, of dat MST niet aan staat om maar eens wat te noemen.
Leuke review!
Ik ben aan het overwegen om dit scherm te kopen, voornamelijk op een game PC.
Bij het rondzoeken naar info over 4k gaming las ik wel iets wat me een beetje angst aanjaagd om voor een 4k monitor te gaan ipv 1440p...

Ik las namelijk (bij een Dell monitor, maar dezelfde techniek als dit scherm) dat als je de monitor aansluit met Displayport en je de Displayport 1.2 aansluiting activeert; het onmogelijk is om dan een resolutie lager dan 3840 x 2160 te tonen. Mijn idee was dat, moest m'n PC problemen hebben met een titel op UHQ, ik dat spel dan zou draaien op 1440...
Maar volgens wat ik las is dat onmogelijk om dit te doen zonder eerst terug via de OSD instellingen te veranderen en soms zelfs te rebooten.

Kan iemand bevestigen of dit klopt? Of is dit enkel een probleem bij Dell en niet bij deze Samsung?
Als ik bij mijzelf kijk hoe het werkt schaalt het scherm alles op naar 3840x2160, maar als ik in een game de 1680x1050 selecteer dan draait het ook daadwerkelijk op die resolutie. Gezien ik maar een (relatief) simpele GT750M heb ga ik nooit games op 4K draaien. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het maar met 2 games heb geprobeerd, namelijk Civilization IV BTS (met RoM mod) en Diablo 3 : Reaper of Souls. Beide heb ik de resolutie lager gezet (1680x1050 & 1920x1080) en als ik de framerates bekijk dan draait Diablo 3 sowieso op 1920x1080 want het loopt veel soepeler dan op 2880 x 1800 wat ik eerst ook geprobeerd had.

Let wel, dit heb ik zo onder OS X gedaan. Onder Windows heb ik het niet geprobeerd (ja in een VM waar ik Civ IV in speel) maar ik zou zeggen dat dat hetzelfde werkt. Je zou je er dus in principe niet druk om hoeven te maken.
Tof! Dank je wel!
Ik denk niet dat OS een verschil zou maken voor dit, leek me eerder iets te maken te hebben met het feit dat dit scherm in principe bestaat uit 2 panelen. Maar blijkbaar dan dus toch iets specifieks voor die Dell UHD monitor.

Verder geen problemen gehad met de enorme resolutie en menu's die zich slecht (lees: niet) aanpassen aan dpi scaling?

(PS: Civ IV RoM... hoop dat ik die game dus WEL in 4k kan draaien. (screw Civ V) )

Nog steeds aan het twijfelen tussen een QHD IPS monitor of deze UHD... Maar dus weer een streepje voor voor deze.
De Samsung heeft ook MST, dat is bij de meeste van die schermen het geval (dus 2x 1920x2160 schermen). Maar hier heb ik tot op heden gewoon geen enkel probleem mee ondervonden bij het spelen van games.

Dat je Civ IV waarschijnlijk wel op 4K kan spelen vermoed ik wel, maar de videokaart in mijn rMBP is niet supersterk. Als jij een R290 ofzo in je gamecomputer zet dan moet ie dat wel redden lijkt mij (misschien de GT750M ook wel, niet eens geprobeerd eigenlijk).

QHD zijn prima monitoren, heb zoals gezegd hiernaast een iMac staan van 27" met QHD 2560x1440. Maar nu ik de 4K ben gewend: Alles lijkt er enorm groot op en ik kom echt bureaubladruimte tekort als ik daarop werk :). Zou zelf niet meer terug willen, maar dat had ik al een beetje na de 2880x1800 op mijn rMBP :)
Bedankt voor je antwoorden!
Beetje laat maar mocht iemand anders nog met dezelfde vraag zitten... in windows kun je over het algemeen in je driver instellen dat de PC de scaling doet. Dan render je dus weliswaar alles op een lagere resolutie, maar de videokaart schaalt het dan al naar de native resolutie van de aangesloten monitor. Dan maakt het dus helemaal niks meer uit wat de monitor wel of niet ondersteunt of hoe goed de scaling hardware daarin is.
Ik had een vraagje waarop ik nog nergens een sluitend antwoord heb gevonden: Als je een resolutie van 1920x1080 instelt op een 4K display, hoe ziet dit er dan uit? Is het beeld nog steeds scherp? Of merk je dat dit niet de native resolutie is?
Als ik het onder OS X instel dan zet hij het automatisch om naar HiDPI mode (dus 4x zo scherp) zodoende heb ik het onder een besturingssysteem (Windows in VM wil alleen de native resolutie van OS X gebruiken).

Waar ik het wel verder gebruik is in games, waaronder Civilization IV waar ik op 1680x1050 speel. Gezien deze game al wat ouder is, ziet die er ook zo uit, maar ik moet je bekennen dat ik geen verschil zie. De monitor zelf geeft overigens dan nog steeds 3840x2160 aan in het display info menu (dus op de monitor zelf, niet in het OS) dus ik vermoed dat er iets intern aan het opschalen is. Binnen het OS heb ik het dus niet gezien, maar wat ik er wel van heb gezien binnen games ziet het er allemaal prima uit en niet enorm pixelig omdat het opgerekt is. Ook niet bij Diablo 3 en CS:Source.

Waarom zou je deze monitor willen als je hem op 1920x1080 gaat gebruiken overigens? Neem aan dat dat voor games is? Anders zou je in Windows gewoon 3840x2160 kunnen selecteren en dan 200% scaling aanzetten, dan heb je redelijk hetzelfde wat HiDPI onder OS X is (ondanks dat dat nog wat beter is ge´mplementeerd door het hele systeem/apps heen).
De 4K zou ik gebruiken in 2D mode, voor 3D zou ik mijn games willen instellen op 1920x1080, aangezien je voor gaming op 4K redelijk wat grafische kracht nodig hebt. Mijn GTX 770 is ideaal voor 1080p. Een scherm met 2560x1440 pixels kost evenveel als een 4K scherm, maar ik vermoed dat een 4K scherm mooiere beelden toont bij 1080p (verhouding 1/4) dan bij de andere resolutie.
Ik kan me voorstellen dat die 1680x1050 bij Civ IV er slecht uitziet: niet de native resolutie, het is een 16:10 resolutie die je toont op een 16:9 scherm.
Toevallig heb ik vandaag Civ IV even gespeeld op mijn laptopscherm en daar ziet het er iets beter uit. Nou moet ik wel zeggen dat dat 15" vs 28" is dus sowieso heb je op 28" dan grotere pixels. Heb hem ook maar even overgezet op 1920x1080 en dat ziet er verder (voor Civ IV begrippen) prima uit. Schaalt natuurlijk precies goed met de 4x FullHD inderdaad.

Voor mijn desktop/2D wil ik niet meer anders. Zelfs mijn iMac met 2560x1440 vind ik nu groot qua icons/layout ogen :P
Thx voor de info en de tijd om mijn vragen te beantwoorden.
Mijn 20" monitor zal binnenkort vervangen worden :-)
Ik run Linux Mint, 64bit

videokaart is een gigabyte 7970OC met mini-displayport (tweakers geeft ook niet aan welke versie)

Asus Sabertoot 990FX Rev 2.0
amd FX-8350 4,4ghz
850w voeding
8gb 1600 ram
Hmm, de videokaart ondersteunt DisplayPort 1.2 dus zou in principe genoeg bandbreedte moeten hebben om UHD gewoon weer te geven. Het lijkt erop dat onder Linux de MST functie nog niet werkt als ik deze link mag geloven. Die voegt in principe de boel samen als 2 monitoren van 1920x2160 waardoor je dus effectief 3840x2160 hebt. Als dat niet werkt kan je dus die resolutie ook niet selecteren ... zeker weten doe ik het niet want ik ben geen linux expert gezien ik alleen OS X gebruik (ook al draait het op Linux, Apple maakt een hoop een stuk makkelijker ;))
Ik heb Windows er weer even op gezet. Voordat de drivers erop stonden kon ik weer maar tot 1440p, maar na de drivers te installeren sprong de pc automatisch op 4k!

Ik denk dat de linux drivers niet of bijna niet compleet zijn, dankje voor de hulp!
Naar aanleiding van deze review heb ik deze monitor ook gekocht (dank voor je tijd in deze review dus :)).
Mijn ervaring wil ik daarom nog even toevoegen, hopend dat dit andere helpt een geode keuze te maken.

Kleuren zijn inderdaad dramatisch als je deze voor de eerste keer aansluit. Zelf heb ik geen calibratie hardware dus heb deze 'op het oog' aangepast (met iMac als referentie).
De tilt optie is erg beperkt. Wat ik hiermee bedoel is dat het scherm niet heel ver naar voren gekanteld kan worden (zoals bij mijn iMac). Ik kan de monitor net niet helemaal haaks op mijn buro krijgen en kan deze dan zo'n 15 graden naar achteren kantelen. Dit kan voor hogere buros (of lage zithouding :))een uitdaging zijn.
UHD op mijn Radeon HD 6850 bleek niet te kunnen op mijn Win8.1 system over DisplayPort (kabel bijgeleverd bij monitor) zonder het een en ander aan registry hacking. Uiteindelijk deze toch aan de praat gekregen (alhoewel over 30Hz refresh rate). Ik lees uit deze review dat de kabels bijgeleverd de 60Hz niet ondersteunen, maar het is mij niet duidelijk waarop dit gebaseerd is (en of dit geld voor de DisplayPort kabel).
(Voor degene die meer willen weten over de reg. hack, kijk dan op deze site voor de tool gebruikt voor mijn Radeon HD 6850: http://www.monitortests.c...om-Resolution-Utility-CRU)

Tevens heb ik dit scherm (over HDMI) aan gesloten staan op mijn Dell Precision M4700 notebook. Dit resulteerde wel direct in UHD, ware het niet dat dit ook op 30 Hz draait (per limitatie aangegeven over HDMI).

Al met al ben ik tevreden met de aankoop. Het is een mega desktop waarop Win8.1 scherm splitting (metro vs full desktop) een eitje word. Zelf zijn mijn ogen niet 100% dus heb ik scaling omhoog gezet zodat ik dingen zonder al te veel inspanning kan lezen :-)
Misschien moet ik mijn review dan anders verwoorden want of het wel of niet op 60hz lukt weet ik niet omdat de displayport --> displayport niet in m'n macbook past :) HDMI is wel max 30 hz dus vandaar dat ik een andere kabel had waarbij 60hz prima werkte die wel een mini displayport had.
Ik verwacht wel dat de bijgeleverde displayport kabel 60hz aankan, ik kan hem alleen nergens (functioneel) instoppen :)

De 6850 ondersteunt standaard ook maar tot 2560x1600 als resolutie dus inderdaad komt het vermoedelijk daardoor., ondanks dat het wel een displayport 1.2 aansluiting is
Leuke monitor, ik vind hem persoonlijk lijken op de u2711, deze heeft ook 1,07 miljard kleuren maar dan op 2560x1440.
Op die resolutie is nog prima te game.
Het voordeel van deze monitor is dat hij maar 32 watt verbruikt ipv 120 bij de dell u2711 :+
Wow super zo'n uitgebreide review! Bedankt! Denk dat dit een leuke upgrade is voor mijn 1280x1024 schermpje wat ik nu gebruik. :9
Ik denk niet dat je het verschil ziet :+
Weet iemand een goede intel NUC of andere barebone die op displayport 4K @ 60Hz ondersteunt? De populaire met U-processors doen dat in ieder geval niet namelijk.
Nee helaas niet, die werkt alleen op 30 Hz maar daar werkt deze monitor weer niet op :(
Damn, dan ben ik mooi misleid. Want 4k op 60Hz doorgeven was een vereiste voor mij en ik heb de specs nog doorgenomen van de NUC en daarin stond dat het kon. Omdat die 4k monitor er binnen enkele maanden moet komen. Anders was ik voor zelfbouw gegaan met een Asus bordje dat het wel in de specs had staan... :(

"These are the maximum Display Resolution supported by the HD5000
DisplayPort* 1.2 / eDP* H-Processors: 3840 x 2160@60Hz (Ultra-HD)"

Uit de reclame van de D54250WYK: "The Intel NUC comes complete with Intel« HD Graphics 5000 to ensure a brilliant HD experience, Intel« Quick Sync Video for fast video encoding, and DisplayPort 1.2* for driving 4k displays."

Mooi niet dus! :(

Ze zeggen in dat draadje dat ze bezig zijn met nieuwe drivers die hun belofte's wel waar zouden moeten maken. We zullen zien...

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 25 september 2014 10:40]

heeft dit scherm een Control met HDMI-functie of arc (HDMI Audio Return Channel) functie
Ik heb even een vraag; ik overweeg ook de aanschaf van deze monitor maar wil hem graag aan de wand monteren met een beugel. Mijn oude monitor zit zo bevestigd en dat bevalt prima; de vraag is nu is dit bij deze monitor ook mogelijk? Voor zover ik plaatjes bekijk zitten er geen schroefgaten voor bevestiging van een backplate in. Kan iemand me hier meer over vertellen?
Klopt, deze monitor (staat ook in mijn review ;)) heeft geen VESA mount voor wandmontage. Je kan hem dus alleen op de meegeleverde voet gebruiken. Andere opties zijn er helaas niet dus als je hem wil bevestigen aan die beugel dan kan je beter op zoek naar een andere monitor ben ik bang.