MSI GS60 2PC-016NL Review
Ik was op zoek naar een laptop met goede portability en goede specificaties. Dan zit je eigenlijk automatisch in het segment van de Razer Blade en de MSI GS60.
Op gebied van portability voldoet de laptop aan aan alle eisen. Het design is zoals verwacht: wanneer de laptop dicht is geklapt is deze mooi dun, licht en voelt ook degelijk aan. Een van de nadelen, en dat ligt aan het dun zijn van de laptop, is dat het scherm, wanneer de laptop open staat, flexibel is. Het is niet stevig, maar levert geen problemen op.
Qua prestaties voldoet het beestje aan alle verwachtingen. Spellen als Battlefield 4 en Bioshock Infinite draaien zonder problemen op de 'high' settings. Ik heb wel een laptopcooler aangeschaft, omdat de laptop bij langer intensief...
Pluspunten
Licht/portable Mooie sleeve Goed toetsenbord (zeker voor built-in) Goede prestaties
Minpunten
Luie installatie van win 8.1 Scherm niet zo stevig wanneer opengeklapt Bloatware Moet zelf veel customisen in het begin
Eindoordeel
Op gebied van portability voldoet de laptop aan aan alle eisen. Het design is zoals verwacht: wanneer de laptop dicht is geklapt is deze mooi dun, licht en voelt ook degelijk aan. Een van de nadelen, en dat ligt aan het dun zijn van de laptop, is dat het scherm, wanneer de laptop open staat, flexibel is. Het is niet stevig, maar levert geen problemen op.
Qua prestaties voldoet het beestje aan alle verwachtingen. Spellen als Battlefield 4 en Bioshock Infinite draaien zonder problemen op de 'high' settings. Ik heb wel een laptopcooler aangeschaft, omdat de laptop bij langer intensief gebruik erg warm wordt. (Notebook Cooling-Pad Alu Extreme Edition van Conrad. Aanrader!)
Een nadeel aan de laptop zoals die out-of-the-box kwam was wel de hoeveelheid bloatware die er op stond, alsmede de luie installatie van windows 8. Zo was windows op de ssd geïnstallerd, maar om programma's op de D-schijf (niet de ssd) te laten installeren moesten handmatig een aantal directories aan worden gepast. Ook moest ik handmatig instellen dat alle gebruikersaccounts de data (documenten, video's, etc.) op de D-schijf zetten. Het is gemakkelijk op te lossen, maar kost even tijd.
Qua accuduur ben ik ook aangenaam verrast. Op de power-saver stand webbrowsen en bestanden bewerken gaat de laptop naar mijn ervaring tussen de 4 en de 6 uur mee op de accu.
Ook op balanced is een goede performance te halen (3-4 uur). Als je tegelijkertijd muziek luistert gaat daar echter al snel weer 1 tot 1,5 uur vanaf.
Ik heb ook uit nieuwsgierigheid gekeken hoe lang de laptop mee gaat op high performance terwijl ik een spelletje speelde. Dan gaat de grafische chip aan (in plaats van de Intel HD Graphics chip) en dan vreet die de accu leeg in ongeveer 30 minuten.
De laptop switcht zelf tussen de Intel HD Graphics en de GTX 860M afhankelijk van wat er moet gebeuren. Dit wordt aangegeven met de kleur licht van de powerknop. Het scheelt een boel in energieverbruik.
Ik gebruik de laptop voor studie, werk en thuis. De laptop is licht en handzaam, komt met een mooie sleeve erbij (zit in de doos) en het steelseries toetsenbord is van een welkome kwaliteit. Een van de betere membrane keyboards die ik gebruikt heb.
Een minpunt aan de laptop is de constante hoge fanspeed en het geluid dat dat produceert. Het indexen van de schijven uitzetten zorgt echter voor een drastische reductie wanneer het gewoon browsen betreft, waardoor de laptop comfortabel stil is.
Reacties (23)
Edit: verder een mooie review
[Reactie gewijzigd door fantafriday op 25 juli 2024 10:53]
Verder stond ook alle bloatware op de C-schijf.
Ik koel de laptop wel zo goed ik kan met de laptopkoeler, misschien dat dat helpt, aangezien de laptop anders vrij warm wordt zonder.
Daarnaast is deze laptop 15,6 inch, waar ik 14 inch net wat klein en 17 inch toch te groot vind.
Verder heb ik bij geen van beide echte bezwaren gevonden die de doorslag gaven voor de MSI, het zijn voornamelijk zulke kleine dingen.
Ik lees dat de eerste leveringen met Kepler waren en daarna met Maxwel, maar ik kan dat nergens bevestigd zien.
Verder gebruik ik een USB-toetsenbord wanneer ik thuis ben en daar doe ik ook het meeste typewerk. Maar van doorbuigend toetsenbord o.i.d. heb ik nog nooit last gehad, ik ben er pas naar gaan kijken bij dit bericht. (en je moet erg agressief typen wil je het merken)
Wordt hij eigenlijk heel erg warm als je hem zonder laptopkoeler gebruikt?
Groet
GerGio
- Blackeagle020
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

/u/50693/crop65155bae34ba4_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/323810/Groot.jpg?f=community)