MSI GS60 2PC-016NL Review

frisovandijk 27 mei 2014, 2.742 views

MSI GS60 2PC-016NL

Pluspunten

• Licht/portable
  • Mooie sleeve
  • Goed toetsenbord (zeker voor built-in)
  • Goede prestaties

Minpunten

• Luie installatie van win 8.1
  • Scherm niet zo stevig wanneer opengeklapt
  • Bloatware
  • Moet zelf veel customisen in het begin

Ik was op zoek naar een laptop met goede portability en goede specificaties. Dan zit je eigenlijk automatisch in het segment van de Razer Blade en de MSI GS60.

Op gebied van portability voldoet de laptop aan aan alle eisen. Het design is zoals verwacht: wanneer de laptop dicht is geklapt is deze mooi dun, licht en voelt ook degelijk aan. Een van de nadelen, en dat ligt aan het dun zijn van de laptop, is dat het scherm, wanneer de laptop open staat, flexibel is. Het is niet stevig, maar levert geen problemen op.

Qua prestaties voldoet het beestje aan alle verwachtingen. Spellen als Battlefield 4 en Bioshock Infinite draaien zonder problemen op de 'high' settings. Ik heb wel een laptopcooler aangeschaft, omdat de laptop bij langer intensief gebruik erg warm wordt. (Notebook Cooling-Pad Alu Extreme Edition van Conrad. Aanrader!)

Een nadeel aan de laptop zoals die out-of-the-box kwam was wel de hoeveelheid bloatware die er op stond, alsmede de luie installatie van windows 8. Zo was windows op de ssd ge´nstallerd, maar om programma's op de D-schijf (niet de ssd) te laten installeren moesten handmatig een aantal directories aan worden gepast. Ook moest ik handmatig instellen dat alle gebruikersaccounts de data (documenten, video's, etc.) op de D-schijf zetten. Het is gemakkelijk op te lossen, maar kost even tijd.

Qua accuduur ben ik ook aangenaam verrast. Op de power-saver stand webbrowsen en bestanden bewerken gaat de laptop naar mijn ervaring tussen de 4 en de 6 uur mee op de accu.
Ook op balanced is een goede performance te halen (3-4 uur). Als je tegelijkertijd muziek luistert gaat daar echter al snel weer 1 tot 1,5 uur vanaf.
Ik heb ook uit nieuwsgierigheid gekeken hoe lang de laptop mee gaat op high performance terwijl ik een spelletje speelde. Dan gaat de grafische chip aan (in plaats van de Intel HD Graphics chip) en dan vreet die de accu leeg in ongeveer 30 minuten.
De laptop switcht zelf tussen de Intel HD Graphics en de GTX 860M afhankelijk van wat er moet gebeuren. Dit wordt aangegeven met de kleur licht van de powerknop. Het scheelt een boel in energieverbruik.

Ik gebruik de laptop voor studie, werk en thuis. De laptop is licht en handzaam, komt met een mooie sleeve erbij (zit in de doos) en het steelseries toetsenbord is van een welkome kwaliteit. Een van de betere membrane keyboards die ik gebruikt heb.

Een minpunt aan de laptop is de constante hoge fanspeed en het geluid dat dat produceert. Het indexen van de schijven uitzetten zorgt echter voor een drastische reductie wanneer het gewoon browsen betreft, waardoor de laptop comfortabel stil is.

Heb jij ook een MSI GS60 2PC-016NL?

De reden dat alleen w8 op je ssd stond zal waarschijnlijk zijn geweest omdat de steelseries engine etc geen ssd snelheid nodig heeft omdat deze programmes niet zo zwaar zijn. En als je een laptop krijgt die meteen de halve ssd vol heeft kun je er minder games op zetten die ik zelf liever snel laat opstarten dan de rest van mijn programma's

Edit: verder een mooie review

[Reactie gewijzigd door fantafriday op 28 mei 2014 17:12]

Het was meer de 'slordige' installatie van win 8. Ik moest handmatig alle folders verplaatsen en in de registers aanpassen dat program files op de D-schijf moest staan. Nu nog installeren sommige programma's automatisch op de C-schijf. Ik vind het een beetje een slordige install (aangezien de ssd niet zo groot is). Niet heel erg, maar naar mijn mening ook niet heel netjes.
Verder stond ook alle bloatware op de C-schijf.
Even een vraagje: verschillende mensen melden online dat er problemen zijn met het wifi als je de gs60 ghost zwaar aan het gebruiken bent (wifi disconect zonder reden telkens) heeft u hier ook last van?
Ik heb daar zelf geen problemen mee ondervonden. Nu zit ik eigenlijk nooit op LAN wanneer ik aan het gamen ben, dus heb ik het zojuist even uitgetest. Ik draaide Battlefield 4, downloadde van alles en nogwat en keek een videostream om het maximale gebruik dat kon bedenken ooit te gebruiken te testen. Dit heb ik zo'n 30 minuten gedaan zonder problemen. Verder heb ik ook nooit problemen gehad met het gebruik van wifi.
Ik koel de laptop wel zo goed ik kan met de laptopkoeler, misschien dat dat helpt, aangezien de laptop anders vrij warm wordt zonder.
Bedankt voor het uitproberen. Een laptop cooler lijkt mijzelf straks ook een slimme optie om hem wat koeler te houden.
Geen probleem. Ik kan de koeler die ik heb (van Conrad, ook vermeld hierboven) aanraden. Ben er erg tevreden over.
waarom koos je deze laptop/notebook (hoe jij het wilt noemen :) ) over de razer blade
Er zijn twee redenen. Allereerst een stukje prijs, de razer blade is toch nog een klasse duurder.
Daarnaast is deze laptop 15,6 inch, waar ik 14 inch net wat klein en 17 inch toch te groot vind.
Verder heb ik bij geen van beide echte bezwaren gevonden die de doorslag gaven voor de MSI, het zijn voornamelijk zulke kleine dingen.
Ook niet de opslag? de razer blade heeft slechts 1 ssd die vrij prijzig is als je een hogere opslag wilt terwijl de gs60 al meteen 1tb aan hdd erbij heeft zitten.
ja maar in een andere review heb ik toch weer gehoord dat die HDD heel luid is
Zou ik vrij raar vinden. De standaard hdd hoort geen tot weinig geluid te maken. Mischien een defect?
Het is niet de HDD, maar de fan die best wel wat geluid maakt. Dat schijnt vaker te gebeuren bij MSI laptops en het probleem is verholpen wanneer je dus het indexeren van de harde schijven door windows uitzet.
Verwachte ik ook al maar zowezel had het over de hdd ;) Vele zeggen dat het bij de gs60 ghost opzich wel meevalt. Maar ben zelf meer van een headset op dus heb nuet zoveel last van de fans op vole toeren.
ja ik heb een open koptelefoon op
Bedankt voor je review! Wat bedoel je precies met het scherm wat niet stabiel is? Wiebelt het? Valt het langzaam om?
Het is niet zozeer dat het niet stabiel is, het is alleen niet echt stevig. Wanneer je het bij beide uiteinden vastpakt is het vrij beweeglijk (wanneer je een hand van je af duwt en de andere naar je toe trekt). Beide uiteinden zijn dan zo'n 1 a 1,5 cm te bewegen, wat ik best veel vind voor een beeldscherm.
Bedankt voor het heldere antwoord. Nog een andere vraag: Is deze 860M nu de Kepler of Maxwel variant?

Ik lees dat de eerste leveringen met Kepler waren en daarna met Maxwel, maar ik kan dat nergens bevestigd zien.
Kepler als ik mij niet vergis (op forums gelezen)
Volgens mij is het ook Kepler. Heb nergens iets over Maxwel gelezen wat dat betreft. Geen idee waar ik dat kan vinden :)
Ik lees dat sommige gebruikers over het toetsenbord dat wat raar is ingedeeld en dat het wat doorbuigt in het midden. klopt dit?
Alleen bij hard drukken is het wat buigzaam. Verder is de toetsenbordindeling niet raar, alleen de plaatsing van de windows en de fn toets was even wennen (fn zit links, windows rechts), dat is bij mijn andere toetsenbord anders.
Verder gebruik ik een USB-toetsenbord wanneer ik thuis ben en daar doe ik ook het meeste typewerk. Maar van doorbuigend toetsenbord o.i.d. heb ik nog nooit last gehad, ik ben er pas naar gaan kijken bij dit bericht. (en je moet erg agressief typen wil je het merken)
Thanks,

Wordt hij eigenlijk heel erg warm als je hem zonder laptopkoeler gebruikt?

Groet

GerGio
Hij word erg warm aan de onderkant, aan de bovenkant(toetsenbord) blijft hij gewoon comfortabel.

- Blackeagle020