Thermalright HR-01 Plus Review

The 7th Guest 6 februari 2009, laatste update op 7 februari 2009, 1.582 views

Thermalright HR-01 Plus

Pluspunten

• volkomen stil
  • koelt perfect, vooral/ook bij weinig airflow
  • compleet met redelijke goede koelpasta

Minpunten

• veel schroefjes e.d., dus wel even puzzelen met montage
  • prijs

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze koeler aangeschaft omdat ik mijn configuratie in een andere behuizing (Antec Solo) heb laten zetten - dus het mobo moest er uit. Ik had eerst een Thermalright Ultra-120 Extreme, maar wilde toch liever een passieve koeler met minder gewicht. De koeler moet een Core 2 Quad Q9550 koel houden.

Eerste indruk
De HR-01 Plus komt in een bruine doos die we kennen van Thermalright, Geen 'mooie' verpakking zoals Scythe die gebruikt (die trouwens ook goede producten maken, daar niet van). Binnenin zit de sobere koeler in schuimrubber en een zakje met backplate, schroefjes, haakjes voor een evt. fan en een tubetje koelpasta. Compleet dus en hier valt niets op of te dingen.
De koeler weegt 600 gram, en dat is 190 gram minder dan de TRUE. Tel daarbij nog zo'n 150 gram op voor een gemiddelde 120 mm. fan en je komt al snel op 340 gram minder, best veel.

Installatie
Ik heb de koeler laten installeren dus ik kan hier weinig over zeggen. Het ding past prima op mijn P5Q-E in een Solo behuizing. Vanwege een backplate en schroeven zit de koeler stevig vast, wat een groot plusplunt is t.o.v. de bekende pushpins. Ik weet wel dat er erg veel schroefjes, ringetjes en meer van dat in de verpakking zit, dus het zal vast een heel gepuzzel zijn.

Geluidsproductie en koelvermogen
Omdat de HR-01 Plus passief werkt, hoor je hem natuurlijk niet.
Deze koeler zou zijn kracht vooral laten zien in omgevingen weinig airlow en dat kan ik bevestigen. In mijn Solo zitten 2 x 92 mm fans voor en 1 x 120 mm. achter van Nexus die met Q-Fan op Silent staan. In de kast zitten o.a 2 HD's in RAID en een passieve 9600GT, die ook voor wat warme zorgen. Idle komt de temp van mijn Q9550 op zo'n 27 graden, wat onder stress met Orthos tot net onder de 50 blijft (gemeten met Real Temp). Dat lijken mij zeer mooie waarden, waarbij ik opmerk dat dat met de meegeleverde koelpasta is. Met beter spul (al is de meegeleverde pasta niet slecht) kunnen de temps nog wat lager uitvallen.

De HR-01 Plus doet wat hij belooft: passief goed koelen in behuizingen met weinig airflow. Je betaalt er zo'n 40 euro voor en dat is best veel, maar wat mij betreft elke cent waard en iets minder duur dan een TRUE. Tel daarbij het lage gewicht op en ik zou niet langer zoeken. Ik ben in ieder geval blij met de switch.
Wie door mij nog niet overtuigd is, kan hier een uitgebreide review lezen.

Heb jij ook een Thermalright HR-01 Plus?

Heb je al getest hoe de TRUE zonder fan presteert? Ik ben best ge´nteresseerd of dit nou beter is.
(temperaturen vergeleken dus?)

[Reactie gewijzigd door VVVJeroen op 6 februari 2009 18:33]

Jawel, ik heb de TRUE ook eventjes passief gebruikt. Voor zover ik me kan herinneren levert dit 40 graden idle en meer dan 60 graden stressed op in een goed geventileerde P182. Kan dus wel, maar zeker in een wat krappere kast heeft de TRUE echt een fan nodig (op 400 rpm is vaak al genoeg) om goed te presteren. Voor zeer zware of overklokte systemen is de TRUE wellicht beter dan de HR-01 Plus, maar daarover kun via Google genoeg vinden.
ik begrijp even niet waarom je zegt dat die perfect koelt bij weinig airflow bij positieve punten. lijkt me dat je andersom bedoelt?
Hmm... ik bedoel de HR-01 Plus zeer goed koelt bij weinig airflow in de kast. Maar het werkt natuurlijk ook goed in een kast met een flinke airflow. Zijn grote broer TRUE kan (zie boven) ook passief werken, maar heeft dan absoluut een grote airflow nodig in de kast. Ik zie de goede werking ook bij lage airflow als positief punt. Voor de duidelijkheid heb ik dit aangepast.
In het artikel op SPCR (zie review) staat hier meer over.
Houd er rekening mee dat deze passieve koeler is voor mensen die een zo stil mogelijk pc willen. Die hebben dus ook zo min mogelijke casefans in de pc. Dus dat het ding het goed doet bij lage airflow is gewoon een goede gedachte achter het ontwerp bij de HR-01 Plus - zoals meer afstand tussen de koelvinnen.

[Reactie gewijzigd door The 7th Guest op 7 februari 2009 12:40]