Asus WL-530gV2 Review

AlexanderB 6 februari 2009, laatste update op 6 februari 2009, 1.193 views

Asus WL-530gV2

Pluspunten

• klein en laag energieverbruik
  • utp lan werkt prima
  • (te) veel opties in de configuratie

Minpunten

• slecht wlan bereik
  • configuratie is matig/niet gedocumenteerd
  • geen montagegaten voor muur montage, uiteindelijk opgelost met tywraps.

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 1
ik besloot om deze wireless accespoint/router aan te schaffen omdat deze met n tientje korting te krijgen was, en daarmee op het prijsniveau van andere goedkope wlan accespoints en routers terechtkwam.
onder het motto "duurder is meestal beter" heb ik dus voor deze gekozen, zeker omdat ik met andere asus producten best goede ervaringen heb gehad voorheen.

Echter meteen na het ingebruiknemen van de router, begonnen de problemen al.
De WAN poort wil geen verbinding maken met de modem die ik gebruik, dus heb ik de modem aan een gewone lan poort gehangen. echter werkt dan dhcp niet meer van de router, zolang er niets op de WAN poort is aangesloten, gelukkig heeft mijn modem wel dhcp server, ondanks dat het een eenpoorts model is.
Het was lastig om dit goed geconfigureerd te krijgen, aangezien dit allemaal niet in de (niet bestaande) handleiding staat. WAN mode moet gewoon helemaal uit.

Een tweede, en veel irritanter probleem was het feit dat het draadloos netwerk erg slecht werkt.
Mijn twee huisgenoten die het dichtste bij het apparaat zitten, hebben redelijk draadloos internet.
Ik zelf zit op ongeveer 10m afstand (en 2 dunne gipswandjes, ipv 1), en heb wel signaal (3 v/d 5 strepen), de eerste paar dagen had ik wel nog (zeer traag/wegvallend) internet/netwerk, maar zowel mijn laptop, als mn desktop weigeren nu nog contact te maken met het netwerk, wegens "geen antwoord".

on a more positive note, hij doet zn werk als lan switch wel gewoon goed, helemaal niets op aan te merken.

Achteraf had ik zelf waarschijnlijk toch liever n linksys gehad, (meer goede ervaringen daarmee tot nu toe,) of in ieder geval n AP waar meer reviews / gebruikerservaring van te vinden is.

Heb jij ook een Asus WL-530gV2?

Je zegt wel 2 dunne gipswandjes, maar zijn die misschien geisoleerd met glaswol met daar zo'n mooi alu laagje erop?

waar staat de router? in de meterkast zijn vele storingsbronnen...
Staat er misschien een dect telefoon in de buurt?

Netwerken in de buurt op zelfde kanaal???

Bovenstaande kan ook inderdaad niet van toepassing zijn en dat hij inderdaad niet zo geweldig is...
router staat (hangt) aan de muur in de woonkamer, tis n 4kamerflat
muur is massieve gipsblokken, geen folieisolatie oid.
dect telefoon hebben we niet, buren zitten verspreid over kanalen 1, 6 en 11, alle 3 geprobeerd, maar dat lost niets op.
ik heb het idee dat de zender wel sterk is maar dr gewoon niets mis is in het ontvangende gedeelte van de router, dat ie wel heel hard schreeuwt dat ie daar is, maar niet luistert naar antwoord..
Als de buren op 1, 6 en 11 zitten, moet jij juist NIET op deze kanalen gaan zitten he ;)
heb de v1 ook een tijdje gebruikt, met somige adapters geen problemen en met andere adapters geen stabiele verbinding mogelijk.
na een tijdje in de kast te hebben gelegen doet ie nu dienst als switch omdat mijn tele2 modem maar 2 utp poorten heeft :)
Geloof dat deze ook openWRT ondersteunt, dan zou je de signaalsterkte kunnen boosten!
Oh, zie je reply nu pas. nee, dat ondersteunt ie dus niet, dat is de 500, de 530 dus niet.

Heb m uiteindelijk weggegeven, hij doet nu dienst als 2e AP bij mn vader thuis, zodat ie op zolder z'n tablet kan gebruiken..