Asus EN8600GTS SILENT/HTDP/256M Review

Spongerobie 6 februari 2009, laatste update op 6 februari 2009, 863 views

Asus EN8600GTS SILENT/HTDP/256M

Pluspunten

• Stil
  • Kan hedendaagse gamen redelijk aan

Minpunten

• Kan nog wel een heethoofd worden

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Algemene beoordeling
Over het algemeen ben ik zeer te spreken over deze videokaart, heb hem sinds februari 2008 en kan alles tot nu toe aardig draaiende houden.

Featureset
Hier ben ik ook wel tevreden over, 2 DVI aansluitingen en een video out, tijdens het schrijven van deze review draait hij 2 schermen, een 26" als primair en een 15" als secundair. de 26" draait op 1366*768 en de 15 op 1024*768 prima dus.

Prestaties
Prestaties zijn voor mijn doeleinden fantastisch, ben geen hardcore gamer maar hou wel van een spelletje op zen tijd, dan wil ik ook wel dat het er nog een beetje mooi uitziet ook, nou en dat doet het hor, ik heb acceptale framerates in spellen zoals C&C RA3, Far Cry 2, Crysis, en Battlefield 2, binnenkort maar eens kijken hoever hij GTA IV zal trekken.

Overklokbaarheid
Ik kan hier helaas niets over zeggen, heb ook niet het lef om met die kloksnelheden te gaan spelen, voor mij is de kaart al rap genoeg, geheugen draait standaar op 2000MHz de engine op 675 en de RAMDAC op 400MHz

Beeldkwaliteit
Ook de beeldkwaliteit ben ik wel over te spreken, ik krijg een mooi vloeiend beeld om men schermen en nooit echt last van haperingen ergens.

Modbaarheid
Hier kan ik ook weinig zeggen, het passiefe koelblok wat er inzit koelt wel goed, mits je een goede airflow heb, dat was eerst niet het geval en dan wil de kaart nog wel eens erg heet worden.. voor de rest is het wel een stille kaart dus een ander koelblok is voor mij ook niet nodig.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
De eerste paar maanden gedraait onder windows Vista, daar had ik behoorlijke problemen met de drivers, ik kreeg op men 26" geen hogere resolutie van 1024*768 welke dus gelijk zou staan aan men 15" dat was niet de bedoeling, na een hoop geklier is het me uiteindelijk toch wel gelukt om men 26" op zijn goede resolutie te krijgen, helaas wat het niet mogelijk om dan simultaan met de 15" te werken, moest er 1 van de 2 uitzetten wou ik een goede resolutie hebben.
Daarna teruggestapt op windows XP, hier had ik al wat meer geluk met de drivers, ik heb destijds de nieuwste van de Nvidia site afgeplukt en kon toen direct met 26" en men 15" naast elkaar draaien.
Ook is de kaart getest op een Ubuntu platform, direct na de installatie hoefde ik al niets meer te doen om men 2 schermen draaiende te krijgen, perfect!

Warmte- en geluidsproductie
Warmte produceert zon koelbnlok natuurlijk wel, er zit geen fan aan dus je zal een redelijke airflow moeten hebben om de kaart van zijn warmte te kunnen ontdoen.
zelf heb ik een redelijk klein kastje waar nauwelijks tot geen airflow was, toen ik eens voor de grap Atitool installeerde om eens te kijken hoe heet hij word schrok ik tog wel even, een gemiddelde temperatuur van 90 graden met tops richting de 105, dat was voor mij toch iets teveel, toen maar even een klein casefannetje gekocht en eraan gezet, hierna blijft hij stabieler op ongeveer 80/85 ik weet niet precies of dit nog te doen is maar vind het al een prettiger idee dan een kaar van 105 graden..
Geluidsproductie is SUPER, omdat hij volledig passief gekoeld is maakt hij geen enkel geluid, het enige geluid wat ik hoor als ik men pc heb aanstaan is men voeding (tja cheap ass ding..) men cpu koeler en men HDD ben zeer tevreden over dit koelblokkie.

De kaart heb ik in februari 2008 gekocht voor 115.00 op een veiling, de laatste prijs in de pricewatch was 137 op 8 december 2008, de standaart versie van de 8600GTS staat nu op ongeveer 150/160 euro

Heb jij ook een Asus EN8600GTS SILENT/HTDP/256M?

Je geeft aan dat hij passief gekoeld is, maar dat je er later een casefannetje op hebt gezet.
Hoe is de geluidsproductie nu?
de kaart is inderdaad passief gekoeld, het casefannetje wat erop zit (lees ernaast hang) heb hem niet aan de kaart vastzitten omdat dit niet ging (casefannetje van een eurotje of 2:P)
maar de geluidsproductie is hetzelfde gebleven, ik hoor hem nogsteeds niet.