Specificaties Socket 2011 met Intel X79 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-X79-UP4 Review

zahndy 25 mei 2014, laatste update op 28 mei 2014, 99 views

Gigabyte GA-X79-UP4

Pluspunten

• 8 dimm slots
  • makkelijk overclockbaar

Minpunten

• 8 reepjes geheugen op 2ghz+ is problematisch
  • trage uefi/bios

Layout Score: 5
Met dit bord liep ik heel hard tegen het probleem aan met grote hoeveelheden hoog geclocked geheugen op die platform.

Ik begon met 16gb 2133mhz 11-11-11-30 in een asrock x79 extreme4 en een 3930K op 4ghz, dit heeft altijd zonder problemen gedraaid dus ik ging er van uit als ik een moederbord kocht met het dubbele aantal slots en nog een setje ram dat dat ook wel zo zou draaien.
mooi niet dus.
na 2 nachten gerotzooi met voltages, xmp, en memtest84+, ben ik wat verder online gaan kijken en zag meer problemen met veel geheugen op 2ghz+. uiteindelijk heb ik het naar 1866 gezet en de timings naar 9-10-9-29 getrokken, en nu draait het wel stabiel.
wat ik opmerkelijk vond is dat vooral test 7 (block move) heel hard faalde op 2133, en door naar deze test te skippen kon ik een stuk sneller testen of de settings enig effect hadden.

Al bij al is het een prima bordje, maar je moet niet verwachten dat het stabiel draait op 2ghz+ zonder de voltages flink wat omhoog te gooien (verder dan ik bereid was om te gaan). cpu oc en booten van de ssd aan andere controller met 4x1TB aan de intel in RAID10 verliep allemaal zonder verder problemen.

Heb jij ook een Gigabyte GA-X79-UP4?