1 review

Gigabyte GA-X79-UP4

Specificaties Socket 2011 • ATX • Intel X79 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-X79-UP4 Review

zahndy 25 mei 2014, laatste update op 13 december 2019, 142 views Product gekocht

Gigabyte GA-X79-UP4

Goede hardware en basis voor een x79 systeem, jammer van de brakke firmware die de hele ervaring verziekte.

Pluspunten

• 8 dimm slots
  • makkelijk overclockbaar

Minpunten

• Laatst beschikbare bios is onstabiel
  • trage uefi/bios
  • geheugen problemen met F7 bios

Layout Score: 5
Met dit bord liep ik heel hard tegen het probleem aan met grote hoeveelheden hoog geclocked geheugen op die platform.

Ik begon met 16gb 2133mhz 11-11-11-30 in een asrock x79 extreme4 en een 3930K op 4ghz, dit heeft altijd zonder problemen gedraaid dus ik ging er van uit als ik een moederbord kocht met het dubbele aantal slots en nog een setje ram dat dat ook wel zo zou draaien.
mooi niet dus.
na 2 nachten gerotzooi met voltages, xmp, en memtest84+, ben ik wat verder online gaan kijken en zag meer problemen met veel geheugen op 2ghz+. uiteindelijk heb ik het naar 1866 gezet en de timings naar 9-10-9-29 getrokken, en nu draait het wel stabiel.
wat ik opmerkelijk vond is dat vooral test 7 (block move) heel hard faalde op 2133, en door naar deze test te skippen kon ik een stuk sneller testen of de settings enig effect hadden.

Al bij al is het een prima bordje, maar je moet niet verwachten dat het stabiel draait op 2ghz+ zonder de voltages flink wat omhoog te gooien (verder dan ik bereid was om te gaan). cpu oc en booten van de ssd aan andere controller met 4x1TB aan de intel in RAID10 verliep allemaal zonder verder problemen.

2019 edit:
Een tijdje terug, na jaren gedoe met geheugen het bios terug gerold van F7 naar F3 met een intel flash tooltje en is sinsdien stabiel.
De laatste bios/efi die Gigabyte aanbied voor dit bord is niet stabiel, en ze gaan het ook nooit fixen want daar is deze te oud voor.

Heb jij ook een Gigabyte GA-X79-UP4?